10 år sedan sist, dags för nytt efterlängtat bygge.

Permalänk
Medlem

10 år sedan sist, dags för nytt efterlängtat bygge.

Hej! 2008 byggde jag min senaste dator. Det var min allra första dator och jag bestämde mig för att överklocka den. En Intel E8400 som jag fick upp i 4,4Ghz från 3,0Ghz. Fick en riktigt fin CPU och det var nog top 20% exemplar här på sweclockers.

Sedan dess har jag lirat av och till, men nu börjar datorn bli till åren. Även om jag bytt moderkort och grafikkort allt eftersom delar gått sönder så håller den inte längre. Tror att mina minneskort till och med är DDR2 och fram tills nyligen har jag inte ens haft SSD.

Målet med mitt bygge är då, förutom att det ska bli en fin dator som håller tio år framöver (hehe...) några andra aspekter som har ändrats sedan jag senast byggde.

Tornkylning ska bli vattenkylning, åtminstone för CPU. Sist hade jag ett PSU utan modulära kablar (helt galet, jag vet...) så det kommer vara modulärt nu, och kabeldragning kommer bli fokus. Just nu ser min dator ut som att den kräkts ut tarmarna, speciellt då chassit inte ens är helt utan den står helt öppen.

Att köpa en dator som inte är kompitabel för överklockning skulle jag aldrig få för mig att göra. Vad jag förstått så är i5/7/9K serien mycket enklare att överklocka än vad det var "på min tid" då man bara styr multipliern (som ju var den man INTE ville röra sist...) och ev. drar upp lite voltkräm?

I övrigt vill jag ha en clean build men gärna med fönster, då ungdomen i min sargade 28 år gamla kropp fortfarande gillar sådant.

En övrig, viktig, fråga. Är det något nytt på gång som kommer bli "WOW" och är värt att vänta på? Eller är 1051 socket och i5 fortfarande det som gäller ett bra tag framöver, eller kommer vi få se nya grafikkort och CPU'er inom närmaste tiden? Min dator såg bäst före datum för typ 7 år sedan åtminstone så kan vänta några månader till, om det är så. Men samtidigt kommer det ju alltid nya saker om några månader..

Nedan kommer min initiala build, och jag vill såklart att den ska vara så stabil det bara går. Windows 10 har jag redan hemma då farsan har företag och massvis med licenser. Lagringsdiskar behövs inte och skulle det bli ett behov så skaffar jag det allt eftersom.

(Observera att jag inte är en total noob, men jag har varit lite utanför gamet för länge för att känna mig säker att helt beställa blint. Sweclockers har alltid hjälpt mig <3)

Chassi - Be Quiet! Silent Base 800 svart/orange
GPU - EVGA GTX 1070Ti Ultra Silent
RAM - Corsair 16GB 2666Mhz
Vattenkylning - Corsair Hydro H115i PRO RGB
Moderkort - ASUS ROG Z370 E-GAMING
PSU - Be Quiet 750W
CPU - i5 8600K (i5 före i7? Gäller fortfarande för gaming?
Cable sleeving
SSD - EVO 960 250GB M.2

Budget: Cirka som ovan, dvs max 20K men helst 17-18K.

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem

Jag hade nog funderat på om inte fler kärnor hade varit eftersträvansvärt.
Zen+ verkar ju ha blivit rätt bra.

Förlängningskablar till nätaggregatet - kan säkert vara snyggt, men hade du inte velat ha ett chassi med nätaggregats-kammare då så inte den första biten av kabeln syns?

I övrigt ser det ut som ett väldigt välkomponerat bygge!

Missade att sleeve var förlängningskabel.
Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

som redan sagts så så kanske du ska kika på zen innan du bestämmer dig helt. AMD är med i matchen igen.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weestman:

Hej! 2008 byggde jag min senaste dator. Det var min allra första dator och jag bestämde mig för att överklocka den. En Intel E8400 som jag fick upp i 4,4Ghz från 3,0Ghz. Fick en riktigt fin CPU och det var nog top 20% exemplar här på sweclockers.

Sedan dess har jag lirat av och till, men nu börjar datorn bli till åren. Även om jag bytt moderkort och grafikkort allt eftersom delar gått sönder så håller den inte längre. Tror att mina minneskort till och med är DDR2 och fram tills nyligen har jag inte ens haft SSD.

Målet med mitt bygge är då, förutom att det ska bli en fin dator som håller tio år framöver (hehe...) några andra aspekter som har ändrats sedan jag senast byggde.

Tornkylning ska bli vattenkylning, åtminstone för CPU. Sist hade jag ett PSU utan modulära kablar (helt galet, jag vet...) så det kommer vara modulärt nu, och kabeldragning kommer bli fokus. Just nu ser min dator ut som att den kräkts ut tarmarna, speciellt då chassit inte ens är helt utan den står helt öppen.

Att köpa en dator som inte är kompitabel för överklockning skulle jag aldrig få för mig att göra. Vad jag förstått så är i5/7/9K serien mycket enklare att överklocka än vad det var "på min tid" då man bara styr multipliern (som ju var den man INTE ville röra sist...) och ev. drar upp lite voltkräm?

I övrigt vill jag ha en clean build men gärna med fönster, då ungdomen i min sargade 28 år gamla kropp fortfarande gillar sådant.

En övrig, viktig, fråga. Är det något nytt på gång som kommer bli "WOW" och är värt att vänta på? Eller är 1051 socket och i5 fortfarande det som gäller ett bra tag framöver, eller kommer vi få se nya grafikkort och CPU'er inom närmaste tiden? Min dator såg bäst före datum för typ 7 år sedan åtminstone så kan vänta några månader till, om det är så. Men samtidigt kommer det ju alltid nya saker om några månader..

Nedan kommer min initiala build, och jag vill såklart att den ska vara så stabil det bara går. Windows 10 har jag redan hemma då farsan har företag och massvis med licenser. Lagringsdiskar behövs inte och skulle det bli ett behov så skaffar jag det allt eftersom.

(Observera att jag inte är en total noob, men jag har varit lite utanför gamet för länge för att känna mig säker att helt beställa blint. Sweclockers har alltid hjälpt mig <3)

https://i.imgur.com/t8cHrcN.jpg

Chassi - Be Quiet! Silent Base 800 svart/orange
GPU - EVGA GTX 1070Ti Ultra Silent
RAM - Corsair 16GB 2666Mhz
Vattenkylning - Corsair Hydro H115i PRO RGB
Moderkort - ASUS ROG Z370 E-GAMING
PSU - Be Quiet 750W
CPU - i5 8600K (i5 före i7? Gäller fortfarande för gaming?
Cable sleeving
SSD - EVO 960 250GB M.2

Budget: Cirka som ovan, dvs max 20K men helst 17-18K.

AIO vatten låter kul, men i verkligheten fungerar en redig luftkylare (typ NH-D15) betydligt bättre och billigare dessutom.

Och vill du slå på stort finns det ingen anledning att "nöja" sig med en I5'a.
i7'orna är överlag bättre processorer och kommer att hålla sig relevanta betydligt längre.

Och är du 100% säker på att dina sleevade kablar fungerar med nätagget ? om inte så kan du snabbt bränna en hel massa komponenter.

Och själv skulle jag satsat på en större systemdisk, det är ju kul att få plats med ett par spel på den "snabba" disken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Jag hade nog funderat på om inte fler kärnor hade varit eftersträvansvärt.
Zen+ verkar ju ha blivit rätt bra.

Förlängningskablar till nätaggregatet - kan säkert vara snyggt, men hade du inte velat ha ett chassi med nätaggregats-kammare då så inte den första biten av kabeln syns?

I övrigt ser det ut som ett väldigt välkomponerat bygge!

Skrivet av Aka_The_Barf:

som redan sagts så så kanske du ska kika på zen innan du bestämmer dig helt. AMD är med i matchen igen.

Är det helt jämnt eller är de till och med förbi? Mer prestanda för pengarna? Lika enkla att klocka? Har faktiskt noll koll på AMD då de varit helt under isen sedan i/x serien kom från Intel. Hörde lite lovande rapporter förra året men då var de en besvikelse, om än lite billigare.

Antar dessutom att det är Coffee Lake som gäller nu. När kommer nästa serie från Intel?

Tack för svar!

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

AIO vatten låter kul, men i verkligheten fungerar en redig luftkylare (typ NH-D15) betydligt bättre och billigare dessutom.

Och vill du slå på stort finns det ingen anledning att "nöja" sig med en I5'a.
i7'orna är överlag bättre processorer och kommer att hålla sig relevanta betydligt längre.

Och är du 100% säker på att dina sleevade kablar fungerar med nätagget ? om inte så kan du snabbt bränna en hel massa komponenter.

Och själv skulle jag satsat på en större systemdisk, det är ju kul att få plats med ett par spel på den "snabba" disken

Trodde vattenkylning var överlägset. Alltid känts som något exotiskt för mig. Men det är ungefär samma resultat i temp allså? Då får man absolut kolla på alternativ! Även om jag tycker vattenkylning är riktigt sexigt istället för en kylare som tar upp halva moderkortets platser!

Funderar på en i7 men då är det ytterliggare 1000kr. Även om jag såg lovande resultat i jämförelse med i5 här på swec i vissa parametrar. Men sen är det ju som du säger, mer relevant också om man siktar på att behålla den i några år.

De borde funka, men det får dubbelkollas såklart! Funderar på en EVO 960 500GB, cirka 800kr dyrare. Men i mångt och mycket handlar det om prioriteringar. 20K är i övre gränsen av min budget redan :).

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem

@Weestman: på gaming ligger de lite efter i vissa titlar som älskar stark singel tråds prestanda. men gör du annat än att spela så kommer du bara gynnas av alla extra kärnor och trådar.
men vill du ha en mer framtidssäker dator så är många kärnor framtiden.

sen klockar amd sämre än intel. intel ligger runt 5ghz medan amd ligger runt 4.2ghz.

kolla lite tester och avgör själv vad du behöver. swec har test på deras nya 2700x vilket verkar vara en fin processor.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

@Weestman: på gaming ligger de lite efter i vissa titlar som älskar stark singel tråds prestanda. men gör du annat än att spela så kommer du bara gynnas av alla extra kärnor och trådar.
men vill du ha en mer framtidssäker dator så är många kärnor framtiden.

sen klockar amd sämre än intel. intel ligger runt 5ghz medan amd ligger runt 4.2ghz.

kolla lite tester och avgör själv vad du behöver. swec har test på deras nya 2700x vilket verkar vara en fin processor.

Kollade precis och tror att jag kör vidare på Intel som varit ursprungsplanen. Annars får jag kolla nya moderkort etc. Nästa build (om 3-4 år?) kommer jag däremot garanterat ha öppet sinne för båda märkena. Siktar istället på att eventuellt införskaffa en i7 8700K istället. Möjligt att jag skippar sleeving och kör mycket svart original med lite orange RGB istället. Då slipper man även diskussionen om de är anpassade eller ej.

Finns det några releaser från Intel eller Nvidia inom närmaste månaderna vi kan vänta oss som gör att det är värt att vänta lite till?

Tack hittills för alla snabba och värdefulla tips!

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weestman:

Finns det några releaser från Intel eller Nvidia inom närmaste månaderna vi kan vänta oss som gör att det är värt att vänta lite till?

Mest rykten och spekulationer än så länge.
Intel kommer nog släppa 8 kärnigt för deras "main stream" plattform.
Och nVidia håller ju på sin nya arkitektur tills dom anser att pascal är färdigmjölkad.
Men inga datum är vad jag vet spikade.

Permalänk

Jag skulle köpt denna PSUn istället: https://www.inet.se/produkt/6902419/seasonic-focus-plus-750w-...

Sen skulle jag väntat på z390 chipset moderkort

Sen skulle jag valt ett Fractal R6 chassie med fönster.

Sen skulle jag valt snabbare minnen med lägre latency

Och ska du tvunget ha en AIO skulle jag tagit en Kraken X62, annars gått på en custom loop.

Sen skulle jag väntat till nVidias nya releaser, tidigast Juli, alternativt till AMD kommer med nytt, eller kört på ett beg. 1070 när de 1170 släppts.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Mest rykten och spekulationer än så länge.
Intel kommer nog släppa 8 kärnigt för deras "main stream" plattform.
Och nVidia håller ju på sin nya arkitektur tills dom anser att pascal är färdigmjölkad.
Men inga datum är vad jag vet spikade.

Verkar lite löst vara sensommaren som gäller för 11xx. Är nog vettigt att vänta lite då. Antingen kör man på 1160/1170 alternativt kan man få 1080Ti för säkert några hundralappar billigare, både begagnat eller i butik. Eller så får man sikta på 1070Ti i SLI kanske!

Hur många kärnor har deras "main stream" plattform nu?

Tacksam för alla svaren!

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weestman:

Verkar lite löst vara sensommaren som gäller för 11xx. Är nog vettigt att vänta lite då. Antingen kör man på 1160/1170 alternativt kan man få 1080Ti för säkert några hundralappar billigare, både begagnat eller i butik. Eller så får man sikta på 1070Ti i SLI kanske!

Hur många kärnor har deras "main stream" plattform nu?

Tacksam för alla svaren!

Intel kör ju 6 kärnigt nu.
8 kärnigt låter ju kul men det kan man ju redan få både via AMD och Intels HEDT.

Och du kan ju utan att riskera överraskningar köpa hela systemet minus ett påkostat grafikkort:
1. Vi lider ju fortfarande lite av mining galenskaperna i vintras, men lagren är på g upp och priser på väg neråt igen.
2. Som sagt så ligger nVidia i startgroparna för en ny arkitektur som säkert kan lanseras när dom tycker det är dags (men knappast innan sommaren är över).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mookachacka:

Jag skulle köpt denna PSUn istället: https://www.inet.se/produkt/6902419/seasonic-focus-plus-750w-...

Sen skulle jag väntat på z390 chipset moderkort

Sen skulle jag valt ett Fractal R6 chassie med fönster.

Sen skulle jag valt snabbare minnen med lägre latency

Och ska du tvunget ha en AIO skulle jag tagit en Kraken X62, annars gått på en custom loop.

Sen skulle jag väntat till nVidias nya releaser, tidigast Juli, alternativt till AMD kommer med nytt, eller kört på ett beg. 1070 när de 1170 släppts.

Tack för tipsen! Men ser gärna en motivering till varför du väljer det ena framför det andra. Snabbare minnen med lägre latency kan jag förstå, men samtidigt är det en kostnadsökning som kommer med det. Är det värt det? Då kanske jag får satsa på en i5 8600K istället för i7 8700K exempelvis.

Är PSU du länkade lika tyst som Be Quiets? 100kr i skillnad är inget avgörande. Samma fråga gällande Fractal R6, är det en smaksak eller vad är fördelarna med det?

Kraken X62 såg riktigt fin ut! Kyler den bättre? Verkar låta lite mera men det är inte hela världen, även om jag föredrar en så tyst build det går så är det inget jag inte är redo att kompromissa med!

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Skrivet av Weestman:

Tack för tipsen! Men ser gärna en motivering till varför du väljer det ena framför det andra. Snabbare minnen med lägre latency kan jag förstå, men samtidigt är det en kostnadsökning som kommer med det. Är det värt det? Då kanske jag får satsa på en i5 8600K istället för i7 8700K exempelvis.

Är PSU du länkade lika tyst som Be Quiets? 100kr i skillnad är inget avgörande. Samma fråga gällande Fractal R6, är det en smaksak eller vad är fördelarna med det?

Kraken X62 såg riktigt fin ut! Kyler den bättre? Verkar låta lite mera men det är inte hela världen, även om jag föredrar en så tyst build det går så är det inget jag inte är redo att kompromissa med!

Snabbare minnen ger väl olika mycket prestande beroende på vilka applikationer som körs.

PSUn har fått mycket bra omdömme Jonnyguru av http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story&...

X62 och h115i är rätt likvärdiga så mest en smaksak.

Personligen skulle jag gått på AMD och börjat med originalkylaren + beg grafikkort:

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Weestman:

Hej! 2008 byggde jag min senaste dator. Det var min allra första dator och jag bestämde mig för att överklocka den. En Intel E8400 som jag fick upp i 4,4Ghz från 3,0Ghz. Fick en riktigt fin CPU och det var nog top 20% exemplar här på sweclockers.

Sedan dess har jag lirat av och till, men nu börjar datorn bli till åren. Även om jag bytt moderkort och grafikkort allt eftersom delar gått sönder så håller den inte längre. Tror att mina minneskort till och med är DDR2 och fram tills nyligen har jag inte ens haft SSD.

Målet med mitt bygge är då, förutom att det ska bli en fin dator som håller tio år framöver (hehe...) några andra aspekter som har ändrats sedan jag senast byggde.

Tornkylning ska bli vattenkylning, åtminstone för CPU. Sist hade jag ett PSU utan modulära kablar (helt galet, jag vet...) så det kommer vara modulärt nu, och kabeldragning kommer bli fokus. Just nu ser min dator ut som att den kräkts ut tarmarna, speciellt då chassit inte ens är helt utan den står helt öppen.

Att köpa en dator som inte är kompitabel för överklockning skulle jag aldrig få för mig att göra. Vad jag förstått så är i5/7/9K serien mycket enklare att överklocka än vad det var "på min tid" då man bara styr multipliern (som ju var den man INTE ville röra sist...) och ev. drar upp lite voltkräm?

I övrigt vill jag ha en clean build men gärna med fönster, då ungdomen i min sargade 28 år gamla kropp fortfarande gillar sådant.

En övrig, viktig, fråga. Är det något nytt på gång som kommer bli "WOW" och är värt att vänta på? Eller är 1051 socket och i5 fortfarande det som gäller ett bra tag framöver, eller kommer vi få se nya grafikkort och CPU'er inom närmaste tiden? Min dator såg bäst före datum för typ 7 år sedan åtminstone så kan vänta några månader till, om det är så. Men samtidigt kommer det ju alltid nya saker om några månader..

Nedan kommer min initiala build, och jag vill såklart att den ska vara så stabil det bara går. Windows 10 har jag redan hemma då farsan har företag och massvis med licenser. Lagringsdiskar behövs inte och skulle det bli ett behov så skaffar jag det allt eftersom.

(Observera att jag inte är en total noob, men jag har varit lite utanför gamet för länge för att känna mig säker att helt beställa blint. Sweclockers har alltid hjälpt mig <3)

https://i.imgur.com/t8cHrcN.jpg

Chassi - Be Quiet! Silent Base 800 svart/orange
GPU - EVGA GTX 1070Ti Ultra Silent
RAM - Corsair 16GB 2666Mhz
Vattenkylning - Corsair Hydro H115i PRO RGB
Moderkort - ASUS ROG Z370 E-GAMING
PSU - Be Quiet 750W
CPU - i5 8600K (i5 före i7? Gäller fortfarande för gaming?
Cable sleeving
SSD - EVO 960 250GB M.2

Budget: Cirka som ovan, dvs max 20K men helst 17-18K.

OBS! Nedan råd baseras på att jag förutsätter att du tänkt ha datorn till spel primärt.

Kylare och moderkort är överdimensionerade och helt ärligt ganska bortkastade pengar. Du skulle kunna gå ner mellan 500-1000:- på moderkort och några hundralappar på kylaren (köp en vettig tornkylare istället (Typ Be Quiet Dark Rock 4 eller Noctua UH14S).

Pengarna du sparar kan du lägga på bättre grafikkort då det är den absolut viktigaste komponenten för att lira spel. Har du även plats i budgeten är det enligt mig värt att gå upp till en i7 på grund av fler trådar - eftersom du nu tänkt ha datorn ganska länge.

Sen skulle jag köpt en SATA SSD istället - Typ Samsung 860 Evo. Du kommer få dubbelt så mycket lagringsutrymme för samma pengar.
Skillnaden i hastigheter märks endast i syntetiska tester - inte alls i spel.

Undvik för allt i världen SLI - stödet minskar för varje år som går. I de spel det faktiskt ger en prestandaökning så är det inte ovanligt att det dessutom krånglar en hel del.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A