Forumdelen sponsras av

En fråga om html5 markup, ingen container tag?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jul 2001

En fråga om html5 markup, ingen container tag?

Är det bara jag som är dum i huvudet eller borde det inte finnas en container tag nu när dom lagt till taggar för nav, main, aside, mfl så att man inte behöver använda div för dessa?

i7 3930k@4.5Ghz, 16GB ram, 1080

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~/
Registrerad
Mar 2008

@Semjonov:

Man använder t.ex. <nav> som container om det handlar om en navigering, annars går det bra att använda div i brist på annat. Det rekommenderas att använda semantiska HTML5-element när man kan det.

Intel Core i5 4670K, Asus Z87I-PRO, 16GB Corsair Vengeance LP 1600MHz, Nvidia GeForce GTX 970, Fractal Design Nano S, EVGA Supernova G2 650W.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jul 2001

Jo precis, tycker det bara hade varit logiskt med en <container> istället för att använda en div för det att lägga nav, aside, header, etc i för att packa ihop allt innehållet i eller är det bara jag som inte tänker rätt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Dec 2003
Skrivet av Semjonov:

Jo precis, tycker det bara hade varit logiskt med en <container> istället för att använda en div för det att lägga nav, aside, header, etc i för att packa ihop allt innehållet i eller är det bara jag som inte tänker rätt?

"div" är en generisk "container" vilket även om taggen "container" hade funnits också skulle vara.

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tyresö
Registrerad
Apr 2008

nav, aside, main osv är container-taggar i sig. Man kan ju förstås förpacka ihop dem vidare om man vill man enligt standarden räcker det att container-taggarna html och body paketerar ovanstående för att dokumentet ska bli "well formed".

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
i din garderob
Registrerad
Sep 2007
Skrivet av Semjonov:

Är det bara jag som är dum i huvudet eller borde det inte finnas en container tag nu när dom lagt till taggar för nav, main, aside, mfl så att man inte behöver använda div för dessa?

Section/article kanske passar? (container låter för generellt. Mer eller mindre alla element är "containers")

Bilanaloger är som Volvo — varenda svenne kör med dem

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jul 2001

Section/article är ju för markup av innehåll?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
i din garderob
Registrerad
Sep 2007
Skrivet av Semjonov:

Innehåll är precis vad en container innehåller

Skämt åsido, jag kanske har missförstått vad du menar med "container"..

Bilanaloger är som Volvo — varenda svenne kör med dem

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Semjonov:

Liksom alla andra HTML-taggar.

Varför tycker du att det ska finnas två taggar, <div> och <container>, med exakt samma innebörd/syfte?

5930K • Corsair DP 32 GiB • EVGA GTX 980 • 2x Swift PG278Q
Better SweClockersDisplayPort över USB-C

Köp processor för framtiden™, men inte grafikkort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Dec 2006

<section>

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | i7 3770k | 16B | GTX 780

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping atm, men annars Täby