Är det möjligt att driva två moderkort från ett nätaggregat?

Permalänk
Medlem

Är det möjligt att driva två moderkort från ett nätaggregat?

Som titeln lyder så undrar jag om det går att driva två moderkort med ett ATX-nätaggregat. Varför vill jag göra det kanske ni undrar? Det är så att jag har en miningrigg beståendes av fyra AMD 290 grafikkort fördelat på två moderkort, alltså två grafikkort per moderkort. Grafikkorten drivs av ett HP 1200w server psu och moderkorten av två vanliga ATX-nätaggregat: ett Corsair CX 750M och ett gammalt Chieftec 650M. Problemet är att Chieftech-nätagget har börjat tappa effekt och fått en glappkontakt. Det nätagget kördes dumt nog på 100% belastning i en annan miningrigg i ett par månader och har nu blivit så pass sliten att den stängs av om belastningen gör över ett par hundra watt. Den klarar dock fortfarande av att driva ett moderkort med två grafikkort inkopplade, vilket borde ligga på ca 250W. Dock så har nu även 24-pins kontakten börjat glappa så datorn startas om minst en gång om dagen.

Därför undrar jag om det går att driva båda moderkorten från mitt friska Corsair CX 750M nätaggregat? Jag tänker att det kanske går att löda fast en extra 24-pins och 8-pins kontakt från ett gammalt trasigt nätagg jag har liggandes så att jag kan koppla in båda moderkorten och processorerna till samma nätagg. Effektmässigt borde det landa på ca 500w då ett moderkort, processor och hårddisk drar ca 100w och sedan 75w per PCI-E port vilket blir 150w får två, så 250w per moderkort och 500w för båda. 500w ska ju inte vara något problem för mitt 750w nätagg, men frågan är om 24-pin och 8-pin kablarna klarar av att levera 500w utan brandrisk då de troligtvis inte är designade för att driva två moderkort? Eller om det kan sitta någon säkring eller annan säkerhetsfunktion i nätagget som begränsar hur mycket ström jag kan dra från en kabel?

Har ni gjort något liknande eller vet ni en enklare och bättre lösning? Jag skulle ju bara kunna köpa ett till ATX-nätaggregat men det kostar ju pengar och blir ju ingen utmaning...

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

@Xeraton:
Rent teoretisk skulle det inte vara några problem att splitta 24 & 8 pins kablaget, då de flesta nätdelar idag inte har någon begränsning de olika kanalerna som de hade förr, utan det är total belastning.

Jag har själva gjort en lite mindre variant, genom klippa bort en SATA/Molex kontakt, och utöka med fler från gamla nätagg, och har ännu inte stött på några problem.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@Xeraton:
Rent teoretisk skulle det inte vara några problem att splitta 24 & 8 pins kablaget, då de flesta nätdelar idag inte har någon begränsning de olika kanalerna som de hade förr, utan det är total belastning.

Jag har själva gjort en lite mindre variant, genom klippa bort en SATA/Molex kontakt, och utöka med fler från gamla nätagg, och har ännu inte stött på några problem.

Kul att höra, då kanske det faktiskt går att genomföra Nästa fråga är ju då om båda moderkorten kan styra nätagget med start och reset eller om endast moderkort 1 kan starta nätagget och sedan skicka vidare strömmen till moderkort 2?

24-pins kontakten har ju en grön kabel (PS_ON) som måste kopplas till jord (svart) för att starta nätaggregatet. Det är ju det som händer när man trycker på startknappen på chassiet eller kortsluter PW-SW kontaktstiften på moderkortet. Om jag då kopplar den första 24-pins kabeln till moderkort 1 och trycker på startknappen so borde ju nätaggregatet gå igång som vanligt och skicka vidare strömmen till nästa 24-pins kabel kopplad till moderkort 2 och starta moderkort 2 då nätaggregatet redan är igång?

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

Om jag då kopplar den första 24-pins kabeln till moderkort 1 och trycker på startknappen so borde ju nätaggregatet gå igång som vanligt och skicka vidare strömmen till nästa 24-pins kabel kopplad till moderkort 2 och starta moderkort 2 då nätaggregatet redan är igång?

Nja, jag tror inte det kommer att fungera, eftersom kretsen som slår på nätdelen på moderkort 2 inte öppnas och därmed får det ingen uppstart signal.
Det är lätt att testa detta, genom att bygla PS_ON med en av jordkablarna på 24pins kontakten (och därmed starta upp nätagget) medans den är inkopplad på moderkortet (dock är det nog bäst att ha nätagget strömlöst medans man byglar det).

Fast det problemet skulle nog vara relativt lätt att lösa i så fall, genom att man splittar power on kabeln från chassit, så att bägge moderkorten får denna signal, om man också vill kunna resseta bägge korten också samtidigt, så kan man ju även splitta kabeln från reset knappen, eller köra med 2st reset knappar om bara vill resseta det ena.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Nja, jag tror inte det kommer att fungera, eftersom kretsen som slår på nätdelen på moderkort 2 inte öppnas och därmed får det ingen uppstart signal.
Det är lätt att testa detta, genom att bygla PS_ON med en av jordkablarna på 24pins kontakten (och därmed starta upp nätagget) medans den är inkopplad på moderkortet (dock är det nog bäst att ha nätagget strömlöst medans man byglar det).

Fast det problemet skulle nog vara relativt lätt att lösa i så fall, genom att man splittar power on kabeln från chassit, så att bägge moderkorten får denna signal, om man också vill kunna resseta bägge korten också samtidigt, så kan man ju även splitta kabeln från reset knappen, eller köra med 2st reset knappar om bara vill resseta det ena.

Vad menar du med att bygla 24-pins kontakten och hur gör man det? Jag vet att man kan starta ett nätagg genom att t.ex. sätta ett gem i det gröna kontakthålet (PS_ON) och valfri jord, fast då går det ju inte att koppla in kontakten i moderkortet då gemet är i vägen.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

Vad menar du med att bygla 24-pins kontakten och hur gör man det? Jag vet att man kan starta ett nätagg genom att t.ex. sätta ett gem i det gröna kontakthålet (PS_ON) och valfri jord, fast då går det ju inte att koppla in kontakten i moderkortet då gemet är i vägen.

Du sätter gemet på ovansidan av kontakten där kablarna går in i den.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Du sätter gemet på ovansidan av kontakten där kablarna går in i den.

Jaha, det var inte svårare än så

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Permalänk
Medlem

Smidigt, men samtidigt krångligt, eftersom man måste använda de brytare som finns på den om man bara vill ha ett system igång (vilket inndebär att man öppna chassit), dessutom så behöver man köpa kablar seperat vad jag kunde förstå.

@Xeraton
Men om du är intresserad av den så hittade jag den på Amazon.de för 50 EUR (+ frakt)

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Jag antar att du inte är intresserad av varningar och predikan om brandrisker? Speciellt inte eftersom du vill utföra detta på ett CX-agg som är en välkänd brandbomb redan i originalutförande

Permalänk
Medlem

Det enda problemet jag ser i detta är CX agget.
Det är ett skräp agg som inte är direkt okänt för att dö i tidig ålder (runt 2år är ganska vanligt) och då även dra med sig andra komponenter i döden och detta är ju när dessa används normalt och ofta i en dator som drar betydligt mindre än vad det skulle göra i detta fallet.

Så frågan är om du vill chansa på att kanske behöva byta ut 2 uppsättningar moderkort/cpu/minne/ssd,alternatict hd/gpu när CX skräpet dör?
OBS NÄR och inte OM!!!

Och ja kan hålla med om att CX nästan kan vara en brandbomb då det inte är direkt ovanligt med en jävla smäll om en/flera konding/ar exploderar och levererar en extremt trevlig doft följd av rök brand är dock inet så vanligt och oftas dör den ut om det tagit eld men har du maximal otur så

.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Köp riktiga grejer istället, två ordentliga agg, tex rm750x, kostar en bråkdel av vad din rigg är värd.

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem

Det är försent att varna mig om riskerna med Corsair cx 750m då jag redan påbörjat mit projekt, men tack ändå för upplysningarna. Jag har tidigare lyckats "spränga" två nätagg: ett Fractal Design Integra 430w och ett Corsair Cx 600w. Det small, blixtrade till och började ryka, men i båda fallen så var det bara nätagget som gick sönder och alla inkopplade komponenter klarade sig. Jag räknar därför med att i värsta fall så ryker nätagget men inget mer. Jag har tidigare drivit två strömtörstiga AMD 290 24/7 i flera veckor utan problem med det nätagget, så jag tror att det är lugnt.

Såhär ser mitt projekt ut hittills för er som är intresserade:

Jag köpte två 12-poliga skruvplintar för 20 kr och spenderade hela kvällen på att skala och fästa alla 72 kablar. Jag är dock inte klar då jag glömde köpa en skruvplint åt 8-pin kabeln som ger ström till processorn. Jag återkommer senare när det är fixat så får ni veta om det funkar eller om jag brände sönder allt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

Jag följer med....spänning (fniss)

Permalänk
Skrivet av Trebsor:

Jag följer med....spänning (fniss)

Och jag slår volter över alla kommentarer som strömmar in... 🐣

Permalänk
Medlem

Vad jag varnade för var för det mesta att agget dör av ålder vilket inte alls är ovanligt för CX agg att göra.
Runt 2års ålder är vanligt men redan efter 6mån är inte helt utelutet och det är då det har använts "normalt", dvs det kommer åldras fortare ju mer det får jobba=tas ut mer watt och även värmen.

10° varmare halverar livstiden på kondingar tex från 2 år till 1år 10° varmare igen så är man nere på 6mån osv,osv.
Och just Corsairs CS/CX serier är VÄLKÄNDA för att använda skräp kondingar som har ojämn kvalitet.
Dvs tar du ett agg på hyllan kan det hålla i 5år i burk men hade du tagit det brevid (exakt samma märke/modell/watt/tillverkningsdatum/osv) så kan det dö i exakt samma burk med exakt samma användning efter 6mån.

CS/CX aggen har skyddsfunktioner för kortis/osv som slår av agget fort om du skulle jorda en 12v kabel.
Problemet är när det hamnar på gränsen för vad det klarar av vilket efter kondingars åldrande INTE är det watt tal som står på längre.
Dvs när det inte kommer orka med dina 500 beräknade watt längre då är dessa skräpagg kä'nda för att börja starta om datorn (och i bland skada/döda andra komponenter då) och ganska fort helt dö (och då ha betydligt större risk att skada/döda andra komponeter).

Allt som allt.
Har du råd/vill/ork att byta ut allt i din setup (fläktar klarar sig oftas men har hänt att även dom dött av ett CS/CX agg) och du inte har tur NÄR skräpet dör, för det handlar INTE om det dör utan om NÄR så kör på.
I alla andra fall så köp ett/två bra agg istället det kommer troliogen bli billigare i längden då skräp agg ej är till för dom som har lite pengar.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Sådär, då är jag klar med 8-pin kablarna med.

Nu har nätagget som ni ser på bilden dubbla uppsättningar 24 och 8-pins kablar, vilket är tillräckligt för att koppla in två moderkort. Jag provade att starta nätagget och enligt min multimeter så går det ström genom alla kontaktstift och de visar alla rätt spänning, så allt verkar vara kopplat rätt. Då återstår det bara att koppla in alla komponenter och hoppas på att uppstarten blir problemfri för båda moderkorten och att kablarna inte blir allt för varma då det blir dubbelt så hög belastning nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Hedersmedlem

Hur tänker du lösa det med nätaggets spänningsreglering som görs via sensorkablar nere i ATX-kontakten? Vad jag sett är det oftast 3,3V som styr detta (men påverkar alla spänningar). Förlänger du kablar utan att öka arean kommer regleringen bli fel pga förändrad resistans. Är det olika längd till de olika korten blir det alltså också fel. Drar korten minsta lilla olika, speciellt på 3,3V så kommer det bli fel på spänningsregleringen och ett kort kommer över- eller undervoltas, eftersom det bara finns en regleringskrets.

Kan fungera ändå, men bra är det inte.

Edit: Hittade en tråd med lite mer utförlig förklaring: http://www.overclockers.com/forums/showthread.php/754386-Sens...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Hur tänker du lösa det med nätaggets spänningsreglering som görs via sensorkablar nere i ATX-kontakten? Vad jag sett är det oftast 3,3V som styr detta (men påverkar alla spänningar). Förlänger du kablar utan att öka arean kommer regleringen bli fel pga förändrad resistans. Är det olika längd till de olika korten blir det alltså också fel. Drar korten minsta lilla olika, speciellt på 3,3V så kommer det bli fel på spänningsregleringen och ett kort kommer över- eller undervoltas, eftersom det bara finns en regleringskrets.

Kan fungera ändå, men bra är det inte.

Edit: Hittade en tråd med lite mer utförlig förklaring: http://www.overclockers.com/forums/showthread.php/754386-Sens...

Jag har inte förlängt kablarna till original 24-pin ATX-kontakten utan endast klippt av och skalat dem så att de går in i kopplingsplinten. Resistansen i sensorkablarna borde väl då vara oförändrad? Dock så är ju den ena 24-pin kabeln kortare än den andra då den är tagen från ett annat nätagg. Tror du det kan ha någon påverkan att de är olika långa? Det sitter ju förmodligen sensorkablar i båda ATX-kontakterna, men jag borde väl bara behöva sensorkablarna i en av ATX-kontakterna då det var så det var från början? Tror du det går att klippa av sensorkablarna till en av ATX-kontakterna om det blir problem med att sensorkablarna till ATX-kontakterna är olika långa? Eller det kanske inte går om 3,3 V delas med sensorkablarna? Alternativt så kanske det går att förlänga 3,3 V kablarna på den ena ATX-kontakten om nu sensorkablarna går genom dessa kablar så att de blir lika långa och har samma resistans?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

Uppdatering:
Allting rullar på som det ska nu och spänningsregleringen är helt okej i båda ATX-kontakterna enligt min multimeter.
Moderkort 1 ATX-kontakt: 11,95 V, 4,99 V och 3,26 V. Moderkort 2 ATX-kontakt: 11,92 V, 4,98 V och 3,25 V. Det är ju inom felmarginalerna på +-5% enligt ATX-standarden, så allting är stabilt nu och jag får kalla detta ett lyckat projekt.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd