Permalänk

Rekommendationer, oled eller qled?

Tjena. Då min nuvarande tv gick sönder så letar jag efter en ny bra tv. Jag kollar mycket sport och spelar mycket ps4. Har ingen lust att krångla med budget apparater längre och letar därför efter en grym tv. Den måste ha nits så den klarar äkta hdr med grym bild.
Gärna 55-65 tum då jag har ganska långt till tv i vardagsrummet.
Skiter väl i priset men gärna inte mera än 20tusen vore ju bra.
Har ni några rekommendationer? Ska man ha oled eller qled för mina behov? Förstår att de är två helt olika tekniker. Men vill som sagt ha de bästa denna gången. Hoppas någon har superkoll och kam hjälpa mig.

Permalänk
Medlem

Ska man lägga 20 tusenlappar så vill man väl åtminstone ha modern teknik i form av OLED...

Men det är mer psykologisk grej än vad som faktiskt är bäst. Men QLED känns väldigt dammigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Oleds förmåga att visa färg degraderar över tid. Det jag skulle vilja veta innan jag slog till är hur lång tid det tar innan en skillnad börjar synas. Skulle jag köpa en oled så skulle jag vilja veta att den inte är dödsdömd efter 7-10 år. Visst en tv kan dö dessförinnan, men då kanske av andra orsaker än ett degraderande pixelmaterial.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Bildexpert 📺

@linusolzzon: Vi tar det en gång till!

QLED = LCD med VA-paneler och kvantpricksdopade lysdioder i bakgrundsbelysningen. Bara Samsung som i marknadsföringsmässigt vill ge intrycket att de har något speciellt som konkurrerar med OLED. Du får alltså i grunden samma bildegenskaper om du väljer motsvarande lösningar från Sony, Panasonic eller Philips. Dock inte LG för de kör med IPS-paneler (som de kallar för "SuperNano" eller något annat tjiddevipp). Det finns flera olika tillverkare av VA-paneler och olika tillverkare av kvantpricksdopade lysdioder.

OLED = LG:s teknik som är just OLED med RGB plus vit subpixel. Används av LG själva (LG Displays gör panelen, LG Electronics gör TV:n) och det är flera TV-tillverkare som köper in panelerna. Sony, Philips och Panasonic är de största alternativen även om LG själva dominerar.

Så frågan "OLED" eller "QLED" är egentligen som att fråga: "OLED från LG eller Sony med flera, eller en specifik VA-LCD-modellserie från Samsung". Vilket ju är precis vad Samsung vill... Glöm inte att Sony, Philips, Panasonic och säkert fler, producerar TV-modeller med i grunden samma teknik.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Vad säger herr Ytterberg om degraderingen av oled över tid? Finns det något förväntat tidspann för när man kan komma att se en skillnad jämfört med en nytillverkad tv?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd

@Chris_Kadaver: Värt att nämna är också att LGs oled på tv-apparater inte använder oled för färgerna utan mer som bakgrundsbelysning. Alltså är oleden vit och det är lcd framför som släpper igenom ljus eller inte för de olika färgerna, enkelt förklarat. Alltså kommer degraderingen inte att ske olika fort för olika färger som det gör på exempelvis telefoner eller så.

Permalänk

Tack. Efter som laxpudding verkar vara extremt duktig i detta område så tar jag till mig de du skrev. Eftersom jag från början sneglade lite mot LG då jag tycker dom gör bra tv så har jag bestämt mig. Tack så mycket för snabba svar. 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köpte OLED TV för ett tag sedan, tydligen har LG haft stora problem med inbränning. (läs på lite innan)
Fick bli en SONY KD55a1 Istället.

Den har android TV, vilket jag inte är speciellt imponerad utav, aningen laggigt ibland.
Bild är superfin och bra, ljudet är väldigt bra för att vara TV, slår en 2000 kronors soundbar.

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Bildexpert 📺

@Chris_Kadaver: som skrivet - degradering av OLED handlar väldigt mycket om de direktgenererande OLED:s och de problem de hade när tekniken var ny. Skriverier om detta förekom i hög grad på 00-talet och det är skulle jag säga är en ad nauseam-faktoid som lever kvar från den tidens teknikartiklar. Konsumentprodukter med OLED i någon form har funnit i över tio år och många är ganska inaktuell. Hur många minns Sonys 11-tums OLED-TV för 50.000 kronor?

Det patent/variant av OLED som LG bygger i en TV bygger på en spektrumbredbandig vit OLED som filtreras till RGB (samt en fjärde vit subpixel enbart för ljusflöde) och där torde slitaget i själva dioden vara samma över tiden om nu inte själva färgfiltren slits olika.

Men sådana svar är svåra att ge. Skulle vara om någon följt med hur en den första LG TV-OLED-modellen (LG:s EA980W från 2013 är den första jag testade) har degraderats under åren. Vilket kräver att någon med mätutrutning och en tydligt metodik har följt med samma exemplar och kört den på ett konsekvent sätt. Vilket heller inte säger något om hur nyare paneler har förbättrats genom åren.

*Alla* bildskärmar blir sämre med tiden. Planerar man för tio års förbrukning framåt planerar man nog för mer än vad någon tillverkare faktiskt kan garantera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Chris_Kadaver: som skrivet - degradering av OLED handlar väldigt mycket om de direktgenererande OLED:s och de problem de hade när tekniken var ny. Skriverier om detta förekom i hög grad på 00-talet och det är skulle jag säga är en ad nauseam-faktoid som lever kvar från den tidens teknikartiklar. Konsumentprodukter med OLED i någon form har funnit i över tio år och många är ganska inaktuell. Hur många minns Sonys 11-tums OLED-TV för 50.000 kronor?

Det patent/variant av OLED som LG bygger i en TV bygger på en spektrumbredbandig vit OLED som filtreras till RGB (samt en fjärde vit subpixel enbart för ljusflöde) och där torde slitaget i själva dioden vara samma över tiden om nu inte själva färgfiltren slits olika.

Men sådana svar är svåra att ge. Skulle vara om någon följt med hur en den första LG TV-OLED-modellen (LG:s EA980W från 2013 är den första jag testade) har degraderats under åren. Vilket kräver att någon med mätutrutning och en tydligt metodik har följt med samma exemplar och kört den på ett konsekvent sätt. Vilket heller inte säger något om hur nyare paneler har förbättrats genom åren.

*Alla* bildskärmar blir sämre med tiden. Planerar man för tio års förbrukning framåt planerar man nog för mer än vad någon tillverkare faktiskt kan garantera.

Här är en utvärdering efter 5000 timmars användning. Inga större problem.
http://hdtelevizija.com/en/2017/09/04/lg-oled-tv-analysis-aft...

Permalänk
Bildexpert 📺

@teejee: Tack! Intressant läsning. Är man ute efter färger som är så korrekt som möjligt är det alltså en god idé att kalibrera om efter ett par tusen timmar. Men inget som pekar på något större degradering i färgåtergivningen.