Hamachi, triangle of death... (hur lösa?)

Permalänk
Avstängd

Hamachi, triangle of death... (hur lösa?)

Hi gyus!

Som rubriken lyder så har jag sprungit på det klassiska uppkopplinngsproblemet när jag och brorsan försökt skapa ett min LAN mellan två laptops.

Känns som att detta kan vara relativt enkelt men vi går bet på det...

Windows 10 är uppdaterat igår.

Hamachi är nyinstallerat och jag har försökt att uppdatera det och det står att det har alla nya drivrutiner, mm därifrån.

Texten jag får upp är att en av datorerna inte kan hitta "nätverksadapter"

Det verkar dock korrekt inställt när jag går in på kontrollpanelen och det i windows.

Någon som vet vad jag gör för fel?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Varför har ni/du Hamachi till att börja med?
Hamachi är för att skapa ett "lokalt" nätverk över WAN. Det behöver ni inte i LAN.

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Avstängd

@FakeNinja:
Det var mest ett experiment.
Lyssnar gärna på bättre förslag.

Egentligen är målet bara att kunna köra spel och annat mellan två laptops, allt som finns här just nu är våra mobiltelefoner och det som är inbyggt på laptop datorerna.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

@FakeNinja:
Det var mest ett experiment.
Lyssnar gärna på bättre förslag.

Egentligen är målet bara att kunna köra spel och annat mellan två laptops, allt som finns här just nu är våra mobiltelefoner och det som är inbyggt på laptop datorerna.

Okej, då har du alltså ingen router (gemensamt lokalt nätverk) där? Ni får alltså wifi från er telefon eller telefonerna?
Ruskigt illa förutsättningar nätverksmässigt för spel, om ni ska spela saker som inte blir olidliga under 200 ms ping, då utan ett lokalt nätverk kommer er trafik ta sig igenom 4G nätet och hela internet och tillbaka till din kompis laptop vilket medför kraftigt försämrad uppkoppling.

Ta en skärmdump på hur det ser ut i kontrollpanelen nätverksinställningarna för nätverksadaptrar så kanske man ser vad som händer..

Du gör det enklast för dig om du ni båda ansluter till samma telefon som delar nätverket, teoretiskt borde det räcka för att upprätta ett LAN men helt ärligt är jag inte insatt i setupen för wifi hotspots.

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Avstängd

Tackar, skall titta närmare på detta i kväll, jo, jag glömde alla kablar och annat när vi åkte...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Alternativt om ni nu har WiFi på båda, kör ad-hoc, ingen bra lösning men bättre än att blanda in telefoner i det hela.

Exempel på hur man kan sätta upp det:
https://www.howtogeek.com/howto/21943/share-an-internet-conne...

Finns lite onödiga detaljer i den guiden men så fort ni får anslutning så borde ju LANet lira.

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh: Men kör Hotspot och koppla upp båda datorerna mot samma mobil. Då sitter ni ju på samma LAN, så kan ni skippa hamachi. Om jag förstår det rätt så är ni fysiskt nära varandra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tesi0:

@Mizzarrogh: Men kör Hotspot och koppla upp båda datorerna mot samma mobil. Då sitter ni ju på samma LAN, så kan ni skippa hamachi. Om jag förstår det rätt så är ni fysiskt nära varandra?

Säger som här
Sen kan ni dessutom inaktivera trafiken på telefonen så ni bara har ett LAN och ingen uppkoppling om det är brist på datamängd.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Avstängd

Tackar, tyvärr kan jag absolut noll om trådlösa nätverk och ännu mindre om moderna mobiltelefoner...
(Har inte hållit på med det sedan NMT tiden...)

Det är väl mest gamla strategispel och äventyrs spel som min sega gamla laptop klarar så det är inte kritiskt...

Vi tänkte lira några kvällar ute i stugan mest som avkoppling när man kommer hem från skogen.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number