Permalänk
Medlem

Msi r9 380 problem.

Tjabba gott folk!

Det är så att jag har fått tag på ett r9 380 4g från msi men det är lite problem med det.

Så länge jag inte spelar något så fungerar kortet jättebra, men när man har spelat ca 10-15 minuter så börjar skärmen hoppa till lite då och då för att till slut bli helt svart.

Jag har försökt med de två senaste drivrutinerna från amd och problemet är kvar,
Här ökat volten och sänkt clocks på minne och core, samma fel.
Försökt med ett register fix som jag hittade, fortfarande samma fel.
Bytade från ett 600w nätagg till ett 750w, samma fel.
Råd och tips mottages gärna!

Mvh: Marcus L

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@Overwatch:

Går aldrig över 65c

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazadar:

@Overwatch:

Går aldrig över 65c

Ladda ner gpu z och ha igång i bakgrunden spela till problem uppstår tabba ur. Lägg sedan upp ett Screenshot på "sensors" fliken.

Har du möjlighet att köra skärmen över ett annat gränssnitt kan du testa det ex om du kör Displayport prova hdmi.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@Tazadar: Har faktiskt ett liknande problem om jag använder HDMI porten på ett r9 390. Skärmen börjar "blinka" och jävlas för att sedan bli svart. Men detta är alltså enbart på HDMI porten och inte på någon av de andra

Permalänk
Medlem

Bytt hdmi kabel eller testat att vända på den ?
Hade liknande problem med en hdmi kabel här tills jag vände på den med mitt gtx 780, kunde spontant förlora bilden när jag väckte datorn från sleep och hade även ett par vändor där den upptäckte en ny skärm i 640x480 medans min skärm var svart som jag vanligtvis använde. (Kunde koppla in en 1280x1024 skärm tillfälligt som extra skärm vid sidan av medans burken var igång utan problem och testade vända på hdmi kabeln.

Efter en omstart har det inte hänt mer efter jag vänt på kabeln.
Kontakten som gick in till gpu är i skärmen och skärm till gpu.

Testat bytt kylpasta på kortets kärna ? Kan ju vara så att den har en hotspot på kärnan som gör att den blir instabil medans den rapporterar bra temperaturer ändå.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

låter som att något går varmt på kortet.

även om gpu endast når 65ºc så kanske minnena eller VRM överhettar dessa saknar oftast temsensor.

testat att köra med fläkten på fullt ös så det skyfflar på bra med luft över VRM och minnena?

minnena och vrm kan gå ganska varmt speciellt om fläkten inte behöver varva upp något speciellt då den styrs av gpu temp och 65ºc så forde du knappt komma över 50-60% fläkthastighet med default kurvan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ladda ner gpu z och ha igång i bakgrunden spela till problem uppstår tjabba ur. Lägg sedan upp ett Screenshot på "sensors" fliken.

Har du möjlighet att köra skärmen över ett annat gränssnitt kan du testa det ex om du kör Displayport prova hdmi.

Skrivet av Overwatch:

@Tazadar: Har faktiskt ett liknande problem om jag använder HDMI porten på ett r9 390. Skärmen börjar "blinka" och jävlas för att sedan bli svart. Men detta är alltså enbart på HDMI porten och inte på någon av de andra

Skrivet av mini-z1994:

Bytt hdmi kabel eller testat att vända på den ?
Hade liknande problem med en hdmi kabel här tills jag vände på den med mitt gtx 780, kunde spontant förlora bilden när jag väckte datorn från sleep och hade även ett par vändor där den upptäckte en ny skärm i 640x480 medans min skärm var svart som jag vanligtvis använde. (Kunde koppla in en 1280x1024 skärm tillfälligt som extra skärm vid sidan av medans burken var igång utan problem och testade vända på hdmi kabeln.

Efter en omstart har det inte hänt mer efter jag vänt på kabeln.
Kontakten som gick in till gpu är i skärmen och skärm till gpu.

Testat bytt kylpasta på kortets kärna ? Kan ju vara så att den har en hotspot på kärnan som gör att den blir instabil medans den rapporterar bra temperaturer ändå.

Skrivet av Rouge of Darkness:

låter som att något går varmt på kortet.

även om gpu endast når 65ºc så kanske minnena eller VRM överhettar dessa saknar oftast temsensor.

testat att köra med fläkten på fullt ös så det skyfflar på bra med luft över VRM och minnena?

minnena och vrm kan gå ganska varmt speciellt om fläkten inte behöver varva upp något speciellt då den styrs av gpu temp och 65ºc så forde du knappt komma över 50-60% fläkthastighet med default kurvan.

Här är en video på det som händer.

problem

Jag provade med dvi och HDMI, och blir samma problem, men jag ska öppna upp kortet och kolla om det är något som ser halvkass ut.
Samt byta till ny kylpasta, detta kortet är passivt upp till ca 65c sen drar fläktarna igång, så ska pröva med max fläkthastighet sen för att se om det gör någon nytta ^^

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Skrivet av Tazadar:

Här är en video på det som händer.

problem

Jag provade med dvi och HDMI, och blir samma problem, men jag ska öppna upp kortet och kolla om det är något som ser halvkass ut.
Samt byta till ny kylpasta, detta kortet är passivt upp till ca 65c sen drar fläktarna igång, så ska pröva med max fläkthastighet sen för att se om det gör någon nytta ^^

det där luktar helt klart som varmt eller trasigt grafikkort.

en polare har samma problem med sitt kort och det avhjälptes med att vi drog på kurvan att börja varva upp till 50% redan strax över hans idle temps (~50°c) med msi afterburner.

gick på 50-60% upp till 60°c sen en ganska kraftig ökning till 100% på 90°c

kommer låta lite mer men de håller vrm och minnena välkylda då de generellt har lite halvdassig kylning om inte fläkten varvar på i tid.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

det där luktar helt klart som varmt eller trasigt grafikkort.

en polare har samma problem med sitt kort och det avhjälptes med att vi drog på kurvan att börja varva upp till 50% redan strax över hans idle temps (~50°c) med msi afterburner.

gick på 50-60% upp till 60°c sen en ganska kraftig ökning till 100% på 90°c

kommer låta lite mer men de håller vrm och minnena välkylda då de generellt har lite halvdassig kylning om inte fläkten varvar på i tid.

Gissar också på att det kan vara Minnena eller VRM som mår dåligt av att fläkten inte snurrar. Var lite det som EVGA klantade sig med när de släppte GTX 1000 serien.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Får följa tråden, låter som exakt samma fel jag hade på mitt R9 Fury, fast det var nytt från fabrik, lirade endast i Furmark och Unigine Valley utan problem, något riktigt spel gick inte köra många minuter.

Får testa fläktkurvorna när jag orkar ta fram kortet igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

det där luktar helt klart som varmt eller trasigt grafikkort.

en polare har samma problem med sitt kort och det avhjälptes med att vi drog på kurvan att börja varva upp till 50% redan strax över hans idle temps (~50°c) med msi afterburner.

gick på 50-60% upp till 60°c sen en ganska kraftig ökning till 100% på 90°c

kommer låta lite mer men de håller vrm och minnena välkylda då de generellt har lite halvdassig kylning om inte fläkten varvar på i tid.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Gissar också på att det kan vara Minnena eller VRM som mår dåligt av att fläkten inte snurrar. Var lite det som EVGA klantade sig med när de släppte GTX 1000 serien.

Skrivet av GuuFi:

Får följa tråden, låter som exakt samma fel jag hade på mitt R9 Fury, fast det var nytt från fabrik, lirade endast i Furmark och Unigine Valley utan problem, något riktigt spel gick inte köra många minuter.

Får testa fläktkurvorna när jag orkar ta fram kortet igen.

Nu har jag bytat kylpasta, och visst, det saknades typ på 30% av kärnan.
Men hur som helst så blev det fortfarande problem med att den hoppade till, så sätter fläktarna på 100% och nu efter ca 30 min i Heaven benchmark så syns det fortfarande inga problem.

Så är väl förmodligen VRM eller minnen som blir lite för varma.. :S
Något man kan göra åt det förutom att varva fläktarna så extremt?

Tack för all hjälp, nu kanske man kan få lite mer liv ur detta kortet

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazadar:

Nu har jag bytat kylpasta, och visst, det saknades typ på 30% av kärnan.
Men hur som helst så blev det fortfarande problem med att den hoppade till, så sätter fläktarna på 100% och nu efter ca 30 min i Heaven benchmark så syns det fortfarande inga problem.

Så är väl förmodligen VRM eller minnen som blir lite för varma.. :S
Något man kan göra åt det förutom att varva fläktarna så extremt?

Tack för all hjälp, nu kanske man kan få lite mer liv ur detta kortet

Till vissa kort finns det kylflänsar att köpa och montera på VRM skriv ut exakt vad det är för modell eller visa foto så kan nog någon hitta något. Men hur blir det om du sätter minsta fläkthastighet till 50% så den jobbar mellan 50-100%?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Det är ett MSI r9 380 4g

MSI 380

Förmodar att det lättaste är att få tag på lite thermalpads, och sätta det på VRM samt på minnesmodulerna.
Och även på baksidan, sitter en backplate på men bör gå ändå.

Ska börja mixtra lite med fläktarna för att se hur långt ner man kan gå, blir en rolig dag idag XD

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazadar:

Det är ett MSI r9 380 4g

MSI 380

Förmodar att det lättaste är att få tag på lite thermalpads, och sätta det på VRM samt på minnesmodulerna.
Och även på baksidan, sitter en backplate på men bör gå ändå.

Ska börja mixtra lite med fläktarna för att se hur långt ner man kan gå, blir en rolig dag idag XD

Bara du får ett luftflöde över VRM så är det mycket bättre än inget flöde alls så det går nog sänka fläktarna en bra bit men det märker du.

Men du skrev i första posten "Här ökat volten och sänkt clocks på minne och core, samma fel." Har du provat att sänka volten på kärnan och behålla originalfrekvensen? Undervoltning brukar nämligen gå att göra och det sänker ofta VRM temp rejält.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb