EVGA:s framtida moderkort får drivrutiner på USB-minne

Permalänk
Melding Plague

EVGA:s framtida moderkort får drivrutiner på USB-minne

Allt färre datorer har optiska läsare, men de flesta moderkorten kommer fortfarande med drivrutiner på skiva. Nu gör EVGA slag i saken och byter ut DVD-skivan mot ett USB-minne.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen!

Permalänk
Medlem

Tror inte jag rört en drivrutins-cd sedan början av 2000 talet...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Äntligen är det några som har lite vett i huvudet..

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Nu har ju visserligen inte alla dubbla datorer.. Men jag sneglar inte ens på de medföljande drivrutinerna när jag köpt ny hårdvara. Oftast är de ju redan utdaterade när man öppnar lådan.
Bättre att surfa in på tillverkarens sida och tanka ner de senaste.

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Medlem

Bra initiativ (blev förvånad på 8GB storleken, hade förväntat max 4GB, 8GB kan ju användas att flytta lite filer vid installation också), däremot föråldras ju drivrutiner snabbt och det vore kanske smart att USB stickan innehåller ett simpelt program som kollar och drar ner de senaste versionen drivrutinerna utöver det som redan finns på stickan.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Skulle någ fortfarande inte installera drivrutiner som följer med då dem känns gammalt även om produkter har just släppts 🤣
Det sagt är det ju en fin grej att kunna använda för bios uppgraderingar eller andra grejer som just är knutna till den datorn som man behöver och då slippa handla in ett USB minne. Så det få ändå tummen upp ifrån mig.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Sötast

20 gånger dyrare i detta fallet lär väl kanske innebära att de betalar 1-2kr för ett minne istället för 5-10 öre per skiva.

Väl värt det helt klart trots att majoriteten av dem som köper moderkort inte egentligen har behov av ett minne heller.

Permalänk
Medlem

Kan man flasha nya drivrutiner på minnet så det är relevant i mer än en vecka?

Permalänk
Medlem

Undrar vad kostnaden är mellan USB minne och DVD skiva? Det finns ju fortfarande DVD kvar i datorer även om de knappt används längre.

Det optimala vore om det fanns någon form av standard drivrutin som alla nätverkskort kunde använda i Windows, bara så man kan nå internet och sedan ladda ner rätt drivrutiner.

Drivrutiner på USB blir ändå inaktuella efter några månader (men bättre än inget givetvis).

Tycker Microsoft borde köpa upp Driver Boster eller liknande tjänst, så har mana lltid aktuella drivrutiner installerade.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Den enda drivrutinen man kanske behöver är för att få igång nätverket.
Resten tas ju hem direkt från tillverkaren.

Men såklart vill AIB folket att man skall köra deras egna program för att uppdatera.
"De 5 programmen som körs i aktivitetsfältet spionerar absolut inte på er, lovar !"

Permalänk
Medlem

Har dom hört talas om den här nymodigheten Internet? 😂😂😂
Men nä, verkar riktigt smart att slösa natur med drivrutiner på en plastbit som är out of date innan dom lämnat fabriken...

Permalänk
Testpilot

Äntligen!
Har väntat på detta i säkert 10 års tid nu.

Eftersom det ändå inte påverkar kostnaden i slutändan för slutkund, så ser jag det som ett gratis USB minne som kommer laddat med nätverksdrivrutinen för att kunna ladda ner övriga drivrutiner från EVGA's hemsida

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk

Asus (och säkert fler aktörer) har ju gjort detta på deras dyrare kort ett tag nu och det är uppskattat!
Hoppas nu att fler hänger på EVGA och faktiskt börjar skicka med usb till alla kort och inte bara de som kostar premium-pengar.

Permalänk
Medlem

Man tycker ju att det borde gå att lägga drivrutinerna på moderkortet?

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

Om det bara är senaste uppdateringen i en fil är det något någon ute i skogen kan använda, fine. Är det ett program som laddar in diverse dritt på köpet. Shame on you och min gissning. Annars tankar man ju alltid drivisar från nätet. Nytt upplägg och redan förlegat.

Låt köparen välja till drivisar för en liten liten slant när man köper istället och spara naturen. 99.9% skulle gärna slippa tror jag.

High Five Bassebaba, såg precis sista inlägget.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Inaktiv

Vad hände med hålremsan har de slutat skicka med en sådan https://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A5lremsa

Jag tycker usb minne är onödigt dyrt för alla prylar man köper, visst nackdelen med att lägga det på en webbsida är att företaget kanske går i konkurs och sidan försvinner. Men man ska ta i beaktning vad det är de säljer för något? Är det något unikt kritisk till företag för deras produktion där de kan köra med saker i 20år eller är det konsumentprylar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Har dom hört talas om den här nymodigheten Internet? 😂😂😂
Men nä, verkar riktigt smart att slösa natur med drivrutiner på en plastbit som är out of date innan dom lämnat fabriken...

Nu är nog inte just denna plastbiten det som jag tycker vi skall fokusera på när det gäller att slösa på naturens resurser då även en DVD skiva eller inte allt för sällan flera som levereras med datorer också tar resurser.

Sedan tycker jag det är lite synd att du helt verkar missat det faktum att speciellt LAN/WIFI enheter också behöver drivrutiner och Windows i långt från alla fall har dessa med som standard vilket då gör det svårt att tanka ner några drivare. Då behövs den där platsbiten ser du ;=)

Själv tycker jag nog de skulle valt en annan utväg.
Lägg in stöd för att koppla upp sig emot en EVGA remote server via bios. Då kunde man tanka ner de grundläggande rutinerna den vägen på disken eller ut på USB minne så skulle man mycket riktigt slippa allt vad utdaterade rutiner heter på en gång. Annan variant är att skeppet ett något större biosminne på moderkoret men nödvändiga rutiner redan inlagda där för att hämta hem.

Permalänk
Medlem

@Triton242: har sen Windows 7 aldrig (-aldrig-) stött på ett moderkort med såpass freaky chipset på LAN att Windows inte känt igen det och kunnat dra in några generiska drivers.

Tvivlar även starkt på att folk som är såpas haxx att dom bygger burkar själva, i te har tillgång till en annan burk att ladda ner senaste drivers till ett eget usbminne

Men fine, vill dom ha detta som nått fint marknadsföringsjippo så varför inte
Min homer Simpson statistik vågar dock påstå att ungefär 99.9997% aldrig kommer använda usbminnet, precis som i dagsläget med cdn.

Permalänk
Medlem

Kommer privatkopieringsavgiften även omfatta grafikkort nu?
Annars känns det som ett kliv mot framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@BasseBaba: Asus Areion 10GBit kort (Aquantia AQC107) fanns inte i Microsofts bibliotek sist jag formaterade

Över lag är det mycket skräp med i kartongerna idag och de flesta är duktiga på att skicka med dörrhängare, planscher, klistermärken, underlägg m.m så usb-minnet/cd-skivan känns som det är sak samma i det stora hela.
Det hade varit bättre då att dom börjat sälja moderkort i bulk utan några tillbehör utöver I/O plåten och enbart förpackat i en antistatpåse.

Annars tyckte jag nog att @Maysay var inne på rätt spår.
Det kostar dom nog ungefär lika mycket att faktiskt bara lägga ett flashminne direkt på moderkortet.

Permalänk
Hedersmedlem

Jättebra idé. Jag blev själv lite putt på detta när jag skulle installera min burk första gången, och jag inte hade någon optisk läsare i datorn (vem har egentligen det numera?)

Jag tycker dock att en bättre lösning vore en "virtual driver CD" som ligger on-board på själva moderkortet, och som kan uppdateras genom UEFI över Internet. Torde vara billigare att tillverka än USB-minnen känns det som...

Permalänk
Medlem

Känns ju dock fortfarande som riktigt onödigt skräp, orka ha ännu fler USB-minnen som ligger hemma och skräpar. Är väl bättre att i de EXTREMT ovanliga fallen när man behöver drivrutiner på fysiskt media så får man beställa det av EVGA istället.

Nu har jag ju inte köpt de konstigaste moderkorten, men kan knappt minnan om jag ens under hela 2000-talet använt drivrutiner från optiskt media... Har troligtvis hänt. Men ethernet eller trådlåst nätverk har räckt och för att sedan tanka hem t.ex. ljuddrivrutiner som är det jag kan minnas har behövt ganska ofta bakåt i tiden. Sedan sitter det väl folk och sätter in skivan trots att du redan fått nyare drivisare såfort windows startat upp..

Permalänk
Medlem

Det räcker väl om de har nätverkskortsdrivrutinerna i uefi så kan man ladda hem nyaste av resten själv sen. Är det inte redan någon av tillverkarna som erbjuder liknande, typ att uefi kopplar upp sig och laddar ner senaste drivers åt dej och sparar på disk? De flesta UEFI har ju ändå redan stöd för att uppdatera bios över internet själva, så borde vara ganska enkelt att fixa för alla, utan att behöva kosta på billigt extra flashminne. Har bestämt för mig jag sett det på någon av moderkorten jag använt, aldrig testat dock..

Permalänk
Medlem

Bättre sent än aldrig! Nu kan film och musik branschen göra samma sak med bästa möjliga bild och ljudkvalitet.

Permalänk
Medlem

Vem använder ens drivrutinerna som kommer med moderkort, grafikkort o.s.v.? Finns alltid nyare på nätet.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

@Pepsin: Exakt. USBn behövs ju lika lite som CDn så vitt jag kan se.

Permalänk
Medlem

Um..varför? Det är redan brist på minne, varför inkludera USB stickor som aldrig kommer användas?

Det hade varit bättre om de slutade inkludera CD skivor och USB minnen och erbjudit dem gratis till dem som verkligen behöver dem istället.

Permalänk
Medlem

Tycker detta är jättebra ur användarsynpunkt.
Det vore lysande om alla behövliga drivrutiner finns på detta usb samt ett program som kunde ladda ned dom senaste drivrutinerna automatiskt om internet finns. Är det konfigurerat för att uppgradera Bios med så vore det fan fint.

Men som sagts i tråden. Ett minne på moderkortet som gör det samma vore det bästa.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jaha, men nedladdning kommer fortfarande att prioriteras som nummer ett.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil