Googe Pixel (1) eller Samsung A5 (2017)?

Permalänk

Googe Pixel (1) eller Samsung A5 (2017)?

Pixel och A5 ligger just nu runt samma pris. Jag är medveten om att det beror helt på vad jag är ute efter. Vilka är fördelarna med Pixel jämfört med A5 och tvärt om?

Permalänk
Medlem

Google Pixel är en toppmodell från höst 2016, Samsung A5 är en övre mellanmodell från tidigt 2017. Processorn är väl ungefär likvärdig i prestanda. Pixel har garanterde mjukvaruupptaderingar till oktober 2018 (2 år). Samsung A5 har tveksam livsängd när det gäller mjukvara, men den har fått Android 8 (inte 8.1 officiellt). Pixel får du med en "ren" Android, Samsung A5 har massor av Samsungs egna och andras mjukvara förinstallerade, mycket som inte går att ta bort (undantaget custom ROM). Gillar man Samsungs egna mjukvaror är det inget problem förstås.

Hårdvara jämförelse
https://www.gsmarena.com/compare.php3?idPhone1=8346&idPhone2=...

Båda är fortfarande helt ok mobiler, med generellt goda omdömen.

Permalänk
Medlem

Pixel 1 håller fortfarande väääldigt bra. Slår alla telefoner för samma pris eller billigare oavsett årsmodell.

Enda lurarna som slår pixel 1 är high end lurar från 2017-2018.

Pixel 1 får android 9 samma dag det släps, finns redan beta. Prestandan är super och kamera likaså.

Köpte en pixel 1 icke XL för nån månad sen och den är skitbra. Jämför med iPhone 7 och HTC u11 o sgs8

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Google Pixel varje dag, du får patchar snabbt och jag gissar att telefonen kommer ha support längre än Samsungmobilen.
Jag vet att frågan inte ställts, men varför inte snegla lite på Nokias modeller, bra pris och lång samt snabb support.

Permalänk
Medlem

Synd bara på den minst sagt mediokra batteritiden på pixel, batteriet är på tok för litet.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

Tack för alla svar. Vill ha en telefon med skärmstorleken runt 5" för max 4000 så det är delvis därför jag tittar på just dessa lurar

Permalänk
Medlem

Köpte en Pixel 1 för ett antal månader sen och det är en skitbra telefon, har S6/S7 att jämföra mot då jag haft båda innan, denna slår dessa på alla fronter.

Man tycker de har en ganska bra kamera fram till att man tar en bild med Pixeln...

Batteritiden är vad 99% av dagens telefoner har, inte mer/mindre.

Permalänk
Medlem

Föredrar alltid Googels egna då de alltid får senaste versionen av Android vilket gör att mobilen känns ny mycket längre då den konstant får små förbättringar

Permalänk

Det blev en Pixel, körde på 32gb för 2990 kr, fyller mina behov.