Asus släpper tunn bärbar dator med sexkärniga Core i9-8950HK och 4K-skärm

Permalänk
Melding Plague

Asus släpper tunn bärbar dator med sexkärniga Core i9-8950HK och 4K-skärm

Asus utökar nu Zenbook-serien med modellen Pro 15, som levereras med en fabrikskalibrerad 4K-skärm. Internt finns sexkärniga Core i9-8950HK och Geforce GTX 1050.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Luktar prisklass ~30k

Visst kan man sukta men mer än så blir det inte.

Permalänk
Medlem

Hoppas dom inte använder samma plastiga chassi som i vanliga UX550 bara. Kör dom aluminium som i deras äldre Zenbooks, typ U500VZ som jag har, så är det en stark kandidat till en ny dator. Synd bara att dom dumpat det fullstora tangentbordet med nummersats.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Samma utomhusspegel de använt i alla år? Gillar Asus men vet inte varför de inte kan göra bra paneler.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Inaktiv

Man undrar ju lite varför dom gick för ett 1050 ihop med en 6-core coffee lake och en 4k skärm. Känns lite som att bygga en Threadripper pc med en sprillans ny Dell 8k och ett 1060, det går liksom inte riktigt ihop.

Permalänk

Jag antar att denna dator är ämnad åt att driva mediaredigeringsprogram, men då förstår jag inte graffen med tanke på att man ofta kör gpu accelererad rendering nuförtiden i många sådana program. Om de nu ska göra en sådan fin dator så kan de pröjsa lite mer riksdaler på minnesmoduler.

Permalänk

Den har ju 2 st TBT3 så det är ju bara att hänga på ett externt 1080ti eller Vega 64 om man vill.

Permalänk
Inaktiv

Att något går att konfigurera upp till en viss sak är bra, men frågan för den stora skaran är hur mycket utan ockerpriser? Annars blir det lite som Mac Pro går att välja upp till 12 kärnor.
Nå 2st usb c var på tiden även om jag hade viljat haft 3.1 gen 2.

Jag tror inte standardmodellen av denna inte blir så väldigt dyr och billigare än 20 000kr.

Sedan lättviktslaptops och kraftig strömtörstig hårdvara tycker jag ej går ihop, mina laptops väger nästan det dubbla och de kan bli så varma så man kan steka ägg på aluminiumchassiet.
Så 1050 grafikkort plus en billig gen 8 cpu blir fint till denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291781:

Man undrar ju lite varför dom gick för ett 1050 ihop med en 6-core coffee lake och en 4k skärm. Känns lite som att bygga en Threadripper pc med en sprillans ny Dell 8k och ett 1060, det går liksom inte riktigt ihop.

Så det går inte att använda en stark CPU utan ett "kraftigt" grafikort eller vad är din poäng? 1050 räcker att spela enklare titlar medans cpu hjälper till för produktivitet. Att slänga i värre GPU och få ett jetplan är knappast attraktivare.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Palme_570:

Så det går inte att använda en stark CPU utan ett "kraftigt" grafikort eller vad är din poäng? 1050 räcker att spela enklare titlar medans cpu hjälper till för produktivitet. Att slänga i värre GPU och få ett jetplan är knappast attraktivare.

Det är en seglivad myt att datorer kan används till andra saker än spel, många påstår detta men har någon i verkligheten sett någon göra något annat.

Nå jag tror få köper 6 core av denna modell av orsaker som att i9an säkerligen är många tusenlappar dyrare och det känns som om kylningen ändå inte är dimensionerad för längre större belastning, detta då det är svårt att få in en sådan i denna lilla dator.

Själva beteckningen i9 på just denna processor ser jag för övrigt mer som ett sätt som att överdrivet framhäva en produkt inför en annan, då denna i9a skulle enligt mig heta i7. För i9 mobile borde vara i9 stationära strömsnåla motsvarigheter.

Permalänk
Medlem

Matt skärm?

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olegh:

Luktar prisklass ~30k

Visst kan man sukta men mer än så blir det inte.

Den lär väl komma lite under denna priset https://www.inet.se/produkt/1962560/asus-rog-g703gi-i9-32gb-5...,

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

282 ppi :).... 9 pixlar för varje på min monitor...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon159643:

Det är en seglivad myt att datorer kan används till andra saker än spel, många påstår detta men har någon i verkligheten sett någon göra något annat.

Nå jag tror få köper 6 core av denna modell av orsaker som att i9an säkerligen är många tusenlappar dyrare och det känns som om kylningen ändå inte är dimensionerad för längre större belastning, detta då det är svårt att få in en sådan i denna lilla dator.

Själva beteckningen i9 på just denna processor ser jag för övrigt mer som ett sätt som att överdrivet framhäva en produkt inför en annan, då denna i9a skulle enligt mig heta i7. För i9 mobile borde vara i9 stationära strömsnåla motsvarigheter.

Go poäng båda två. Vad gäller graffekortet så fattar jag såklart att en jetmotor inte är jättekul men väldigt många program nu för tiden har ju antingen Cuda acceleration eller liknande (Nya uppdateringen för Adobe CC, Blender och 3DX Max så långt jag minns) varav jag inte tror att ett 1050 inte hjälper speciellt mycket till. Inte minst när priset antagligen kommer överstiga en topklass pc med ett 1080 ti.

Ingen "gamer" kommer ju köpa den ändå så eftersom den är mer workstation inriktad men laptops är inte jätta ämnade åt det med sina slöa, låsta, lågkrafts processorer från allt mellan 2.5 till 3.8Ghz vilket inte är jättesnabbt. Hade hu hellre haft en upplåst 6/6 vid 5Ghz än en seg 6/12 under 4Ghz

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Samma utomhusspegel de använt i alla år? Gillar Asus men vet inte varför de inte kan göra bra paneler.

Skrivet av edda123:

Matt skärm?

Har nog faktiskt inte sett någon tillverkare erbjuda modeller med en matt 3840x2160 skärm, är nog dock inte omöjligt att 1080p varianten av denna kör med matt panel.

Permalänk
Inaktiv

En dator utan numeriskt tangentbord borde absolut inte få heta "Pro" ...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon159643:

Det är en seglivad myt att datorer kan används till andra saker än spel, många påstår detta men har någon i verkligheten sett någon göra något annat.

Nå jag tror få köper 6 core av denna modell av orsaker som att i9an säkerligen är många tusenlappar dyrare och det känns som om kylningen ändå inte är dimensionerad för längre större belastning, detta då det är svårt att få in en sådan i denna lilla dator.

Själva beteckningen i9 på just denna processor ser jag för övrigt mer som ett sätt som att överdrivet framhäva en produkt inför en annan, då denna i9a skulle enligt mig heta i7. För i9 mobile borde vara i9 stationära strömsnåla motsvarigheter.

Det enda man INTE använder en dator till är att spela spel och framför allt inte spel där man har ihjäl varandra. Sen ska man hålla sig jäkligt långt borta från allt facebook och liknande skit.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@anon36896: Hur så? Alla professionella är väl inte ekonomer och dylikt? Personligen tycker jag det är väldigt skönt att slippa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291781:

Go poäng båda två. Vad gäller graffekortet så fattar jag såklart att en jetmotor inte är jättekul men väldigt många program nu för tiden har ju antingen Cuda acceleration eller liknande (Nya uppdateringen för Adobe CC, Blender och 3DX Max så långt jag minns) varav jag inte tror att ett 1050 inte hjälper speciellt mycket till. Inte minst när priset antagligen kommer överstiga en topklass pc med ett 1080 ti.

Ingen "gamer" kommer ju köpa den ändå så eftersom den är mer workstation inriktad men laptops är inte jätta ämnade åt det med sina slöa, låsta, lågkrafts processorer från allt mellan 2.5 till 3.8Ghz vilket inte är jättesnabbt. Hade hu hellre haft en upplåst 6/6 vid 5Ghz än en seg 6/12 under 4Ghz

Skickades från m.sweclockers.com

Kan inte svara för 3ds Max och Blender men Adobe drar nytta av GPU-kraft även i "lättviktare" så som 1050 och skalar inte alltid så mycket mer med kraftfullare grafikkort. Sen är ju 1050 inte särskilt slött heller.

Vi har redan två spekulanter på denna på jobbet. Perfekt för att processa/transcodera/conforma videomaterial på olika sätt (Premiere, Resolve, AE) fast ändå portabel så man kan ta med sig den både innan, under och efter inspelning. Såklart det blir en kompromiss men inte lika mycket som det brukade bli då "lågwattare" innebar 2-kärniga U-serien.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av adzer:

@da-li: Hur så? Alla professionella är väl inte ekonomer och dylikt? Personligen tycker jag det är väldigt skönt att slippa.

@adzer:
Det var ett skämt, men faktum är att många inte klarar sig utan det numeriska tangentbordet.
Jag är varken ekonom eller dylikt, men använder det numeriska tangentbordet så mycket att en laptop utan ett numeriskt tangentbord inte skulle funka för mig - den skulle sinka mig i jobbet. Och, vad en ekonom tycker kan jag bara gissa ...

Det är snart dags för en ny laptop och det faktum att många nyare datorer, t.o.m. vissa femtontummare, saknar numeriskt tangentbord eftersom det inte får plats p.g.a. datorernas smalare skärmkanter, begränsar faktiskt mina valmöjligheter rejält. Att köpa ett separat numeriskt tangentbord är inte ett alternativ eftersom det räcker med att redan behöva släpa på en hyfsat stor mus.
Det lutar åt en femtontums Lenovo Ideapad 720s, men jag väntar nog in de nya processorerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291781:

Go poäng båda två. Vad gäller graffekortet så fattar jag såklart att en jetmotor inte är jättekul men väldigt många program nu för tiden har ju antingen Cuda acceleration eller liknande (Nya uppdateringen för Adobe CC, Blender och 3DX Max så långt jag minns) varav jag inte tror att ett 1050 inte hjälper speciellt mycket till. Inte minst när priset antagligen kommer överstiga en topklass pc med ett 1080 ti.

Ingen "gamer" kommer ju köpa den ändå så eftersom den är mer workstation inriktad men laptops är inte jätta ämnade åt det med sina slöa, låsta, lågkrafts processorer från allt mellan 2.5 till 3.8Ghz vilket inte är jättesnabbt. Hade hu hellre haft en upplåst 6/6 vid 5Ghz än en seg 6/12 under 4Ghz

Skickades från m.sweclockers.com

Vet en och annan som är ute och åker och gärna har samma dator för arbetet och ibland kanske spelar lite enklare saker eller jobbar där denna gpu accelartion räcker. I denna kan du göra lite VMs osv och vara produktiv både på kontoret och på språng men samtidigt ha lite mjöl i grafikpåsen utan att datorn är en tegelsten.

Alla datorer är ju inte riktade till "Vem som helst"

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9