Grafikuppdatering släppt för Guild Wars 1. (Japp, *1*!)

Permalänk

Grafikuppdatering släppt för Guild Wars 1. (Japp, *1*!)

Vet inte om det finns någon fler här som älskade Guild Wars 1, och jag ber om ursäkt om detta är old news, men jag fick precis reda på att spelet första gången sen Guild Wars 2 släpptes har fått en content update:
om du går in i grafik-settings kan du nu slå på "advanced". Det ger nya rendermodes, bättre LODbias, och ökar draw distance till dubbla avståndet. Ingen gigantisk skillnad (och inga högupplösta texturer ) men klart förbättrad grafik.

Om jag förstår saken rätt så höll ArenaNet en AMA på Reddit och blev förvånade över att folk fortfarande spelade GW1, och därför släppte de den här uppdateringen som en present till communityt på spelets tolvårs-födelsedag.

För att fira det nya grafikläget har Guildwarslegacy en screenshot-tävling:
https://guildwarslegacy.com/forum/thread/2965-arm-challenge-1...

Permalänk
Skrivet av Awakeruad:

Vet inte om det finns någon fler här som älskade Guild Wars 1, och jag ber om ursäkt om detta är old news, men jag fick precis reda på att spelet första gången sen Guild Wars 2 släpptes har fått en content update:
om du går in i grafik-settings kan du nu slå på "advanced". Det ger nya rendermodes, bättre LODbias, och ökar draw distance till dubbla avståndet. Ingen gigantisk skillnad (och inga högupplösta texturer ) men klart förbättrad grafik.

Om jag förstår saken rätt så höll ArenaNet en AMA på Reddit och blev förvånade över att folk fortfarande spelade GW1, och därför släppte de den här uppdateringen som en present till communityt på spelets tolvårs-födelsedag.

För att fira det nya grafikläget har Guildwarslegacy en screenshot-tävling:
https://guildwarslegacy.com/forum/thread/2965-arm-challenge-1...

Coolt älskade GW1 ska nog installera det igen o spela lite. Har fortfarande alla collectors edition paketen till alla delar🤗

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk

@djdennistm:
Har kört lite igen också. Det är faktiskt rätt mycket folk på USA servrarna.
GW1 är ett av mina favoritspel genom tiderna. Mass Effect, Planescape Torment, Knights of the Old Republic, och GW1 är i en klass helt för sig själva.

Permalänk
Skrivet av Awakeruad:

@djdennistm:
Har kört lite igen också. Det är faktiskt rätt mycket folk på USA servrarna.
GW1 är ett av mina favoritspel genom tiderna. Mass Effect, Planescape Torment, Knights of the Old Republic, och GW1 är i en klass helt för sig själva.

Kan bara hålla med 🤗

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk

Kotaku har en artikel om hur det kommer sig att ett 13 år gammalt MMORPG helt plötsligt fick en uppdatering:
https://kotaku.com/the-two-developers-keeping-guild-wars-1-al...
Det är två utvecklare på ArenaNet som har det mer eller mindre som hobby att putsa på GW1.

EDIT: hahaha användare har satt upp en Gofundme för att belöna dem med tårta!
https://www.gofundme.com/guildwarscupcakes/donate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Kotaku har en artikel om hur det kommer sig att ett 13 år gammalt MMORPG helt plötsligt fick en uppdatering:
https://kotaku.com/the-two-developers-keeping-guild-wars-1-al...
Det är två utvecklare på ArenaNet som har det mer eller mindre som hobby att putsa på GW1.

Jag gillar det sista i artikeln.
“All of the services involved were designed to stay running… forever,” said Freist. “Even when we run releases, the game keeps the old build around and just fires up the new build and carries on. Even when things crash, they just start themselves back up and resume what they were doing. I can’t speak directly for other games, but if they plan on shipping a game in the MMO genre, I hope they are thinking long-term and low-maintenance.”

Om ett visst företag (nämner inget namn ) hade tänkt så, så hade de kunnat hålla liv i sina gamla online spel, istället för att döda dem.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Finns det någon anledning till att spela detta framför GW2? Jag har bara spelat GW2.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Skrivet av Dreijer:

Finns det någon anledning till att spela detta framför GW2? Jag har bara spelat GW2.

Svårt att säga. Det är ett helt annat spel än GW2, egentligen inga likheter. Det är hårt fokus på taktik, både vad gäller builds (man väljer vilka skills man vill ha) och med samordning i gruppen (upp till 8 spelare i en grupp, förutom i vissa special modes).
Har du folk att spela med så är det skitkul. Vill du soloa hela spelet själv är det också helt OK, det går utmärkt (med hjälp av Heroes, datorstyrda partymedlemmar). Men om du vill försöka hitta folk i spelet att spela med kan de bli svårt, eftersom spelet är gammalt och spelarbasen numer ganska liten.
Du kommer också att sakna möjligheten att hoppa & flyga.
Det är ett väldigt bra spel, men som sagt helt, fullständigt, annorlunda än GW2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Svårt att säga. Det är ett helt annat spel än GW2, egentligen inga likheter. Det är hårt fokus på taktik, både vad gäller builds (man väljer vilka skills man vill ha) och med samordning i gruppen (upp till 8 spelare i en grupp, förutom i vissa special modes).
Har du folk att spela med så är det skitkul. Vill du soloa hela spelet själv är det också helt OK, det går utmärkt (med hjälp av Heroes, datorstyrda partymedlemmar). Men om du vill försöka hitta folk i spelet att spela med kan de bli svårt, eftersom spelet är gammalt och spelarbasen numer ganska liten.
Du kommer också att sakna möjligheten att hoppa & flyga.
Det är ett väldigt bra spel, men som sagt helt, fullständigt, annorlunda än GW2.

Just ja. Jag hade glömt att det inte gick att hoppa. Jag kommer inte att kunna spela det.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Svårt att säga. Det är ett helt annat spel än GW2, egentligen inga likheter. Det är hårt fokus på taktik, både vad gäller builds (man väljer vilka skills man vill ha) och med samordning i gruppen (upp till 8 spelare i en grupp, förutom i vissa special modes).

Det är det väl i raids i GW2 också?
Iaf senaste perioden jag spelade, för ett halvårsedan. Väldigt "elitist" sett till comps, specs och gear.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk

@frong:
Jag har aldrig märkt nån taktik i GW2. Jag har bara sett zerg rushes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

@frong:
Jag har aldrig märkt nån taktik i GW2. Jag har bara sett zerg rushes.

Har du raidat? Hur många LI har du?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Skrivet av frong:

Har du raidat? Hur många LI har du?

Jag har Heart of Thorns, men nej, jag har inte raidat. Om du säger att där finns strategi bortom zergning, så får jag tro dig, men jag har personligen som sagt inte sett något sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Jag har Heart of Thorns, men nej, jag har inte raidat. Om du säger att där finns strategi bortom zergning, så får jag tro dig, men jag har personligen som sagt inte sett något sånt.

Det gör det.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Riktigt skoj att det kan hända grejer med såpass gamla spel.
Har donerat till muffins-fonden nu, -tackar för länken!

GW1 är fortfarande ett kul och utmanande spel, som TS påpekar är det ett helt annorlunda spel i upplägget då det mera liknar ett Diablo (i 3D miljöer) till sättet fast med mycket mera team-baserad strategi, men det var också det som fick mig att fastna för GW1 genren en gång i tiden (CO-RPG). Spelar det fortfarande emellanåt.

Tror att man fortfarande kan levla upp nya karaktärer via title-tracks i GW1 för att får tillgång till exklusiva skins och items i GW2 genom Hall of Monuments. En trevlig feature som gjorde att man kunde skryta lite som nykläckt spelare i GW2.
https://hom.guildwars2.com/en/#page=welcome

GW2 har en hel del med i bagaget, dvs. mycket knyter an till storyn som utspelar sig i GW1.

Trevliga features i GW1 som inte finns i GW2:
*Bodyblocking, saknar detta ibland även om det skulle innebära kaosartad stämning i GW2 under raids och i trånga utrymmen, folk skulle kunna sabotera som fasen med denna feature.
*Cross-class: Alla characters har en primärklass men kan också anamma en sekundär klass, den sekundära klassen är något sämre än den primära. Man kan ha alla andra förekommande klasser tillgängliga samtidigt på en karaktär, men bara en sekundär klass aktiv åt gången. -Den primära och sekundära klassen anger vilka skills man får tillgång till.
*Över 1300 skills som kan kombineras beroende på klass, cross-class, vapen mm.
*Alla klasser kan använda alla vapentyper, med begränsad effektivitet.
*Weapon sets, 4st. olika vapen-set som man kan växla mellan utan fördröjning.
*Skillsets, man kan spara ner teamplates över hur man satt ut sina skillpoints och skills så att man kan "specca om" på bara någon sekund.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Väldigt kul med uppdateringar! Jag har spelat GW i över 1000 timmar nu men hittar fortfarande nya platser när man letar. Jag har dock främst spelat solo med Heroes. Det har blivit lite speedclears i Fissure of Woe och Shards of Orr också.

Drömmen hade varit att klara av Underworld, Domain of anguish och Slavers exile. Men jag vet inte om jag någonsin kommer klara av sånt. Har funderat på att prova dem med Heroes och consumables men känns knappt genomförbart då jag ändå är rätt casual I mitt spelande. Har inte tillräcklig koll på alla mechanics och taktiker som krävs.

Verkligen ett unikt spel för min del men självklart rätt gammalt och svårt att komma in i vid det här laget. Hoppas de kommer med fler updates. En rework av Paragon hade varit guld, men man kanske inte ska hoppas på för mycket!

Visa signatur

CPU: i7 6700K // GPU: MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8G // MB: ASUS Z170 PRO GAMING // RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance // Kylare: Noctua NH-U14S // PSU: Corsair RM750i 750W // Chassi: Fractal Design Define S Svart // Skärm: HP OMEN 27i // Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Silent Red // Mus: Logitech G303 Daedalus Apex

Permalänk
Skrivet av Zvikte:

Drömmen hade varit att klara av Underworld, Domain of anguish och Slavers exile.

Slavers är inte alltför knepigt med heroes när man fått till en bra team build, jag har slagit ihjäl alla bossarna i hardmode utom just Duncan, som jag tänkte ge mig på i helgen. Det är ju praktiskt med Slavers att man inte behöver göra allt på en gång eller börja om från början, utan kan ta en boss i veckan.

Underworld har jag testat, men många av questarna i UW går ut på att man ska splitta upp teamet på två eller tre platser, och det blir svårt med heroes. Där måste man ju dessutom göra alla tio quests i ett svep, så man kan inte ha special-builds för varje quest.

Citat:

Verkligen ett unikt spel för min del men självklart rätt gammalt och svårt att komma in i vid det här laget. Hoppas de kommer med fler updates. En rework av Paragon hade varit guld, men man kanske inte ska hoppas på för mycket!

Jag vet inte riktigt, de två devs som gjort patcherna har jobbat på sin fritid, och de säger att de inte har tid eller förmåga att skapa content, de kan bara slipa på programmeringen... men det verkar också vara så att det har kommit många nya spelare nu när GW1 är med på Steams sommar-rea. Det är nog inte helt omöjligt att ArenaNet skulle kunna producera nån content update, och jag vet att många tycker paragon behöver en buff.

Permalänk

Guild Wars 1 är med i Steams sommar-rea, och nu rapporteras det på Reddit att intresset har varit så stort att nycklarna tagit slut. De som köper GW nu får vänta till Steam får en ny sändning nycklar från ArenaNet.
Ingen verkar riktigt veta varför det varit så stort sug efter ett 13 år gammalt spel, men min personliga gissning är att det är GW2 spelare som är nyfikna på hur det första spelet var.

Permalänk
Medlem

En liten tråd-bump såhär innan långhelgen:

GW1 firar "Tenth Anniversary" jubileum nu. De patchar alltså ett 15 år gammalt spel ytterligare!

Kanske dags för ett återbesök om man är gammal spelare?

https://www.youtube.com/watch?v=mME7x_bGZqk

https://www.youtube.com/watch?v=-6pDDbTGJ9A

https://www.youtube.com/watch?v=xEcpaLDU36o

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.