ASRock Fatal1ty Z370 Gaming K6, minneskonfiguration?

Permalänk
Medlem

ASRock Fatal1ty Z370 Gaming K6, minneskonfiguration?

Planerar byte av moderkort, cpu och minne i en Windows 2011 server. Och då kommer säkert någon tycka att moderkortet är overkill och onödigt dyrt:) Men det har 8 SATA direkt på kortet + VGA utgång och det passar mig perfekt. Har tänkt mig: ASRock Fatal1ty Z370 Gaming K6 + i3-8100 + "minne"

Har jag någon nytta av "dual-channel-mode" och kan jag installera bara en DDR-4 minnesmodul? Och minneshastigheten kan jag väl välja den lägsta/billigaste? När man läser i manualen för moderkortet så "tycker" jag att den är otydlig? Asrock anger i manualen för DIMM- plaster med "populated" dvs. befolkade/använda" Vad menar dom med detta? Har bytt flera moderkort under åren men aldrig sett så lite information om minneskonfiguration/placering?

/Lennart

Permalänk
Medlem
Skrivet av LJN":

Har jag någon nytta av "dual-channel-mode" och kan jag installera bara en DDR-4 minnesmodul? Och minneshastigheten kan jag väl välja den lägsta/billigaste?

Det tvistas om Dual vs Single channel har någon direkt påverkan på saker, och ja du kan köra med bara en RAM modul, sen till hastighet på RAM, ja du kan köra med billigast som moderkortet är kompatibelt med.

Skrivet av LJN":

När man läser i manualen för moderkortet så "tycker" jag att den är otydlig? Asrock anger i manualen för DIMM- plaster med "populated" dvs. befolkade/använda" Vad menar dom med detta? Har bytt flera moderkort under åren men aldrig sett så lite information om minneskonfiguration/placering?

För mig är det inte otydligt/ologiskt, populated = där det sitter en modul.
Fast det kan ju beror på att jag både äger ett och har byggt en del datorer med ASRock moderkort

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Tack för svar, då planerar jag vidare

/Lennart

Permalänk
Medlem

ASRock Fatal1ty Z370 Gaming K6, kringutrustning?

Har börjat med köplistan för https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4505313&c=all

Har inte köpt något moderkort på 10 år och är för dåligt påläst.
CD/DVD spelare, vilken billig ska man köpa och vilket gränssnitt mot moderkortet? Det vore bra om jag slapp använda en SATA port då kortet ska sitta i en server

Processor hade jag tänkt mig en Intel Core i3 8100 3,6GHz Socket 1151-2 Box.

Minne, DDR4 2x4GB. Duger dessa: Minne Netonnet

Tack på förhand för råd och tips!

/Lennart

Permalänk
Medlem
Skrivet av LJN:

CD/DVD spelare, vilken billig ska man köpa och vilket gränssnitt mot moderkortet? Det vore bra om jag slapp använda en SATA port då kortet ska sitta i en server

Om du bara planerar använda den till typ installation av OS, och inte vill att den ska ockupera en SATA port, så är en USB CD/DVD ett alterantiv.

Skrivet av LJN:

Minne, DDR4 2x4GB. Duger dessa: Minne Netonnet

Dessa Ballistix Sport LT 8GB Grey 2666Mhz är snabbare & lite billigare (visserligen bara 8:-, men alla bäckar små )

Tänk dock på att livstids garanti är lite fel beskrivning, då det i regel gäller så länge minnena fortfarande tillverkas.
Fast i de flesta fall, så brukar tillverkaren erbjuda alternativ om de inte tillverkas längre.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Belzader: Bra tips och det är ev. OS som måste läsas in eller reparation av befintlig. Intressant info om regler för "livstidsgaranti"

/Lennart

Permalänk
Medlem

@LJN: Varför inte bara installera med ett USB-minne istället? Här är en guide specifikt för Windows 2011 Server.

Fast ett möjligt problem om du faktiskt tänkt köra ett så gammalt OS är ett ASRock bara har drivrutiner för Win10 till det moderkortet. Microsoft stöder heller inte de nyaste generationerna processorer i äldre versioner av Windows, men vad det betyder specifikt för W2011 vet jag inte.

Permalänk
Medlem

Har räknat med att WHS2011 ska fungera:) Och jag har tänkt att avinstallera alla befintliga drivrutiner som hör till g:a moderkortet och sedan byta MB. Sen vid start så hoppas jag att reparationsalternativet kommer upp.

Men jag får ställa fråga på något WHS2011 forum om någon kör Intel gen 8 processor? Och även till ASRock om detta?

Tack för input och råd om USB!

/Lennart

Permalänk
Medlem
Skrivet av LJN:

Har räknat med att WHS2011 ska fungera:) Och jag har tänkt att avinstallera alla befintliga drivrutiner som hör till g:a moderkortet och sedan byta MB. Sen vid start så hoppas jag att reparationsalternativet kommer upp.

Men jag får ställa fråga på något WHS2011 forum om någon kör Intel gen 8 processor? Och även till ASRock om detta?

Tack för input och råd om USB!

/Lennart

Skriv till dom, AsRock har mycket bra och snabb support enligt egen erfarenhet.

Permalänk
Medlem

Fick nu svar från Asrock att Intel inte supportar Z370 med drivrutiner för WHS2011. Så det blir till att hitta något äldre MB med många SATA portar. Har en Intel i5-660 så det vore ju bra att hitta ett moderkort för denna processor och med 7-8 SATA portar.