Enig riksdag står bakom utredning av privatkopieringsersättning

Permalänk
Medlem
Skrivet av JD:

Det är detta du fått om bakfoten. Det ena följer inte av det andra.
Man kan enkelt endast ta bort avgiften.

Jag kan ha missuppfattat, men jag har för mig att det finns eu-lag som säger att om man ska tillåta privatkopiering så ska även upphovsmännen ha någon form av ersättning för det. Således kan du inte bara ta bort ersättningen rakt av utan man är tvungen att välja mellan att tillåta privatkopiering och betala någon form av ersättning eller ta bort det undantaget helt. Men som sagt, det finns definitivt marginal för att jag missuppfattat något

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ditt förslag är visserligen enkelt. Men det är inte riktigt så enkelt. Finns reglerat i EUlag att vi måste ha någon form av ersättningsmodell om vi tillåter privatkopiering, vilket vi ju tillåter i landet.
En anpassning skulle i så fall vara att lägga ner privatkopieringsersättningen och göra något mer. Nämligen att förbjuda privatkopiering.
Det krockar inte med befintlig lagstiftning

En annan möjlig lösning är att behålla nuvarande lagstiftning och endast "beskatta" de medier som faktiskt är "särskilt ägnade för framställning av exemplar av verk för privat bruk" och behålla "skatten" endast på tomma kassettband, VHS band, disketter och brännbara CD/DVD/Blu-Ray media etc och kanske även slänga in CD/DVD/Blu-Ray brännare. Men skippa "skatten" på hårddiskar, SD-kort, USB-minnen och mobiltelefoner etc då de inte kan anses "särskilt ägnade för privatkopiering".

Att det måste finnas en ersättningsmodell innebär inte nödvändigtvis att den måste vara särskilt lönsam. Om det inte säljs utrustning som är "särskilt ägnad för framställning" av privatkopiering så förefaller det helt naturligt att det inte utgår ersättning i någon större utsträckning istället för att omtolka lagen för att bibehålla ersättningsnivåerna.

Så det bör räcka med ett förtydligande av Lag (1960:729) 26§ k. att detta endast omfattar anordningar som huvudsakligen kommer att användas uteslutande för privatkopiering och undanta anordningar som endast till oväsentlig del kan komma att användas för privatkopiering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drakan:

En annan möjlig lösning är att behålla nuvarande lagstiftning och endast "beskatta" de medier som faktiskt är "särskilt ägnade för framställning av exemplar av verk för privat bruk" och behålla "skatten" endast på tomma kassettband, VHS band, disketter och brännbara CD/DVD/Blu-Ray media etc och kanske även slänga in CD/DVD/Blu-Ray brännare. Men skippa "skatten" på hårddiskar, SD-kort, USB-minnen och mobiltelefoner etc då de inte kan anses "särskilt ägnade för privatkopiering".

Att det måste finnas en ersättningsmodell innebär inte nödvändigtvis att den måste vara särskilt lönsam. Om det inte säljs utrustning som är "särskilt ägnad för framställning" av privatkopiering så förefaller det helt naturligt att det inte utgår ersättning i någon större utsträckning istället för att omtolka lagen för att bibehålla ersättningsnivåerna.

Så det bör räcka med ett förtydligande av Lag (1960:729) 26§ k. att detta endast omfattar anordningar som huvudsakligen kommer att användas uteslutande för privatkopiering och undanta anordningar som endast till oväsentlig del kan komma att användas för privatkopiering.

Nu är det ett litet problem att smartphones mm anses vara särskilt ägnade för piratkopiering. Detta har avhandlats i rätten där man då kom fram till att formuleringen "särskilt ägnade" faktiskt även gäller just de apparater du räknar upp...förutsatt att de faktiskt används till privatkopiering. Något som copyswede uppenbarligen lyckats visa. Än så länge.

Men precis som du säger så finns det inget som säger att ersättningsnivåerna är rimliga i dagsläget. Utöver det så tar ju streaming över mer och mer, något som gör att jag har mycket svårt att tro att copyswede kommer att kämpa emot i någon högre grad. Sen inser de självklart själva att dagens system inte är hållbart i längden och kommer nog att jobba för att få en mer hållbar lösning på plats, självklart med så hög nivå på ersättningen som möjligt. Vilket i sig knappast bör vara speciellt förvånande då det är deras jobb

Permalänk

Jag tycker bara att det är så sjukt att upphovsrättsinnehavarna (läs copyswede) får betalt egentligen för ''noll'' arbete. Det är då man tänker på det en genialisk företagsmodell, skrämma regeringen med att hela Sveriges befolkning kan begå ett brott och måste straffas i förebyggande syfte för det och att det här privata företaget kan ta på sig att driva in intäkterna... Mot en avgift..
Bara sitta på en stol och se bankkontot växa.
Genialiskt.

Visa signatur

SteamDeck + Lenovo docka