Elfel på bilen? abs/antisladd ur funktion och kan inte stänga av ljuset.

Permalänk
Medlem

Elfel på bilen? abs/antisladd ur funktion och kan inte stänga av ljuset.

I höstas så fick jag punktering på bilen och i ren ilska så körde jag på 0,6 bar till macken för att fylla på. spiken satt kvar och höll någorlunda tätt så jag kom mig hem och fick bytt till vinterdäck.

Ett tag efter detta började antisladd/ABS lägga av och detta höll på till och från med längre intervaller emellan. Nu är det av hela tiden med konstant varningslampa på ABS och ACS off. (asc är antisladdfunktionen / stabilitetskontroll). Har i dagsläget bara vanliga bromsar som låser sig helt så helt trafikfarlig är jag inte iaf. Varje gång larmet försvann från instrumentpanelen så funkade både ABS och antisladd/antispinn. Eftersom jag körde på lågt lufttryck så har ju ett framhjul fått snurra mer än de övriga hjulen så ASC kanske har fått sig en knäpp på grund av det?

Även ljuset varnar för att höjdjustering inte fungerar och även där är "service required" precis som med ABS.

Det som får mig att tänka att det bara kan vara elfel är att jag inte kan stänga av ljuset när bilen är igång. Inte heller sätta på helljus när reglaget står i auto. I vanliga fall så ska ju ljuset slockna om jag vrider det till läge "off" men det lyser lika fint ändå. Jag har kollat de säkringar som verkar vara till ljuset men ingen verkar trasig. Som tur är så stängs iaf ljuset av när jag stänger av bilen.

Ska lämna in bilen men kan ju alltid vara skoj att forska tills det att verkstaden har tid att ta in bilen på en koll.

Bilen är en Mitsubishi Lancer '08

Någon som har någon ide om något av detta?

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lappa:

I höstas så fick jag punktering på bilen och i ren ilska så körde jag på 0,6 bar till macken för att fylla på. spiken satt kvar och höll någorlunda tätt så jag kom mig hem och fick bytt till vinterdäck.

Ett tag efter detta började antisladd/ABS lägga av och detta höll på till och från med längre intervaller emellan. Nu är det av hela tiden med konstant varningslampa på ABS och ACS off. (asc är antisladdfunktionen / stabilitetskontroll). Har i dagsläget bara vanliga bromsar som låser sig helt så helt trafikfarlig är jag inte iaf. Varje gång larmet försvann från instrumentpanelen så funkade både ABS och antisladd/antispinn. Eftersom jag körde på lågt lufttryck så har ju ett framhjul fått snurra mer än de övriga hjulen så ASC kanske har fått sig en knäpp på grund av det?

Även ljuset varnar för att höjdjustering inte fungerar och även där är "service required" precis som med ABS.

Det som får mig att tänka att det bara kan vara elfel är att jag inte kan stänga av ljuset när bilen är igång. Inte heller sätta på helljus när reglaget står i auto. I vanliga fall så ska ju ljuset slockna om jag vrider det till läge "off" men det lyser lika fint ändå. Jag har kollat de säkringar som verkar vara till ljuset men ingen verkar trasig. Som tur är så stängs iaf ljuset av när jag stänger av bilen.

Ska lämna in bilen men kan ju alltid vara skoj att forska tills det att verkstaden har tid att ta in bilen på en koll.

Bilen är en Mitsubishi Lancer '08

Någon som har någon ide om något av detta?

Kanske är ABS givaren som pajat?
En kollega till mig hade liknande problem med en Volvo S60. Så fort det regna lös alla varningslampor , det såg ut som en julgran. Han fixa ABS givaren och det löste ju det problemet. Men han tröttna till sist och sålde möget.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk

Kan vara fel på ASC enheten? Att höjdregleringen krånglar på en såpass gamla bil är väl inte orimligt.

Har du alltid kunnat stänga av ljuset? För de flesta bilar jag haft och den jag har nu så är halvlyset på även fast ljudet står på 0 eller av. Tills man slår av bilen.

OFT är det helt galet med alla sensorer i bilar idag, kommer aldrig gå köpa en 10 år gammal bil inom en snar framtid. Min Bmw jag har nu är strax över två år och har en trasig sensor i ett hjul för däcktryck och regnsensorn gnäller om att den är paj ibland även fast den fungerar.. Tur man byter bil var tredje år.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Kan vara fel på ASC enheten? Att höjdregleringen krånglar på en såpass gamla bil är väl inte orimligt.

Har du alltid kunnat stänga av ljuset? För de flesta bilar jag haft och den jag har nu så är halvlyset på även fast ljudet står på 0 eller av. Tills man slår av bilen.

OFT är det helt galet med alla sensorer i bilar idag, kommer aldrig gå köpa en 10 år gammal bil inom en snar framtid. Min Bmw jag har nu är strax över två år och har en trasig sensor i ett hjul för däcktryck och regnsensorn gnäller om att den är paj ibland även fast den fungerar.. Tur man byter bil var tredje år.

Japp, jag har kunnat stänga av ljuset på bilen. Bilen har gått bra i tio år, synd den ska börja krångla nu, kanske dags att byta den.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk

Gällande ABS och Antispinn problemet så låter det som att en hastighetssensor strular i ett nav. Bilen måste veta hur fort varje hjul snurrar för att ABS och antispinn ska fungera. Fungerar farthållaren? Att ljuset inte fungerar verkar lustigt. Det ska inte ha med ovanstående problem att göra. :-/

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Skrivet av SimpanDirr:

Kan vara fel på ASC enheten? Att höjdregleringen krånglar på en såpass gamla bil är väl inte orimligt.

Har du alltid kunnat stänga av ljuset? För de flesta bilar jag haft och den jag har nu så är halvlyset på även fast ljudet står på 0 eller av. Tills man slår av bilen.

OFT är det helt galet med alla sensorer i bilar idag, kommer aldrig gå köpa en 10 år gammal bil inom en snar framtid. Min Bmw jag har nu är strax över två år och har en trasig sensor i ett hjul för däcktryck och regnsensorn gnäller om att den är paj ibland även fast den fungerar.. Tur man byter bil var tredje år.

Däcktrycksmätaren som är paj sitter i ventilen i hjulet och kan ha dålig mottagning. Konstigt att den har lagt av redan dock. Regnsensorn va också lustigt. Har en 11 år gammal bil som inte har några sådana fel. :-/

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Koppla ur batteriet en stund och se om detta löser problemet (både plus och minuspol).

Precis som du själv är inne på så harnig ABS/AS fått för sig att däcken snurrar olika fort och har hängt sig. Har du tur så nollar den sig själv när du haft batteriet ur en stund.

Bilen kommer säkert köra en diagnostik vid typ 5km/h eller något och konstatera att alla däck snurrar lika fort.
Ibland kör bilarna inte sig egen diagnostik när ett fel finns loggat. Därför kan man behöva nolla ev felkoder.

Det kan även vara så att saker gick sönder när du körde med lite luft. Abs-sensor/kransen kanske är slut, eller så hamnade det skit i den i samma veva som du fick punka.

Gällande ljuset så kan det ju bli följdfel (elfel) när ett system buggar. Om du kollar bakom däcken (på bärarmarna) så kommer du förmodligen se små dosor med en liten hävarm på ett fram resp bakdäck. Altså nivå-sensorerna. Kolla så de inte sitter något skit i/kring dem eller att npgon är av/lossnat.

Vidare kan du ta loss kontakterna till alla berörda delar och köra i lite kontaktspray ifall det blivit oxid i dem. Ibland är det bara en slump att två saker händer samtidigt så att säga.

Har du någon felkodsläsare? En obd2-läsare med gratis programvara till mobilen kommer man ganska långt med. Kostar en 100:- i svenska butiker... Då kan du få reda på felkoder samt rensa dem (efter att du skrivit upp dem) för att se om de kommer tillbaka.

Inte alltid man kan rensa ABS-fel via standars obd2 kommandon dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Gällande ABS och Antispinn problemet så låter det som att en hastighetssensor strular i ett nav. Bilen måste veta hur fort varje hjul snurrar för att ABS och antispinn ska fungera. Fungerar farthållaren? Att ljuset inte fungerar verkar lustigt. Det ska inte ha med ovanstående problem att göra. :-/

Detta problemet råkade jag ut för med min passat. Det var mycket riktigt en varvtalssensor i ett av hjulen som hade gått sönder.

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)