Moderkorts avstånds-skruv för trä-chassi? (hjälp)

Permalänk
Medlem

Moderkorts avstånds-skruv för trä-chassi? (hjälp)

Tjenare Clockers! Jag är på jakt efter en "mutter" som man kan spika in i trä som har ett hål med samma gänga som standard avstånds-skruv för moderkort. Hoppas min beskrivning är till någon nytta. Skulle vilja veta namnet på den och eventuellt vart man kan handla sådana. Alla tips och trix är välkommet!

Permalänk
Medlem

@Suiyoubi:
Du kan göra som det gjordes här Mounting a motherboard into wood?.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Alternativt leta upp såna här hittade tyvärr inte i sverige nu när jag sökte

https://www.ebay.com/itm/MICROFASTENERS-6-32-Threaded-Brass-I...

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Medlem

@Suiyoubi: Om du har moderkortsdistanser med UNC gänga (den grövre varianten) så bör det ju gå bra att skruva rätt in i trät (ju hårdare trä ju bättre), förborra med ett lagom borr bara innan. Har sett massvis med applikationer där man kan sätta en maskinskruv in i trä och som sitter riktigt bra.

Alternativt är ju att använda Rampa Muffar och skruva in för att få maskingänga om man nu vill ha det: https://www.google.com/search?client=firefox-b-ab&ei=QIQBW_7R...

Eller så kan du använda kopplingsmuttrar som du fäster en skruv genom skivan och en genom moderkortet, men det kräver ju lite mer precision på längderna.

Sen finns ju fulhack versionerna också, buntband, träskruv rakt in utan distanser (trä leder ju inte el ), etc.

Permalänk
Medlem

Tack ska ni ha<3 Jag får ta en tur till byggmax under veckan och kika på vad dom har för grejer.

Permalänk
Medlem

@Suiyoubi: Hittar du inga Rampa muffar så kan du ju alltid borra ett hål som är stort nog för en distans och sen epoxylimmar fast dem i träskivan så kan du skruva i distanserna i dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@Suiyoubi: Hittar du inga Rampa muffar så kan du ju alltid borra ett hål som är stort nog för en distans och sen epoxylimmar fast dem i träskivan så kan du skruva i distanserna i dem.

Ja, det låter som ett bra alternativ. jag får rota runt lite och se om jag har lite distanser liggandes.

Permalänk
Medlem

hör med nån som går verkstads utbildning att svarva till några distanser

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Desk Master

Gängnitar är ju en lätt lösning annars sen kan du använda helt vanliga moderkorts standoffs

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Raga muffar har dom på Byggmax men bara på nätet. Om dom har rätt storlek vet ej

Permalänk
Medlem

Målet är att klämma in alla dessa komponenter i en Ikea Tutemo #Tutemod @instagram för er som vill följa spektaklet

Kanske borde göra ett album här på Sweclockers istället.
Det blir ingen speldator naturligtvis utan mer något i stil med en HTPC/netflixmaskin så att jag får ha datorn ifred när grabben vill titta på Greta gris.

Chromecast blire inge med:P

Väldigt tacksam för alla tips jag fått hittills.

Permalänk

annars skaffa bara ett gäng med små träskruv på typ 15mm långa och en bit bromsrör eller liknande som du klipper i ~6 mm bitar som du sätter som distanser mellan trät och moderkortet runt skruven.

kan inte se dina bilder

men om inget metall är i vägen kan du troligen annars skruva moderkortet med träskruvar direkt mot trä.

fast iom att vi pretar ikea så är det väl masonit med "trämönstrad" plast över vi snackar om så kanske är för dåligt att skruva i me träskruv.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Håller oxå på att bygga i trä nu. Jag tänkte först ramamuff men M3 gängade skulle kosta typ 130kr för 4 st med frakt så släppte den idén.
Sågade helt enkelt två lister av samma ekskiva som jag ska använda. Skruvar fast listerna precis "utanför" moderkortet.
Sen 4 st små skarvjärn. Ena änden i listen och andra skruvas distanser med mutter under.
Bör tillägga att jag har mitt moderkort 4.5cm över skivan så att grafikkortet får plats under.
Hade gärna skickat en bild men har inte skruvat ihop något än bara kapat eken igår.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Det funkade för mig att borra ett mindre hål och skruva in avtåndarna.

Men era råd lär komma till nytta för mig i framtiden, tänkt skuva fast typ ett 10-tal äldre moderkort på en träskiva, rama in den med mörkat glas över och köra lite LEDs bakom moderkorten etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Suiyoubi:

Det funkade för mig att borra ett mindre hål och skruva in avtåndarna.

Men era råd lär komma till nytta för mig i framtiden, tänkt skuva fast typ ett 10-tal äldre moderkort på en träskiva, rama in den med mörkat glas över och köra lite LEDs bakom moderkorten etc.

I lövträ som är lite hårdare går det nog bra att gänga direkt i.
Sen får man tänka på om träet kommer torka ut med tiden (eller om det redan är rätt fuktkvot) då hålen "växer" när träet krymper - vilket då kan få små korta skruvar att ramla ut.

Sen finns det väl en poäng att "jorda" dessa punkter?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Skrivet av Igelkott:

I lövträ som är lite hårdare går det nog bra att gänga direkt i.
Sen får man tänka på om träet kommer torka ut med tiden (eller om det redan är rätt fuktkvot) då hålen "växer" när träet krymper - vilket då kan få små korta skruvar att ramla ut.

Sen finns det väl en poäng att "jorda" dessa punkter?

Inget måste att jord ska vara anslutet till moderkortet. Är mest för att minska elektriska störningar.

Men samma sak är det med att man använder plåtchassin ä mest för att hålla elektroniska störninga att spridas ut i rummet. Så trächassit kommer ändå sakna denna funktionen.

Sen att chassit är jordat genom strömsladden är mestadels för personskydd om starkström skulle gå ut i plåtdelarna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Inget måste att jord ska vara anslutet till moderkortet. Är mest för att minska elektriska störningar.

Men samma sak är det med att man använder plåtchassin ä mest för att hålla elektroniska störninga att spridas ut i rummet. Så trächassit kommer ändå sakna denna funktionen.

Sen att chassit är jordat genom strömsladden är mestadels för personskydd om starkström skulle gå ut i plåtdelarna.

I första hand tänkte jag på den gemensamma jorden (elektronikmässigt) men den har förstås ledningsbanor på kretskortet. Jag bara lärde mig en gång i tiden att dessa punkter skulle jordas och har inte funderat mer över saken.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Hardcore borde vara en träskruv? Med en liten avklippt bit (klar bränsleslang?) plastslang trädd över gängorna under kortet. Förborra för exakt positionering.

Det är så jag brukar montera kretskort och elektronik och annat när jag labbar. Arduino. Då på en bräda som kanske byggs in i en låda senare. Eller inte...

Visa signatur

Linux och Android