Köpte precis fel kabel, hittar ingen adapter

Permalänk

Köpte precis fel kabel, hittar ingen adapter

Hejsan! Lite pinsamt nog så lyckades jag beställa fel kabel för mitt tangentbord. Då jag skulle köpa USB typ C till typ A så råkade detta alltså bli Typ C till Typ B. Vilket jag som många andra inte är en USB port jag har tillgänglig vid datorn.

Men jag har kollat runt nu och bara hittat en enda USB B hona till USB A Hane adapter på en sida som jag inte längre hittar.

Och nu frågar jag helt enkelt ifall någon har tips om vart jag kan vända mig?

edit: Juste, köpte kabeln för 200kr och tänker inte bara köpa en ny USB typ C till A, den är braided etc och har för tillfället redan en USB typ C till A så det är inte problemet. Jag behöver alltså bara adaptern, inga alternativa lösningar.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Hedersmedlem

Väldigt udda adapter blir det. Har svårt att tänka mig något "legitimt" användningsområde, vilket gör att marknaden är såpass liten i Sverige att det blir svårt eller omöjligt att hitta. Jag tror du blir tvungen att beställa från utlandet (läs: Kina) om du ska ha något sådant.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Conrad har mycket obskyra adaptrar och sladdar.

B hona till A hane. den jag förstått du ville ha
https://www.conrad.se/USB-2.0-Adapter-Goobay-%5b1x-USB-2.0-A-...

A hona B hona
https://www.conrad.se/USB-2.0-Adapter-Delock-%5b1x-USB-2.0-A-...

Dubbel B hona. förstår inte varför den kostar 800 spänn.
https://www.conrad.se/USB-2.0-Adapter-Weidm%fcller-%5b1x-USB-...

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Är det inte enklare att helt enkelt köpa rätt kabel istället?

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Väldigt udda adapter blir det. Har svårt att tänka mig något "legitimt" användningsområde, vilket gör att marknaden är såpass liten i Sverige att det blir svårt eller omöjligt att hitta. Jag tror du blir tvungen att beställa från utlandet (läs: Kina) om du ska ha något sådant.

Känner samma sak, haha.

Undviker helst Aliexpress och Postnord avgiften + väntetiden. Men uppskattar att du hittade något!

Skrivet av Emrik:

Conrad har mycket obskyra adaptrar och sladdar.

B hona till A hane. den jag förstått du ville ha
https://www.conrad.se/USB-2.0-Adapter-Goobay-%5b1x-USB-2.0-A-...

A hona B hona
https://www.conrad.se/USB-2.0-Adapter-Delock-%5b1x-USB-2.0-A-...

Dubbel B hona. förstår inte varför den kostar 800 spänn.
https://www.conrad.se/USB-2.0-Adapter-Weidm%fcller-%5b1x-USB-...

Blir nog denna

Skrivet av lejonkung:

Skippar nog, föredrar en svart då den matchar någorlunda bättre

Skrivet av improwise:

Är det inte enklare att helt enkelt köpa rätt kabel istället?

Jo det är det, men nu är misstaget gjort Din sarkasm är fortfarande uppskattad

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Jo det är det, men nu är misstaget gjort Din sarkasm är fortfarande uppskattad

Jag syftade mer på att även med felköpet i åtanke så verkar det ändå lättast att skaffa rätt kabel än att köra adaptrar för fel kabel

Permalänk
Medlem

Mm, instämmer, hade definitivt köpt ny kabel istället för att försöka reda ut det med en adapter. Adaptrar bygger på längden, och utgör en hävstång mot de kontaktdon de kopplas in på, samt att man får ytterligare en kontakt som kan bli dålig.

Många handlare låter en annars byta utan vidare omsvep, kan ju vara värt att försöka i alla fall.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av improwise:

Jag syftade mer på att även med felköpet i åtanke så verkar det ändå lättast att skaffa rätt kabel än att köra adaptrar för fel kabel

Skrivet av kaput:

Mm, instämmer, hade definitivt köpt ny kabel istället för att försöka reda ut det med en adapter. Adaptrar bygger på längden, och utgör en hävstång mot de kontaktdon de kopplas in på, samt att man får ytterligare en kontakt som kan bli dålig.

Många handlare låter en annars byta utan vidare omsvep, kan ju vara värt att försöka i alla fall.

Nu är det så att:
1. Jag redan har en funktionell USB typ C till USB typ A 3.0 som fungerar som jag använder idag.
2. Kabel är specialbeställd, coil design med sleeving och kostade $30 + frakt son jag väntade på i 2+ veckor. Så nej, jag tänker inte bara köpa en ny kabel. Jag håller för övrigt med er, men adaptrar mellan USB typer har jag haft bra erfarenheter med tidigare. Men som sagt, jag tänker inte vänta eller har lust att betala för en ny sleeved kabel

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

$30 + frakt, det kanske inte är värt att testa kapa och löda om till en USB-A?

Med det sagt så vet jag inte vad "coil design" är, det kanske ställer till det.

Visa signatur

MacBook Pro (16 tum, 2019)
2,3 GHz 8-Core Intel Core i9
64 GB 2667 MHz DDR4
Intel UHD Graphics 630 1536 MB
AMD Radeon Pro 5500M 8 GB

Permalänk

@Emrik: Den första adaptern du länkade finns inte kvar på hemsidan verkar det som.

Permalänk
Medlem

@Luksenburg bloodstainer köpte nog upp alla de hade kvar eller liknande

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk

Hoppas att det löste sig! Konstigt att någon som gör custom-kablar utan att ifrågasätta löder ihop en "c till b"-kabel. Jag vet ingen hårdvara som använder denna typ av kabel. B-kontakten är ju i princip endast till skrivare och andra större/fasta prylar och att koppla dessa till en c-kontaker måste vara ovanligt... Jag känner med dig.

Med det sagt kan jag också rekommendera att löda om b-kontakten till en vanlig a-hane. C-kontaker är pilliga, men A och b-mini är helt ok. Fyra ledare och ganska gott om plats. Man kan snygga till övergången med en bit krympslang. Jag gjorde en kabel själv för nåt år sedan med "coil"-design. Faktiskt ganska kul övning. Finns guider på nätet hur man kan göra det.

Coil I det här sammanhanget betyder för de som inte vet en kabel som skruvar sig, lite som en traditionell telefonsladd.

Skickades från m.sweclockers.com