Tips inför att uppgradera datorn

Permalänk

Tips inför att uppgradera datorn

Hej!

För snart 2 år sen så fick jag delar av en kompis och vi satte ihop en dator till mig. Nu har jag fått ytterligare lite bättre begagnade delar och bytte därefter ut moderkort, RAM-minnen och processor. Efter det har den börjat krångla, hängt sig / blå skärm mm. och är sugen på att köpa komponenter så att den eventuellt kan fungera fullt ut.

Frågan är vad tycker ni jag ska byta ut / köpa till först?
Och kanske få problemen med krasch / blå skärm, att försvinna?

Min gissning är att komponenterna jag har inte riktigt passar ihop eller att det fattas något annat för att datorn ska fungera optimalt.
Har googlat och kollat forumen här så mycket jag kan, och även om jag inte är en datorbyggare så har dessa problem / möjligheter gjort mig riktigt intresserad och tror detta kan bli min nya hobby.

Moderkort: ASUS P7P55D Deluxe LGA 1156
RAM: 8 Gb
Processor: Intel i7 860 @ 2.80 GHz (standardkylare)
Grafikkort: AMD Radeon HD 5700 Series 1024 Mb
Nätaggregat: Corsair 430 W
Operativsystem: Windows 8
Lagring: 2st 120 Gb SSD diskar

Mina tankar är: - köpa en bättre kylare till processorn så att den inte blir överhettad (om det är ett av problemen, eftersom jag nu
endast har en standardkylare)
- köpa ett kraftigare nätaggregat (kanske generar den tillräckligt med W och orsakar problem)
- uppdatera grafikkortet (1Gb är inte speciellt mycket jag vet)
- uppgradera till Windows 10 (och nyinstallera systemet)

Tar tacksamt emot tips / råd från er hobbymänniskor och / eller datorexperter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hubben-bubben:

Hej!

För snart 2 år sen så fick jag delar av en kompis och vi satte ihop en dator till mig. Nu har jag fått ytterligare lite bättre begagnade delar och bytte därefter ut moderkort, RAM-minnen och processor. Efter det har den börjat krångla, hängt sig / blå skärm mm. och är sugen på att köpa komponenter så att den eventuellt kan fungera fullt ut.

Frågan är vad tycker ni jag ska byta ut / köpa till först?
Och kanske få problemen med krasch / blå skärm, att försvinna?

Min gissning är att komponenterna jag har inte riktigt passar ihop eller att det fattas något annat för att datorn ska fungera optimalt.
Har googlat och kollat forumen här så mycket jag kan, och även om jag inte är en datorbyggare så har dessa problem / möjligheter gjort mig riktigt intresserad och tror detta kan bli min nya hobby.

Moderkort: ASUS P7P55D Deluxe LGA 1156
RAM: 8 Gb
Processor: Intel i7 860 @ 2.80 GHz (standardkylare)
Grafikkort: AMD Radeon HD 5700 Series 1024 Mb
Nätaggregat: Corsair 430 W
Operativsystem: Windows 8
Lagring: 2st 120 Gb SSD diskar

Mina tankar är: - köpa en bättre kylare till processorn så att den inte blir överhettad (om det är ett av problemen, eftersom jag nu
endast har en standardkylare)
- köpa ett kraftigare nätaggregat (kanske generar den tillräckligt med W och orsakar problem)
- uppdatera grafikkortet (1Gb är inte speciellt mycket jag vet)
- uppgradera till Windows 10 (och nyinstallera systemet)

Tar tacksamt emot tips / råd från er hobbymänniskor och / eller datorexperter!

Som jag ser det är det dags för ett helt nytt system, du kan eventuellt flytta över hårddiskarna till den nya. Din CPU och ditt grafikkort är redan över 8 år gamla, minnena och moderkortet kommer behöva bytas för att vara kompatibla med ett modernt system.

Du kommer också behöva en ny windows-licens då det inte är gratis att uppgradera till W10 längre.

Vet du vilket chassi du har? Det är möjligt att det går att återanvända men utan att veta mer så är min spontana reaktion att du bör köpa allt nytt förutom hårddiskar. Antar att du vill bygga ihop det själv? På så sätt sparar du lite pengar sålänge du vet vad du gör (annars blir det mycket dyrare )

En viktig fråga är såklart hur mycket du är redo att betala, och vad du har tänkt göra med datorn. (Ifall det är rimliga krav för budgeten)

/Birk

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk

@Birkus: Haha ja jag misstänkte det att det var dags att byta ut rubbet. Tänkte om det fanns någon billigare "quick-fix" men antar att det lönar sig i längden att köpa en helt ny dator Spelar bara WoW, därav tänkte jag att kanske det hade räckt med en mindre uppdatering.

Tack för ditt svar Birkus, tummen upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hubben-bubben:

@Birkus: Haha ja jag misstänkte det att det var dags att byta ut rubbet. Tänkte om det fanns någon billigare "quick-fix" men antar att det lönar sig i längden att köpa en helt ny dator Spelar bara WoW, därav tänkte jag att kanske det hade räckt med en mindre uppdatering.

Tack för ditt svar Birkus, tummen upp!

Vet inte exakt vad som krävs för att lira WoW då jag inte gör det själv men efter en snabb googling låter det som om det rullar lite trögt på alla möjliga system just för att det är så gammalt. Ett kort i medium-segmentet verkar ganska rimligt då enligt mig. Vet fortfarande inte vad du är redo att betala men jag slängde i alla fall ihop ett exempel på vad du kan få för ungefär 12K (förutsatt att du inte behöver några nya diskar)

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11540093/

Om det är för dyrt kanske det är dags att kolla på begagnade delar...

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk

Hej @Birkus:

Kollat runt på nätet och Inets hemsida, och måste säga att denna uppsättning komponenter enligt din lista är MYCKET kompetent Stort tack! Trodde att det enbart var Intel som gällde, men enligt tester har AMD Ryzen 5 fått väldigt bra kritik. Som sagt mycket dator för pengarna.

Vad jag kan se går det även att få en skaplig burk med AMD Ryzen 3 1300 eller eventuellt AMD Ryzen 5 1400 också? I så fall kunde jag spara någon tusenlapp eller så totalt, typ några hundralappar per produkt om det finns flera alternativ. Kanske kan jag hamna under 10 tusen kronors sträcket...

Fortsätter kolla runt med din uppsättning som jag utgår ifrån. Det är kul det här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hubben-bubben:

Hej @Birkus:

Kollat runt på nätet och Inets hemsida, och måste säga att denna uppsättning komponenter enligt din lista är MYCKET kompetent Stort tack! Trodde att det enbart var Intel som gällde, men enligt tester har AMD Ryzen 5 fått väldigt bra kritik. Som sagt mycket dator för pengarna.

Vad jag kan se går det även att få en skaplig burk med AMD Ryzen 3 1300 eller eventuellt AMD Ryzen 5 1400 också? I så fall kunde jag spara någon tusenlapp eller så totalt, typ några hundralappar per produkt om det finns flera alternativ. Kanske kan jag hamna under 10 tusen kronors sträcket...

Fortsätter kolla runt med din uppsättning som jag utgår ifrån. Det är kul det här!

Precis så, roligt att man kan vara till hjälp ibland. Kollar du runt lite på tester kan du säkert justera en del saker efter just dina behov. Du kan även ta en extra vända och skräddarsy precis vad som faller dig i smaken. Nu valde jag chassi och grafikkort ganska godtyckligt, du kanske vill ha ett annat utseende, eller andra färger som passar bättre ihop så att den inte bara presterar bra utan också ser bra ut (Det är ju det som är den roliga biten!).

10K är mycket pengar så man bör ta sig en ordentlig funderare för att bli riktigt nöjd. Kolla också noga upp hur man bygger en dator innan så att inget går fel, glöm inte ESD-skydd.

Lycka till!

Visa signatur

5900X | 3080