Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2017

Youtube skräpvideor?

Är säkert i fel del av forumet nu.

Men då jag inte hittar någon tråd så tänkte skapa.

En sak som irriterat mig länge (säkert andra också?).

Har någon en teori varför man ibland får videor "full movie"...sedan är det bara skräp i dem?
Det som ännu lustigare att jag får upp sådant när man söker upp riktigt gamla filmer och serier som borde vara obsolete idag. Jag vet att allt har en copyright men man undrar i vissa fall vem gör det här är det upphovsmännen som vill jävlas eller vad?

Som sagt ofta på saker som är gammalt skåpmat sedan finns nyare copyrightade serier mm på youtube.

En annan sak som också så skumt med youtube är att vissa saker får fel region med svensk internet medans andra saker fungerar stort sett bara med svensk isp.
Märkte det här skumma när jag har svensk isp på mitt wifi hemma och använder finsk provider som min 4G i mobilen.

Finns svenska serier jag kan se med mitt utländska 4g.
Sedan finns det mesta musikväg från mitt svenska wifi som jag får bara en video med mitt finska 4g dvs ljudet är bortplockat. På med wifi vips så finns musiken där.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalix
Registrerad
Nov 2005

Finland bråkar enormt med det där (kommer inte på namnet nu, håller på att somna) så inte konstigt om du saknar ljud med finsk IP, samma när man är i Tyskland. YT är typ obrukbart i dessa länder.

Vad jag hört så är alla skräpvideos för att boosta views och watchhours för att enklare börja plocka ut pengar på andra videos. Vette fan om det stämmer dock men är ju bara klicka att du aldrig vill se material från den kanalen igen.

i5 2500K: 4.4GHz||16GB 1600MHz||ASUS P8Z77-V PRO||Phanteks PH-TC14PE
MSI GTX 980 Gaming||Corsair Force 2 80GB|| Fractal Design Newton r2 650W M
Asus xonar essence STX|| Antec p280
Dell u2711, Sennheiser hd650, Logitech g502, fUnc f30r, KeyTronic kt2001 Ergoforce.
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2017
Skrivet av BergHa:

Finland bråkar enormt med det där (kommer inte på namnet nu, håller på att somna) så inte konstigt om du saknar ljud med finsk IP, samma när man är i Tyskland. YT är typ obrukbart i dessa länder.

Vad jag hört så är alla skräpvideos för att boosta views och watchhours för att enklare börja plocka ut pengar på andra videos. Vette fan om det stämmer dock men är ju bara klicka att du aldrig vill se material från den kanalen igen.

Finnarna är ju väldigt mycket med copyright och laglydiga när det gäller upphovsrätt
Är ju själv halvfinne, men det här med internet är jag så svensk som man kan bara vara. Har släkt o vänner som tycker det är så farligt med fildelning mm. Går helt i överdrift!!!

Det ironiska är att det går riktigt bra tanka ner saker med min finska isp medans våra kära svenska isp sätter alla möjliga spärrar mot torrents och andra fildelningsformat i mobila 3G o 4G nätverk. Dessutom har dom ju obegränsat surf på finska nät, skulle förstå om det var tvärtom.
4G kortet är inte ens registrerat på någon dvs 100% anonymt så risken torska dit är ju mycket större med mitt vanliga fiber bredband som jag står som abbonent för än det där mobila!

Men jag vet att det är andra normer o regler i olika länder, i Sverige har vi tack o lov att musiken är rätt fri.
Här i Sverige kan man ju ha radio på utan att bli anklagad för stim pengar observera att det radio jag pratar om att spela skivor i butik är ju en annan femma. Men i Finland krävs tillstånd spela vanlig radio publikt.
Så på ett sätt är det tråkigt om privatkopieringsavgiften försvinner.

Har också hört om Tyskland, mycket ironiskt där också tyskarna har tiotals sattelit tv och radio kanaler helt fritt utan kodning.
Ser T ex själv formel 1 helt gratis via en tysk tv kanal.
Men sen på internet ska man ha censur.

Men det som nu ännu lustigare att det är tvärtom också.
Jag kan med mitt finska 4G se på saker som är spärrade i Sverige, hela videon är helt puts väck om jag sätter igång mitt svenska nät.
Videon hittas inte på sök eller förslag men finns om man gör en lista på videor men då blir det bara att "video not available in your region" om man försöker spela upp.

Guld värt ha flera isp från olika länder eller vpn som går styra till andra länder.
Guld värt att kunna tanka ner youtube filmer till egna hårddisken.

Ska testa för skojs skull och för nostalgins skull ladda upp på youtube lite gammalt material från finsk o svensk tv, så ser man om de blir bortplockade region kodade eller om dem fungerar överallt eller dom kommer spärra kontot
Man undrar ibland hur censurerat är yt i USA och andra länder.
Bara en tanke till alla som tror vi har ocensurerat internet.

Sen så finns det ju allt möjligt på yt och idioter som lägger helt idiotiska filmer upp.
Som yt låter vara online och bryr sig inte om.
Men som sagt lustiga dom där "fullmovie" sakerna, borde ju strida mot yt regler då yt själva får betala till rena lurendrejare.