Permalänk

Fyrkanter över hela skärmen

Hejsan!
Min dator har blivit helt haikon taikon sen igår morse. Varje gång jag drar igång ett spel och kör ungefär mellan 10-30 min så fryser sig allt och vita (ibland blåa) fyrkanter kommer upp över hela skärmen, tillslut så startas datorn om. När datorn är igång igen så sker detta igen, dock nu på skrivbordet tills datorn startas om igen. Detta fortsätter tills man manuellt stänger av datorn på knappen och startar upp den på nytt, då funkar allt felfritt tills man då startar upp ett spel. Har sökt runt och testat det ena och det andra. Har kört med en annan skärm, testat dvi, hdmi, DP, gjort en ren installation på Windows och tagit bort allt som fanns på datorn och installerat om allt.
Datorn är nästan bara 2 år gammal, har aldrig gjort någon slags överklockning på den och när man kollar upp vad det var som gjorde att datorn frös så får jag upp denna felkod jämt:

Ett problem med din maskinvara gör att Windows inte längre fungerar korrekt.

Problemsignatur
Händelsenamn: LiveKernelEvent
Kod: 141
Parameter 1: ffffe1049f25f4a0
Parameter 2: fffff80a67d5ec88
Parameter 3: 0
Parameter 4: 490
OS-version: 10_0_17134
Service Pack: 0_0
Produkt: 768_1
OS-version: 10.0.17134.2.0.0.768.101
Språkvariant-ID: 1053

Eftersom det står att det är en maskinvara som strular så kan jag misstänka att det är gpu:n som ger upp trots att den är så pass ny.
Här är en lista på grejerna i datorn:
GPU: Asus gtx 1080 strix gaming
CPU: Intel-Core i7 6700K / 4 GHz processor Skylake
Ram: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance
Motherboard: ASUS Z170-A
PSU: Corsair CX750M 750W
SSD:Samsung 850-Series EVO 250GB
HDD: Seagate 2TB 7200rpm
OS: Window 10 Pro

Bilder:
https://imgur.com/BIEAT2i

https://imgur.com/pVcgDp8

https://imgur.com/QpKMCQi

Permalänk
Medlem

Ta gärna en bild med telefonen eller liknande på det du ser, alltid lättare än att förklara i text.

Men överlag låter det som artefakter vilket oftast brukar vara relaterade till ostabilt grafikkort av en eller annan anledning.
Ser det ut så här? https://www.gpforums.co.nz/attachment.php?attachmentid=197732...

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Låter som att grafikkortet blir för varmt och flippar ut. Speciellt när artefakterna inte kommer direkt utan efter ett tag. Kolla så att kylning funkar på grafikkort och processor, prova även att köra t.ex Furmark där du kan se tempen på båda och se vad som händer.

Permalänk
Medlem

Som de andra säger är det troligtvis värmeproblem med grafikkortet.

Kontrollera ifall det är massa damm i vägen. Gör rent så gott du kan med luft på burk (eller om du vågar riskera skador, använd dammsugaren).

Kontrollera så att alla fläktar snurrar och om det är rent och allt snurrar. Kolla om du kan prova grafikkortet i någon kompis dator.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk

Här länkar på hur det ser ut och även tempen när det väl sker:
https://imgur.com/BIEAT2i

https://imgur.com/pVcgDp8

https://imgur.com/QpKMCQi

Permalänk
Medlem

Det där ser ut som en indikation på att det är dags att skaffa ett nytt grafikkort eller lämna in det befintliga på garantin, om det finns någon sådan kvar.

Permalänk
Medlem

Ja, temperaturen ser ju okej ut. Du får nog anmäla ditt grafikkort som defekt.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Gissar lite vilt men:
Fick för ett antal år sedan inte fyrkanter utan lodräta ränder med en vågrät störning på mitten - då var det en lödning som var kass på grafikkortet. Inträffade kort efter jag hade haft lite värmeproblem med min CPU där den gick upp till 100 grader.
Så kanske är något liknande om du nyligen haft andra värmeproblem?

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Med en maxtemp på 76 grader bör vi i alla fall kunna utesluta värmeproblem.

Utöver det du redan gjort så skulle jag först dubbelkolla att jag har den senaste drivrutinen för grafikkortet, annars installera det. Skulle jag redan ha den senaste drivrutinen hade jag istället installerat en äldre version. Jag skulle också använt DDU (google) för en säkrare installation.

Om inte det hjälper skulle jag dubbelkolla att kortet sitter bra i datorn och att ingen kabel glappar, därefter hade jag kollat hur det fungerar med garantin.

Permalänk

@Zicsoen: Första gången som detta sker och har aldrig haft nåt problem med tempen (eller datorn) innan.
Som det ser ut nu så får man lämna in kortet på Inet och hoppas att garantin täcker så man får ett nytt kort. Känns väldigt surt att ett så pass dyrt kort inte håller längre än 2 år.

Permalänk

Hände precis samma sak för mitt GTX 780, jag slängde då in mitt grafikkort i ugnen och sen dess så har det funkat precis som nytt. Kör även det överklockat. Finns massa guider på hur man ska göra, man måste skruva isär kortet osv, bara att googla.

Jag vet, det har väl blivit debunkat, men det funkade för mig, kunde lika gärna testa det eftersom jag inte hade någon garanti kvar, har du det ska du använda dig utav det såklart i första hand.

Kortet har snart kört i ett år med överklockning sedan jag hade den i ugnen.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

Finns en risk att drivrutiner eller annat krånglar istället, råkat ut för liknande och fått det fixat av att fixa nåt annat.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk

Sätter en peng på defekt grafikkort.
Artefakter kan uppstå då minnet är överklockat, eller alternativt då det helt enkelt är kass.
Har svårt att tro att varken drivare eller andra bios skulle hjälpa. Hjälper naturlitvis inte att installera om windows eller annat heller då det antagligen är hårdvarurelaterat.

Det kanske går att minimera dessa problem genom att antingen dra upp spänning på grafikkort eller minska frekvens på minne och lite på gpu.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av BomullsPlockarn:

@Zicsoen: Första gången som detta sker och har aldrig haft nåt problem med tempen (eller datorn) innan.
Som det ser ut nu så får man lämna in kortet på Inet och hoppas att garantin täcker så man får ett nytt kort. Känns väldigt surt att ett så pass dyrt kort inte håller längre än 2 år.

Har du möjlighet hemma eller hos en kompis så prova kortet i en annan dator. Om inte annat så för att utesluta andra felkällor.

När det hände mig så hade jag lite tur, då Komplett själva sa att det var ett vanligt fel på mitt gamla kort så de bytte ut det utan omsvep trots att det var strax under tre år gammalt.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk

@Trunk: Använde programmet och installerade 391.35 (Mars uppdatering), dock så löste det inte problemet. Kan inte nåt om datorer när det kommer till att felsöka inne i burken så låter det vara. Allt borde dock sitta som det ska då det var Inet som byggde ihop allt. Antar att gpu:n är felet som de flesta nämner så får höra med Inet om garantin täcker.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig sett ett liknande problem pga drivrutiner, det har uteslutande varit ett trasigt grafikkort.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BomullsPlockarn:

@Tdoll: Använde programmet och installerade 391.35 (Mars uppdatering), dock så löste det inte problemet. Kan inte nåt om datorer när det kommer till att felsöka inne i burken så låter det vara. Allt borde dock sitta som det ska då det var Inet som byggde ihop allt. Antar att gpu:n är felet som de flesta nämner så får höra med Inet om garantin täcker.

Garantin har väl troligen gått ut (vanligen 1 år) men du kan reklamera det inom 3år.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Garantin har väl troligen gått ut (vanligen 1 år) men du kan reklamera det inom 3år.

Asus har vanligtvis 3 års garanti på sina grafikkort.

Permalänk
Medlem

@BomullsPlockarn: Testa att flytta ner kortet till nästa PCI-Express x16 port på moderkortet.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BomullsPlockarn:

Hejsan!
Min dator har blivit helt haikon taikon

Nästan helt säkert grafikkortet som är defekt som ovan nämnt. Men jag vill även tipsa om att binda om till lite bättre hotkeys i dota.. space, x, z, mousebuttons gjorde underverk för snabbare reaktion! Men det kanske du redan testat..

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Asus har vanligtvis 3 års garanti på sina grafikkort.

Ah, kikade inte så noga vilket märke han hade.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |