Köpa nya ram-minnen till "gammalt" kort.

Permalänk

Köpa nya ram-minnen till "gammalt" kort.

Hej!
Jag har ett gammalt Asus P8P67 Le-moderkort som jag tänkte sätta nya minnen i. Men jag förstår inte riktigt vilken hastighet (mhz) detta moderkort är skapt för... När man går in på Asus hemsida står det "4 x DIMM, Max. 32GB, DDR3 2200(överklockad)/2133(överklockad)/1866(överklockad)/1600(överklockad)/1333/1066 MHz Non-ECC, Un-buffered Memory" https://www.asus.com/se/Motherboards/P8P67_LE/specifications/

Är det nackdel att köra med högre än 1333mhz, dvs "(överklockad)"?

Fråga gärna mer om jag var otydlig eller bidrog med bristande info!

Vänliga hälsningar, Wille-pille!

Visa signatur

Chassi: Fractal design r2 PSU: 850W CPU: Intel I5-2500k @ 3,3Ghz GPU: Asus GeForce GTX 560 RAM: Kingston 8Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 1TB OS: Win7

Permalänk
Medlem

Det är bättre att köra i högre hastigheter. Sandy Bridge har bara officiellt stöd för 1333 Mhz RAM och allt högre räknas därför som överklockning.

Blandar du RAM kommer hastigheten att bestämmas utifrån den långsammaste stickan i datorn.

Enklast är att aktivera XMP i BIOS, då används en profil med fördefinierade värden. Du kan prova det redan nu om det är datorn i din sig, minnena körs isf bara i 1333 Mhz just nu.

Permalänk
Hedersmedlem

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av dunis90:

Det är bättre att köra i högre hastigheter. Sandy Bridge har bara officiellt stöd för 1333 Mhz RAM och allt högre räknas därför som överklockning.

Blandar du RAM kommer hastigheten att bestämmas utifrån den långsammaste stickan i datorn.

Enklast är att aktivera XMP i BIOS, då används en profil med fördefinierade värden. Du kan prova det redan nu om det är datorn i din sig, minnena körs isf bara i 1333 Mhz just nu.

Okej, tack så mycket! Läste på något annat forum att användning av snabbare minnen än vad moderkortet är gjort för, leder till att den ibland inte ens startar. Stämmer detta?

Visa signatur

Chassi: Fractal design r2 PSU: 850W CPU: Intel I5-2500k @ 3,3Ghz GPU: Asus GeForce GTX 560 RAM: Kingston 8Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 1TB OS: Win7

Permalänk
Medlem

@wilhelmblomgren: Om du har otur ja.

Ladda ner CPU-Z och kolla vad du har för minnen idag?
Sen köp något liknande i samma hastighet för att dubbla minnet.
Eller skall du köpa helt nytt då de minnena du har i datorn krånglar?

Permalänk
Skrivet av loefet:

@wilhelmblomgren: Om du har otur ja.

Ladda ner CPU-Z och kolla vad du har för minnen idag?
Sen köp något liknande i samma hastighet för att dubbla minnet.
Eller skall du köpa helt nytt då de minnena du har i datorn krånglar?

Tänkte helt nya, då jag misstänker att dom nuvarande är defekta. Enligt cpu-z så ligger mhz på 668.
Ursäktar eventuellt dumma frågor, är helt novis

Visa signatur

Chassi: Fractal design r2 PSU: 850W CPU: Intel I5-2500k @ 3,3Ghz GPU: Asus GeForce GTX 560 RAM: Kingston 8Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 1TB OS: Win7

Permalänk
Medlem

@wilhelmblomgren: Då har du 1333 Mhz minnen då.

Testat att köra något memtest för att kolla om de är felaktiga?

Permalänk
Skrivet av loefet:

@wilhelmblomgren: Då har du 1333 Mhz minnen då.

Testat att köra något memtest för att kolla om de är felaktiga?

Ska skaffa nya i vilket fall.

Visa signatur

Chassi: Fractal design r2 PSU: 850W CPU: Intel I5-2500k @ 3,3Ghz GPU: Asus GeForce GTX 560 RAM: Kingston 8Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 1TB OS: Win7