Geforce GTX 780 fyller fem år – vi blickar tillbaka och testar prestandan idag

Permalänk
Medlem

Mitt gamla 780ti sitter och spinner i sonens dator och gör ett förträffligt jobb fortfarande. Inga klagomål från 12-åringen....

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Var ju här som toppkortet skulle få sig en Ti variant som än fortsätter göra idag för nuvarande generation Pascal GTX 1080 Ti.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd

Man kan ju komma undan med riktigt kassa gpu idag så länge man inte har tvångstankar på ultra setting och mitt 950 oc klarar spel bra i regionen 1080p medium med fxaa och har kört igenom farcry 5 utan problem och ligger man i laptop optimeringen av spel där varken cpu ram eller gpu behöver vara speciell alls kan man tom få riktigt hög fps med ett 780

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

GTX 770 och GTX 680 är samma kort.

nej HD7970 är bättre än GTX780.

Nej, 770 har högre minneshastighet och minnesbandbredd än 680, vilket gör 5-7%. Vissa kort har även 4GB ist för 2GB. 280x har typ 50Mhz högre än 7970 vilket är försumbart.

Nej, 7970 är inte bättre än 780.... Visst nedan är ett gammal test och nyare drivrutiner har gjort 7970/280x vassare och är idag ca 10% bättre än 680. Dock är 780 ca 25% bättre än 680 så 7970/280x ligger fortf 10-15% under 780.

Techspot, 7970/280x vs GTX 680 (2018)
https://www.techspot.com/article/1592-revisiting-radeon-r9-280x-radeon-hd-7970/

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Jag har ett 780gtx ti som samlar damm. Testade det med mitt 550watt nätdel och brände moderkortet. Så sitter på en Geforce 560gtx 1gb just nu. Kanske dags att uppgradera nätdelen lite så man får lite kraft och extra fläktar. 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Tay aint Tay without beer" - Gromnir

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

om du vill vara petig. Så visst. Men det är fortfarande thaiti gcn 1.0 upp emot kepler i prestanda. Amd var en generation före nvidia i prestanda.
Dem nyare spelen nyttjar gcn bättre än nvidias äldre arkitekturer. Plus att Amds drivare är betydligt bättre nu än under det första året med gcn.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej de var de inte. HD7970 hade release i December 2011... Och släpptes väl för att konkurrera med 580 som kom i slutet av 2010. Så De var över ett år sena till partyt. Sedan kom GTX680 mindre än ett halvår efter 7970, och den var ingen generation efter. Faktum är att mitt tahiti-kort fick stryka på foten just på grund av att det var för långsamt.

Provkörde mitt gamla kort senast förra året och det var ännu hopplöst efter 780 i flertalet spel, faktum är att det presterade i nivå med mitt gamla 770 i flera titlar... och 770 är ju bara ett 680 med smink.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av roxkz:

Nej de var de inte. HD7970 hade release i December 2011... Och släpptes väl för att konkurrera med 580 som kom i slutet av 2010. Så De var över ett år sena till partyt. Sedan kom GTX680 mindre än ett halvår efter 7970, och den var ingen generation efter. Faktum är att mitt tahiti-kort fick stryka på foten just på grund av att det var för långsamt.

Provkörde mitt gamla kort senast förra året och det var ännu hopplöst efter 780 i flertalet spel, faktum är att det presterade i nivå med mitt gamla 770 i flera titlar... och 770 är ju bara ett 680 med smink.

dude... 6970 var upp emot 580.
Gtx 680 var nvidias svar på 7970.

Faktumet är att i nya titlar så ser det inte bra it för kepler.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

dude... 6970 var upp emot 580.
Gtx 680 var nvidias svar på 7970.

Faktumet är att i nya titlar så ser det inte bra it för kepler.

Skickades från m.sweclockers.com

Eh? Så du försöker säga att HD7970 -inte- var ett försök att ta tillbaka prestandakronan från Nvidias 580 innan 680 släpptes?
Så HD7970 konkurrerade med andra inte med GTX580 från dec 2011 till april-maj 2012 då 680 kom? Intressant...

Faktum är att ingen av korten presterar överdrivet bra i nya titlar, men som sagt... För min egen del presterade det inte bra nog förra året vid test, och lär inte göra det nu heller såvida inte AMD magiskt har optimerat det rejält sen 2017.

EDIT: Poängen var ett HD6970 aldrig var någon riktig konkurrens mot 580, det var först med 7970 som de rörde om i baljan en stund.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av roxkz:

Eh? Så du försöker säga att HD7970 -inte- var ett försök att ta tillbaka prestandakronan från Nvidias 580 innan 680 släpptes?
Så HD7970 konkurrerade med andra inte med GTX580 från dec 2011 till april-maj 2012 då 680 kom? Intressant...

Faktum är att ingen av korten presterar överdrivet bra i nya titlar, men som sagt... För min egen del presterade det inte bra nog förra året vid test, och lär inte göra det nu heller såvida inte AMD magiskt har optimerat det rejält sen 2017.

EDIT: Poängen var ett HD6970 aldrig var någon riktig konkurrens mot 580, det var först med 7970 som de rörde om i baljan en stund.

Du är ute och cyklar.

https://en.wikipedia.org/wiki/GeForce_500_series

https://en.wikipedia.org/wiki/Radeon_HD_6000_Series

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Nej.

Wikin bekräftar redan det jag sagt.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av roxkz:

Nej.

Wikin bekräftar redan det jag sagt.

7970 springer varv runt GTX 680 och 780 här. 7970 för att vara ett över 6 år gammalt kort presterar fortfarande bra med nya titlar.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

https://www.youtube.com/watch?v=BbDrICp5gsM&t=566s

7970 springer varv runt GTX 680 och 780 här. 7970 för att vara ett över 6 år gammalt kort presterar fortfarande bra med nya titlar.

Det är En titel, knappast representativ för alla spel... En summering av ett tjugotal populära titlar från 2016-2018 hade varit önskvärt. Dessutom är det en AMD-bundlad sådan.

Visste inte att ~56 vs 52 fps var att springa cirklar runt något... Men hade som sagt motsatta erfarenheter i de titlar jag provkörde här hemma. I witcher 3 höll 7970 knappt jämna steg med mitt 770, än mindre 780. Men det finns säkerligen titlar där det motsatta är sant också.

Har tyvärr inte mitt 770, 780 el 7970 kvar längre, men mitt 7870, 6850 och 5850 är hyllvärmare i garaget.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av roxkz:

Det är En titel, knappast representativ för alla spel... En summering av ett tjugotal populära titlar från 2016-2018 hade varit önskvärt. Dessutom är det en AMD-bundlad sådan.

Visste inte att ~56 vs 52 fps var att springa cirklar runt något... Men hade som sagt motsatta erfarenheter i de titlar jag provkörde här hemma. I witcher 3 höll 7970 knappt jämna steg med mitt 770, än mindre 780. Men det finns säkerligen titlar där det motsatta är sant också.

Har tyvärr inte mitt 770, 780 el 7970 kvar längre, men mitt 7870, 6850 och 5850 är hyllvärmare i garaget.

2904GB 59low 70avg
7970ghz 55low 63 avg

780TI 50low 58 avg
780 44low 52avg
680 33low 40avg

Witcher 3 är en nvidia sponsrad title och alla vet att så fort nvidia slänger in gameworks så blir det skit för AMD korten.
kollar vi på en AMD sponsrad title eller spel som inte är vridet, där det inte finns några begränsningar för varken Nvidia och AMD så ser vi vad AMD korten verkligen går för. Om du jämför emot Vulkan API spelen där det är ännu mer på GPUn kommer vi att se varför AMDs kort ifrån förr hade mycket mer att ge än nvidia.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

2904GB 59low 70avg
7970ghz 55low 63 avg

780TI 50low 58 avg
780 44low 52avg
680 33low 40avg

Witcher 3 är en nvidia sponsrad title och alla vet att så fort nvidia slänger in gameworks så blir det skit för AMD korten.
kollar vi på en AMD sponsrad title eller spel som inte är vridet, där det inte finns några begränsningar för varken Nvidia och AMD så ser vi vad AMD korten verkligen går för. Om du jämför emot Vulkan API spelen där det är ännu mer på GPUn kommer vi att se varför AMDs kort ifrån förr hade mycket mer att ge än nvidia.

Som tidigare nämnt, det är Ghz edition, subtrahera ~10% för jämförelse mot 7970 vanilla.
Klart det är, ändrar inte faktum att korten presterar mediokert i en titel som jag personligen spenderat ett par hundra timmar på, det väger rätt tungt. Finns många fler exempel på populära titlar där de åter visar liknande resultat. Prestanda som gör korten ointressanta hur kapabla de än är. Dessutom borde AMD i vid detta laget kunnat optimera för Gameworks, men tror dock tyvärr intresset är lågt. Är alltid så med funktioner som är unika eller specifika för tillverkaren, Gameworks hos nvidia, TressFX för AMD, Truform hos ATi eller vad du nu än vill ta upp... AMD försökte ju implementera ett eget API, tack och lov så bar det inte frukt, utan resulterade istället i bitar av Vulkan.

Tyvärr så är nästan inga spel Vulkan i dagsläget, och i slutet av dagen spenderar det ingen roll hurpass kompetent ett grafikkort är om drivarna eller optimeringarna inte finns där... Eller om de kommer fyra år för sent. Det är FPSen i skärmhörnet när du köper kortet som är intressant, speciellt för mig som byter minst varje generation. Jag kommer knappast vänta tre år på att tillverkaren ska få ordning på drivarna. Nvidias starka sida har alltid varit optimering och minimering av overhead i de äldre APIerna. Detta visar sig som du säger i Vulkan och DX12 primärt, men tills den dagen de flesta spel är 'perfekt' applicerad Vulkan och DX12 är det inte mycket värt. Jag köper inte ett kort idag för att köra morgondagens spel, då skulle jag minst behöva ett 1080ti... Jag köper ett kort idag för att köra dagens spel.

Det som är intressant för mig är frågan, kan kortet köra de spel jag vill köra? Är svaret nej så är inte kortet intressant... Oavsett märke på kortet eller anledning.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Tycker verkligen ni ska kolla på moderna tester istället för 5 år sedan. AMD's drivisar mognar nå fruktansvärt med åren.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av roxkz:

Som tidigare nämnt, det är Ghz edition, subtrahera ~10% för jämförelse mot 7970 vanilla.
Klart det är, ändrar inte faktum att korten presterar mediokert i en titel som jag personligen spenderat ett par hundra timmar på, det väger rätt tungt. Finns många fler exempel på populära titlar där de åter visar liknande resultat. Prestanda som gör korten ointressanta hur kapabla de än är. Dessutom borde AMD i vid detta laget kunnat optimera för Gameworks, men tror dock tyvärr intresset är lågt. Är alltid så med funktioner som är unika eller specifika för tillverkaren, Gameworks hos nvidia, TressFX för AMD, Truform hos ATi eller vad du nu än vill ta upp... AMD försökte ju implementera ett eget API, tack och lov så bar det inte frukt, utan resulterade istället i bitar av Vulkan.

Tyvärr så är nästan inga spel Vulkan i dagsläget, och i slutet av dagen spenderar det ingen roll hurpass kompetent ett grafikkort är om drivarna eller optimeringarna inte finns där... Eller om de kommer fyra år för sent. Det är FPSen i skärmhörnet när du köper kortet som är intressant, speciellt för mig som byter minst varje generation. Jag kommer knappast vänta tre år på att tillverkaren ska få ordning på drivarna. Nvidias starka sida har alltid varit optimering och minimering av overhead i de äldre APIerna. Detta visar sig som du säger i Vulkan och DX12 primärt, men tills den dagen de flesta spel är 'perfekt' applicerad Vulkan och DX12 är det inte mycket värt. Jag köper inte ett kort idag för att köra morgondagens spel, då skulle jag minst behöva ett 1080ti... Jag köper ett kort idag för att köra dagens spel.

Det som är intressant för mig är frågan, kan kortet köra de spel jag vill köra? Är svaret nej så är inte kortet intressant... Oavsett märke på kortet eller anledning.

du verkar inte förstå att amd får inte optimera för nvidia funktioner men nvidia får optimera för amd funktioner. Förhoppningsvis så ökar Amd användningen av rapid packed math i konsolerna o dödar prestandan för nvidia kort för pc ports.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd

@_Merc_: Snälla, GTX 780 är en bra bit före ett 7970/280X.

https://www.techpowerup.com/reviews/AMD/RX_480/24.html

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Köpte två MSI GTX 780 Twinfrozr i november 2013 som jag var supernöjd med.

Av någon anledning så fick jag för mig att byta ut dom mot två R9 290. Tyvärr bråkade dessa kort en hel del (bl.a. så blev AMD aldrig klara med sina drivrutiner för Crossfire och Freesync) så det dröjde inte länge innan jag sålde dom och skaffade ett GTX 980 Ti istället.

Hade jag aldrig genomfört bytet hade det nog fortfarande suttit två GTX 780 i min dator.

Men men, allt är lätt med facit i hand.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

du verkar inte förstå att amd får inte optimera för nvidia funktioner men nvidia får optimera för amd funktioner. Förhoppningsvis så ökar Amd användningen av rapid packed math i konsolerna o dödar prestandan för nvidia kort för pc ports.

Skickades från m.sweclockers.com

Trodde att delar av Gameworks-koden numera var tillgänglig för utvecklare på begäran.
Det borde möjliggöra viss optimering på drivarnivå, om intresset finns... Kräver dock resurser.

Funktioner unika för en tillverkare är något vi aldrig kommer bli av med, och det slutar oftast på samma sätt... Den får inte nog med stöd och förpassas till historien. Eller ibland så får den nog med fäste och blir standard. Per definition missgynnar det alltid oss kunder dock, oavsett om det är RPM, gameworks, mantle eller andra funktioner...

Rapid packed math är en smart funktion, och AMD försöker dra full nytta av att de är de enda med stöd. Men det saknas stöd i större delen av de datorer som finns, och i spel... Om det inte får brett fotfäste så är det ännu en meningslös gimmick som splittrar marknaden i onödan. Med lite tur passerar den antingen till graven obemärkt, alternativt får ett brett stöd hos alla parter.

Att önska att en teknik som bara gynnar en part ska spridas brett är ungefär som att hoppas att fler spel ska implementera gameworks... Förstår inte riktigt poängen i att missgynna över halva marknadens ärligt talat. Två fel blir inte ett rätt hur man än gör, och hur cool funktionen än är. Likväl, som i förra fallet med Witcher 3... FPSen i hörnet på skärmen är vad som räknas, och snart behöver man nog två datorer för att spela alla spelen om det fortsätter såhär.

PS. Jag har nog ägt minst lika många AMD-kort som Nvidiakort, men på senare år har AMD halkat på tok för långt efter.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Byggde ny dator i höstas med 8700k som grund med 32 GB minne och en massa andra värsting prylar men mitt 780 referens fick åka med från den gamla nu väntar man bara på 1180

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

GTX 780 var första GPUn till första speldatorn, helt sjukt att de var 5 år sedan nu! Tiden går snabbt när man har roligt framför datorn ^^

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

för sista gången nu, ni får ta prestanda från IDAG. inte tester som var relevanta för 5 år sedan. Då har AMD's kort skjutigt i höjden

Permalänk
Medlem

Kul artikel! Sitter fortfarande på mitt 780Ti som köptes sommaren 14 och köttar på gött fortfarande utan några problem. Sitter dock med både 1920x1080 och G-Sync.

Visa signatur

Glad Sommar

Permalänk
Avstängd

@Epic: Jag har alltid massor med tankar och funderingar. Det som jag känner som saknad är djupet i det hela. Och det är ju för jag gillar swec.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.