Hörlurar och högtalare, brist på optiska utgångar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lilla Edet
Registrerad
Jan 2010

Hörlurar och högtalare, brist på optiska utgångar.

Hejsan!

Tänkte fixa ett par vettiga hörlurar för när jag spelar med andra men är lite osäker på hur man kan lösa bristen på optiska uttag, jag har nämligen bara ett optiskt uttag som går till mina Roth Oli-powa 5 högtalare.

Men tänkte fixa ett par Sennheiser hörlurar i mellanklassen som också har möjligheten att kopplas in optiskt.

Finns det någon vettig adapter man kan köpa så man får ett till optiskt uttag i datorn, eller ska man köra med en 3.5m till RCA adapter och köra analog signal, eller lär det försämra ljudet nämnvärt? (inga dacs eller så planeras att införskaffas)

Any tips?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

Ljudkort?

Edit: Dac kanske är ännu vettigare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lilla Edet
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av Skrotnisse92:

Ljudkort?

Edit: Dac kanske är ännu vettigare.

Som jag skrev så är det inte göroptimalt med en DAC, jag kommer enbart använda lurarna i trådlöst läge och kommer ju nyttja RF-sändaren... en DAC skulle vara lite slös :/

Kanske skulle vara smidigt om det fanns någon optiskt switch så jag kan byta mellan högtalare och hörlurar med en knapp? Kanske kan googla på det...

EDIT: något sånt här kanske?
https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

etc

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Jan 2011

CPU: i7 4770k Noctua NH-D14 MOBO: Maximus VI Hero GPU: GTX 980 RAM: 16 GB 1600 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G500s V.v. citera mig för att få svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av envelope91:

Som jag skrev så är det inte göroptimalt med en DAC, jag kommer enbart använda lurarna i trådlöst läge och kommer ju nyttja RF-sändaren... en DAC skulle vara lite slös :/

Kanske skulle vara smidigt om det fanns någon optiskt switch så jag kan byta mellan högtalare och hörlurar med en knapp? Kanske kan googla på det...

EDIT: något sånt här kanske?

etc

Alla dessa kostar ju som en billigare dac, var väl mest det som var min tanke. Men splitter är väl det du söker antar jag, som nedan rekommenderade.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lilla Edet
Registrerad
Jan 2010

Åh, tack för tipset efter som det är ljus i kabeln så antar jag att det inte borde påverka på något vis va? då kör jag nog på en sån!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lilla Edet
Registrerad
Jan 2010

Efter att ha testat så verkar det som att jag helt enkelt inte får något ljud alls när jag använder splittern, finns det någon aktiv splitter som jag ska köpa istället?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Jan 2011

@envelope91: Det borde fungera, det är inte så att någon sladd är böjd för snävt?ser du att det lyser rött efter att de har blivit splittade?

CPU: i7 4770k Noctua NH-D14 MOBO: Maximus VI Hero GPU: GTX 980 RAM: 16 GB 1600 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G500s V.v. citera mig för att få svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lilla Edet
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av swehunter2000:

@envelope91: Det borde fungera, det är inte så att någon sladd är böjd för snävt?ser du att det lyser rött efter att de har blivit splittade?

Ja, det lyser rött i alla portarna efter att jag kopplat in det... testade alla möjliga kombinationer, det är värt att nämna att den känns jävlig plastig och vissa utav mina kablar gick praktiskt taget sönder när jag försökte dra ut dom för att koppla om, så den var väl inte så bra kanske...

Men jag sprang iväg och köpte en 3.5 till RCA kabel istället och kör med det till hörlurarsändaren istället, och på sätt och vis blir det smidigare, för då kan jag bara trycka på en knapp på tangentbordet för att byta mellan optisk och analog utgång... antar att jag får sämre ljud men slipper krångla xD