SJ säger att jag ska betala faktura för en avbokad biljett?

Permalänk
Medlem

SJ säger att jag ska betala faktura för en avbokad biljett?

Även om den är inte ombetalningsbar eller återbetalningsbar så borde ju en avbokad biljett betyda att jag inte behöver betala för den? För när jag avbokade biljetten på SJ appen så försvann den direkt från SJ appen alltså kunde jag inte åka med den biljetten längre.

Varför ens ha den funktionen om man nu måste betala för den biljetten?

Permalänk
Medlem

Ring/mejla SJ kundtjänst istället så får du antagligen bättre svar! Just heads up.

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Även om den är inte ombetalningsbar eller återbetalningsbar så borde ju en avbokad biljett betyda att jag inte behöver betala för den? För när jag avbokade biljetten på SJ appen så försvann den direkt från SJ appen alltså kunde jag inte åka med den biljetten längre.

Att det finns en knapp som säger: "Lämna tillbaka min biljett" betyder inte att du därmed får något i utbyte för din återlämnade biljett. Man skulle kunna tro att köpta biljetter omfattas av distansköplagen, men:

Citat:

[...]
Ett av dessa undantag gäller just transport, tex tågbiljetter över internet (7 §). Detta betyder att när avtal ingås om biljettköp över internet behöver inte SJ iaktta reglerna om ångerfristen på 14 dagar som i dessa fall inte gäller.

Källa: https://www.lawline.se/answers/7302

Skrivet av Swedman18:

Varför ens ha den funktionen om man nu måste betala för den biljetten?

[Kanske] för att du ska kunna uppge på förhand att du inte tänker nyttja din biljett och därmed kan någon annan köpa din plats.

Edit: Det ska dock sägas att jag med fördel har lyckats avboka även "o-avbokningsbara" biljetter genom att ringa SJ och förklara situationen. Det har t.ex. rört bokning av biljett i fel riktning (Köpte Sthlm - Gbg men hade för avsikt att köpa Gbg - Sthlm) långt fram i tiden. Damen på kundtjänst swishade tillbaka pengarna omedelbums.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk

Hade du valt avbokningsskydd när du köpte biljetten? Om inte så betalar de inte tillbaka några pengar. Du får inte ens tillbaka pengar om deras egna tåg uteblir. Fastnade i gbg vid ett tillfälle då tåget gick sönder. Inga ersättningsbussar ordnades och detta var sent på natten så alla bussar mot jönköping hade rullat. slutade med att jag fick ta taxi för egna pengar.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 2600K 4,5Ghz | CPU-Kylare: Corsair H60 | MB: Gigabyte G1.SNIPER |
| GPU: Asus GTX 980ti DC3 OC | RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 16GB |
| PSU: Corsair AX850 | Chassi: FD Define Mini C |
| SSD: Samsung EVO 850 250gb, Samsung EVO 850 500gb |
| Lagring: WD Caviar Green 3x2TB 1x4TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av erixonjkpg:

Hade du valt avbokningsskydd när du köpte biljetten? Om inte så betalar de inte tillbaka några pengar. Du får inte ens tillbaka pengar om deras egna tåg uteblir. Fastnade i gbg vid ett tillfälle då tåget gick sönder. Inga ersättningsbussar ordnades och detta var sent på natten så alla bussar mot jönköping hade rullat. slutade med att jag fick ta taxi för egna pengar.

Då har du sannolikt inte gjort din hemläxa: https://www.sj.se/sv/tagresan/resevillkor/ersattning-vid-fors... SJ ska återbetala vid uteblivna tåg.

Läs https://www.sj.se/sv/tagresan/resevillkor/sjs-allmanna-resevi..., stycke D.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

sen kan det kanske bero på när den lämnades tillbaka? 72h innan? 24h innan? osv?
som med t.ex. tandläkare osv så kanske man måste göra det i " skälig tid " för att slippa en avgift?
Kan inte SJ:s regler och villkor men kan vara en anledning?

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedman18:

Även om den är inte ombetalningsbar eller återbetalningsbar så borde ju en avbokad biljett betyda att jag inte behöver betala för den? För när jag avbokade biljetten på SJ appen så försvann den direkt från SJ appen alltså kunde jag inte åka med den biljetten längre.

Varför ens ha den funktionen om man nu måste betala för den biljetten?

Vad betyder det fetade ovan?

Permalänk

@GLaDER: Jag pratade med SJ's personal på plats. De påstod att jag inte kunde få några pengar tillbaka för biljetten med kunde genom pappersformulär ansöka om ersättning för annan hemresa med ett maxbelopp på cirkus 300kr. De sa att de försökt skaffa uppehälle för alla resenärer men eftersom gothia cup var i gbg den helgen så var allt fullbokat.

Jag åkte inte tåg så ofta så har jag inte koll på alla regelverk. Tål att sägas att detta var säkert för 5 år sedan, länken talar om ändringar som skett sedan 2016. Har ingen aning om det var annorlunda innan men eftersom de skötte allt så pass dåligt så åker jag inte tåg med SJ längre. Kan inte vara meningen att vanligt folk ska ha koll på allt detta utan att personal ska informera mig om vad jag har rätt till.

Jag lärde mig en läxa och sedan dess åker jag enbart med bil, den rullar när den ska.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 2600K 4,5Ghz | CPU-Kylare: Corsair H60 | MB: Gigabyte G1.SNIPER |
| GPU: Asus GTX 980ti DC3 OC | RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 16GB |
| PSU: Corsair AX850 | Chassi: FD Define Mini C |
| SSD: Samsung EVO 850 250gb, Samsung EVO 850 500gb |
| Lagring: WD Caviar Green 3x2TB 1x4TB |

Permalänk
Medlem

@erixonjkpg: en bil går aldrig oförväntat sönder eller? Kostar mer pengar? Missförstå mig rätt...

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

@erixonjkpg: en bil går aldrig oförväntat sönder eller? Kostar mer pengar? Missförstå mig rätt...

Visst om man gör som staten och kör minimalt underhåll i 50+ år så går den nog sönder.

Permalänk
Medlem

Nepp. Står såhär när du väljer avboka.

Denna biljett går inte att omboka eller återköpa. Du får därför inget ombokningsvärde eller pengar tillbaka om du väljer att avboka. Har du köpt biljetten med SJ Faktura måste du betala fakturan även om du har avbokat biljetten.

Tyvärr. Ruttet, men så är det :(.

Permalänk

@Nautilus011: En bil måste jag äga i vilket fall, livet på landet fungerar inte utan en. Och med tanke på priserna för tågbiljett så är det inte farligt mycket dyrare. Ska jag till sthlm imorgon så kostar det mig runt 600kr enkel resa med SJ. Räknar jag att kostnaden för bil med bränsle och slitage är 18kr/mil så landar jag på 540-630kr, alltså likvärdigt.

Äger man en något nyare bil med regelbunden service så är det lugnt. Under mina 11 år med körkort så har ingen av mina bilar slutat rulla Bussar/tåg som inte dykt upp, kommit på tok försent så man missar andra förbindelser är betydligt vanligare!

Visa signatur

| CPU: Intel i7 2600K 4,5Ghz | CPU-Kylare: Corsair H60 | MB: Gigabyte G1.SNIPER |
| GPU: Asus GTX 980ti DC3 OC | RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 16GB |
| PSU: Corsair AX850 | Chassi: FD Define Mini C |
| SSD: Samsung EVO 850 250gb, Samsung EVO 850 500gb |
| Lagring: WD Caviar Green 3x2TB 1x4TB |

Permalänk
Medlem

Tror nog detta är en fråga för ARN/konsumentombudet än alla egna tycken. Förutsatt att du når upp till minimigränsen för summan.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Tror nog detta är en fråga för ARN/konsumentombudet än alla egna tycken. Förutsatt att du når upp till minimigränsen för summan.

Fast nej, om du läser tråden.

Citat:

[...]
Ett av dessa undantag gäller just transport, tex tågbiljetter över internet (7 §). Detta betyder att när avtal ingås om biljettköp över internet behöver inte SJ iaktta reglerna om ångerfristen på 14 dagar som i dessa fall inte gäller.

Källa: https://www.lawline.se/answers/7302

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem

De gånger jag köpt biljett har man haft fler alternativ där ett är att avstå från återbetalningsmöjligheten. Biljetten utan återbetalning är lite billigare. Det är alltså inte så att SJ aldrig betalar tillbaka. Det är däremot så att man kan avstå från möjligheten till återbetalning och få biljetten lite billigare. Man kan inte komma och tycka att SJ ska betala tillbaka när man själv genom ett aktivt val avstått från möjligheten.

Permalänk
Medlem

Ändå förvirrande att det finns en avbokaknapp..
Könns som man kan bli lurad att tro man då ska få pengarna tillbaka.

Vad ska man med den till? Vara snäll mot SJ så att dom kan sälja biljetten igen? Pfff.

Permalänk

Varje gång jag har köpt en biljett så har de varit väldigt tydliga med regler angående ombokning och avbokning, så ett tips är som flera andra har skrivit här ovan är att kolla upp med SJ:s kundtjänst vad de säger.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem

Finns nog ingen större anledning att kolla upp något där svaret är givet. Sen kan man iof tycka att det är märkligt att SJ tar betalt flera gånger för samma biljett OM dom lyckas sälja den ytterligare en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

Fast nej, om du läser tråden.

Citat:

[...]
Ett av dessa undantag gäller just transport, tex tågbiljetter över internet (7 §). Detta betyder att när avtal ingås om biljettköp över internet behöver inte SJ iaktta reglerna om ångerfristen på 14 dagar som i dessa fall inte gäller.

Källa: https://www.lawline.se/answers/7302

Fast nej, nu är det inte någon ångerrätt jag syftar på. SJ kunde ta tillbaka biljetten vilket således gjorde vidareförsäljning en möjlig lösning omöjligt.fast detta är inte upp till oss att bestämma utan en möjlig fråga för ko.

Dock åberopar SJ att biljetter är personliga och inte kan överlåtas till annan vilket jag har svårt att tro att lagen styrker. Min personliga mening. Därför är en kontakt med ko kanske nödvändig ur flera aspekter. Möjligt att det redan finns domar kring liknande fall men inget jag känner till.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Vad ska man med den till? Vara snäll mot SJ så att dom kan sälja biljetten igen? Pfff.

Synonymer till förbluffa:

Citat:

överraska, förvåna, göra häpen, göra perplex, bringa ur fattningen, komma att tappa koncepterna, SJ, Statens Järnvägar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BasseBaba:

Ändå förvirrande att det finns en avbokaknapp..
Vad ska man med den till? Vara snäll mot SJ så att dom kan sälja biljetten igen? Pfff.

Tja, använda för allas bästa kanske? Du verkar tycka att det är bättre att sitta och blockera den resemöjligheten för någon annan, trots att TS själv valt att inte resa och dessförinnan accepterat villkoren för biljettförsäljningen?

#egotisticalbrats

Skrivet av improwise:

Sen kan man iof tycka att det är märkligt att SJ tar betalt flera gånger för samma biljett OM dom lyckas sälja den ytterligare en gång.

Det vore förvisso ett recept på goodwill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pigge_85:

Tja, använda för allas bästa kanske? Du verkar tycka att det är bättre att sitta och blockera den resemöjligheten för någon annan, trots att TS själv valt att inte resa och dessförinnan accepterat villkoren för biljettförsäljningen?

#egotisticalbrats

Teoretiskt sett tycker man att funktionaliteten kan finnas beroende på biljettyp. Men det är klart, det kanske är ett allt för avancerat koncept trots att man för inte allt för länge sedan plöjde ner en mindre förmögenhet i att uppdatera sitt bokningssystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pigge_85:

Tja, använda för allas bästa kanske? Du verkar tycka att det är bättre att sitta och blockera den resemöjligheten för någon annan, trots att TS själv valt att inte resa och dessförinnan accepterat villkoren för biljettförsäljningen?

#egotisticalbrats

Det vore förvisso ett recept på goodwill.

Har dom möjlighet att sälja biljetten igen, så är det ju lite magstarkt att ha villkor som inte tillåter avbokning, eller hur?
Ett lite trevligare villkor skulle då istället vara:
"Väljer du att avboka biljetten, och vi säljer den igen, så får du tillbaka pengarna". Win-Win.

Men främst är det förvirrande, låt mig ge ett exempel:
Person A bokar en biljett, säg ett par månader fram i tiden.
Närmre resan så dyker en alternativ resväg upp. Person A har givetvis hunnit glömma (eller öht inte orkat läsa) villkoren.
Loggar in på sidan och ser en "avboka" knapp, givetvis leds person A till att tro att A kan avboka och få pengarna tillbaka.
A avbokar och använder den andra resvägen, med förväntan om en billigare resa, inte dubbelt upp.

Det borde ju istället stått nått i stil med "Avstå från att resa" eller liknande, inte avboka.

Disclaimer: Självfallet är man själv ansvarig för att hålla reda på vad det är man köper och gör, men i detta fallet tycker jag "avboka"-knappen är olycklig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Har dom möjlighet att sälja biljetten igen, så är det ju lite magstarkt att ha villkor som inte tillåter avbokning, eller hur?
Ett lite trevligare villkor skulle då istället vara:
"Väljer du att avboka biljetten, och vi säljer den igen, så får du tillbaka pengarna". Win-Win.

Du har inte läst tidigare inlägg? Man kan välja på biljetter som kan återbetalas, biljetter som kan ombokas och biljetter som inte kan ombokas/återbetalas. Om man väljer biljetter som inte kan återbetalas för att de är billigare har man ju valt själv. Då har SJ inga skyldigheter mot dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Du har inte läst tidigare inlägg? Man kan välja på biljetter som kan återbetalas, biljetter som kan ombokas och biljetter som inte kan ombokas/återbetalas. Om man väljer biljetter som inte kan återbetalas för att de är billigare har man ju valt själv. Då har SJ inga skyldigheter mot dig.

Du förstår inte min poäng.
Menade att det är förvirrande att dom har en knapp som heter "avboka" trots man valt en som inte kan återbetalas.
Sist men inte minst ändå girigt att man fiskar efter en avbokning så man kan sälja samma biljett multipla gånger.

Har jag köpt en biljett har jag inga skyldigheter att låta SJ tjäna dubbelt på den genom att avboka. Mina cent.
För genomsnittssvensson (och att TS öht skapade denna tråd visar ju att jag har en poäng) så är det nog irrelevant att göra en avbokning för att "det är rätt sak att göra", genomsnitt klickar på avboka för dom vill ha sina stålar tillbaka

Så tröttsamt när du väljer russnin ur kakan när du väljer -vad- du ska svara på i mitt inlägg.
Poängen var som sagt att det är själva avbokningsrutinen som var dålig.

Hade det kanske skadat med infon:
"Observera att din biljett inte återbetalas även om du avbokar!!!!" brevid "avboka" knappen?

Jag förstår att det är ens eget ansvar, och man har köpt vad man köpt.
Men jag gör nog totalt -tusentals- transaktioner per år i mitt liv. Jag glömmer sånt här skit hela tiden. Då kan det ju vara lite trevlig customer-relations att ha en påminnelse/förtydligande på avbokningssidan?

Så tråkigt hur tonen i samhället har blivit idag, alla har bara inställningen "sköt dig själv och skyll dig själv, idiot!".

Permalänk

När köpet görs finns möjligheten att välja ombokningsbar/avbokningsbar, väljer man det billigare alternativet får man stå sitt kast om man inte kan använda biljetten.

Sen tänker jag så har, att Sj kan erbjuda icke ombokningsbara/avbokningsbara biljetter billigare beror helt enkelt på att de räknar med att ett antal resenärer inte kommer att utnyttja sina biljetter och kan sälja dem igen, ju fler som avbokar/avstår sina biljetter desto billigare kan de sälja dem.

Sett ur ett miljö perspektiv är det ju också en vinst att faktiskt ställa sin plats till förfogande även om man inte får några pengar tillbaka.

Slutligen kan kan jag hålla med @BasseBaba om att SJ faktiskt kunde vara tydligare med att inga pengar återbetalas trots avbokningen.

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant hur mkt snack om miljö det är också.
Hur många som köpt en icke-återbetalbar biljett tror ni skiter i att gå in och avboka pga detta?

Då kan man ju omvänt argumentera för att, ett upplägg där man får tillbaka sina pengar om någon annan bokar platsen, skulle värna miljön?
Visst, det blir lite adminkostnad osv, så säg 80% tillbaka då? Eller heck, 50-50 för en jämn deal?

Så ska man snacka miljö här så är det ju SJ som är minst lika delaktiga.
Jag argumenterar för att en såld plats som står tom och kostar miljö, lika mycket beror på SJ's ovilja att återbetala kund A om kund B vill köpa platsen.

Permalänk
Medlem

@erixonjkpg:

det gör dom visst. jag har åkt taxi från Gävle till Stockholms central på SJ's bekostnad när det var signalfel som gjorde att tågen norrifrån inte kunde fortsätta förbi Gävle. Jag ringde SJ och meddelade att jag hade ett viktigt möte i Norrköping och därför behövde ta mig till Stockholm för att hinna med min anslutning. Så jag satte mig i en taxi, fick hela beloppet för resan återbetalat av SJ.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk

@htbtoma: Det var ju bra att det löste sig för dig. För egen del var de inte lika tillmötesgående. Jag blev erbjuden 300kr för min taxiresa utifall att jag fyllde i en blankett. Jag var redan irriterad från att behövt vänta i 5 timmar på ersättnignståg och buss som de lovat men som sedan inte dök upp. Vart inte villig att lägga mer utav min tid på den där skiten.

Summa summarum jag fick inga pengar tillbaka för min biljett men blev erbjuden 300kr för min taxiresa efter att de både lovat ersättningståg och buss. Hade dem däremot vart snabbare med info så hade jag kunna åkt med ett annat bolag då mitt tåg skulle gått 21 och det var först kl 02 som jag fick reda på att de inte kunde erbjuda mig resa förrän kl 07.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 2600K 4,5Ghz | CPU-Kylare: Corsair H60 | MB: Gigabyte G1.SNIPER |
| GPU: Asus GTX 980ti DC3 OC | RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 16GB |
| PSU: Corsair AX850 | Chassi: FD Define Mini C |
| SSD: Samsung EVO 850 250gb, Samsung EVO 850 500gb |
| Lagring: WD Caviar Green 3x2TB 1x4TB |

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Du förstår inte min poäng.
Menade att det är förvirrande att dom har en knapp som heter "avboka" trots man valt en som inte kan återbetalas.
Sist men inte minst ändå girigt att man fiskar efter en avbokning så man kan sälja samma biljett multipla gånger.

Har jag köpt en biljett har jag inga skyldigheter att låta SJ tjäna dubbelt på den genom att avboka. Mina cent.
För genomsnittssvensson (och att TS öht skapade denna tråd visar ju att jag har en poäng) så är det nog irrelevant att göra en avbokning för att "det är rätt sak att göra", genomsnitt klickar på avboka för dom vill ha sina stålar tillbaka

Så tröttsamt när du väljer russnin ur kakan när du väljer -vad- du ska svara på i mitt inlägg.
Poängen var som sagt att det är själva avbokningsrutinen som var dålig.

Hade det kanske skadat med infon:
"Observera att din biljett inte återbetalas även om du avbokar!!!!" brevid "avboka" knappen?

Jag förstår att det är ens eget ansvar, och man har köpt vad man köpt.
Men jag gör nog totalt -tusentals- transaktioner per år i mitt liv. Jag glömmer sånt här skit hela tiden. Då kan det ju vara lite trevlig customer-relations att ha en påminnelse/förtydligande på avbokningssidan?

Så tråkigt hur tonen i samhället har blivit idag, alla har bara inställningen "sköt dig själv och skyll dig själv, idiot!".

Går jag in och tittar på mina bokade biljetter står det "Denna biljett går inte att omboka eller återköpa. Du får därför inget ombokningsvärde eller pengar tillbaka om du väljer att avboka. Har du köpt biljetten med SJ Faktura måste du betala fakturan även om du har avbokat biljetten. " under knappen avboka, ganska tydligt vad som gäller.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)