Hjälp en okunnig att välja delar till sin första gaming dator, budget på 12 000 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

Vet inte om det fortfarande är aktuellt, men jag kan tipsa om komponentkoll.

https://komponentkoll.se/bygg

Du väljer delar och den jämför priser mellan de största butiker i sverige så du kan få bäst pris

Tack, ska kolla in sidan!!

Permalänk
Medlem

Det är några som föreslår 2600 samt 2600X. Det är bra processorer till ett bra pris, men de nya X470-moderkorten kostar 1500+. Processorn kan köras med ett B350/X370-moderkort, men då behöver BIOSen uppgraderas innan du kan köra med det. Återförsäljaren kanske kan göra det, men då behöver du fråga först. Vet inte om man kan uppgradera BIOSen utan att starta upp datorn, men det är mer än jag känner till. Därav min rekommendation för en I5 8400 (det är ändå en grym processor).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icecrystal:

Det är några som föreslår 2600 samt 2600X. Det är bra processorer till ett bra pris, men de nya X470-moderkorten kostar 1500+. Processorn kan köras med ett B350/X370-moderkort, men då behöver BIOSen uppgraderas innan du kan köra med det. Återförsäljaren kanske kan göra det, men då behöver du fråga först. Vet inte om man kan uppgradera BIOSen utan att starta upp datorn, men det är mer än jag känner till. Därav min rekommendation för en I5 8400 (det är ändå en grym processor).

Ja okej, vilket moderkort hade då passat bra till 8400? Eller kanske man kan köra på en 8600k och z370 moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Virelf:

Ja okej, vilket moderkort hade då passat bra till 8400? Eller kanske man kan köra på en 8600k och z370 moderkort?

Det jag länkade på förstasidan tror jag passar den: ASUS PRIME Z370-P
Z370 är att föredra oavsett CPU, iallafall när de ligger strax över 1000:- som den här nu gör. En 8600K kan du satsa på om du vill klocka, annars ligger den här så pass nära att prisskillnaden känns omotiverad.

Permalänk
Avstängd

Kan säga lite mer varför jag tycker 2600x är ett bra val och tittar man på motståndet på singeltråds sidan när en kärna används så ligger dom mellan 8400an och 8600k vilket även kommer avspegla sig i quadcore scenarion så man tappar några få fps om man sitter med tunga gpu som 1080ti tex i lägre upplösning som 1080p men handlar inte om många fps utan ett tiotal i spel som fördelar lasten dåligt som fallout 4 till 2-4 fps i bättre trådade spel som witcher 3 eller 4-5 fps i battlefield 1

Men är skillnader som man i verkligheten aldrig kommer märka och ser men på prestanda över alla kärnor kör 2600x över 8400an rejält och den kör även över 8600k rejält och är så snabb att inte ens om du klockar en 8600k till 5ghz hinner den med en oklockad 2600x som presterar ganska likvärdigt med 8700k

Man får 2600x och 8600k för samma pengar men ska man klocka 8600k får man räkna med 500-1000 kr på bättre kylare samt lite bättre moderkort och är mer värt att köpa en 8700k på en gång med billig kylare eller 8700 non k med billigt moderkort och billig kylare som är enkel att kyla då dom är 65tdp cpu som presterar som en max klockad 8600k och kan köras med billigt moderkort och kylare och blir ofta billigare och tystare lösning

2600x och andra sidan får man spelprestanda som är bra den är stark över alla kärnor och man kan köra dom på relativt billigt moderkort och man behöver ingen speciell kylning när dom i.a.f inte klockar nå vidare och får en i5 gamer med i7 prestanda över alla trådar för 1000kr mindre än i7

i verkligheten så märker man inte i 98% av scenariorna vilken man sitter med men jag hade gått 2600x alternativet i samma prisklass hade varit 8700 där tjänar man nån hundring mot K modellen kan tjäna in på både moderkort och kylning så dom blir prisvärdare än 8600k

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w