Samsung uppges släppa 4K UHD-skärm med 120 Hz i juli

Permalänk
Melding Plague

Samsung uppges släppa 4K UHD-skärm med 120 Hz i juli

Lanseringen av spelskärmar med extra allt närmar sig och nu meddelar Tweaktown att även Samsung kommer äntra segmentet, med en modell baserad på en VA-panel på 31,5 tum.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

They are coming boys!

Permalänk
Medlem

jag vill ha en 140hz, hdr, 4k display med oledpanel och i typ 24-ish tum storleken..

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Avstängd

Har låga förväntningar då det är VA paneler.

Nuvarande paneler klarar knappt av ens 100hz utan eftersläp i mörka/gråa scener.

Permalänk
Medlem

Alla tycks hoppa på 4K/HDR/144hz tåget.

Nu om bara NVIDIA eller AMD skulle släppa grafikkort som skulle kunna dra dessa skärmar och som inte kostar 4 års lön.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Alla tycks hoppa på 4K/HDR/144hz tåget.

Nu om bara NVIDIA eller AMD skulle släppa grafikkort som skulle kunna dra dessa skärmar och som inte kostar 4 års lön.

Att ha 120Hz+ är trevligt för desktop också, även om de flesta tänker på spel. Scrollning, mus, fönsterhantering blir mjuk och fin. Antar att alla nya 4K HDR skärmar stödjer HDCP 2.2+ också, fint för att kolla streaming på datorskärmen om man har en tjänst som supportar 4K.

Permalänk
Medlem

Var intressant fram tills jag läste att det var en VA-panel. Det som hade varit optimalt för mig är en ~34" 4K IPS-panel med 144 Hz refresh rate och HDR. Wasabi Mango såg lovande ut men är på tok för stor och har bara 400 nits vilket inte når standarden för HDR.

Som det ser ut nu är det Acer Predator X27 eller Asus ROG Swift PG27UQ som bäst uppfyller det jag vill ha i en skärm. Visserligen "bara" 27" men det är en hel tum större än vad jag har nu. Återstår bara att veta pris på skärmarna. Nu har återförsäljarna satt ett pris på 26 000 respektive 27 000 och det hoppas jag verkligen inte stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Alla tycks hoppa på 4K/HDR/144hz tåget.

Nu om bara NVIDIA eller AMD skulle släppa grafikkort som skulle kunna dra dessa skärmar och som inte kostar 4 års lön.

Gör väl inget att sitta med en bra skärm du inte kan nyttja till fullo? Hellre det än en dålig skärm och ett bra grafikkort.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

Undrar om det blir låtsas HDR eller riktigt HDR då dom har lite olika nivåer och kriterier för att leva upp till de olika nivåerna. Så alla HDR-skärmar levererar inte fullvärdig HDR.

31,5" är rätt stort. Skulle vilja se 24" skärmar.

Med vilken teknik kommer de stödja 120 Hz?
Lite tråkigt med G-Sync som bara funkar på Nvidia kort.
Verkar inte som Intel anammat VESA Adaptive-Sync heller.

Permalänk
Medlem

Väntar på 34 ultra wide 😊. Sugen på att köra endast en skärm

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Undrar om det blir låtsas HDR eller riktigt HDR då dom har lite olika nivåer och kriterier för att leva upp till de olika nivåerna. Så alla HDR-skärmar levererar inte fullvärdig HDR.

31,5" är rätt stort. Skulle vilja se 24" skärmar.

Med vilken teknik kommer de stödja 120 Hz?
Lite tråkigt med G-Sync som bara funkar på Nvidia kort.
Verkar inte som Intel anammat VESA Adaptive-Sync heller.

Som Wasabi Mango som lanseras som HDR men som inte klarar av standarden på 550/1000 nits ljusstyrka och 0.0005/0.05 nits svärta.

Permalänk
Medlem

@anon38900 Tror även dom skärmarna som kommer från Asus och Acer har VA-panel, och inte IPS.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Skickat en rättelse om artikeln, jag tror inte detta är en HDR-panel...? Ingen av länkarna i artikeln påstår att Samsung-panelen kommer ha någon form av HDR-certifiering alls, så det känns som SweClockers blivit lite för entusiastiska där?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

jag vill ha en 140hz, hdr, 4k display med oledpanel och i typ 24-ish tum storleken..

4k på 24" känns onödigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av zetruz:

Skickat en rättelse om artikeln, jag tror inte detta är en HDR-panel...? Ingen av länkarna i artikeln påstår att Samsung-panelen kommer ha någon form av HDR-certifiering alls, så det känns som SweClockers blivit lite för entusiastiska där?

Det stämmer och har nu justerats i artikeln! HDR nämns inte i de länkade artiklarna, så vi var lite väl snabba på avtryckaren där

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

4k på 24" känns onödigt.

Skickades från m.sweclockers.com

jag kodar rätt mycket, och text blir bra mycket skarpare. i spel är det inte lika viktigt, för där rör sig allt så fort, så man tänker inte på om det är lite oskarpt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rytterstedt:

Som Wasabi Mango som lanseras som HDR men som inte klarar av standarden på 550/1000 nits ljusstyrka och 0.0005/0.05 nits svärta.

Misstänker att den precis når upp till DisplayHDR 400, för vilken kraven är betydligt lägre. I mitt tycke alldeles för låga, skulle inte köpa något under 600-nivån. Siffrorna du nämner är TV-standarder.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av muSashi:

@Sweclockers Tror även dom skärmarna som kommer från Asus och Acer har VA-panel, och inte IPS.

Enligt de listade specifikationerna på Prisjakt (och hos svenska återförsäljare) handlar det om IPS för Acer X27 och ASUS ROG Swift PG27UQ. Asus-varianten har även detta på produktsidan, medan det är väldigt knepigt att hitta information om panelen hos Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

jag vill ha en 140hz, hdr, 4k display med oledpanel och i typ 24-ish tum storleken..

Helst för en tia också

Skrivet av Equilibrium:

Alla tycks hoppa på 4K/HDR/144hz tåget.

Nu om bara NVIDIA eller AMD skulle släppa grafikkort som skulle kunna dra dessa skärmar och som inte kostar 4 års lön.

Om nu bara Nvidia och AMD kunde släppa ett kort för en tia som kan driva tio 4K skärmar samtidigt.... Dumma Nvidia och AMD.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Helst för en tia också

Om nu bara Nvidia och AMD kunde släppa ett kort för en tia som kan driva tio 4K skärmar samtidigt.... Dumma Nvidia och AMD.

sa inte att det skulle vara billigt, men vill ändå ha de tekniker som faktiskt finns, men inpackat i en produkt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

sa inte att det skulle vara billigt, men vill ändå ha de tekniker som faktiskt finns, men inpackat i en produkt.

Kan du elaborera? Det är uppenbart problem att skapa OLED skärmar i kvantitet nog som dessutom stödjer 4K i 144Hz.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Äntligen en skärm i en vettig storlek. Mer sådant!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Kan du elaborera? Det är uppenbart problem att skapa OLED skärmar i kvantitet nog som dessutom stödjer 4K i 144Hz.

det är en dröm.. vad mer vill du att jag ska säga?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Hade varit gött med en IPS 120Hz 32 tum (platt inte kurwa eller vad skärmexperten nu sa om böjda paneler ) Men kanske svårt med IPS brister i den storleken (cloud och ljusinsläpp i någon kant).

Orsaken är för man vill kunna redigera bilder på skärmen, inte bara för spel (känns ju onödigt med två skärmar egentligen).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Kan du elaborera? Det är uppenbart problem att skapa OLED skärmar i kvantitet nog som dessutom stödjer 4K i 144Hz.

problemet med att skapa en bra OLED gamingskärm har inte med kvantitet att göra. De stora problemet är inbränning vid statisk bild (menyer, actionknappar osv) i spelen. Dessutom är det svårt att få ned latensen, även om LG lyckats ganska bra på senaste OLED TVn.

Skall man våga släppa en gaming monitor med OLED tekniken måste inbränningproblemet vara helt borta. Även där har LG lyckats ganska bra...även om det inte är helt riskfritt att ha en statisk bild på i flera timmar.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

problemet med att skapa en bra OLED gamingskärm har inte med kvantitet att göra. De stora problemet är inbränning vid statisk bild (menyer, actionknappar osv) i spelen. Dessutom är det svårt att få ned latensen, även om LG lyckats ganska bra på senaste OLED TVn.

Skall man våga släppa en gaming monitor med OLED tekniken måste inbränningproblemet vara helt borta. Även där har LG lyckats ganska bra...även om det inte är helt riskfritt att ha en statisk bild på i flera timmar.

Vill minnas att yielden inte heller är bra på OLED paneler.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

jag kodar rätt mycket, och text blir bra mycket skarpare. i spel är det inte lika viktigt, för där rör sig allt så fort, så man tänker inte på om det är lite oskarpt.

Men gissningsvis kör du med skalning då på dina skärmar om du inte har VÄLDIGT bra syn och då faller ju lite argumentet med att det skulle vara så skarpt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

problemet med att skapa en bra OLED gamingskärm har inte med kvantitet att göra. De stora problemet är inbränning vid statisk bild (menyer, actionknappar osv) i spelen. Dessutom är det svårt att få ned latensen, även om LG lyckats ganska bra på senaste OLED TVn.

Skall man våga släppa en gaming monitor med OLED tekniken måste inbränningproblemet vara helt borta. Även där har LG lyckats ganska bra...även om det inte är helt riskfritt att ha en statisk bild på i flera timmar.

Kör en 55" OLED på skrivbordet sen nåt halvår och har inte en tillstymelse till inbränningar trots att jag inte direkt gjort något överdrivet för att att skydda skärmen, så typ taskbar har väl visats i snitt 8-10 timmar per dag osv. Men så kör jag inte i Dynamic mode heller (främst då för mina ögons skull) vilket de som får inbränningar verkar göra. Dvs jag har gjort ett medvetet val att "händer det så händer det" kring inbränningar men ändå har jag inte fått några.

När det gäller olika former av latenser så gissar jag att det mer har att göra med att elektroniken är optimerad för "TV bruk" snarare än att OLED panelerna i sig skulle vara för långsamma. Helt enkelt inte så många kunder som är dumma nog att köpa en 55" OLED för att ställa på skrivbordet

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Kör en 55" OLED på skrivbordet sen nåt halvår och har inte en tillstymelse till inbränningar trots att jag inte direkt gjort något överdrivet för att att skydda skärmen, så typ taskbar har väl visats i snitt 8-10 timmar per dag osv. Men så kör jag inte i Dynamic mode heller (främst då för mina ögons skull) vilket de som får inbränningar verkar göra. Dvs jag har gjort ett medvetet val att "händer det så händer det" kring inbränningar men ändå har jag inte fått några.

När det gäller olika former av latenser så gissar jag att det mer har att göra med att elektroniken är optimerad för "TV bruk" snarare än att OLED panelerna i sig skulle vara för långsamma. Helt enkelt inte så många kunder som är dumma nog att köpa en 55" OLED för att ställa på skrivbordet

Haha sant 😂😁 men det är saker på g inom OLED monitor området. Upplösningen och frekvensen är inget problem längre https://swedroid.se/google-och-lg-tillkannager-varldens-mest-...

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Haha sant 😂😁 men det är saker på g inom OLED monitor området. Upplösningen och frekvensen är inget problem längre https://swedroid.se/google-och-lg-tillkannager-varldens-mest-...

Ja, dom får nog ses som en högst virtuell verklighet för de flesta