Hjälp med att omvandla vanlig PC till Gaming!

Permalänk
Medlem

Hjälp med att omvandla vanlig PC till Gaming!

Tja, har en ”vanlig” dator och vill göra om den till gaming-PC! Vill alltså byta grafikkort mm för att göra den möjlig att kunna spela med High settings!
Vet inte vilket grafikkort jag kan byta till som passar till de andra delarna! Vill även byta processor!
Tack på förhand!

Specs:
CPU: AMD A10-6700
RAM: 16GB 798MHz
GPU: ATI AMD Radeon HD 8670D
Storage: 931 GB (SATA)

Permalänk
Medlem

Grafikkortet du listar är det integrerade grafikkortet i CPUn. Så du måste tala om vilket moderkort och nätaggregat du har också (namnet på moderkortet kan du få ut via t.ex. CPU-Z, för nätagget får du öppna datorn och se vad som står på det), eftersom vi annars inte ens vet om ditt moderkort har en PCIe-port eller om nätaggregatet har kablar för att strömförsörja ett diskret grafikkort. Hur stor din budget är och vilka spel det faktiskt är du vill spela med höga inställningar är också viktigt att veta.

När det kommer till processorn så har du redan en av de bättre till FM2-sockeln, så det finns egentligen inget som är värt att uppgradera till utan att också byta moderkort.

Permalänk
Medlem

För att byta processor kommer du behöva byta moderkort (för att få något vettigt för dagens spel), och byter du moderkort behöver du nya RAM, du behöver med andra ord byta ut i princip allt, jag hade köpt en begagnad burk här på SweC marknad istället för att försöka återuppliva det du har.

Permalänk
Medlem

Om jag varit du är det väl inte jättemycket att spara om du vill byta både processor och grafikkort, ny processor kräver ju nytt moderkort som troligtvis kommer kräva nytt RAM. Eventuellt kan du spara HD för lagring samt eventuellt chassi.
Vilka spel vill du kunna spela?

Edit: trea på bollen där

Visa signatur

ASUS Strix 980Ti, i5 6600k, 16GB RAM

Permalänk
Medlem

Luktar märkesdator lång väg om datorn, spar hårddisken och använd den som lagring i en ny dator, går inte göra så mycket med din befintliga, finns inte mycket bättre CPU att skaffa till den heller.

GPU modell säger att det är integrerad grafik i din CPU, så skaffa ett separat grafikkort kan göras om det finns plats för det och att nätagget inte är allt för klent.

Vi behöver veta lite mer om vad det är för dator du har? om märkesdator exakt vilken modell tex?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Köp ett grafikkort och en ssd

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen! Jag hittar inte vad moderkortet heter, det är Lenovo. Version: I7KT32AUS

Tror nog att det är bättre att köpa en ny då jag inte kan så jättemycket om datorbyggen! Såg denna. https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...
Den är väl ganska prisvärd om man vill spela FPS spel så som Fortnite! Eller några tips på gaming-pc för runt 8-9 k?

Skickades från m.sweclockers.com