Osäker kring luftflöde skulle behöva lite hjälp.

Permalänk

Osäker kring luftflöde skulle behöva lite hjälp.

Hej har införskaffat mitt nya skrivbord som består av IKEA linnmon och Alex skåp varpå jag tänkte placera min nya dator i detta skåpet, Fractal Design R6. Tanken är att köra Celsius S36 från fronten med dens 3 st 120mm fläktar för inblås medan jag har 1x 120mm baktill för utblås och eventuellt en 120mm nedtill för att blåsa upp mot moderkortet. Idén är att jag vill ha positivt luftflöde än negativt dvs att det blåser ut mer än in.

Men här kommer min stora fråga..
Kan jag ha datorn i skåpet som det är med stängd lucka IKEA ALEX?
Jag är ganska beredd att ta bort luckan om jag måste och vad jag däremot inte vet är hur pass viktigt det är med att borra ett hål på baksidan för utblåset. Jag förstår att varm luft kommer ut och eftersom det inte finns ventilation kommer varma luften att passera runt chassit för att sedan komma ut. Alternativt sugas in av Celsius S36 på nytt. Så rent logiskt känns det rimligt att det borde funka. Men jag vill ändå förhöra mig innan jag fått hem datorn så jag inte gör nått helt tokigt hahahha

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte exakt hur lådan ser ut, men jag tror jag förstår av beskrivningen.

Viktigast är väl ändå att det är fräsch luft som kommer in och det bör vara ganska lätt fixat även för någon med tummen mitt i handen (räknar mig själv till denna kategori hehe). Enklaste sätt är väl då att vrida chassit 180 grader inne i lådan, göra ett hål bak i lådan och därifrån leda frist luft till radiatorn. Det behöver ju inte vara så fancy eftersom den inte syns inne i lådan så här är alla medel tillåtna för en McGyver-fix. Plastkassar, klippa till i kartong och tejpa ihop eller vad man nu föredrar.

Men det skulle nog vara att föredra att försöka leda ut den varma luften på liknande sätt (och se till att intag och utblås bak i lådan) är så långt ifrån varandra som möjligt. Du kommer såklart ha varm luft som stannar upp inuti lådan, men gissningsvis märkbart lägre.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Hej! Du har tur, en annan medlem har beskrivit sitt projekt kring en Alex-låda: https://m.sweclockers.com/galleri/14366-projekt-gomma-datorn-...
Sammanfattning: för den datorn blev det lite varmt iallafall med dörren stängd.

Permalänk

Tanken om jag ska sammanfatta min plan är:

Fram:
Ta bort dörren från Alex skåpet för att möjliggöra så mycket frisk luft som möjligt. Inne i lådan fram 1st Celsius S36 som har 3x120 mm fläktar för inblås.

Det innebär att jag har 2 extra lösa fläktar kvar. Då jag ersätter dem som satt på framsidan från början.

Mitten av lådan:
Där ska jag använda dessa två fläktar men inte bestämt om dem ska funka som inblås nerifrån och upp mot moderkort eller utblås från toppen (men vill egentligen inte ha galler looken på toppen) utan gillar den rena looken och ljud isolationen. Så tror dem två ska användas som inblås nerifrån upp. (Dvs 2x140mm)

Bak på lådan:
1x 140 mm utblås där orginalfläkten redan sitter baktill.
Här är tanken (om nödvändigt) borra ett hål parallellt med bakfläkten i den bakre väggen av Alex.

Så vad jag egentligen undrar är:
1. räcker det med den konfigurationen utan hål i skåpet baktill
2. Räcker den konfigurationen med hål i skåpet baktill.
3. Dem två fractal fläktar jag planera att ha som 4-5e inblås hade det rekommenderat att köra utblås istället? Eller en till för in och en för ut?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av SteelSide:

Hej! Du har tur, en annan medlem har beskrivit sitt projekt kring en Alex-låda: https://m.sweclockers.com/galleri/14366-projekt-gomma-datorn-...
Sammanfattning: för den datorn blev det lite varmt iallafall med dörren stängd.

För komplicerat för min del hahahah

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christian84:

För komplicerat för min del hahahah

Där har du ju ändå en ganska basic visuell guide för hur mycket luft som behgöver passera för att knappt kunna kyla den datorn. Du kan inte förlita dig på att varm luft kommer kunna kyla dina komponenter speciellt väl. Om vi räknar på att en cpu ligger på 60 grader (minst) vid en rumstemperatur på ca 24 grader och då också räknar in att luften kommer cirkulera minst två gånger... du ser själv problemet med återcirkulering. Värmen måste försvinna någonstans.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Skrivet av Pan.Pan:

Där har du ju ändå en ganska basic visuell guide för hur mycket luft som behgöver passera för att knappt kunna kyla den datorn. Du kan inte förlita dig på att varm luft kommer kunna kyla dina komponenter speciellt väl. Om vi räknar på att en cpu ligger på 60 grader (minst) vid en rumstemperatur på ca 24 grader och då också räknar in att luften kommer cirkulera minst två gånger... du ser själv problemet med återcirkulering. Värmen måste försvinna någonstans.

Du har rätt fast detta beror ju också väldigt mycket på vilket chassi det handlar om och chassits egna ventilationen (pratar inte fläktar nu) med väldigt mycket positivt luft tryck många luften ut nånstans och på det viset ventilerar datorn genom sina ventilationshål. Har då chassit i fråga dåligt med dessa ventilationer säger det ju lite sig själv att datorn blir värmare. Därför tror jag inte att man kan använda den personen som referens eftersom han använder annat chassi + han har valt att ha dörren stängd. Där jag överväger att plocka bort dörren helt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Nu har jag skummat genom hela Youtube känns det som och även läst på Internet och läst vad som skrivs i detta forum. Jag har till och med pratat med fractal design som gett lite tips och råd utifrån förutsättningar jag har med att jag vill ha topp luckan stängd och i Alex skåpet med dörren av.

Vad jag kom fram till är att det finns inget direkt rätt och fel utan alla har sina metoder och sätt vad dem anser är bäst.

Vad jag kom fram till och enligt fractal design vore det bästa att ha celsius S36 i fronten. 1x 140mm längst ner som blåser upp mot mobo och 1x 140mm på toppen som blåser ner mot mobo. Dvs 5 inblås 1 utblås längst bak.

Skulle jag märka att det blir för varmt på fläktarna. Är sista lösningen att stoppa fläkten som sitter högst upp och som blåser ner brevid den som sitter längst ner och blåser upp. Öppna topp luckan och sätta in 1 extra fläkt som jag har i htpcn just nu som blåser ut. Och på det viset ha 5 fläktar som blåser in 3 ifrån front och 2 ifrån botten. 1 fläkt som blåser ut från baksidan och en fläkt som blåser ut från toppen.

Problemet är att jag vill inte ha den galler utseendet av R6an för jag tycker den är ful men som sista lösning tror jag att jag får öppna upp toppen om de visar sig att det blir för varmt där inne.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Christian84: Fattade först inte vad du skulle ha en trippelkylare till en CPU som producerar precis över 100W i full kareta.
Men nu förstår jag bättre. Klart du behöver överdimensionera om du skall mata med varmluft!

Skämt åsido!
Det ända rätta om du inte gillar att modda och greja, är att ta bort dörren fram till och slå ut bakre väggen i skåpet.
Sedan ser du till att du har luft fläde genom chassit, frammifrån och bak, rätt ut ur skåpet!
Sunt förnuft säger att, om du låser in nått som producerar värme, så kommer det bli väldigt varmt där inne.
Om du inte gör det, behöver du inte oroa dej över om grafikkortet klarar prestera, din dator kommer värme throtla för att skydda sig själv från fullständigt värmeslag. Datorn kommer klocka ner sig till nivå med en 486 DX2-25Mhz. Den kommer lagga när du spelar kungen eller harpan.
Och det spelar ingen roll hur många fläktar du trycker in, det kommer bara öka ljudnivån.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Skrivet av Turbonisse:

@Christian84: Fattade först inte vad du skulle ha en trippelkylare till en CPU som producerar precis över 100W i full kareta.
Men nu förstår jag bättre. Klart du behöver överdimensionera om du skall mata med varmluft!

Skämt åsido!
Det ända rätta om du inte gillar att modda och greja, är att ta bort dörren fram till och slå ut bakre väggen i skåpet.
Sedan ser du till att du har luft fläde genom chassit, frammifrån och bak, rätt ut ur skåpet!
Sunt förnuft säger att, om du låser in nått som producerar värme, så kommer det bli väldigt varmt där inne.
Om du inte gör det, behöver du inte oroa dej över om grafikkortet klarar prestera, din dator kommer värme throtla för att skydda sig själv från fullständigt värmeslag. Datorn kommer klocka ner sig till nivå med en 486 DX2-25Mhz. Den kommer lagga när du spelar kungen eller harpan.
Och det spelar ingen roll hur många fläktar du trycker in, det kommer bara öka ljudnivån.

Jag får helt enkelt testa mig fram. Jag har byggt andra datorer där luftflödet nästan varit 0 och dessa datorer har jag ändå kunnat spela på osv. Detta är förstås ett mycket dyrare system så därför jag är lite osäker på hur det kommer bli.
Men i teorin vill jag mata på med mycket positivt tryck i lådan och det lådan och det inte bakfläkten klarar av att göra av med kommer lådan att ventilera åt mig. Blir det för varmt får jag helt enkelt ta bort takluckan av chassit och koppla en fläkt där som hjälper bakfläkten att göra sig av med värmen.

Men visst det är svårt att veta innan. Men har en ganska god referens då grafikkortets fläktar inte drar igång förrän den nått 60 grader. Uppnår grafikkortet detta av enkelt arbete (när jag inte ens spelar eller annat) då är det tok för varmt i lådan då måste jag åtgärda det på nått vis.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Borrat upp 100mm hål nu i Alex skåpet parallellt med var bakfläkten på R6an ska vara. Och provisoriskt lagt in en fläkt 80mm som satt på en processor en gång i tiden och gjort en usb koppling till den.

Man hör väldigt lite ett surrande, det stör mig lite eftersom jag vill ju ha så tyst som möjligt. Sen är frågan hur pass mycket lär denna 80mm fläkt hjälpa med usb kopping?

Skickades från m.sweclockers.com