Stalker 2 under utveckling – lanseras 2021

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Stalker 2 under utveckling – lanseras 2021

Skaparna av Stalker-serien bekräftar att en ny del i denna är under utveckling, och att den planeras att släppas år 2021.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid datorn
Registrerad
Feb 2007

Mycket av STALKER's höga inlevelse var ljus och ljudmotorn från x-ray spelmotorn. Något som Unreal Engine inte är kapabel att återskapa.

Kommer magin försvinna med ett spelmotorbyte?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Maj 2013

Jaaaa!!

Dom har mycket att leva upp till dock...

Skrivet av str8forthakill:

Mycket av STALKER's höga inlevelse var ljus och ljudmotorn från x-ray spelmotorn. Något som Unreal Engine inte är kapabel att återskapa.

Kommer magin försvinna med ett spelmotorbyte?

Ehm what? Jo har man kunskap kan man göra bra mycket snyggare grejer i Unreal Engine, problemet är alla utvecklare som inte har kunskapen som krävs riktigt. Kolla bara på typ Squad...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av str8forthakill:

Mycket av STALKER's höga inlevelse var ljus och ljudmotorn från x-ray spelmotorn. Något som Unreal Engine inte är kapabel att återskapa.

Kommer magin försvinna med ett spelmotorbyte?

Knappast ett problem, det som STALKER hade i form av ljus var just skuggor och godrays som gjorde det speciellt. Något som idag är vanligt i nästan alla spel. Inte ett problem att återskapa i Unreal Engine. Tror faktiskt inte det skulle vara något problem att återskapa något från dom gamla STALKER spelen i en modern motor, ja kanske lite svårt att få till fötter i storleken 190.

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2008

Älskar stalker-spelen men herregud vilka buggar det fanns i dem, speciellt i Stalker Clear Sky. Pajade hela spelet när man hade lirat halvvägs.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hässleholm
Registrerad
Feb 2005

Nice!
Cheeki breeki!

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 2700X ] [ Asus 1080 ROG Strix ] [ Asus Crosshair VI Hero]
[ 16GB G.Skill FlareX CL14 3400Mhz DDR4 ] [ Samsung 960 EVO 500GB + Samsung 850 Pro 256GB ] [ Logitech G933 ] [ Corsair H115i ] [ Win10 x64 Pro ] 3dMark 19.263p CPU-Z

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Mar 2011

Oh, kan bli bra!

Fractal Design Define R3 | MSI P67A-GD55 | 2600k @ 4,2 GHz | GTX 970 | 16GB DDR3 | Samsung 840 EVO 250GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2006
Skrivet av SirMacke:

Nice!
Cheeki breeki!

Japp, "chicki bricki dum cat" och "bajoschiobrall", som de brukade säga i Stalker :D.
Längtar mycket efter det här. Få spel som kan mäta sig med atmosfären i Stalker.

Namn : Jesper | Ålder : 40 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : PhD i matematik + lite annat

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av Elghinnarisa:

Knappast ett problem, det som STALKER hade i form av ljus var just skuggor och godrays som gjorde det speciellt. Något som idag är vanligt i nästan alla spel. Inte ett problem att återskapa i Unreal Engine. Tror faktiskt inte det skulle vara något problem att återskapa något från dom gamla STALKER spelen i en modern motor, ja kanske lite svårt att få till fötter i storleken 190.

Stalker hade en speciell känsla som jag aldrig har stött på i något annat spel och motorn hade definitivt en inverkan.
Unreal motorn har blivit bättre, men under förra konsol generationen var UG3 den fulaste motorn på hela marknaden, UT3 och gears of war får jag sura uppstötningar av.
På UG3 hade iallafall Stalker i princip varit en omöjlig uppgift och frågan är om situationen är bättre idag.
Kan inget om spelutveckling men under UG3 syntes det från andra sidan jordklotet när ett spel använda unreal motorn och då inte bara för att texturerna tog en vecka på sig att dyka upp.

Hoppas på det bästa, men jag hade valt cryengine.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av JesperT:

Japp, "chicki bricki dum cat" och "bajoschiobrall", som de brukade säga i Stalker :D.
Längtar mycket efter det här. Få spel som kan mäta sig med atmosfären i Stalker.

NZXT H440 | Intel i7 7700K @ 5 GHz | Asus strix Z270H Gaming | 16GB Corsair DDR4 3200 mhz | Asus strix GTX 980 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD | Corsair HX750 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Dec 2008

*hör grymtanden och fotsteg komma närmare bakom* vänder sig om, inget. *Lost to the zone*

Skickades från m.sweclockers.com

Questions are the beginnings of wisdom

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av ramlösa:

Stalker hade en speciell känsla som jag aldrig har stött på i något annat spel och motorn hade definitivt en inverkan.
Unreal motorn har blivit bättre, men under förra konsol generationen var UG3 den fulaste motorn på hela marknaden, UT3 och gears of war får jag sura uppstötningar av.
På UG3 hade iallafall Stalker i princip varit en omöjlig uppgift och frågan är om situationen är bättre idag.
Kan inget om spelutveckling men under UG3 syntes det från andra sidan jordklotet när ett spel använda unreal motorn och då inte bara för att texturerna tog en vecka på sig att dyka upp.

Hoppas på det bästa, men jag hade valt cryengine.

Du förstår nog inte riktigt hur det fungerar... Cryengine har fantastiskt "default" ljus där man inte behöver lägga någon tid på att få det se snyggt ut speciellt inte med lite terräng och buskar träd. Öppnar du UE4 och drar ut en lampa klart ljuset är dåligt.

Om du kollar vad folk lyckas göra med UE4 som faktiskt har koll på ljus/textures/shaders så ser det betydligt mycket bättre ut än vad gamla Stalker gör.

https://www.youtube.com/watch?v=FzoY062kY1s
https://www.youtube.com/watch?v=FsVzqBPtR2c

Kan tipsa om https://80.lv/ dom har väldigt bra artiklar om ue4 miljöer.
https://80.lv/articles/interior-production-for-games-in-ue4/
https://80.lv/articles/snowy-landscape-production-in-ue4/

Spana även in spelet Hellblade som är gjort i UE4 är väll ett av dom få spelen so far som lyckats bra imo. Finns sjukt många indie spel där utvecklarna inte har tid/kunskap/råd att fixa bra ljus.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2010

Äntligen! Hoppas den blir bra. Cossacks 3 = Cossacks 1 så om de håller samma bana är jag nöjd fanboyen jag är

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Enköping
Registrerad
Maj 2015

JAAAA! Äntligen! Eller ja om 3 år, men endå underbart

Skickades från m.sweclockers.com

Asus x99-a, intel i7 5820k @4,5GHz, Titan X (Pascal), HyperX fury ddr4 16Gb @ 2400MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, NZXT H440, custom loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av ramlösa:

Stalker hade en speciell känsla som jag aldrig har stött på i något annat spel och motorn hade definitivt en inverkan.
Unreal motorn har blivit bättre, men under förra konsol generationen var UG3 den fulaste motorn på hela marknaden, UT3 och gears of war får jag sura uppstötningar av.
På UG3 hade iallafall Stalker i princip varit en omöjlig uppgift och frågan är om situationen är bättre idag.
Kan inget om spelutveckling men under UG3 syntes det från andra sidan jordklotet när ett spel använda unreal motorn och då inte bara för att texturerna tog en vecka på sig att dyka upp.

Hoppas på det bästa, men jag hade valt cryengine.

Har du spelat The Vanishing of Ethan Carter? UE3 (UE4 i redux), var ett tag sen jag spela men om minnet inte sviker mig så var det väldigt snyggt och hade väldigt bra atmosfär.

https://www.youtube.com/watch?v=dwe6UFGvCS4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mars
Registrerad
Dec 2009

Stalker är nog de enda single player spelen jag spelar igenom med någorlunda jämna mellanrum. Om du inte har spelat dem:
Stalker Shadow of Chernobyl + Autum Aurora (mod)
Hoppa över 2:an (spela den sist om du älskade de två andra, den är tyvärr inte riktigt lika bra som de andra två)
Stalker Call of Pripyat och Misery, om du gillar en utmaning och har tålamod. Annars finns det många bra moddar både på modb.com och nexusmods. Kanske http://www.moddb.com/mods/abr-mod till att börja med för uppdaterad grafik och vanilla gameplay?

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Trädvy Permalänk
Community Manager
Forumledare
Registrerad
Jun 2005

Underbart med Stalker 2, tänkt försöka mig på Misery modden som apetizer.

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2004

YES YES YES YES YEEEEEEEZZZZZZ CHEEEKI BRIKI I V DANKE!
F*n vad helt besinninglöst jättebra.

Laptop: HP Spectre X2 13.3.
WS : AMD PII X6 1100 Thuban. ASUS Crosshair IV Formula, 16 GB RAM, XFX Radeon HD 6970 Ref, SSD + HDD i en mix.
WS II: i7 , Gigabyte mb, 12 GB RAM, HD 5970. Windows 10 Tech Preview.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Sep 2005

Underbart! Spelade igenom första för kanske 1 år sedan med grafik/bugg mods.

Skickades från m.sweclockers.com

Chassi: Cooler Master Silencio, Skärm: AOC AG271QX (16:9/2560*1440/1ms/144hz), GPU: GTX 1080Ti, CPU: Ryzen 1600X, HDD: 2TB , SSD: Kingston 480GB, PSU: Corsair TX V2 750W, Mobo: MSI X370 Krait, RAM: 16GB G.Skill Ripjaws @ 3200, Mus: Logitech MX Master & G400, Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: QPAD MK-50, Hörlurar: Beyerdynamic DT770 PRO 80ohm, Superlux HD-668B OS: Win10Pro. AI: Roland Quad-Capture, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mars
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av Lan:

Underbart med Stalker 2, tänkt försöka mig på Misery modden som apetizer.

Första gången? Jag är avundsjuk. Här är forumen, även om du har en best till maskin kan det vara en ide att optimera inställningarna. Oldschool. http://www.moddb.com/mods/stalker-misery/forum

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Trädvy Permalänk
Community Manager
Forumledare
Registrerad
Jun 2005

@Conditioned: Tackar, har sparat lite på Misery modden tills jag ville köra något riktigt svårt.

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trönninge, Halmstad
Registrerad
Jun 2009

GRANADA!

Äntligen, detta har man väntat länge på att höra sedan tidigt i Cossacks 3 utvecklingen där de teasade att vinsten skulle gå till Ev. Stalker uppföljare ^^

Får vi bara hoppas att det inte blir en sådan Hype flopp som ex de nya Battlefront spelen...

Skrivfel

Patience is a virtue, always remember that.

it is better to ask for forgiveness than to ask for permission.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Landvetter
Registrerad
Jan 2004

Nice!

Asus Sabertooth 990FX R2, AMD FX-9370, Thermalright Silver Arrow, 2x8GB Corsair PC15000, 1TB SSD + 4TB HDD, Gigabyte RTX 2080 Windforce 8GB, X-Fi Titanium HD, Be-Quiet Straight Power 680W, Fractal Design R4

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Mar 2016

Krigs spel hallå behöver vi verkligen det ser det inte redan jävligt nog ut här på jorden!

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tyresö
Registrerad
Mar 2004

Blir nog kanon! Spelade nyligen igenom Pipyat igen. Fortfarande helt okej.

Skickades från m.sweclockers.com

Gaming: ASUS Z170 PRO GAMING | Intel Core i7 6700K 4.0 GHz | iGame GeForce GTX 1080Ti Vulcan AD 11 GB | HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850-Series EVO 500GB | 640GB WD, 7200RPM | | 2TB WD Caviar Green Power | FD Define R4 | Philips Brilliance 40" BDM4037UW | Acer Predator X34A

Filserver: MK Asus E35M1-I Deluxe | ASUS GeForce GT 710 2GB LP | Corsair 4GB DDR3 | WD, Caviar Green Power 2TB | WD Red 8TB | WD Caviar Black 640 GB| FD Array R2 300W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåneland
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av anon270561:

Krigs spel hallå behöver vi verkligen det ser det inte redan jävligt nog ut här på jorden!

Skickades från m.sweclockers.com

Whaaaaaaat!!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

2021!?! VEM VET OM MAN ENS LEEEEVER DÅ?!!???! 😫😫😫

Skickades från m.sweclockers.com

"Whether you think you can or you can't, you're right!"

I7 4790K @ 4,8ghz, Corsair 110i GT, Titan X Maxwell, 32 Gb 1600 Mhz RAM, 2 st 256 SSD i RAID0 för spel, 512 gb SSD systemdisk., Tascam US-2000 ljudkort. Skärm: Philips BDM4065UC 40" 4k.

+ Massa andra datorer i varje hörn av huset.