Hur ska jag bygga ut mitt Wifi så billigt som möjligt?

Permalänk
Medlem

Hur ska jag bygga ut mitt Wifi så billigt som möjligt?

Hej,
Vi har flyttat till ett större hus och min router (RT-AC66U) står i ena änden av huset där fibermodemet sitter monterat. Förra ägaren har dragit en TP-kabel ut genom väggen och runt huset och ner i källaren på andra änden av huset där vi har husets datorrum. Jag har kopplat på en switch där och alla (4st) datorerna är då uppkopplade via kabel. Frid och fröjd förutom att det trådlösa från routern inte når i hela huset. Så till min fråga. Hur kan jag utnyttja på bästa sätt att jag har en dragen kabel från routern till andra änden på huset där jag vill ha förstärkt wifi?

Jag har sett ASUS meshpuckar men de kostar flera tusen och som jag fattar det inte beroende av att man kopplar dem till en router fysiskt?

Tacksam för råd.
//dennis

Permalänk
Medlem

Unifi AP är relativt billiga. två AP-AC-Lite borde täcka upp även en stor villa utan problem, 1700 kr kanske. Då har du kvar din router men slutar använda WIFI't den sänder ut.

Dessa är accesspunkter och ansluts till din router/nätverk via kabel. Monteras i taket för optimal täckning

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera mesh. Kanske Ubiquiti Amplifi HD? Finns många alternativ att välja. Annars är också deras accesspunkter som t. ex. AP AC lite ett bra val. Lycka till med nätverket! 😉

Edit: Såg nyss att mesh är inte ett alternativ. Då är flera accesspunkter bästa lösningen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av freeZell:

Hej,
Vi har flyttat till ett större hus och min router (RT-AC66U) står i ena änden av huset där fibermodemet sitter monterat. Förra ägaren har dragit en TP-kabel ut genom väggen och runt huset och ner i källaren på andra änden av huset där vi har husets datorrum. Jag har kopplat på en switch där och alla (4st) datorerna är då uppkopplade via kabel. Frid och fröjd förutom att det trådlösa från routern inte når i hela huset. Så till min fråga. Hur kan jag utnyttja på bästa sätt att jag har en dragen kabel från routern till andra änden på huset där jag vill ha förstärkt wifi?

Jag har sett ASUS meshpuckar men de kostar flera tusen och som jag fattar det inte beroende av att man kopplar dem till en router fysiskt?

Tacksam för råd.
//dennis

Om du skaffar dig en ASUS accesspunkt med vad Asus kallar Roaming assistance och sätter den i datorrummet, så kan router och accesspunkt lämna över enheter till varandra beroende på vilken sändare som är starkast. Det är samma funktion som Ubiquiti har, men blir billigare i och med att du redan har routern.

Dubbelkolla så att din router har en firmware som stöder detta.

Edit: Du hittar inställningen under Wireless och sedan Professional fliken i din router.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av freeZell:

Jag har sett ASUS meshpuckar men de kostar flera tusen och som jag fattar det inte beroende av att man kopplar dem till en router fysiskt?

Tacksam för råd.
//dennis

Du behöver koppla en utav puckarna till en router/switch via nätverkskabel, övriga enheter kopplar du ihop trådlöst genom att trycka på paring knappen.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Roaming mellan olika wifi-noder fungerar aldrig perfekt. Så den bästa lösningen i många hus är en centralt monterad accesspunkt (eller wifi-router). Testa gärna det först med en temporär kabel utslängd på golvet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av teejee:

Roaming mellan olika wifi-noder fungerar aldrig perfekt. Så den bästa lösningen i många hus är en centralt monterad accesspunkt (eller wifi-router). Testa gärna det först med en temporär kabel utslängd på golvet.

Du har helt rätt. Så ett tips till TS är att prova att montera den nya accesspunkten mer centralt om det går. Det kan ändå vara så att det blir bättre med två punkter som är i var sin ände av huset, men det skadar ju inte att prova sig fram lite om man vill. Asus lösning fungerar ändå så bra som det går, och det görs handover mellan enheterna på samma sätt som med Ubiquity.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!