Nvidia avslöjar uppgraderad Geforce GTX 1050 med 3 GB grafikminne

Permalänk
Melding Plague

Nvidia avslöjar uppgraderad Geforce GTX 1050 med 3 GB grafikminne

Trots att Pascal uppges sjunga på sista versen släpper Nvidia fortfarande nya kort i serien. Nu handlar det om en variant av GTX 1050 med mer minne och fler CUDA-kärnor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Härligt 😊

Permalänk
Medlem

Frågan är var det här landar i segmentet. 1050Ti kostar 1700-2000kr vid snabb titt och 1050 1200-1500kr
Det känns inte som det är till för vanliga marknader eller att det ska pressa priset på 1050 samt ersätta dess plats i stacken

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Är inte det här samma kort som bara förväntades säljas på det kinesiska marknaden? Hur vet man att det är en "uppgradering" med den strypta bussen?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Gtx 1050 Ti chips som inte höll måttet men som Nvidia ändå vill tjäna lite pengar på, skär ner minnet och stryp minnesbusen så det hamnar mitt i mellan 1050 o 1050 Ti. Ett helt onödigt kort där Nvidia inte ens bryr sig om att ens ändra modellnamnet till typ gtx 1055 eller kanske gtx 1050 boost. Lat eller vilseledande, kanske både och.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av addman:

Gtx 1050 Ti chips som inte höll måttet men som Nvidia ändå vill tjäna lite pengar på, skär ner minnet och stryp minnesbusen så det hamnar mitt i mellan 1050 o 1050 Ti. Ett helt onödigt kort där Nvidia inte ens bryr sig om att ens ändra modellnamnet till typ gtx 1055 eller kanske gtx 1050 boost. Lat eller vilseledande, kanske både och.

Skickades från m.sweclockers.com

Det märks att det inte händer ett jota hos Nvidia förrän nöden verkligen kräver. Även deras 1050-kort är överlägsna AMD's RX560-serie.

Permalänk
Avstängd

Nu med sänkt minnes bandbredd och bumpad mhz

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Det ser ut som att nvidia återanvänder 1050-ti-chippet, men kör på 3 minneskapslar med dubbel densitet istället för 4 med halv.

Enkel och billig segmentering, som säkerligen tillåter skador i chippets crossbar.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Skulle vara en trevligare nyhet om Nvidia skrotat alla kort med lägre prestanda än 1050ti. Vi får hoppas att Intel och amds integrerade cpuer kommer upp i minst 1050 prestanda snart. Så de som skapar spel slipper anpassa spelen till dessa ”skräp” kort.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

1050T ?

ska dom hålla på såhär så kommer ju alla kort i nästa generation heta GTX 1180

Permalänk
Medlem
Skrivet av addman:

Gtx 1050 Ti chips som inte höll måttet men som Nvidia ändå vill tjäna lite pengar på, skär ner minnet och stryp minnesbusen så det hamnar mitt i mellan 1050 o 1050 Ti. Ett helt onödigt kort där Nvidia inte ens bryr sig om att ens ändra modellnamnet till typ gtx 1055 eller kanske gtx 1050 boost. Lat eller vilseledande, kanske både och.

Skickades från m.sweclockers.com

Bättre åt det här hållet än dom strypta 1030 korten med ddr4 minne som dom myglat ut på sista tiden.
Hur svårt kan det vara att namnge varje ny modell med en ny beteckning.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Testpilot

Var inte detta kortet framtaget mer för den asiatiska marknaden, t.ex. internet-caféer?
Vill minnas att jag läste något om det på någon annan tech-site.

Edit:

Skrivet av Chris_Kadaver:

Är inte det här samma kort som bara förväntades säljas på det kinesiska marknaden? Hur vet man att det är en "uppgradering" med den strypta bussen?

Såg att du postat en liknande kommentar som min ovan, så citerar in dig i det också

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Jag ser hur NVidia, trotts vårt ljumna mottagandet av GPP, jobbar hårt för att göra det tydligare och lättare för oss konsumenter när vi ska köpa grafikkort, uppskattas.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Frågan är var det här landar i segmentet. 1050Ti kostar 1700-2000kr vid snabb titt och 1050 1200-1500kr
Det känns inte som det är till för vanliga marknader eller att det ska pressa priset på 1050 samt ersätta dess plats i stacken

Skrivet av addman:

Gtx 1050 Ti chips som inte höll måttet men som Nvidia ändå vill tjäna lite pengar på, skär ner minnet och stryp minnesbusen så det hamnar mitt i mellan 1050 o 1050 Ti. Ett helt onödigt kort där Nvidia inte ens bryr sig om att ens ändra modellnamnet till typ gtx 1055 eller kanske gtx 1050 boost. Lat eller vilseledande, kanske både och.

Skickades från m.sweclockers.com

Alltså... det är inte så enkelt.

Om det är överblivna chip, så är det kompletta överblivna GPUer, med högre frekvens än 1050Ti... Mao, den har överlägsen GPU del vs 1050 Ti kortet.

RAM dock har de pga ojämt minne klippt av 32-bit av minnesbussen och den är sämre än vanliga 1050... (utom till storleken då, men mer storlek kräver också mer bandbredd)

Så... vf är detta för kort?
På vissa saker kommer den slå 1050 Ti. På andra förlora till 1050... och med tanke på låga minnesbandbredden troligen ha en hel del FPS drops när det slår i taket.

Skrivet av Yatagarasu:

Var inte detta kortet framtaget mer för den asiatiska marknaden, t.ex. internet-caféer?
Vill minnas att jag läste något om det på någon annan tech-site.

Edit:
Såg att du postat en liknande kommentar som min ovan, så citerar in dig i det också

Tror du tänker på 1060 5GB kortet. Detta är också ett ihop kok av udda saker. De har plockat bort 32-bit från den GPUn också, och kvar är 160-bit minnesbuss med 5GB VRAM. GPUn är inte så olik vanlig 1060 6GB dock, där vissa har stock fabrik, och vissa fabriks OC.

Finns antal av dessa på Ebay om du vill ha:
https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_sop=15&_m...

1050 3GB var kanske ursprungligen menat för OEM, men är numera listad och då öppet kort på marknaden.

Permalänk
Medlem

lönt när dom minskade minnet med 1gb ?? redan på 1080 så drar många spel inte långt ifrån 4gb...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Skulle vara en trevligare nyhet om Nvidia skrotat alla kort med lägre prestanda än 1050ti. Vi får hoppas att Intel och amds integrerade cpuer kommer upp i minst 1050 prestanda snart. Så de som skapar spel slipper anpassa spelen till dessa ”skräp” kort.

Jag tycker inte att det gör något att det finns grafikkort i olika segment att välja på.
Exempelvis om någon bygger ett system med AMD CPU så måste de ha ett separat grafikkort för att få bild.
Då skulle exempelvis ett GeForce GT 1030 eller Radeon RX 560 kunna fungera.

Alla använder inte sina datorer till att spela på. Eller spelar kanske lite ibland men mestadels gör annat än att spelar.
Det blir konstigt om "ingen får" köpa AMD förutom de som spelar mycket och köper high end grafikkort.
(Speciellt när många ändå köper Intel där eftersom de ofta är snabbare i spel)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Det ser ut som att nvidia återanvänder 1050-ti-chippet, men kör på 3 minneskapslar med dubbel densitet istället för 4 med halv.

Enkel och billig segmentering, som säkerligen tillåter skador i chippets crossbar.

Det lustiga är att i vissa scenarios (compute) så borde ett stock 1050 3GB prestera bättre än 1050 Ti pga den högre stock frekvensen samt lika många cuda kärnor. Kanske baktanken är att det ska vara ett "mining" kort ;p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Var inte detta kortet framtaget mer för den asiatiska marknaden, t.ex. internet-caféer?
Vill minnas att jag läste något om det på någon annan tech-site.

SweClockers skrev om det för två veckor sedan, fast då var det bara ett rykte.

Permalänk
Medlem

Känns lite som om det här kortet är inriktat på den asiatiska marknaden eller till oem partners som HP, Dell osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Det lustiga är att i vissa scenarios (compute) så borde ett stock 1050 3GB prestera bättre än 1050 Ti pga den högre stock frekvensen samt lika många cuda kärnor. Kanske baktanken är att det ska vara ett "mining" kort ;p

Frekvensökningen är helt klart förvirrande, sett till vilket segment kortet hamnar i.

Med 8% högre basklock och 9% högre boost, kommer kortet garanterat prestera bättre än 1050Ti vid compute och säkerligen i låga upplösningar med mycket ögongodis. O andra sidan kan det säkert prestera sämre än 1050 2GB i högre upplösningar med låga inställningar.

Det hela känns ganska bakvänt, då man hade velat ha mer minnesbandbredd när man ökar minnesststorleken. Men det är säkerligen så att nvidia redan har god yield på 1050ti-cores och vill kunna återanvända korten. Det här är ju i princip ett 1050ti med ett borttaget minneschip. (Precis som Titan vs 1080ti).

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag tycker inte att det gör något att det finns grafikkort i olika segment att välja på.
Exempelvis om någon bygger ett system med AMD CPU så måste de ha ett separat grafikkort för att få bild.
Då skulle exempelvis ett GeForce GT 1030 eller Radeon RX 560 kunna fungera.

Alla använder inte sina datorer till att spela på. Eller spelar kanske lite ibland men mestadels gör annat än att spelar.
Det blir konstigt om "ingen får" köpa AMD förutom de som spelar mycket och köper high end grafikkort.
(Speciellt när många ändå köper Intel där eftersom de ofta är snabbare i spel)

Men då funkar ju en CPU med grafikdel ex AMDs nya 2400G eller intels CPU med Vega grafik. Då slipper du köpa separat grafikkort. Ett separat grafikkort ska prestera betydligt mer än ett integrerat så den vanliga konsumenten inte ska bli lurad.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Min första tanke var: Men vad bra, då fortsätter dom en längre tid att fixa bra grafikdrivrutiner för Pascal.

Sen kom jag på att nvidia verkar ha slutat helt med bra drivrutiner
Hänger dagligen på deras forum och oj vad folk har problem.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Gäsp....

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Skulle vara en trevligare nyhet om Nvidia skrotat alla kort med lägre prestanda än 1050ti. Vi får hoppas att Intel och amds integrerade cpuer kommer upp i minst 1050 prestanda snart. Så de som skapar spel slipper anpassa spelen till dessa ”skräp” kort.

Äsch, ett 1050 är perfekt i HTPCn... Sköter avkodning av h265 & h264 samt erbjudet prestanda nog för de flesta enklare spel. Som bonus slipper du köpa helt nya grejer i form av moderkort/CPU/minne för att få stödet.

Sen är du nog i nattmössan och mummlar lite. Om det sker så kommer i så fall spelen att anpassas efter alla med såpass potenta IGPer, vilket inte kommer hända än på ett bra tag. Och då är vi där igen! Sen kommer folk inte vilja köpa nytt moderkort och CPU, alternativt lägga 3000kr+ bara för att uppgradera grafiken.

Dessutom presterar dessa kort som förra generationens mid-end, vilket gör att de måste anpassa spelen oavsett om dessa "low-end" kort släpps eller inte då många sitter med förra generationens kort.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Äsch, ett 1050 är perfekt i HTPCn... Sköter avkodning av h265 & h264 samt erbjudet prestanda nog för de flesta enklare spel. Som bonus slipper du köpa helt nya grejer i form av moderkort/CPU/minne för att få stödet.

Sen är du nog i nattmössan och mummlar lite. Om det sker så kommer i så fall spelen att anpassas efter alla med såpass potenta IGPer, vilket inte kommer hända än på ett bra tag. Och då är vi där igen! Sen kommer folk inte vilja köpa nytt moderkort och CPU, alternativt lägga 3000kr+ bara för att uppgradera grafiken.

Dessutom presterar dessa kort som förra generationens mid-end, vilket gör att de måste anpassa spelen oavsett om dessa "low-end" kort släpps eller inte då många sitter med förra generationens kort.

Det jag menar är att 1050ti ska vara insteg för 6-800kr sedan kommer resterande kort och bygger på. Idag är prestanda/pris helt fel då man får betala så mycket för ett 1050 Ti som ändå inte klarar så mycket. Ditt önskemål når du med en 2200G CPU från amd idag. OC du en 2400G så är du nära 1050 prestanda och du slipper separat grafikkort som tar plats i datorn.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Mäh. Släpp en 1060 med 8 gig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Det jag menar är att 1050ti ska vara insteg för 6-800kr sedan kommer resterande kort och bygger på. Idag är prestanda/pris helt fel då man får betala så mycket för ett 1050 Ti som ändå inte klarar så mycket. Ditt önskemål når du med en 2200G CPU från amd idag. OC du en 2400G så är du nära 1050 prestanda och du slipper separat grafikkort som tar plats i datorn. https://m.youtube.com/watch?v=txZoO0wveic

Nej, mitt önskemål är inte ett 2200G, mitt önskemål är att återanvända befintlig CPU/Mobo och uppgradera med ett grafikkort för h265 stöd, inte slösa cirka fem tusen kronor på nytt DDR4, nytt mobo, ny CPU och ny kylning. Det är bara korkat när man har en fullt funktionsduglig setup redan och ett GTX1050 för 1100kr duger. Steget från en i7 3770k med 16GB ram till en 2200G känns inte värt pengarna, då kan jag lika gärna sätta in ett GTX1080 i min HTPC istället.

Dessutom saknar 2200G flera, för mig, grundläggande funktioner för HTPC-användning. Produkterna släpps med bristande eller uteblivet stöd, som brukligt. Skulle inte våga sätta någonting från AMD i min HTPC förrens de fixar stöd och bevisar att de kan tillhandahålla funktionaliteten som deras konkurrenter har gjort under en ganska lång tid nu. Då är det bättre med en Intel iGPU eller ett dedikerat kort från Nvidia.

Dessutom, har du ens tittat på det förträffliga utbudet av itx-brädor med HDMI till AM4? Det är inte så förträffligt...

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.