Kraftig minskning av paket från Kina under första kvartalet 2018

Permalänk
Skrivet av SuperNova:

Men lägg ner nu för FN!
Det är ju så jävla patestiskt rent ut sagt att ens prata om att hyralägenhet i kina, ta flyger osv hahaha. Ni måste ju leva i en fantasivärld!

Ni får jättegärna visa vart jag kan få en flygbiljett tur och retur eller hyra en lägenhet (samt frakt från sig själv till sig själv) för 75:-! Skojjar ni eller!

Moms skall betalas, vi bor i Sverige! Inte fan står ni och bråkar med tjejen i kassan på ICA då det är moms på festisen ni köper?

Varför ska vi svenskar betala för att kina skall ha subventionerad frakt?

Om ni beställer så mycket så är ju 75:- försvinnande lite!
Klart som fan personalen på postnord ska ha lön. För inte hade ni själva stått och utfört ett arbete gratis!

Bry er inte ens om att svara mig...

Skickades från m.sweclockers.com

Om tjejen i Ica bad om 75kr moms när jag köpte en flaska Loka skulle jag definitivt börja bråka.

Jag håller med, moms ska vi betala. Och den momens ska vara samma procentsats som all annan moms i vårt land. Kapisch?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av SuperNova:

Men lägg ner nu för FN!
Det är ju så jävla patestiskt rent ut sagt att ens prata om att hyralägenhet i kina, ta flyger osv hahaha. Ni måste ju leva i en fantasivärld!

Ni får jättegärna visa vart jag kan få en flygbiljett tur och retur eller hyra en lägenhet (samt frakt från sig själv till sig själv) för 75:-! Skojjar ni eller!

Moms skall betalas, vi bor i Sverige! Inte fan står ni och bråkar med tjejen i kassan på ICA då det är moms på festisen ni köper?

Varför ska vi svenskar betala för att kina skall ha subventionerad frakt?

Om ni beställer så mycket så är ju 75:- försvinnande lite!
Klart som fan personalen på postnord ska ha lön. För inte hade ni själva stått och utfört ett arbete gratis!

Bry er inte ens om att svara mig...

Skickades från m.sweclockers.com

Och om du på fullaste allvar menar att de där 75kr går till PostNords lön så tror jag inte riktigt du förstår hur ekonomi fungerar. De har inte fått sett ett öre högre lön sedan det här implementerades

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av anon2110:

Snyggt där, men så lätt ska du inte komma undan. Avgiften på 75kr och argumentet attman ska beställa mer blir ju kontraproduktiv. Man ska ju inte handla mer än vad man behöver för planetens skull. Momsen betalar jag gärna. Dessutom får personalen på PostNord betalt, oavsett om de delar ut post eller inte. Det är INTE ackordbaserad lön.

Dessutom, är moms en procentsats, de här 75kr är en straffavgift.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

@Bloodstainer

Det är en avgift som alla andra speditörer tar för att hantera importen (tulldeklarationen osv). Ska det vara så svårt att förstå?

Men du menat på fullaste allvar att du själv skulle kunna kunna tänka dig att starta ett företag och hantera förtullning av varor gratis? Om du/ni anser att det skall vara gratis så är det bara starta ett speditör-företag och göra jobbet gratis! Det skulle ju vara skitbra! Eller vänta du, jag gissar att du inte vill jobba gratis?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Då är det en tidsfråga innan ALLA paket som PostNord hanterar får avgiften på 75:-

Det är från ett annat EU land, inget varken tullen eller PostNord kan göra något åt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Om tjejen i Ica bad om 75kr moms när jag köpte en flaska Loka skulle jag definitivt börja bråka.

Jag håller med, moms ska vi betala. Och den momens ska vara samma procentsats som all annan moms i vårt land. Kapisch?

Restaurangbranschen skulle gå i taket om de hörde dig nu.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Skrivet av SuperNova:

@Bloodstainer

Det är en avgift som alla andra speditörer tar för att hantera importen (tulldeklarationen osv). Ska det vara så svårt att förstå?

Men du menat på fullaste allvar att du själv skulle kunna kunna tänka dig att starta ett företag och hantera förtullning av varor gratis? Om du/ni anser att det skall vara gratis så är det bara starta ett speditör-företag och göra jobbet gratis! Det skulle ju vara skitbra! Eller vänta du, jag gissar att du inte vill jobba gratis?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det är det inte, avgiften är exklusiv för postnord.

edit: och andra företag tar betalt för sina tjänster normalt. Om man tar för lite betalt är det inte kundens fel.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Restaurangbranschen skulle gå i taket om de hörde dig nu.

Skämt åsido, nu när Wish har inkluderat moms och specialavgiften borttagen så verkar det ju snarare som att de som köpte billigt skit från Kina vann till sist. Jag tycker det är bra, men skulle hellre se att all import betalade moms och inga konstiga 75:- chans avgifter

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Skämt åsido, nu när Wish har inkluderat moms och specialavgiften borttagen så verkar det ju snarare som att de som köpte billigt skit från Kina vann till sist. Jag tycker det är bra, men skulle hellre se att all import betalade moms och inga konstiga 75:- chans avgifter

Det verkar bli fallet i och med detta avtal.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Det verkar bli fallet i och med detta avtal.

Jag hade aldrig ett problem med att vi ska betala moms på varor från Kina, jag hade ett problem med att det var en straffavgift utöver det som skulle välja upp för PostNords inkompetens gällande att skriva kontrakt som leder till att det företag som redan får skattepengar lade på extraavgifter utan extraarbete som resulterade i att svenskar betalade mer.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Svenskar betalar inte mer, speditionsavgifterna hos PostNord är lägre än i t.ex. Danmark, Tyskland eller Frankrike. Står avsändaren för kostnaderna står de också för en avgift för importdeklarationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Jag hade aldrig ett problem med att vi ska betala moms på varor från Kina, jag hade ett problem med att det var en straffavgift utöver det som skulle välja upp för PostNords inkompetens gällande att skriva kontrakt som leder till att det företag som redan får skattepengar lade på extraavgifter utan extraarbete som resulterade i att svenskar betalade mer.

Det är ingen straffavgift per definition. Det är en administrativ avgift. Skillnaden är ändå hyfsat stor. Faktum är att denna avgift är likadant mot i stort sett hela världen och framförallt.. alla nationer inom EU och stora delar av världen har liknande system. Och det för en orsak.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Det är ingen straffavgift per definition. Det är en administrativ avgift. Skillnaden är ändå hyfsat stor. Faktum är att denna avgift är likadant mot i stort sett hela världen och framförallt.. alla nationer inom EU och stora delar av världen har liknande system. Och det för en orsak.

Statliga posten i Frankrike tar 15 eller 21 EUR beroende på vilken gren som tar emot brevet eller paketet. Moms på all postorder från tredje land i Frankrike också. Var glad att du inte tar emot grejerna med TNT Express i Sverige, de tar 295 kr i speditionsavgift. Sen har inga skattepengar gått till PostNords hantering av utländska paket givetvis, de mesta pengarna har gått direkt till Danmark – där de har högre speditionsavgift, även om det gäller över 80 DKK där. Svenska PostNord går innan de ger koncernbidrag till i huvudsak Post Danmark med vinst och behöver inget tillskott från skattebetalarna. Staten har inte majoriteten av rösterna i PostNord Group så de kan inte heller bestämma över bolaget, båda ägarna måste godkänna beslut och måste vara eniga och det är inte som de tillsatt en ny ledning eller liknande, PostNord har själva hanterat allt detta och de lyder under samma bolagsregler som bolag på börsen.

Kina har för den delen moms på paket från utlandet och speditionsavgift, de ska inte vara det minsta missnöjda över andra länder.

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Det är ingen straffavgift per definition. Det är en administrativ avgift. Skillnaden är ändå hyfsat stor. Faktum är att denna avgift är likadant mot i stort sett hela världen och framförallt.. alla nationer inom EU och stora delar av världen har liknande system. Och det för en orsak.

Nej, man lägger inte administrativa avgifter på kund för att göra skattebehandling när man redan får pengar av staten för att göra detta, så jag köper inte det argumentet. Problemet var alltid priset, PN hade inte råd att utföra ett visst arbete för att de tog för dåligt betalt. Det var alltså PN som gjorde bort sig och inte gjorde hemläxan gällande ekonomidelen.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Nej, man lägger inte administrativa avgifter på kund för att göra skattebehandling när man redan får pengar av staten för att göra detta, så jag köper inte det argumentet. Problemet var alltid priset, PN hade inte råd att utföra ett visst arbete för att de tog för dåligt betalt. Det var alltså PN som gjorde bort sig och inte gjorde hemläxan gällande ekonomidelen.

Struntprat.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Struntprat.

Knappast. Man ska ta betalt för en tjänst, inte komma med massa extrautgifter för att man som företag har gjort bort sig.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Knappast. Man ska ta betalt för en tjänst, inte komma med massa extrautgifter för att man som företag har gjort bort sig.

Men tydligen ska både företag och arbetare gå utan pengar. Det är ju bättre...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Knappast. Man ska ta betalt för en tjänst, inte komma med massa extrautgifter för att man som företag har gjort bort sig.

Importdeklarationen är en tjänst. En tjänst alla speditörer tar betalt för.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Importdeklarationen är en tjänst. En tjänst alla speditörer tar betalt för.

Nej ett tvång, du kan inte välja att deklarera själv

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Nej ett tvång, du kan inte välja att deklarera själv

Jaså?

http://www.tullverket.se/sv/privat/avgifter/betalatullochmoms...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk

7 steg för att deklarera, där man behöver lämna den till både tull samt postnord.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Nej ett tvång, du kan inte välja att deklarera själv

Jo du kan deklarera själv, men du riskerar ändå åka på en avgift för tullager. Precis lika mycket tvång som hos de andra speditörerna i Sverige.