Hamachi, triangle of death... (hur lösa?)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Sep 2006

Hamachi, triangle of death... (hur lösa?)

Hi gyus!

Som rubriken lyder så har jag sprungit på det klassiska uppkopplinngsproblemet när jag och brorsan försökt skapa ett min LAN mellan två laptops.

Känns som att detta kan vara relativt enkelt men vi går bet på det...

Windows 10 är uppdaterat igår.

Hamachi är nyinstallerat och jag har försökt att uppdatera det och det står att det har alla nya drivrutiner, mm därifrån.

Texten jag får upp är att en av datorerna inte kan hitta "nätverksadapter"

Det verkar dock korrekt inställt när jag går in på kontrollpanelen och det i windows.

Någon som vet vad jag gör för fel?

Vänligen Besvara också de SISTA inläggen i trådarna inte bara de första! (Det första inlägget kan mycket väl ha hunnit bli inaktuellt.)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2012

Varför har ni/du Hamachi till att börja med?
Hamachi är för att skapa ett "lokalt" nätverk över WAN. Det behöver ni inte i LAN.

PSU: Corsair HX750 | MOBO: Asus P8Z77-V LX | CPU: i7 3700K @ 4.4 GHz | GPU: MSI Radeon R9 290X Twin Frozr Gaming OC 4GB GDDR5 | RAM: Corsair Vengeance 2x4GB @ 1600 MHz | SSD(s): Samsung EVO 840 256 GB & Intel 520 120 GB | HDD(s): Samsung HD204UI 2TB & Seagate Desktop 500GB | AUDIO: ASUS Xonar DX
AKA: FakeNinja

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Sep 2006

@FakeNinja:
Det var mest ett experiment.
Lyssnar gärna på bättre förslag.

Egentligen är målet bara att kunna köra spel och annat mellan två laptops, allt som finns här just nu är våra mobiltelefoner och det som är inbyggt på laptop datorerna.

Vänligen Besvara också de SISTA inläggen i trådarna inte bara de första! (Det första inlägget kan mycket väl ha hunnit bli inaktuellt.)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av Mizzarrogh:

@FakeNinja:
Det var mest ett experiment.
Lyssnar gärna på bättre förslag.

Egentligen är målet bara att kunna köra spel och annat mellan två laptops, allt som finns här just nu är våra mobiltelefoner och det som är inbyggt på laptop datorerna.

Okej, då har du alltså ingen router (gemensamt lokalt nätverk) där? Ni får alltså wifi från er telefon eller telefonerna?
Ruskigt illa förutsättningar nätverksmässigt för spel, om ni ska spela saker som inte blir olidliga under 200 ms ping, då utan ett lokalt nätverk kommer er trafik ta sig igenom 4G nätet och hela internet och tillbaka till din kompis laptop vilket medför kraftigt försämrad uppkoppling.

Ta en skärmdump på hur det ser ut i kontrollpanelen nätverksinställningarna för nätverksadaptrar så kanske man ser vad som händer..

Du gör det enklast för dig om du ni båda ansluter till samma telefon som delar nätverket, teoretiskt borde det räcka för att upprätta ett LAN men helt ärligt är jag inte insatt i setupen för wifi hotspots.

PSU: Corsair HX750 | MOBO: Asus P8Z77-V LX | CPU: i7 3700K @ 4.4 GHz | GPU: MSI Radeon R9 290X Twin Frozr Gaming OC 4GB GDDR5 | RAM: Corsair Vengeance 2x4GB @ 1600 MHz | SSD(s): Samsung EVO 840 256 GB & Intel 520 120 GB | HDD(s): Samsung HD204UI 2TB & Seagate Desktop 500GB | AUDIO: ASUS Xonar DX
AKA: FakeNinja

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Sep 2006

Tackar, skall titta närmare på detta i kväll, jo, jag glömde alla kablar och annat när vi åkte...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2003

Alternativt om ni nu har WiFi på båda, kör ad-hoc, ingen bra lösning men bättre än att blanda in telefoner i det hela.

Exempel på hur man kan sätta upp det:
https://www.howtogeek.com/howto/21943/share-an-internet-conne...

Finns lite onödiga detaljer i den guiden men så fort ni får anslutning så borde ju LANet lira.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2012

@Mizzarrogh: Men kör Hotspot och koppla upp båda datorerna mot samma mobil. Då sitter ni ju på samma LAN, så kan ni skippa hamachi. Om jag förstår det rätt så är ni fysiskt nära varandra?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2006
Skrivet av Tesi0:

@Mizzarrogh: Men kör Hotspot och koppla upp båda datorerna mot samma mobil. Då sitter ni ju på samma LAN, så kan ni skippa hamachi. Om jag förstår det rätt så är ni fysiskt nära varandra?

Säger som här
Sen kan ni dessutom inaktivera trafiken på telefonen så ni bara har ett LAN och ingen uppkoppling om det är brist på datamängd.

Cpu: i5 4670k @ 4.2GHz | MSI Z87 Mpower | SLI MSI GTX 770 Lightning+Gaming 2 GB | Corsair CL10 1600Mhz 16GB VENGEANCE LP | Orange Phanteks PH-TC14PE-RD | Chassi: Fractal Design Define R4 Arctic White | MK 85 Brown : Deathadder
Ljud: Pioneer A616 Mark II | B&W DM309 + DM601S3 | Sennheiser PC360 G4ME | DJ Utrustning: Hercules DJ4SET |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Sep 2006

Tackar, tyvärr kan jag absolut noll om trådlösa nätverk och ännu mindre om moderna mobiltelefoner...
(Har inte hållit på med det sedan NMT tiden...)

Det är väl mest gamla strategispel och äventyrs spel som min sega gamla laptop klarar så det är inte kritiskt...

Vi tänkte lira några kvällar ute i stugan mest som avkoppling när man kommer hem från skogen.