Wintermute del 2: Läcker vattenkylning – utan läckor!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoyadog:

Man kan säga att det är ganska rörigt att byta ut en minnesmodul helt enkelt.

...

Haha, Touché!

Visa signatur

//Ekipz

Permalänk
Frida 🥐
Skrivet av anon999:

Fint bygge men när det gäller "pumpa upp lite tryck" ska man verkligen betona 'lite' för en del radiatorer tål inte något större tryck innan de får skador, EK's radiator som man använder här ex. ska vara testad för att klara 1 bar.

Bra sätt annars att göra täthetskontrollen.

Det har du helt rätt i. Som du ser på videon så ligger trycket på strax under 0,5 bar och testas inte med mer än så.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoyadog:

Kul att ni verkar gilla konceptet! Tack för alla fina kommentarer

Självklart överklockade vi även manuellt! I videon demonstrerade vi bara lite olika funktioner som följer med komponenterna

Ah! Det förklarar en hel del.
Det är väl något jag skulle kunnat räkna ut, men kollade videon och såg att det visade Auto OC och blev direkt "NEJ, SWECLOCKERS OCH KÖR PÅ AUTO?!" heh.

Ska bli roligt att se nästa video i serien ser fram emot Matgeeks reaktion och hoppas att han kommer säga pretentiös ett par gånger i videon, classic Johan.

Permalänk

Någon som kan länka till cyckelpumpen som användes för att läcktesta, så jäkla smidigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Ser väldigt många som förlitar sig på oringar och tuber utan att smörja in dem i vakumfett eller liknande.
Det gör det svårare att skruva i dem samt tätar inte lika mycket, och med många köppar och beslag så finns rökad risk för läckor.

Brukar räcka att fukta O-ring/rör ände med vatten. En del tillverkare insisterar dock på att leverera anslutningarna med hårdare Viton O-ringar, istället för vanligt Nitril gummi. Men det brukar gå bra med vatten. Det är mera noga att man inte lämnat vassa kanter efter man kapat rören, en vass kant kan skada O-ringen direkt.
Sedan måste man komma ihåg att detta är ett litet slutet system, allt du stoppar i, blir kvar.
Jag personligen vill inte ha fett som snurrar runt i min loop.

Skrivet av LeVvE:

Gillade inte att grafikkortet satt så snett, förstörde kvalitétskänslan lite, fint i övrigt.

Grafikkort och vattenblock i koppar, är tungt. Hänger alltid om man inte gör någonting åt det. Går i 99% att staga upp grafikkortet med ett av rören till blocket. (Eller båda.) Vid inverterad montering som i videon, där GPU sitter ovanför CPU, brukar jag vara extra noga när jag bockar/kapar till 90 graders böjen, som går mellan CPU och GPU. Den leder vatten och fungerar som stag sammtidigt. Vid vanlig montering, använder man förslagsvis ett rör som sticker neråt från GPU. Man vill inte att GPU skall hänga i rören, utan vilar på, så rören inte kan glida ur.

Skrivet av jonatannossrep:

Bra film och artikel, saknar bara en prislista på ena och en prissammanställning på bägge byggen.

Alla komponenter behöver två anslutningar, vatten in, vatten ut. Grov beräkning:
CPU-block ca 500kr. + två anslutningar
GPU-block ca 1500kr. + två anslutningar
En 240/280 radiator går på en tusenlapp. + två anslutningar/radiator.
Fläktar ca 200kr (x2/radiator)
Pump/reservoar med monteringsdetaljer en tusenlapp. + två anslutningar
Anslutningar 50-100kr/st.

Bara att addera på, glöm inte addera priset av datorn också!

Skrivet av ekipz:

Känns inte så roligt om man måste byta någon minnesmodul.
(Tänkte på röret som gick framför där)
Då blir det förstås att dränera systemet på vätska och skruva bort röret innan man kan komma åt?

Frågan om planering av bygget, i den mån det finns plats. Nu byggde Frida i ett ganska litet chassi. Kompromisser!

@Zoyadog
Jag såg ingen avtappning? Inte nödvändigt, men det blir väldigt jobbigt senare, när man vill tappa ur systemet.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Frida 🥐
Skrivet av Turbonisse:

@Frida
Jag såg ingen avtappning? Inte nödvändigt, men det blir väldigt jobbigt senare, när man vill tappa ur systemet.

Eftersom att platsen i chassit är ganska begränsad så har jag valt bort att sätta in en dränering av estetiska skäl. Det går utmärkt att tömma systemet ändå, exempelvis genom att lossa ett av rören och blåsa ut vattnet ur systemet.

Visa signatur
Permalänk
Frida 🥐
Skrivet av jokanevad:

Någon som kan länka till cyckelpumpen som användes för att läcktesta, så jäkla smidigt!

Rekommenderar! https://shop.aquacomputer.de/product_info.php?language=en&pro...

Visa signatur
Permalänk
Hjälpsam

Faktiskt lite praktiskt med delvis genomskinlig grafikkortskylare, men ser direkt om det finns luft i systemet.

Funderat lite hur man får passform med metallrör, här fick man det förklarat.

Silver som algdödare tycker jag är en snygg lösning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Proffsmoddare

Nice! Riktigt bra resultat! Är lite svag för kromade kopparrör

Mycket kul att swec satsar på modding!

Visa signatur

[Project]
WING X99