Permalänk
Medlem

Osynlig 5GHz [Hjälp]

Hej, har en Asus rt-ac66u b1 som har både 2.4GHz & 5GHz. Jag kan bara koppla till 2.4GHz men 5GHz är osynlig, dock så kan jag se grannens 5GHz

Vad ska jag göra? Jag är inne på inställningar och SSID är på

Kanalbandbredd : 20/40/80MHz
Kanal är på Auto
och allt annat är likadant som på min 2.4GHz som fungerar.

Permalänk
Sötast

Testa göra en systemåterställning och starta om ^^

Permalänk
Medlem

Kan man ha samma LAN-IP på 2.4 och 5 ? För just nu så är det samma på båda.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Gevorg:

Hej, har en Asus rt-ac66u b1 som har både 2.4GHz & 5GHz. Jag kan bara koppla till 2.4GHz men 5GHz är osynlig, dock så kan jag se grannens 5GHz

Vad ska jag göra? Jag är inne på inställningar och SSID är på

Kanalbandbredd : 20/40/80MHz
Kanal är på Auto
och allt annat är likadant som på min 2.4GHz som fungerar.

Nu vet jag inte vad du kör för firmware och det kan vara något långsökt men det finns ju kanaler på 5ghz som inte alla enheter klarar av att se.
Testa låsa den på en relativt låg kanal, förslagsvis kanal 40, för att se om enheterna hittar den då

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Om du uppdaterat firmvara nyligen är det värt att resetta alla inställningar och starta om.

Min AC66u har gjort rätt suspekta saker efter två av firmvaruuppgraderingarna.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Är det någonstans inne på inställningarna som jag ska resetta och starta om eller ska jag trycka med nål bakom routern ?

Permalänk
Medlem

Är det möjligtvis en LG tv du försöker koppla upp?

Permalänk
Medlem

Just nu så försöker jag koppla min dator, jag har en LG Tv som är på 2.4GHz då jag inte lyckades koppla till 5GHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gevorg:

Är det någonstans inne på inställningarna som jag ska resetta och starta om eller ska jag trycka med nål bakom routern ?

Inställningarna, under admin ska du hitta "factory default settings" nånstans, undvik den andra som nedgraderar själva firmvaran till factory default.

Det kanske inte är det som spökar just här, men för mig så löste det en hel del konstigheter med mina smartphones som kör via WiFi.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

@NordhNet Nu fungerar 5GHz, fick byta kanal från auto till 40. Tack

Men, ska jag ha kvar den på 40 eller ska man byta till högre? Spelar det någon roll ?

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Gevorg:

@NordhNet Nu fungerar 5GHz, fick byta kanal från auto till 40. Tack

Men, ska jag ha kvar den på 40 eller ska man byta till högre? Spelar det någon roll ?

Beror lite hur det fungerar. Funkar det bra så kör på 40, annars kan man prova byta upp och ner.
Du kan även scanna av ditt område och se vilka kanaler andra nätverk ligger på (typ wi-fi analyzer), så de inte krockar. Men testa först.

Skönt att det löste sig

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Fungerar utmärkt, har 100 down 10 up. Testade hastigheten och fick 105 down och lite över 10 up. Är supernöjd nu Tack alla som var med och hjälpte.

Permalänk
Medlem

Lägg till siffran 5 på SSID (mao. kolla så att SSID på 2,4 och 5ghz INTE är samma) på 5Ghz nätet så du vet vilket nät som du faktiskt kopplar upp dig mot.

Och som tidigare rekommendationer, gör en factory reset och sätt upp routern på nytt. Då blir du samtidigt några erfarenheter rikare.