Permalänk
Medlem

Hjälp mig i valet! 2700x - 8700k

Hejsan!
Jag är sugen på en uppgradering. Egentligen så klarar jag mig idag på min 4770k. Är lite sugen på att få skruva igen.
Och de verkar som att barn nr2 är påväg, så likabra och få uppgraderingen gjord då de kanske blir svårare om 1 år.

Har slängt ihop 2 korgar som påminner mycket om varandra, de som skiljer är AMD system vs Intel system.
Varit inne endel på AMD då den har en bättre värmeöverföring, men hört att Intels nya 8700k har blivit mycket bättre, folk som använder en 8700k idag får gärna ge en kommentar om just era temps.

Jag spelar inte jättemycket. Men när de ska spelas så vill man ju såklart att de ska flyta på bra. Har inga krav på 200fps+. Jag har en 120hz skärm och kan cpun hålla 120fps så är jag mycket nöjd med de. Spelar jag CS:GO så brukar jag låsa fpsen på 125. Varför belasta datorn i onödan liksom, varför ska jag ha 400fps när skärmen uppdaterar i 120?
120fps så är jag nöjd!

Här är mina 2 alternativ:

AMD:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/11537228/

Intel:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/11537248/ + https://www.ekwb.com/shop/ek-fb-asus-z270e-strix-rgb-monobloc...

De datorn används till är surfande, och spelande istortsett. Händer att man kanske renderar något klipp, men inte så ofta. Sen är jag lite av en entusiast. Alltså inte intresserad av några cpuer i lägre prisklass!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Jag är i samma båt och väldigt nyfiken på hur detta slutar!

Vill även tipsa om att Samsung 970 evo finns nu.

Permalänk
Medlem

Jag är på ett sätt i samma sits nu när mitt moderkort till 2600K la av. Men jag föreslår att du sitter ner i båten. Inte minst om du är mån om absolut bädta prestanda. Det får du förvisso med i7 8700K. Men om du vill gardera dig och köpa något som dessutom lär slå 2700X i alla scenarion så vänta på intels 8 kärniga cpu. Då kommer du inte behöva fundera över om du köpte bästa möjliga eller ej.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Inaktiv

Köp 1TB 860 evo istället för 960 evo, en extrakostnad på endast 500kr och få dubbelt så stor ssd. https://www.inet.se/produkt/4300687/samsung-860-evo-1tb
960 är mer till för professionella användare, vanliga användare gör inget som kräver bra prestanda på lagringsutrymme.
Intel ovanför måste ha en kylare, amd i sin tur medföljer det en som inte är lika bra som de 1000kr som man kan köpa till.

Amd vs intel är sedan en smaksak och min åsikt är lite same shit, different name.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag är på ett sätt i samma sits nu när mitt moderkort till 2600K la av. Men jag föreslår att du sitter ner i båten. Inte minst om du är mån om absolut bädta prestanda. Det får du förvisso med i7 8700K. Men om du vill gardera dig och köpa något som dessutom lär slå 2700X i alla scenarion så vänta på intels 8 kärniga cpu. Då kommer du inte behöva fundera över om du köpte bästa möjliga eller ej.

När släpper Intel nya cpuer då?

Skrivet av anon159643:

Köp 1TB 860 evo istället för 960 evo, en extrakostnad på endast 500kr och få dubbelt så stor ssd. https://www.inet.se/produkt/4300687/samsung-860-evo-1tb
960 är mer till för professionella användare, vanliga användare gör inget som kräver bra prestanda på lagringsutrymme.
Intel ovanför måste ha en kylare, amd i sin tur medföljer det en som inte är lika bra som de 1000kr som man kan köpa till.

Amd vs intel är sedan en smaksak och min åsikt är lite same shit, different name.

SSDn va ju faktiskt ett bra alternativ, tänkt lyfta ur mina hdds ur burken och köra på min 840evo+nya ssdn.
Stockkylaren har jag aldrig använt förr, varför ska jag behöva göra de nu?

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TaunyTiger:

När släpper Intel nya cpuer då?

SSDn va ju faktiskt ett bra alternativ, tänkt lyfta ur mina hdds ur burken och köra på min 840evo+nya ssdn.
Stockkylaren har jag aldrig använt förr, varför ska jag behöva göra de nu?

AMD stockkylare är betydligt bättre än den dritt som brukar medfölja.
Nå AMD strategi är att göra deras cpu prisvärd med denna, jag själv hade dock som du bytt ut och fått en maskot som jag hade satt någonstans.. Eller satt den med låg volt över min m.2 ssd?
-Ja, jag bearbetar data och de blir varma. För vanliga användare köp sata när priset skiljer sig så mycket.
AMD kylare är snygg, men min Noctua NH-D15 med 3 fläktar spöar den. -3fan är onödigt men jag lämnar min dator ensam och en fläkt kan ju paja, så lite redundans..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

AMD stockkylare är betydligt bättre än den dritt som brukar medfölja.
Nå AMD strategi är att göra deras cpu prisvärd med denna, jag själv hade dock som du bytt ut och fått en maskot som jag hade satt någonstans.. Eller satt den med låg volt över min m.2 ssd?
-Ja, jag bearbetar data och de blir varma. För vanliga användare köp sata när priset skiljer sig så mycket.
AMD kylare är snygg, men min Noctua NH-D15 med 3 fläktar spöar den. -3fan är onödigt men jag lämnar min dator ensam och en fläkt kan ju paja, så lite redundans..

Och jag planerar och använda vattenblocket som ligger i kundkorgarna, så kunde inte bry mig mindre om en medföljande kylare.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TaunyTiger:

Och jag planerar och använda vattenblocket som ligger i kundkorgarna, så kunde inte bry mig mindre om en medföljande kylare.

Ok, missade dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Hejsan!
Jag är sugen på en uppgradering. Egentligen så klarar jag mig idag på min 4770k. Är lite sugen på att få skruva igen.
Och de verkar som att barn nr2 är påväg, så likabra och få uppgraderingen gjord då de kanske blir svårare om 1 år.

Har slängt ihop 2 korgar som påminner mycket om varandra, de som skiljer är AMD system vs Intel system.
Varit inne endel på AMD då den har en bättre värmeöverföring, men hört att Intels nya 8700k har blivit mycket bättre, folk som använder en 8700k idag får gärna ge en kommentar om just era temps.

Jag spelar inte jättemycket. Men när de ska spelas så vill man ju såklart att de ska flyta på bra. Har inga krav på 200fps+. Jag har en 120hz skärm och kan cpun hålla 120fps så är jag mycket nöjd med de. Spelar jag CS:GO så brukar jag låsa fpsen på 125. Varför belasta datorn i onödan liksom, varför ska jag ha 400fps när skärmen uppdaterar i 120?
120fps så är jag nöjd!

Här är mina 2 alternativ:

AMD:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/11537228/

Intel:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/11537248/ + https://www.ekwb.com/shop/ek-fb-asus-z270e-strix-rgb-monobloc...

De datorn används till är surfande, och spelande istortsett. Händer att man kanske renderar något klipp, men inte så ofta. Sen är jag lite av en entusiast. Alltså inte intresserad av några cpuer i lägre prisklass!

Vilken upplösning kör du på din skärm?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Vilken upplösning kör du på din skärm?

Glömde nämna de sry. 1920x1080.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Glömde nämna de sry. 1920x1080.

Streamar du? Eller multitaskar mkt?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Jag köpte en 8700K i November uppgraderade från en 4790K. Jag hade personligen köpt Intel över AMD men hycklare som jag är så hade jag rekommenderat AMD ändå. Min 8700K fick jag delidda direkt för den blev väldigt varmt (notera överklock i sign). Kanske lite hyckleri, men 2700x en bra all-arounder och de kraven du har är inte särskilt höga. Go AMD!

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Och jag planerar och använda vattenblocket som ligger i kundkorgarna, så kunde inte bry mig mindre om en medföljande kylare.

Om jag inte är halvblind så har du inget vattenblock i intel-kundvagnen. Du skulle kanske kunna lägga till ett (om du inte redan har ett till intel) så att priserna är mera jämförbara.

Men jo, om du ändå har tänkt köra med vattenblock så spelar ju medföljande kylare ingen som helst roll. Och om du vill ha vattenblock ska du ju såklart skaffa vattenblock, oberoende av om det är "förnuftigt" eller inte.

Orsaken till att många ofta nämner AMD:s originalkylare är att de faktist är så bra (i kombination med att AMD löder fast) att man inte behöver sätta extra pengar på en skilld kylare till processorn om man inte vill. Detta ger en extra prisfördel till AMD som är lätt att missa och kan vara avgörande för många.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

AMD stockkylare är betydligt bättre än den dritt som brukar medfölja.
Nå AMD strategi är att göra deras cpu prisvärd med denna, jag själv hade dock som du bytt ut och fått en maskot som jag hade satt någonstans.. Eller satt den med låg volt över min m.2 ssd?
-Ja, jag bearbetar data och de blir varma. För vanliga användare köp sata när priset skiljer sig så mycket.
AMD kylare är snygg, men min Noctua NH-D15 med 3 fläktar spöar den. -3fan är onödigt men jag lämnar min dator ensam och en fläkt kan ju paja, så lite redundans..

Bott för länge i Norge eller använder ni ordet dritt i Värmland? Vissa Norska ord är helt klart bättre än de Svenska motsvarigheterna. Personligen kommer jag på mig att säga ”I lika måte” istället för ”det samma” även om det var 4 år sen jag flyttade från Norge.

OT:
Om inte annat borde man bojkotta AMD för deras superbarnsliga namnsättningar. Ex deras kommande z490... kom igen. Men det finns väl diverse anledningar at bojkotta Intel också antar jag så det slutar väl i att man bara köper vad som är bäst.

Men som jag förstår det är väl 2700x en mer all around processor medan 8700k potentiellt ger några extra fps i spel om några år då flaskhalsen skulle vara CPUn (som den antagligen inte är nu om du köper ett vettigt grafikkort).

Av gammal vana köper jag ändå Intels processorer när det väl kommer till kritan. Men jag ska vänta på deras 8-kärniga och se hur den ter sig innan jag köper något.

Så min röst går till inget av dem. Vänta tills nya grafikkorten kommer ut och se vad som känns bäst då. Det är min röst.

Lycka till!

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frazeur:

Om jag inte är halvblind så har du inget vattenblock i intel-kundvagnen. Du skulle kanske kunna lägga till ett (om du inte redan har ett till intel) så att priserna är mera jämförbara.

Men jo, om du ändå har tänkt köra med vattenblock så spelar ju medföljande kylare ingen som helst roll. Och om du vill ha vattenblock ska du ju såklart skaffa vattenblock, oberoende av om det är "förnuftigt" eller inte.

Orsaken till att många ofta nämner AMD:s originalkylare är att de faktist är så bra (i kombination med att AMD löder fast) att man inte behöver sätta extra pengar på en skilld kylare till processorn om man inte vill. Detta ger en extra prisfördel till AMD som är lätt att missa och kan vara avgörande för många.

De finns 2 länkar på intelkorgen. Inet har inte de vattenblocket jag vill ha till Intel setupen. Så svårt och lägga till den i korgen på inets sida. Men hade du kollat alla 3 länkarna så hade du funnit 1 vattenblock för AMD och 1 för Intel.

Och de är de jag gillar med AMD. Där är delarna fastlödda, helt klart bäst värmeöverföring, vilket jag prioriterar högt. Jag hade antagligen lätt fixat en delid. Men de finns alltid en liten risk att 8700k går sönder. Surt och förstöra en cpu för 3500kr.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

Bott för länge i Norge eller använder ni ordet dritt i Värmland? Vissa Norska ord är helt klart bättre än de Svenska motsvarigheterna. Personligen kommer jag på mig att säga ”I lika måte” istället för ”det samma” även om det var 4 år sen jag flyttade från Norge.

OT:
Om inte annat borde man bojkotta AMD för deras superbarnsliga namnsättningar. Ex deras kommande z490... kom igen. Men det finns väl diverse anledningar at bojkotta Intel också antar jag så det slutar väl i att man bara köper vad som är bäst.

Men som jag förstår det är väl 2700x en mer all around processor medan 8700k potentiellt ger några extra fps i spel om några år då flaskhalsen skulle vara CPUn (som den antagligen inte är nu om du köper ett vettigt grafikkort).

Av gammal vana köper jag ändå Intels processorer när det väl kommer till kritan. Men jag ska vänta på deras 8-kärniga och se hur den ter sig innan jag köper något.

Så min röst går till inget av dem. Vänta tills nya grafikkorten kommer ut och se vad som känns bäst då. Det är min röst.

Lycka till!

Jag känner ju lite tvärtom. Bojkottar Intel för deras snålande på att inte löda fast ihs och die. Sen har ju SweClockers nämnt Intels dåliga närvaro i Europa. De är ju ytterligare en anledning och bojkotta Intel såklart.

Men man ska inte vara trångsynt heller. Men värmeöverföringen är ganska viktig när kylsystemet kostat ca 8000kr.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

de flesta fördelarna (utöver kärnor) som amd har är helt irrelevanta i ditt fall. överklockning på enklare chipset, upplåsta budgetmodeller och bättre medföljande kylare. de två relevanta fördelarna som jag ser är lödd ihs och AM4-stöd till 2020 så du kan uppgradera cpu igen utan att byta moderkort om du skulle vilja det.

vill du överklocka en 8700k någorlunda aggressivt måste du med högsta sannolikhet delidda den. min erfarenhet är att min 6700k var helt hopplös och jag har läst hur mycket som helst om värdelös värmeavledning på 7700k och 8700k (t.ex. @roo ovan). att vattenkyla dem hjälper inte riktigt, de blir extremt varma ändå. själv ser jag mest delidding som en del av intel-paketet, köper jag en processor av intel så räknar jag med att behöva delidda den. det är irriterande att man ska behöva göra det men det är som det är.

sedan är det väl mest prestandan mellan 2700x och 8700k och vilken som är vassast varierar ju. är det främst spel som du tänker på så är ju 8700k snabbast men 2700x är inte fy skam den heller. finns mängder av artiklar och videor där ute där du kan kika.

Skrivet av TaunyTiger:

Jag känner ju lite tvärtom. Bojkottar Intel för deras snålande på att inte löda fast ihs och die. Sen har ju SweClockers nämnt Intels dåliga närvaro i Europa. De är ju ytterligare en anledning och bojkotta Intel såklart.

Men man ska inte vara trångsynt heller. Men värmeöverföringen är ganska viktig när kylsystemet kostat ca 8000kr.

känner lite likadant. dumt att behöva köpa ett nytt moderkort när z170 och z270 egentligen kan fungera och att sedan behöva delidda den också för att värmeavledningen är så jävla usel. man vet att intel behandlar en som skit och att försöka se mellan fingrarna suger det roliga ur uppgraderingen. samtidigt är inte ryzen där ännu med klockfrekvenserna så det är svårt att motivera det också. kanske köper man något nästa år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

När släpper Intel nya cpuer då?

Kanske under computex. Om inte, så sannolikt i år i alla fall. Har du klarat dig i typ 6 år på din rigg så klarar du dig säkert ett halvår till om det behövs?
Om jag hittar ett beggat moderkort till min i7 2600K så kommer jag invänta första plattformen med stöd dör DDR5. Inge kul med dagens minnespriser ändå och jag har svårt att tro att minnespriserna kommer stiga.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

De finns 2 länkar på intelkorgen. Inet har inte de vattenblocket jag vill ha till Intel setupen. Så svårt och lägga till den i korgen på inets sida. Men hade du kollat alla 3 länkarna så hade du funnit 1 vattenblock för AMD och 1 för Intel.

Och de är de jag gillar med AMD. Där är delarna fastlödda, helt klart bäst värmeöverföring, vilket jag prioriterar högt. Jag hade antagligen lätt fixat en delid. Men de finns alltid en liten risk att 8700k går sönder. Surt och förstöra en cpu för 3500kr.

Ja vaf*n, tydligen är jag halvblind... Jag missade plustecknet mellan länkarna och trodde att det bara var en lång länk.

Men jo, inte hade jag ju annors så mycket att kommentera om dina alternativ. Båda ser ju riktigt bra ut. Någon annan påpekade redan att en billigare SSD kunde vara ett alternativ eftersom den du satte dit mest är till för professionella. Men annors vet jag faktist inte om jag själv skulle köpa AMD eller intel i dagens läge (jag spelar mest), så jag låter bli att rösta.

Permalänk
Medlem

@versions: Mycket bra skrivet och håller fullständigt med dig!

De jag känner är att de är lite tråkigt och uppgradera datorn för 12k, men inte vinna så mycket spelprestanda på de. Min 4770k är ju också dålig i värmeöverföring, och därför är ju AMD ett alternativ! Och kraven jag har är inte så höga. 120fps i spel utan att cpun flaskan. De fixar ju min 4770k idag. I många spel iaf som jag spelar. Jag räknar med att AMD cpun är snabbare än Intel i Windows miljö utanför spel i de flesta fallen.

Men visst. Bf1 på 64 player server så kan jag tänka mig att en 8700k drar iväg en del jämfört med AMD.
Men blir de 8700k så blir de en delid också.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

@Frazeur: Lugnt!
Ja svårt val. Men en delidad 8700k är ju kanske mer intressant just nu. De jobbiga där e själva deliden. Får köpa till ett verktyg för de också isåfall.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

@TaunyTiger:

Skruvstäd, hammare, träbit + någolunda common sense = inga problem!

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem

@Hybe: Skruvstäd och hammare i samma mening som datordelar låter ju så fel.
Hade Intel lödat från början så hade detta valet varit såmycket enklare tror jag.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

@versions: Mycket bra skrivet och håller fullständigt med dig!

De jag känner är att de är lite tråkigt och uppgradera datorn för 12k, men inte vinna så mycket spelprestanda på de. Min 4770k är ju också dålig i värmeöverföring, och därför är ju AMD ett alternativ! Och kraven jag har är inte så höga. 120fps i spel utan att cpun flaskan. De fixar ju min 4770k idag. I många spel iaf som jag spelar. Jag räknar med att AMD cpun är snabbare än Intel i Windows miljö utanför spel i de flesta fallen.

Men visst. Bf1 på 64 player server så kan jag tänka mig att en 8700k drar iväg en del jämfört med AMD.
Men blir de 8700k så blir de en delid också.

jo, det blev att jag deliddade min 4770k också. kul att lägga flera tusen kronor på kylning och sedan ha vatten som knappt har värmts upp alls samtidigt som processorn är tokvarm.

det logiska förslaget från mig blir att du köper conductonaut och deliddar din 4770k. sedan vet jag själv att man som entusiast ofta uppgraderar för att man helt enkelt vill. om hjärtat tar över så skulle jag köpa amd, intel är inte speciellt roliga. då får du leka med en helt ny plattform, du behöver inte delidda och du kan köpa dig en ny rolig processor nästa år utan att behöva köpa nytt moderkort varje gång.

Permalänk

Du har fått dubbelt så mycket röster på AMD så där har du svaret. 2700X all day everyday.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Jag spelar inte jättemycket. Men när de ska spelas så vill man ju såklart att de ska flyta på bra. Har inga krav på 200fps+. Jag har en 120hz skärm och kan cpun hålla 120fps så är jag mycket nöjd med de. Spelar jag CS:GO så brukar jag låsa fpsen på 125. Varför belasta datorn i onödan liksom, varför ska jag ha 400fps när skärmen uppdaterar i 120?

Därför att CSGO är ett spel där åldern på varje frame kan avgöra huruvida du vinner eller förlorar en runda.

Läs mer här:
#16007074

Ontopic: Delidda din 4770k och maximera prestanda med mer OC och ev ny kylare om det krävs. Kika även på om du kan uppgradera till snabbare minnen i samma veva. 2400mhz vs 1600mhz gör hyffsad skillnad när cpu är bottleneck.

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

@versions: Ja precis. Endast gpun som håller svalt. Fördelen med en sämre värmeöverföring från CPU till vatten är ju en svalare gpu pga de svalare vattnet. Haha

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av erssn:

Därför att CSGO är ett spel där åldern på varje frame kan avgöra huruvida du vinner eller förlorar en runda.

Läs mer här:
#16007074

Ontopic: Delidda din 4770k och maximera prestanda med mer OC och ev ny kylare om det krävs. Kika även på om du kan uppgradera till snabbare minnen i samma veva. 2400mhz vs 1600mhz gör hyffsad skillnad när cpu är bottleneck.

Ibland är det SBS som gör att matchen går dåligt.

Permalänk
Inaktiv

@TaunyTiger

Varför låsa fps till 125?
Du vet att det flyter på mjukare i spelet om du kan ha högsta möjliga fps fast du har en 120Hz skärm.

Ta intel som kan leverera hög fps i cs go.

Min i3 8350K levererar ca 150fps average mer än min amd 1600X i cs go