Permalänk

Ny mobil åt morsan

Tjenare! Morsans mobil har på senaste taget jäklats alldeles för mycket (iPhone 7+ 16gb) och det är dags för att köpa ny. Helst ska den inte kosta allt för mycket men finns egentligen ingen fastsatt prislapp. Kraven är att kameran ska vara bra (större delen av mobilanvändningen går till fotografering av vardagen) och att den ska vara relativt enkel att navigera i. iPhone är ute ur bilden då de hanterat gamla mobiler allt för jävligt.

Enda mobilen jag kollat på änsålänge är kommande OnePlus 6, men har en 3t och är lite osäker på hur kamerakvalitén kommer vara på 6an med tanke på att 3t'n inte hade den bästa jag sett.

Kom gärna med förslag, värt att säga är att morsan inte alls är gammal (40-något) så hon är inte helt borta när det gäller teknik, men relativt

Emvehå nitra

Permalänk
Permalänk
Medlem

@chickendealer:

Jag hade köpt Samsung Galaxy S9, den är just nu månadens mobil hos Comviq och därmed väldigt prisvärd. Skall du köpa med abonnemang så lär ju inte OnePlus 6 bli speciellt mycket billigare heller då de endast säljs av Telia/Halebop vad jag känner till.

Samtidigt är ju Samsung Galaxy S-serien känd för att alltid ligga i toppen när det kommer till kvalité på kamerabilder. Så jag har svårt att tro att du hittar något bättre alternativ i denna prisklass. Oneplus precis som du säger har ett lite sämre facit när det kommer till kamerakvalité. Det brukar låta bra på pappret men i praktiken så är det ofta inte lika bra.

Permalänk
Medlem

Min mossa gick från Iphone 7 plus till Samsung S8 och hon är stormnöjd.
Tycker den fungerar mycket bättre, har även paus-resume på videoinspelning något hon använder varje dag.
Bra stock appar och enkelt ui, stock apparna gillade hon mycket mer än Iphone. Ex kalender appen. Mycket smidigare storlek.

Det hon saknade var väl fingerläsare på framsidan.

Permalänk
Skrivet av Cr0wN:

@Nitra:

Jag hade köpt Samsung Galaxy S9, den är just nu månadens mobil hos Comviq och därmed väldigt prisvärd. Skall du köpa med abonnemang så lär ju inte OnePlus 6 bli speciellt mycket billigare heller då de endast säljs av Telia/Halebop vad jag känner till.

Samtidigt är ju Samsung Galaxy S-serien känd för att alltid ligga i toppen när det kommer till kvalité på kamerabilder. Så jag har svårt att tro att du hittar något bättre alternativ i denna prisklass. Oneplus precis som du säger har ett lite sämre facit när det kommer till kamerakvalité. Det brukar låta bra på pappret men i praktiken så är det ofta inte lika bra.

Skrivet av Nivity:

Min mossa gick från Iphone 7 plus till Samsung S8 och hon är stormnöjd.
Tycker den fungerar mycket bättre, har även paus-resume på videoinspelning något hon använder varje dag.
Bra stock appar och enkelt ui, stock apparna gillade hon mycket mer än Iphone. Ex kalender appen. Mycket smidigare storlek.

Det hon saknade var väl fingerläsare på framsidan.

Vad jag glömde nämna är att mobilen behöver vara lite större, hon har lite problem med att se grejer på mindre mobiler... Isf s9+ men den verkar vara lite runt det dyrare slaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chickendealer:

Vad jag glömde nämna är att mobilen behöver vara lite större, hon har lite problem med att se grejer på mindre mobiler... Isf s9+ men den verkar vara lite runt det dyrare slaget.

Jag skulle kolla lite reviews på OnePlus 6. Vad jag läst mig till, så är kameran iallafall bra, o bättre än 5T. Inte lika bra som S9, men inte så långt ifrån

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Asus Zenfone 5z 4999 kr kan vara ett alternativ 6,2 Tum och 6GB RAM 64GB eMMC Snapdragon 845

Dock så finns inga recensioner än då telefonen inte har släppts i Sverige och kameran är förmodligen inte den bästa men för 5K så är det väldigt bra specs.

https://www.inet.se/produkt/1999564/asus-zenfone-5z-silver?ut...

Edit Hittade två recensioner gällande Zenfone 5 bör vara samma kamera som Zenfone 5z verkar okej ifall dagsljus.

http://www.ljudochbild.se/test/mobil/arets-basta-mobiler/asus...
https://m3.idg.se/2.1022/1.701839/asus-zenfone-5-test

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

@chickendealer:
Huawei P20 eller P20 Pro är rätt val om kameran skas vara så bra som möjligt. Även P10/P9 eller någon tillräckligt ny Honor ger riktigt bra bilder.
Tycker Huaweis EMUI i senare versioner är helt ok och ganska lättanvänt.

Annars är Samsung S-serien ganska säkert val med nästan lika bra kameror som klassledande Huawei. Undvik bara deras A-serie eller lägre som har ganska kassa kameror.

Det finns några till modeller som ligger nära Huawei/Samsung avseende kamera som t.ex. just Apples senaste serie och Google Pixel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chickendealer:

Tjenare! Morsans mobil har på senaste taget jäklats alldeles för mycket (iPhone 7+ 16gb) och det är dags för att köpa ny. Helst ska den inte kosta allt för mycket men finns egentligen ingen fastsatt prislapp. Kraven är att kameran ska vara bra (större delen av mobilanvändningen går till fotografering av vardagen) och att den ska vara relativt enkel att navigera i. iPhone är ute ur bilden då de hanterat gamla mobiler allt för jävligt.

Enda mobilen jag kollat på änsålänge är kommande OnePlus 6, men har en 3t och är lite osäker på hur kamerakvalitén kommer vara på 6an med tanke på att 3t'n inte hade den bästa jag sett.

Kom gärna med förslag, värt att säga är att morsan inte alls är gammal (40-något) så hon är inte helt borta när det gäller teknik, men relativt

Emvehå nitra

Kör på Oneplus 6 du, om du inte lyckas få en S8 för 4k^^
Bra kamera sägs den ha också.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Både Huawei och Xiaomi har UI som är lätta för teknikdumma mammor imo.

Spontant skulle jag säga Honor 10. Lättförståeligt UI, hyffsat stort batter, stor skärm och vettigt pris!
Samsung S9, Pixel 2 och iPhone X är på tok för dyra i min mening.
Visst, One+ 5T är också en vettig telefon. Men till samma pris som Honor 10 på NetOnNet hade jag valt att köpa i en affär i Sverige.

Om inte det är intressant säger jag Samsung S8. Den har fallit lite i pris. Samsung brukar ha bra kameror i sina flaggskepp. Och så har den trådlös laddning, det kan vara lite nice.

Permalänk
Medlem

Nokia 7 Plus kanske? Då kommer du undan billigare än med de andra alternativen iaf.

Permalänk
Inaktiv

Vad är det som krånglar med Iphonen? En så pass ny telefon ska väl inte bråka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Vad är det som krånglar med Iphonen? En så pass ny telefon ska väl inte bråka?

Håller med, fortfarande inom reklamationstiden om det är något som inte löses av en nollställning.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Avstängd

min kärring kör en p20 den är fan helt ok med bra kamera och var billig på comviq som månadens mobil

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

nokia 7 plus ftw!

Visa signatur

Asus Z370-A ~ Intel Core i9 9900K ~ 64GB Corsair Vengeance 3200MHz ~ Asus RTX3080 OC ~ Samsung 970 EVO Plus 1TB ~ NZXT H440W New Edition Silent Ultra ~ Corsair RM750x ~ Noctua NH-D15

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mudde:

@Nitra:
Huawei P20 eller P20 Pro är rätt val om kameran skas vara så bra som möjligt. Även P10/P9 eller någon tillräckligt ny Honor ger riktigt bra bilder.
Tycker Huaweis EMUI i senare versioner är helt ok och ganska lättanvänt.

Annars är Samsung S-serien ganska säkert val med nästan lika bra kameror som klassledande Huawei. Undvik bara deras A-serie eller lägre som har ganska kassa kameror.

Det finns några till modeller som ligger nära Huawei/Samsung avseende kamera som t.ex. just Apples senaste serie och Google Pixel.

Huawei kan väl knappast ses som klassledande när det gäller kamera. Recensenter och mobilentusiaster världen över är väl mer eller mindre enade om att Pixel 2 sitter på tronen, följt av Samsung S9+ och iPhone X

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259415:

Huawei kan väl knappast ses som klassledande när det gäller kamera. Recensenter och mobilentusiaster världen över är väl mer eller mindre enade om att Pixel 2 sitter på tronen, följt av Samsung S9+ och iPhone X

Flesta går efter DXOMARK där P20 plus ligger 1a.

Permalänk
Medlem

Första Pixel telefonen kanske är ett alternativ?

Kostar bara 3000 kr och är fortfarande en av de bästa kamerorna på marknaden.

Permalänk
Medlem

@chickendealer: En pixel 2 xl om hon har känner för att lägga de pengarna, annars kan jag ur egen erfarenhet starkt rekommendera s8an. Båda har riktigt vassa kameror men pixel 2 xl har en något skarpare

Permalänk
Skrivet av tuomi:

Håller med, fortfarande inom reklamationstiden om det är något som inte löses av en nollställning.

Kan ha sagt fel modell, kanske är en 6s+, den har 16gb lagringsutrymme varav ca 12gb tas upp av uppdateringar och ytterligare kommer tas upp om vi uppdaterar till senaste (tror det är runt 2+gb för nästa uppdatering). Hon fotar konstant så det lilla lagringsutrymmet är konstant packat och hon gillar inte att behöva krångla med att ladda upp bilder o grejer, inga appar fungerar heller p.g.a. den äldre OS versionen..

Sen sprack skärmen runt julas p.g.a. klantig far

Permalänk
Medlem
Skrivet av chickendealer:

Kan ha sagt fel modell, kanske är en 6s+, den har 16gb lagringsutrymme varav ca 12gb tas upp av uppdateringar och ytterligare kommer tas upp om vi uppdaterar till senaste (tror det är runt 2+gb för nästa uppdatering). Hon fotar konstant så det lilla lagringsutrymmet är konstant packat och hon gillar inte att behöva krångla med att ladda upp bilder o grejer, inga appar fungerar heller p.g.a. den äldre OS versionen..

Sen sprack skärmen runt julas p.g.a. klantig far

Det där med att 12GB tas upp av uppdateringar låter inte alls rätt! Jag har också en iPhone 6s här i hemmet, men det tar inte upp 12GB uppdateringar. Jag skulle testa o återställa telefonen via iTunes (efter att ni såklart kopierat över bilderna och videorna någonstans) och börja om. Eller menar du 12GB inklusive appar o det? När du gör återställningen via iTunes så uppdaterar den också telefonen till den senaste versionen av iOS, vilket nu är 11.3.1. PS. Ni kanske ska ta o kolla på Google Foto? Där kan ni säkerhetskopiera filmer och bilder utan kostnad

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

På riktigt, är det någon större skillnad i kamerakvalitet mellan flaggskeppen?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av eroigaps:

På riktigt, är det någon större skillnad i kamerakvalitet mellan flaggskeppen?

Det skiljer en hel del. Kika på MKBHDs senaste video där han gör ett blindtest med flagskeppen så kan du avgöra själv

https://youtu.be/oD_3wMh5kLg

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259415:

Huawei kan väl knappast ses som klassledande när det gäller kamera. Recensenter och mobilentusiaster världen över är väl mer eller mindre enade om att Pixel 2 sitter på tronen, följt av Samsung S9+ och iPhone X

Som redan sagts så är de bäst enligt dxomark och bäst eller delat bäst vid alla andra bildjämförelser jag sett (görs oftast mot just iPhone X, Galaxy S9+ och ibland Pixel 2).
DxO-marks topplista för mobiler hittar du här:
https://www.dxomark.com/category/mobile-reviews/
Top 5 just nu enligt dom (följt av poäng):
Huawei P20 Pro 109
Huawei P20 102
Samsung Galaxy S9 Plus 99
Google Pixel 2 98
Apple iPhone X 97

Kameramjukvaran har också fått ett rejält lyft i samband med deras Leica-samarbete de senaste åren.

Tidigare har Samsung ofta legat i topp, tätt följt av Apple, men Huawei har storsatsat just på kamerafronten och uppenbarligen lyckats väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259415:

Det skiljer en hel del. Kika på MKBHDs senaste video där han gör ett blindtest med flagskeppen så kan du avgöra själv

https://youtu.be/oD_3wMh5kLg

Skickades från m.sweclockers.com

Där ser man! Antar att jag bara inte prioriterar kamera särskilt mycket själv, har varit nöjd med OnePlus 3-6 iaf!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mudde:

Som redan sagts så är de bäst enligt dxomark och bäst eller delat bäst vid alla andra bildjämförelser jag sett (görs oftast mot just iPhone X, Galaxy S9+ och ibland Pixel 2).
DxO-marks topplista för mobiler hittar du här:
https://www.dxomark.com/category/mobile-reviews/
Top 5 just nu enligt dom (följt av poäng):
Huawei P20 Pro 109
Huawei P20 102
Samsung Galaxy S9 Plus 99
Google Pixel 2 98
Apple iPhone X 97

Kameramjukvaran har också fått ett rejält lyft i samband med deras Leica-samarbete de senaste åren.

Tidigare har Samsung ofta legat i topp, tätt följt av Apple, men Huawei har storsatsat just på kamerafronten och uppenbarligen lyckats väl.

Ja, den är rankad högst på DxOMark men det betyder inte att P20 Pro producerar bäst bilder. DxOMark testar kamerorna i flera olika kategorier och sammanställer sedan resultatet och det är ofta just den poängen mobiltillverkare gärna skyltar med. Ta en titt på den här videon

https://www.youtube.com/watch?v=PgeJ0XYuI2E

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259415:

Huawei kan väl knappast ses som klassledande när det gäller kamera. Recensenter och mobilentusiaster världen över är väl mer eller mindre enade om att Pixel 2 sitter på tronen, följt av Samsung S9+ och iPhone X

P20 anses väl nog som en av de som är närmaste Pixel 2 gällande kameran.

https://www.theverge.com/2018/3/30/17179642/huawei-p20-pro-vs...

https://www.theverge.com/2018/4/6/17198708/huawei-p20-pro-rev...

Permalänk
Medlem

Viktigast idag är väl ändå att du får patchar till mobilen i tid och sekundärt, om man bryr sig om miljö och vill ha en telefon länge, att den får patchar över en längre tid.
På så sätt har ju telefonen ett värde när din mamma ska köpa en ny.

Apple har ju ett bra trackrecord på detta, men då du inte vill att din mor kör det så välj någon ur länken nedan.
Vad du menar med att Apple hanterat gamla mobiler för jävligt är svårtolkat och det är osäkert om några av leverantörerna på listan agerar bättre eller sämre.

https://androidenterprisepartners.withgoogle.com/?&_ga=2.5104...

Hade hållit mig långt borta från Samsung då dom inte bryr sig om sina kunder ett smack efter enheten är inköpt, dyra mobiler och värdelös support (tid från att google släppt en patch och det rullats ut till modellen samt tiden en modell får patchar).

Förtydligande av support
Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Viktigast idag är väl ändå att du får patchar till mobilen i tid och sekundärt, om man bryr sig om miljö och vill ha en telefon länge, att den får patchar över en längre tid.
På så sätt har ju telefonen ett värde när din mamma ska köpa en ny.

Apple har ju ett bra trackrecord på detta, men då du inte vill att din mor kör det så välj någon ur länken nedan.
Vad du menar med att Apple hanterat gamla mobiler för jävligt är svårtolkat och det är osäkert om några av leverantörerna på listan agerar bättre eller sämre.

https://androidenterprisepartners.withgoogle.com/?&_ga=2.5104...

Hade hållit mig långt borta från Samsung då dom inte bryr sig om sina kunder ett smack efter enheten är inköpt, dyra mobiler och värdelös support (tid från att google släppt en patch och det rullats ut till modellen samt tiden en modell får patchar).

Vad menar du med Patchar? Säkerhetspatchar eller OS-uppdateringar? Jag får fortfarande säkerhetspatchar till min 3 år gamla Galaxy S6 varje månad. Till Oreo kommer den aldrig att uppdateras, men det gör den inte mindre användbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259415:

Ja, den är rankad högst på DxOMark men det betyder inte att P20 Pro producerar bäst bilder. DxOMark testar kamerorna i flera olika kategorier och sammanställer sedan resultatet och det är ofta just den poängen mobiltillverkare gärna skyltar med. Ta en titt på den här videon

https://www.youtube.com/watch?v=PgeJ0XYuI2E

Det var därför jag skrev:

Citat:

Som redan sagts så är de bäst enligt dxomark och bäst eller delat bäst vid alla andra bildjämförelser jag sett (görs oftast mot just iPhone X, Galaxy S9+ och ibland Pixel 2).

Tycker den i de seriösa tester jag sett alltid presterar mycket bra jämfört med övriga toppmodeller. Sen är skillnaden såklart inte jättestor mellan de bästa toppmodellerna.
Alla är ändå usla på mycket jämfört med en enkel gammal systemkamera eller motsvarande som inte har flugskitsstorlek på sensorn. Teknik kan inte helt kompensera bort det.

Skrivet av reverend benny:

Viktigast idag är väl ändå att du får patchar till mobilen i tid och sekundärt, om man bryr sig om miljö och vill ha en telefon länge, att den får patchar över en längre tid.
På så sätt har ju telefonen ett värde när din mamma ska köpa en ny.

Apple har ju ett bra trackrecord på detta, men då du inte vill att din mor kör det så välj någon ur länken nedan.
Vad du menar med att Apple hanterat gamla mobiler för jävligt är svårtolkat och det är osäkert om några av leverantörerna på listan agerar bättre eller sämre.

https://androidenterprisepartners.withgoogle.com/?&_ga=2.5104...

Hade hållit mig långt borta från Samsung då dom inte bryr sig om sina kunder ett smack efter enheten är inköpt, dyra mobiler och värdelös support (tid från att google släppt en patch och det rullats ut till modellen samt tiden en modell får patchar).

Många iPhones har blivit i princip oanvändbara efter några uppdateringar. Polarens S2 han plockade fram när vanliga nallen gick sönder fungerar fortfarande ganska hyggligt.

Vet inte om jag håller med om att patchar är det viktigaste, snarare att telefonen fungerar bra efter några år med uppdateringar. Har sett för många telefoner som "uppdaterats sönder" (t.ex. iPhones, Samsungs budgetlurar m.m.).