Skype, mikrofon fungerar inte

Permalänk
Medlem

Skype, mikrofon fungerar inte

Hej,
Jag har sedan flera år använt Skype med bra resultat. Sedan en tid tillbaka så fungerar det inte längre för mig. Det verkar som man gjort ändringar i layouten så jag kan inte känna igen mig. När jag slutligen verkar hitta rätt så fungerar inte ljudet. Jag ringer och får svar och hör tydligt vad man svarar men den jag ringer hör inte vad jag säger. Det är lika dant när jag ringer provtelefonen för att testa ljudet. Om det fungerar skall jag höra min egen röst men det gör jag inte.

Jag antar att det är någon inställning som skall göras men jag hittar inte var och hur. Det står att mikrofonen är påslagen genom att den inte är överkryssad. Kanske kan jag få vägledning härifrån om vad som behöver göras.

Med vänlig hälsning
Imar

Permalänk
Medlem

har du uppdaterat windows nyligen? då måste du med den nya uppdateringen - tillåta att andra program tar kontroll över din mikrofon.

du kan testa och se först ifall du kan höra dig själv genom din mikrofon genom att högerklicka på ljud ikonen vid startmenyn/taskbar > sounds/ljud > recording/inspelning > hitta din mikrofon och högerklicka sedan inställningar/properties > lyssna/listen > och bocka in "listen to this device"/"lyssna på den här enheten"

hör du dig själv måste du tillåta program att använda mikrofonen, du får googla dig fram.

Permalänk
Medlem

Jag kan föra min röst i mikrofonen i den test du föreslog men inte när jag testar skype.

Permalänk
Medlem

Nu tror jag att det fungerar efter att jag hittat platsen att ge tillåtelse för appar att använda min mikrofon. Tack för hjälpen. I den allmänna röran så har jag istället fått mikrofonen att återge allt som sägs och alla ljud i rummet. Den reagerar även för tangenttryckningar eller om jag tappar en bok på golvet. Finns det något bra sätt att eliminera detta. Det är nog någon inställning som jag inte skulle ha rört. Hej så länge och tack ännu en gång för hjälpen.

Permalänk
Medlem

Asus

Jag har en ASUS bärbar dator som har fungerat bra hittills. Jag har W 10 och jag kör på Edge som rekommenderas. Jag hade problem med Skype och mikrofon som har löst sig efter att jag gett dem tillåtelse att använda min mikrofon. Det var mycket letande för att komma så långt så jag kunde rätta till detta. Troligen har jag då i allt letande gjort något som har resulterat i att datorn hör allt. Det räcker att jag, som nu, skriver på tangentbordet så hörs det i högtalarna. Hostar jag så hörs det också och tappar jag en bok i golvet så är det samma sak. Det är något som jag rört till men jag kan inte rätta det själv verkar det som.

Därför skulle jag vara tacksam om någon kan förstå vad det beror på och komma med råd hur jag får det rättat. Spelar jag musik från Youtube så går den in igen och ut i högtalarna med störningar som följd. Ännu så länge har jag inte upptäckt något annat som inte fungerar på grund av detta.

Jag väntar och är mycket tacksam om någon hör av sig med en lösning.

Med vänlig hälsning

Imar

Permalänk
Medlem

låter som du har klickat i "lyssna på den här enheten" i dina mikrofon inställningar?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

@Haptic: Jag hittar inget sådant ställe med den texten "lyssna på den här enheten".

Permalänk
Medlem

@Haptic: Kan du precisera hur jag kommer dit?

Permalänk
Medlem

i ljudinställningar hittar du detta.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Hedersmedlem

@imar *Trådar sammanfogade i enlighet med §3.3 i forumreglerna*

Observera att vi inte tillåter korspostning (flera trådar om samma ämne). Detta då vi tycker det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

@Haptic: Ett stort tack till dig Swehunter som löste problemet för mig. Jag har mitt på svenska men tittar man noga så ser det lika dant ut. Rutan var bockad och när jag tog bort bocken och tryckte på verkställ så försvann det oönskade ljudet. Tack igen.

Permalänk
Medlem

@Kent: Detta problem hade inget med Skype att göra. Varför jag nämnde Skype var för att jag ville ge en bakgrund till problemet. Skypefrågan löstes tidigare och det var därefter som ett nytt problem dök upp för mig. Det hade alltså inget med Skype att göra. Det oönskade ljudet från mikrofon kom vad jag än gjorde. Nu är det löst tack vare Swehunter 2000. Jag är ny här och får kanske återkomma med andra problem som dyker upp. Ha en trevlig kväll.