Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

4g-router + extern 4g-antenn

Behöver hjälp att hitta en bra kombination på 4G-router, med Wifi (externa antenner för bäst räckvidd) och då med uttag för extern antenn, samt en lagom bra antenn för montering utomhus på fasad.

Någon som har bra erfarenhet av någon kombination?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

@SirMacke: det system som fungerat bäst för oss, på landet i italien, är en dovado router med lämplig sticka i, vilken anten du ska ha beror på avstånd och sikt till masten. Vi testade en del av routrarna med inbyggt modem, dock fick vi aldrig det att bli riktigt bra, fick låg och ojämn hastighet jämfört med dovado och usb modem.

Något som du bör tänka på är att köpa riktigt bra kabel (köp inte kjell och kompani kabel) mellan antenn och router, kan göra otroligt stor skillnad, Försök hålla kabeln så kort som möjligt, och tänk på hur du placerar den externa antennen, (buskar, träd, andra antenner, mm)

Finns det möjlighet (om du ligger närma nog) är det en fördel med rundstrålande antenn (ser ut som en vit dildo
den är inte alls så känslig för stark vind, kör man riktantenn och det rör sig lite (typ antenn fäste på tak) då kommer du få väldigt ojämn hastighet.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@aragon: Vad rekommenderar du för kabel om inte kjell-kabel?

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Såg denna kombination som fått bra recensioner:
https://www.dustinhome.se/product/5010959987/b525s-23a-poynti...

Letar även nätverkskamera som man kan bevaka genom app, och som gärna kan lagra bild/video på anslutet usb-minne alt. sd-kort.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Jag har den antennen, den är bra. Här köper du en bra kabel: https://www.lohelectronics.se/kommunikation/mobilt-bredband/a...

Permalänk
Medlem

@Zeedarn: lmr400 är en bra standard, kabeln är hård men har väldigt lite förlust, hittar du på tex 3gstore.com
antenn skulle jag köpa på ebay, dom antenner jag köpt på kjell eller på 3gstore har alla fungerat sämre än dom två jag köpte för en 10 del på ebay

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quart:

Jag har den antennen, den är bra. Här köper du en bra kabel: https://www.lohelectronics.se/kommunikation/mobilt-bredband/a...

Följer med kabel till antennen ovan.
Borde vara ok tycker man.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Behöver hjälp att hitta en bra kombination på 4G-router, med Wifi (externa antenner för bäst räckvidd) och då med uttag för extern antenn, samt en lagom bra antenn för montering utomhus på fasad.

Någon som har bra erfarenhet av någon kombination?

Har själv haft alla möjliga routrar/modem, inklusive Dovado ( som för övrigt var sämst av samtliga så fort det blir belastning på WiFi ) och det var egentligen bara Huawei E5186S som fungerade "bra".
Med det menat att 4G uppkopplingen alltid var stabil så länge inte nätet i sig hade problem. Minns inte en enda gång på två år jag tappat uppkopplingen med den routern. Plus man slipper dongeln då sim-kortet sätts direkt i routern. Externa antenner går att koppla in direkt i routern där det finns två uttag för mimo. Själv körde jag med två tubantenner.

Men jag upplever att nästan alla routrar har bristande WiFi-täckning, i varje fall om man bor i ett större hus. Skulle rekommendera att du köper en 4G router/modem, stänger av WiFi och köper till en Ubiquiti router som enbart sköter WiFi.

Kostar kanske lite extra men kan vara värt att betala om man får något som fungerar. Har själv som sagt lagt ner mycket pengar på att köpa nya diverse billigare saker att pröva som aldrig riktigt räckte till.

Permalänk
Medlem

Det upplägg jag föredrar är en Dovado som är bryggad. Från denna kan man sedan dra vanlig nätverkskabel till en router som är placerad på lämpligt ställe. Dovadon med modem kan placeras där 4G-signalen är starkast. Om man behöver externa 4G-antenner blir antennkabel rätt kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n4ight:

Har själv haft alla möjliga routrar/modem, inklusive Dovado ( som för övrigt var sämst av samtliga så fort det blir belastning på WiFi ) och det var egentligen bara Huawei E5186S som fungerade "bra".
Med det menat att 4G uppkopplingen alltid var stabil så länge inte nätet i sig hade problem. Minns inte en enda gång på två år jag tappat uppkopplingen med den routern. Plus man slipper dongeln då sim-kortet sätts direkt i routern. Externa antenner går att koppla in direkt i routern där det finns två uttag för mimo. Själv körde jag med två tubantenner.

Men jag upplever att nästan alla routrar har bristande WiFi-täckning, i varje fall om man bor i ett större hus. Skulle rekommendera att du köper en 4G router/modem, stänger av WiFi och köper till en Ubiquiti router som enbart sköter WiFi.

Kostar kanske lite extra men kan vara värt att betala om man får något som fungerar. Har själv som sagt lagt ner mycket pengar på att köpa nya diverse billigare saker att pröva som aldrig riktigt räckte till.

Skrivet av Hubertus:

Det upplägg jag föredrar är en Dovado som är bryggad. Från denna kan man sedan dra vanlig nätverkskabel till en router som är placerad på lämpligt ställe. Dovadon med modem kan placeras där 4G-signalen är starkast. Om man behöver externa 4G-antenner blir antennkabel rätt kort.

Har tänkt efter lite och Wifi kommer inte vara så viktigt.
Det ska vara 1-2 kameror kopplade via kabel på den.
Wifi kommer bara köras lite vid behov, och då rätt nära.

Setupen ska sitta i en mindre stuga, 30-40m2 så det kommer inte vara några problem med Wifi ändå.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Jag har nu upptäckt att trots bra kabel så tappar jag massa i hastighet. Jag har en antenn på taket och sätter jag routern direkt på den så har jag 45/10Mbit medans efter förlängningssladdar kanske 25/7
SÅ nu vill jag sätta ett modem eller router på vinden. De modem och routrar jag har liggandes är för inomhusbruk Vågar man lägga ett sånt på vinden ? Det kan ju bli kallt på vintern och väldigt varmt på sommaren. Eller skall man satsa på en "utomhus" variant ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quart:

Jag har nu upptäckt att trots bra kabel så tappar jag massa i hastighet. Jag har en antenn på taket och sätter jag routern direkt på den så har jag 45/10Mbit medans efter förlängningssladdar kanske 25/7
SÅ nu vill jag sätta ett modem eller router på vinden. De modem och routrar jag har liggandes är för inomhusbruk Vågar man lägga ett sånt på vinden ? Det kan ju bli kallt på vintern och väldigt varmt på sommaren. Eller skall man satsa på en "utomhus" variant ?

Om du har grejerna liggande kan du väl prova. Om det går bra har du sparat en hel del pengar.