Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

Stendöd dator

Hej! Satt och spelade innan idag och skärmen blev svart. Datorn powerkanpp lös men inget hände, jag tryckte på "hard reset" knappen som starar om datorn (liten knapp bredvid power). Utan nått resultat så håller jag ner powerknappen och datorn slocknar. Nu när jag försöker starta datorn är den heldöd inte ett liv alls. Naturligtvis så tänker jag att nätagget har gått så köper ett nytt och pluggar in. Nu startar datorn så alla fläktar överallt går men får ingen bild alls. Så jag rev ut GPUn och pluggade in en HDMI till modekortet men samma resultat.
Nu är då frågan vad felet ligger. Har nätagget bränt resterande delar eller vad kan det vara för fel?
Har inget modekort med 1150 liggandes så kan ej testa. Datorn är körd på default utan nån clockning så borde inte vara några värmeproblem.
Så har nån några förslag vad jag kan testa för att hitta felet eller är de bara öppna plånboken och le?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2009

Visst kan ett dåligt PSU bränna moderkort, det har jag varit med om. Men, det kan ju lika väl bara vara fel på ditt moderkort. Låt allting vara strömlöst ett tag och se om det hoppar igång, men spontant, så låter det som att det är moderkortet.

Crucial Ballistix Tactical 16GB 2750Mhz ■ Asus Z170-A ■ MSI GTX 1070 Gaming X ■ Intel i5 6600k 4.5Ghz
be quiet! Pure Rock ■ Samsung EVO 850 250GB
FD Define S ■ EVGA Supernova G2 650W
Seagate 7200RPM 1TB ■ CM Storm Quickfire, Cherry Blue ■ Logitech G403
BenQ 24" XL2430T

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av Dreijer:

Visst kan ett dåligt PSU bränna moderkort, det har jag varit med om. Men, det kan ju lika väl bara vara fel på ditt moderkort. Låt allting vara strömlöst ett tag och se om det hoppar igång, men spontant, så låter det som att det är moderkortet.

Ja detta har jag med funderat på, de tråkiga med det är att den inte lät att gå få tag på ett nytt med 1150 sockel so kommer tvingas att köpa en ny cpu. Min i7a har inte haft några prestanda problem så de är tråkigt. Jag stoppade in de "gamla" psun då startar inte änns fläktarna så den är helt död. Men jag hoppas också att min gpu och hårddiskar inte är körda med då :/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Blekinge
Registrerad
Jan 2017

Tråkigt, men testa att lägga in en köpes här på marknaden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

När jag plockade ut modekortets batteri och började testa alla de olika ramstickorna så hoppade bios upp. Så nu av nån anledning så funkar det nästan. Allt går som de ska vad jag kan se förutom att jag inte får någon bild igenom min GPU. Så verkar som den är trasig efter att jag testade med mitt andra defekta grafikkort som jag fick bild med iaf. Kommer en polare med ett annan rig så vi kan de vad som är kasst och inte.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2017
Skrivet av B0llA:

När jag plockade ut modekortets batteri och började testa alla de olika ramstickorna så hoppade bios upp. Så nu av nån anledning så funkar det nästan. Allt går som de ska vad jag kan se förutom att jag inte får någon bild igenom min GPU. Så verkar som den är trasig efter att jag testade med mitt andra defekta grafikkort som jag fick bild med iaf. Kommer en polare med ett annan rig så vi kan de vad som är kasst och inte.

Prova återställa BIOS. Jag har också haft liknande problem (men med en äldre generation cpu) och det brukar lösa allting.
Prova också en annan PCIE slot samt DVI.

https://www.sweclockers.com/galleri/14405-pinewood-x58-ett-tr...
HX 620W, Gigabyte GA-X58A-UD3R Rev.2, Xeon x5650 (@3.6ghz), Phanteks PH-TC14PE, MSI GTX970, 16gb HyperX Genesis DDR3, 240gb OCZ Tr150 SSD + nån gammal 160gb HDD + 500gb 2.5" HDD.