Permalänk
Medlem

Frågor om Fractal Design

Jag ska beställa ifrån Komplett p.g.a. deras möjlighet att betala om sex månader.

Till mitt bygge hade jag tänkt använda Fractal Design R6.

Denna kommer dock inte förrän i slutet av juni verkar det som.

Då tänkte jag R5 istället eller Fractal Design Define C som verkar populärt.

Vilken är dessa bör jag välja eller annan?

Jag vill ha ett tyst och lättarbetar chassi. Inget bling bling behövs.

Undrar också hur pass mycket sämre ljuddämpning det blir med glassida?

Det är ett ATX moderkort.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Har ej jämfört likadana system i dessa två chassin har dock hört/sett båda med relativt liknande delar i, dock ej samtidigt.
Men jag känner mig rätt säker på att med ett relativt tyst sytem (dvs fläktar/kylare/etc) och du skulle prova det i dessa två chassin.
Så skulle det vara en märkbar skillnad i ljud dvs inte stor men inte obefintlig heller detta är med dator i idle.
Drar du igång spel/benchmark så skulle skilnaden öka en del men samma här inte så mycket.

Utöver ljudet så kommer du att plågas med alla jävla lysdioder som lyser som en minisol som finns överallt på dagens moderkort/grafikkort och det skulle driva mig till vansinne på nån timme.
Mitt råd handla ett R5 chassi UTAN fönster o finns inte det hos komplett handla ett R5/C från annan butik det är ju inga stor pengar det handlar om att behöva lägga ut direkt.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Har ej jämfört likadana system i dessa två chassin har dock hört/sett båda med relativt liknande delar i, dock ej samtidigt.
Men jag känner mig rätt säker på att med ett relativt tyst sytem (dvs fläktar/kylare/etc) och du skulle prova det i dessa två chassin.
Så skulle det vara en märkbar skillnad i ljud dvs inte stor men inte obefintlig heller detta är med dator i idle.
Drar du igång spel/benchmark så skulle skilnaden öka en del men samma här inte så mycket.

Utöver ljudet så kommer du att plågas med alla jävla lysdioder som lyser som en minisol som finns överallt på dagens moderkort/grafikkort och det skulle driva mig till vansinne på nån timme.
Mitt råd handla ett R5 chassi UTAN fönster o finns inte det hos komplett handla ett R5/C från annan butik det är ju inga stor pengar det handlar om att behöva lägga ut direkt.

Så du menar att R5/R6 är tystare? Vill definitivt inte ha fönster.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Har ett define R5, mycket lättarbetat, har plockat bort alla HDD vaggor och platsen för CD-läsaren.
Kör 2 SSD på baksidan, så det e rent och snyggt i chassit gött att få bort alla kablar.

har 2 org fläktar fram, 1 i toppen, noctuas Biffiga kylare och asus kortet och datorn är praktiskt taget ljudlös.
Det enda jag störde mig på var att man fick notcha lite i chassit för att kunna gömma kablarna från frontpanelen som inte användes och att chassisidan kan vara lite bökig att få på ( min funkade perfekt, men polarens kärvar )

Skulle som föregående talare, kört utan glassida ( om du inte vill åka till biltema och köpa fönstertoning.. )
Tror nog att den slutna sidan kan ge lite mer ljuddämpning, men inget som är natt-och-dag skillnad.

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farthinder:

Har ett define R5, mycket lättarbetat, har plockat bort alla HDD vaggor och platsen för CD-läsaren.
Kör 2 SSD på baksidan, så det e rent och snyggt i chassit gött att få bort alla kablar.

har 2 org fläktar fram, 1 i toppen, noctuas Biffiga kylare och asus kortet och datorn är praktiskt taget ljudlös.
Det enda jag störde mig på var att man fick notcha lite i chassit för att kunna gömma kablarna från frontpanelen som inte användes och att chassisidan kan vara lite bökig att få på ( min funkade perfekt, men polarens kärvar )

Skulle som föregående talare, kört utan glassida ( om du inte vill åka till biltema och köpa fönstertoning.. )
Tror nog att den slutna sidan kan ge lite mer ljuddämpning, men inget som är natt-och-dag skillnad.

Ok, tack!

Har hört att glassida ska ge sämre ljuddämpning och har inget behov av det. Dock finns Define C också utan glassida.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Ok, tack!

Har hört att glassida ska ge sämre ljuddämpning och har inget behov av det. Dock finns Define C också utan glassida.

Jag rekommenderar Define S. Det saknar 5,25 plats, saknar HDD burar, är lättarbetat pga generöst med plats på baksidan, är tyst pga ljuddämpning och har bra luftflöde med rätt fläktar.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att allt beror på vad du vill. De stora skillnaderna mellan R5 och R6 är hårdiskvaggan (gör desamma ifall du bara kör 2 SSD eller M.2 SSD) och att R6 har slots för att montera GPU vertikal(helt meningslöst ifall du kör utan fönstervägg.

Define C är mindre och jag skulle rekommendera den över R5 och R6 ifall du inte planerar att klämma in bluray spelare och massor med 3.5" hårddisk i den.

Värt att notera att ljudnivån inte påverkas så mycket av såkallat "ljuddämpande material" osv. Har man heltäckande plåt utan hål så låter det mindre. Vill du ha lägra ljudnivå så rekommendear jag byta av fläktar. Be quiet eller Noctuas kan rekommenderas. De fläktarna som kommer med Fractal chassin har låg ljudnivå i decibel, men har (enligt mig) störande surrande ljudkaraktär som jag ansåg var märkbart och därför har jag bytt ut mina.

Permalänk
Medlem

Jag sitter på ett Define S med glassida. Det jag saknar är en bur för PSUn (kanske finns i nuv. modell?). Annars finns det gott med plats och det är lätt att dra kablar samt ha SSDs bakom moderkortet.

Just nu kör jag dessa fläktar:
Fram: 2x140mm + 1x120mm
Bak: 1x140mm

Skall sätta 120mm som sitter fram i botten senare idag och se om det hjälper GPUn.

Har tidigare prövat lite olika med fler fläktar (toppx1 + frontx3 + bakx1 + bottx1 etc). Blir inga större skillnader.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Har själv ett Define C och tycker de få centimeter man minskat med bara gör det jobbigt att arbeta i chassit.

Skulle ta R5/R6 istället om jag fick välja idag, sen verkar Define C ha samma problem med strömknappen ( fastnar och har kass kontakt ) som alla andra Fractal chassin också så bara storleken som skiljer.

Permalänk
Medlem

Finns ingen poäng att ha så stort chassie om du inte ska ha massor med hårddiskar eller en blueray läsare. Kör på define c eller kanske s om du inte tycker den blir för liten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag föredrar Define C framför R5 och S just pga. den mindre storleken. Ser ingen anledning till att ha massa dödutrymme i främre delen av chassit och ett större yttermått pga. det. Så har man inga planer på att ha fler än två 3.5" diskar eller reservoar för vattenkylning skulle jag utan tvekan ta C.

Tycker f.ö inte att C är mer svårjobbad pga. storleken jämfört med R5 eller S. Största skillnaden annars är väl att C har separat kammare för nätagg och diskar vilket både R5 och S saknar. Om det är en för- eller nackdel är högst personligt.

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | GTX 1080 G1 Gaming | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |

Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
LG 34WN80C | Sony A5100 + Camlink 4K | 2x Elgato Key Light | Wave 1 |

Permalänk
Skrivet av Larsp777:

Så du menar att R5/R6 är tystare? Vill definitivt inte ha fönster.

Ditt första inlägg så frågar du "Undrar också hur pass mycket sämre ljuddämpning det blir med glassida?" vilket tyder på att du vill ha fönster?

Både R5 och R6 finns att få utan fönster.

Köpte precis en R6 själv och jag gillar det. mycket utrymme för kablar, men det är lite pilligt med nätagget.

R5 finns i Titan färg (gråish), R6 i Gunmetal (mörkgråish)

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

Ditt första inlägg så frågar du "Undrar också hur pass mycket sämre ljuddämpning det blir med glassida?" vilket tyder på att du vill ha fönster?

Både R5 och R6 finns att få utan fönster.

Köpte precis en R6 själv och jag gillar det. mycket utrymme för kablar, men det är lite pilligt med nätagget.

R5 finns i Titan färg (gråish), R6 i Gunmetal (mörkgråish)

Anledningen till att jag frågade om ljuddämpning och fönster var att de utan var slut på Komplett. De hade dock andra varianter kvar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Skrivet av Larsp777:

Anledningen till att jag frågade om ljuddämpning och fönster var att de utan var slut på Komplett. De hade dock andra varianter kvar.

Kolla på webhallen och Inet också, Inet har dessutom 0 frakt för sweclockers.

Jag skulle absolut inte ta en med fönster då jag som andra har nämn skulle bli vansinnig på LED på moderkorten samt att man förlorar mycket av ljuddämpningen.

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem

Jag missade att det var R6/R5/C det handlade om och fattade även jag som att du ville ha glassida.
Men vad jag menade var att jag hört/sett ett R5 med glassida och ett par C utan glassida och vad jag tyckte mig uppfatta var att R5 chassit dämade märkbart mindre.
Har även sett/hört ett par R4 utan glassida o skulle säga att skillnaden mellan R4 och C (båda utan glassida) är betydligt mindre vilket jag skulle gissa gäller för R5 utan glassida med.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Bra lådor båda två. Lite väl rymliga kan jag tycka om man bara har ett grafikkort.
Har en r6 med egen vattenkylning, det finns mycket att gilla med uppgraderingen från femman.