Playstation 3 kylpasta och temps?

Permalänk
Medlem

Playstation 3 kylpasta och temps?

Jag bytte kylpasta på mitt ps3 för ett tag sen och har börjat nojja över att jag använde för mycket. Använde kylpastan som kommer med när man köper Hyper 212 Evo på ps3an och jag använde hela tuben, det är ju en ganska liten tub och det var någon som hade skrivit att en sån ska räcka till 2-3 applikationer men IHS:n på ps3an är ju större än på en vanlig cpu till en stationär dator + att det är två stycken så det kanske inte blev för mycket ändå? Förr använde jag Arctic silver 5 och körde då med en prick i mitten och lät kylaren pressa ut det men sen jag köpte thermal grizzly kryonaut för ett tag sen till min dator så har jag börjat köra med spread metoden och använder då applikatorn som följer med thermal grizzly, körde även med spread och den applikatorn på cooler masters på ps3an.

Jag har försökt kolla runt en del själv och enligt det här testet av linus tech tips https://www.youtube.com/watch?v=r2MEAnZ3swQ så gjorde ingen av de olika applikationsmetoderna någon skillnad på temperaturen oavsett hur man gjorde och även när man la jätte mycket kylpasta så försämrade inte det prestandan heller, det enda som gav högre temperaturer var för lite pasta, men inte för mycket. Vad tror ni, kan jag sluta noja eller borde jag lägga ny pasta på ps3an?

Finns det något sätt att kolla temperaturerna mjukvarumässigt? Vad är bra temperaturer? Kan man mäta tempen på luften som blåser ut på baksidan för att se om den går för varmt eller inte? Om jag känner med handen bakom ps3an när jag spelar så är luften som kommer ut jättevarm, men det kanske är normalt?

Visa signatur

Chassi: Mission SG GGX 2.0 - PSU: Corsair RM650x - GPU: Palit Geforce GTX1060 6GB Dual - Moderkort: Aorus by Gigabyte Z370 Gaming K3 - CPU: Intel Core i5 8600K@4.5ghz - Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO - TIM: Thermal Grizzly Kryonaut - RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB (16GB) 3000mhz cl15 - Hårddiskar: KFA2 GAMER SSD L 240GB S11 + Toshiba P300 3TB 7200rpm 64mb cache

Permalänk
Medlem

Tror den blir för varm för nu stängde den av sig själv efter att ha stått idle ganska länge pausad på en blue ray film, om inte den gör så när den varit idle för länge? Man tycker ju inte att den borde bli så varm när den bara står pausad på en blue ray film.

Någon som vet om ps3 har auto shut off om den stått idle för länge eller om det troligtvis har med tempen att göra?

Visa signatur

Chassi: Mission SG GGX 2.0 - PSU: Corsair RM650x - GPU: Palit Geforce GTX1060 6GB Dual - Moderkort: Aorus by Gigabyte Z370 Gaming K3 - CPU: Intel Core i5 8600K@4.5ghz - Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO - TIM: Thermal Grizzly Kryonaut - RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB (16GB) 3000mhz cl15 - Hårddiskar: KFA2 GAMER SSD L 240GB S11 + Toshiba P300 3TB 7200rpm 64mb cache

Permalänk
Medlem

Hmm jag blir fundersam på vad som försiggår nu för auto shut off står på 1 timme på spel/andra funktioner och 4 timmar på video/tv/musik/foto och det var en blue ray film som var pausad, det hade definitivt inte gått 4 timmar men garanterat 1 timme hmm om det var tempen som stängde ner det borde man inte hört fläkten på hög varv då?

Visa signatur

Chassi: Mission SG GGX 2.0 - PSU: Corsair RM650x - GPU: Palit Geforce GTX1060 6GB Dual - Moderkort: Aorus by Gigabyte Z370 Gaming K3 - CPU: Intel Core i5 8600K@4.5ghz - Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO - TIM: Thermal Grizzly Kryonaut - RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB (16GB) 3000mhz cl15 - Hårddiskar: KFA2 GAMER SSD L 240GB S11 + Toshiba P300 3TB 7200rpm 64mb cache

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte vilken ps3a du har , Jag har PS3FAT 40GB och En PS3Slim och jag själv har inte något problem med värmen än "dock har jag aldrig bytt kylpasta på de "
Sen så har aldrig mina används så jätte mycket.
Men det finns ju ganska många videos på youtube om hur man gör när man byter kylpasta på de.
Hittade detta och kanske kan hjälpa dig med de svaret du söker?
Har för mig att PS3an https://www.sweclockers.com/forum/trad/1231071-bast-kylpasta-...
https://www.youtube.com/watch?v=Xc2pdGyIf2Y

har du inte på Power Saving så stänger den inte av sig automatiskt
http://manuals.playstation.net/document/en/ps3/current/settin...
Kan ha med värmen att göra om du märker att det blir för varmt.

Edit: Stänger den av sig som du sa så kanske du har råkat få på Power Saving, Du kan ju kolla det så vet vi om det är felet?
Ja fläkten borde ju låta rätt mycket om det blir varmt

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Nu vet jag inte vilken ps3a du har , Jag har PS3FAT 40GB och En PS3Slim och jag själv har inte något problem med värmen än "dock har jag aldrig bytt kylpasta på de "
Sen så har aldrig mina används så jätte mycket.
Men det finns ju ganska många videos på youtube om hur man gör när man byter kylpasta på de.
Hittade detta och kanske kan hjälpa dig med de svaret du söker?
Har för mig att PS3an https://www.sweclockers.com/forum/trad/1231071-bast-kylpasta-...
https://www.youtube.com/watch?v=Xc2pdGyIf2Y

har du inte på Power Saving så stänger den inte av sig automatiskt
http://manuals.playstation.net/document/en/ps3/current/settin...
Kan ha med värmen att göra om du märker att det blir för varmt.

Edit: Stänger den av sig som du sa så kanske du har råkat få på Power Saving, Du kan ju kolla det så vet vi om det är felet?
Ja fläkten borde ju låta rätt mycket om det blir varmt

Mvh

Modellen är en Slim CECH-2504B 320GB

Jo jag hade power saving settings auto shutoff igång men det stod på 1 timme på spel/andra funktioner och 4 timmar på video/tv/musik/foto och det var ju en blue ray film som stod pausad vilket borde då vara video/4 timmar men så långt tid hade det inte gått, men det hade definitivt gått 1 timme, så det är ju i sånt fall om det blir nåt konstigt att det räknas som "andra funktioner" när skärmsläckaren gått igång och det då blir 1 timme istället. Det känns ändå tveksamt att det skulle ha med tempen o göra då den som sagt hade stått idle länge och fläkthastigheten inte hade höjts eller nåt så man märkte det vilket jag antar att den gör först om den blir för varm innan den stängs av ? Sen så går det ju kolla på film o spela utan att den stängs av o det är väl då den blir som varmast och inte i idle så känns ju ändå tveksamt att det är tempen? Den är dock väldigt varm på undersidan om man känner med handen på den där och det kommer ut väldigt varm luft där bak men som sagt det kanske är normalt? Jobbigt att det skulle hända just nu när man redan sitter och nojar över att man lagt på för mycket kylpasta haha -.-

Vill helst inte byta kylpasta igen heller om jag kan komma undan utan att göra det då jag bara har lite thermal grizzly kvar som även ska räcka till två datorer som ska sättas ihop i veckan, och den är ganska dyr med

Någon som kan tipsa om något smart sätt att mäta temps på och vad för temps man ska ha?

Visa signatur

Chassi: Mission SG GGX 2.0 - PSU: Corsair RM650x - GPU: Palit Geforce GTX1060 6GB Dual - Moderkort: Aorus by Gigabyte Z370 Gaming K3 - CPU: Intel Core i5 8600K@4.5ghz - Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO - TIM: Thermal Grizzly Kryonaut - RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB (16GB) 3000mhz cl15 - Hårddiskar: KFA2 GAMER SSD L 240GB S11 + Toshiba P300 3TB 7200rpm 64mb cache

Permalänk
Medlem

@Flowjah: Hittade denna https://gbatemp.net/threads/is-my-ps3-too-hot.357106/
Vet inte hur mycket det stämmer.
Du fick en rätt bra länk om man kollar på kommentarerna på hur man byter kylpasta.
Men Jag har ju aldrig bytt kyl Pasta på min eller ens städat " tagit bort gammalt damm "
Så din borde ju inte bli varmare än någon av de två PS3orna jag har.
Men det borde finnas någon här som kan svara på det åt dig, Kan du inte kolla på något vänster va varm den blir?
Om den inte blir varmare än innan så borde det vara bra, annars kan du ju göra om det och se så att det inte blev fel.

Har som sagt själv aldrig bytt kylpasta eller ens öppnat mina PS3or så den kylpastan borde nog vara torr och de borde även vara väldigt dammiga.

Edit: Om den blir för varm så borde fläkten jobba mycket mer och höras mer. I alla fall om man kollar på youtube när de visat.

Permalänk
Medlem

Om du har Custom Firmware kan du kolla via WebMan, https://www.youtube.com/watch?v=YelAhYnzF6M

Ska även gå att tvinga upp fläkten i högre varvtal där igenom. Vill minnas att man ansluter till PS3:ans IP från sin dator (eller annan enhet med browser) så kan man kolla temperatur och styra fläkten medans man är i ett spel. Men det var några år sen nu, så minns inte så noga.

Är rätt lätt att skaffa CFW på i princip alla modeller numera dessutom, ifall du inte har det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flowjah:

Tror den blir för varm för nu stängde den av sig själv efter att ha stått idle ganska länge pausad på en blue ray film, om inte den gör så när den varit idle för länge? Man tycker ju inte att den borde bli så varm när den bara står pausad på en blue ray film.

Någon som vet om ps3 har auto shut off om den stått idle för länge eller om det troligtvis har med tempen att göra?

Jag tror att den stänger av sig själv om den stått i idle för länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Om du har Custom Firmware kan du kolla via WebMan, https://www.youtube.com/watch?v=YelAhYnzF6M

Ska även gå att tvinga upp fläkten i högre varvtal där igenom. Vill minnas att man ansluter till PS3:ans IP från sin dator (eller annan enhet med browser) så kan man kolla temperatur och styra fläkten medans man är i ett spel. Men det var några år sen nu, så minns inte så noga.

Är rätt lätt att skaffa CFW på i princip alla modeller numera dessutom, ifall du inte har det.

Undrade vad fan som hände när jag installerade webman då fläkten ökade o ökade o ökade i hastighet i steg tills den kom upp till 78% fan speed direkt efter jag hade installerat det men tydligen använder webman dynamic fan speed med max default temp på 68 grader och jag låg på 70 grader idle i menyn på cpu, nu har den sjunkt till 64 och web man har sänkt fan speed till 50%, men det måste ju va nåt som inte stämmer, så då är det nog kylpastan antar jag? Dock flera som kommenterat när jag läser runt lite att deras idle temps ligger runt 70 men också en del som skriver att de ligger runt 45-50c. Får prova o byta kylpasta på cpu antar jag. RSX ligger på 56 grader och det ska vara bra tydligen i alla fall, är ju samma kylpasta och samma metod som använts på båda men kanske blev tunnnare på den än på cpun då jag vet inte.

Den fick öka till 86% fan speed när jag spelade för att klara av att hålla den under 68c, fan va de låter haha.

Visa signatur

Chassi: Mission SG GGX 2.0 - PSU: Corsair RM650x - GPU: Palit Geforce GTX1060 6GB Dual - Moderkort: Aorus by Gigabyte Z370 Gaming K3 - CPU: Intel Core i5 8600K@4.5ghz - Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO - TIM: Thermal Grizzly Kryonaut - RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB (16GB) 3000mhz cl15 - Hårddiskar: KFA2 GAMER SSD L 240GB S11 + Toshiba P300 3TB 7200rpm 64mb cache

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flowjah:

Undrade vad fan som hände när jag installerade webman då fläkten ökade o ökade o ökade i hastighet i steg tills den kom upp till 78% fan speed direkt efter jag hade installerat det men tydligen använder webman dynamic fan speed med max default temp på 68 grader och jag låg på 70 grader idle i menyn på cpu, nu har den sjunkt till 64 och web man har sänkt fan speed till 50%, men det måste ju va nåt som inte stämmer, så då är det nog kylpastan antar jag? Dock flera som kommenterat när jag läser runt lite att deras idle temps ligger runt 70 men också en del som skriver att de ligger runt 45-50c. Får prova o byta kylpasta på cpu antar jag. RSX ligger på 56 grader och det ska vara bra tydligen i alla fall, är ju samma kylpasta och samma metod som använts på båda men kanske blev tunnnare på den än på cpun då jag vet inte.

Den fick öka till 86% fan speed när jag spelade för att klara av att hålla den under 68c, fan va de låter haha.

Låter rätt galet. Du har ju en av de bättre Slim-modellerna så den borde inte gå så varmt. Kolla så att fläkten är ren och fin också. Även om den inte är totalt igentäppt av damm så kan det hjälpa att ta bort damm som fastnat på bladen. Se också till att inte använda för mycket kylpasta. Det ska vara ett tunt lager, lagom för att jämna ut repor och ojämnheter i kylflänsen. Ett tjockare lager kommer bara att agera som isolering och förvärra situationen.