Vad gäller med aktier i bolag?

Permalänk

Vad gäller med aktier i bolag?

Hej på er!
Vet att detta inte är riktigt rätt forum men vet att Sweclockers medlemmar sitter inne på mycket kunskap!

För några år sedan blev jag erbjuden ett jobb på ett nystartat bokag och i samband med detta fick jag även möjlighet att köpa in mig i bolaget, 1% av aktierna.
Jag fick ej tillgång till aktierna pga finansiär utan fick aktiebrevet 1 år efter.
Ett par år gick och jag tyckte bolaget inte skötte det man skulle och började ifågasätta, long story short: 2017 blev ett helvete och jag ångrar än idag att jag inte drog tidigare.

Jag blev ombedd i samband då jag slutade att lämna tillbaka aktien till nominellt värde vilket jag ifrågasatte. Det sas då att jag ingått i en muntlig överrenskommelse när jag fick möjligheten att köpa aktien vilket jag hävdar inte framgick. Jag vet att det pratades om det när bolaget bildades men jag mfl förväntade oss ett dokument att skriva på. Handen på hjärtat hade jag lämnat tillbaka aktien om jag ingått i en muntlig överenskommelse, så ärlig är jag.

En tid eftet jag slutade fick jag ett dokument skickat till mig, vilket var ett tillägg till bolagsordningen men som var mellan finansiären och bolaget ovan nämnt. Där står det att om man säger upp sig skall aktien lämnas tillbaja till nominellt värde. Dock är dokumentet påskrivet av finansiär och bolaget. Min signatur finns inte med!

I förra veckan hämtade jag ut ett rekommenderat brev där man köpt tillbaka min aktie till nominellt värde enligt aktiebolagslagen kap 22. Iom att dem är majoritetsägare och äger mer än 90% vet jag att man kan göra så. Det jag ställer mig frågande till är det nominella värdet...

Ska jag vara helt ärlig så skiter jag FULLSTÄNDIGT i pengarna! Det jag är ute efter är att det ska skötas rätt och riktigt.

Jag får ont i magen när jag tänker på att kontakta min före detta arbetsgivare och har haft svårigheter att sova då jag blev illa behandlad när jag började ifrågasätta för mer än ett år sedan.

Tänker jag rätt? Hur går jag tillväga? Jag vill mejla och skriva att jag ej godtar detta innan jag undersökt att allt gått rätt och riktigt till...

Evigt tacksam för hjälp med formulering och stöd så jag kan lägga detta bakom mig och sova lugnt på nätterna igen!

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Avstängd

Tycker du skall radera din fråga och ställa den till en Jurist. Det är för många "vetare" på detta forum som kommer att uttrycka åsikt än fakta.

Mitt spontana svar är; har du inget påskrivet avtal, så har du inget påskrivet avtal.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Skrivet av Neonodia:

Tycker du skall radera din fråga och ställa den till en Jurist. Det är för många "vetare" på detta forum som kommer att uttrycka åsikt än fakta.

Mitt spontana svar är; har du inget påskrivet avtal, så har du inget påskrivet avtal.

Du har nog helt rätt.

Tack för svar!

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Inaktiv

Kan också säga kontakta en jurist, om du nu vill ha några pengar. (eller så kanske det bara kostar pengar)

Bryr du dig inte om pengarna så lägg det bakom dig och släpp det

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av [¿]Gangster:

Du har nog helt rätt.

Tack för svar!

Du kan eventuellt få en liten stunds gratis konsultation med jurist genom din bank så det är ett tips. Borde ju vara tillräckligt för dig att reda ut hur långt du vill gå med detta.

Skickades från m.sweclockers.com