Värde på gammal imac 2008-2009

Permalänk

Värde på gammal imac 2008-2009

Ska hjälpa en släkting att köpa en "ny" imac då den gamla gått sönder.
Hon vill ha en exakt likadan dator som nu har gått sönder.
Datorn är i fråga en imac 2008-2009 och har hittat en nu på en köp&sälj sida.
Säljaren vet inte specs på datorn så får anta att den är lågt utrustad.
Vad ska man ge för bud på en sådan dator idag?
Den ska vara i väldigt bra skick och fungera bra.

Permalänk
Medlem

Vissa iMac's är ganska så enkla att reparera.
Så ta reda på exakt vilken version hon har.
Kanske det är ett enkelt och billigt fel.

Annars så skulle jag gissa på 3-4000 för en fin 2009'a, lite beroende på vad som sitter i den.
2009 fanns ju både som Core2 modeller och även (bättre) Intel "i" modeller.

Och leta reda på en modell som kan köra High Sierra.
Med 8GB minne och en SSD kommer datorn att kännas som en het ny Mac.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en 27" 2009a med core2 för ett tag sen för 3'. Satte i en ssd och 16gb ram och den tickar på riktigt bra förutom att hörlursporten krånglar och tror att det sitter i lurar.
Mekandet i den var enkelt. Synd att jag aldrig använder datorn utan bara min laptop.

Permalänk
Medlem

Jag skulle precis säga att ingen köper iMacs av den generationen idag. Hade kanske fel, men brukar se dessa gamla stofiler till datorer med core2duo till alla möjliga priser. Vad som är gemensamt är att annonserna brukar ligga kvar. Dom orkar inte ens youtube i 1080p om jag inte missminner mig. Har för mig farsans gamla imac klarade högst 720p. Inte så kul att kolla på med youtubekomprimeringen. Core i-modellerna är givetvis bättre men frågan är hur länge till deras åldrande grafikkretsar kommer stödjas av macOS.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Du borde övertala vidkommande att köpa en modernare maskin.