Ej behörighet för delad nätverksmapp

Permalänk
Medlem

Ej behörighet för delad nätverksmapp

Hej,

Har några mappar delade i nätverket från en dator och kommer åt mapparna i en annan dator. Alla mappar går att öppna, utom just en. Får meddelandet att jag inte har behörighet för denna. Tittar jag på inställningarna i datorn jag delar ut från har jag korrekta utdelade behörigheter för den berörda mappen.

Varför får jag upp detta felmeddelande och framförallt - hur kan jag komma åt mappen?

Båda datorerna kör Win 10 Home.

Permalänk
Medlem

Ta bort behörigheterna och lägg till dem igen?

Permalänk
Medlem

Det blir alltid så stökigt med delade resurser när det inte finns ett AD i nätverket.

När du delar ut en mapp måste du se till att rättigheterna på utdelningen är rätt OCH att rättigheterna i NTFS inte är knas. Den mest restriktiva policyn kommer nämligen att köra över alla andra inställningar.

IOM att du inte har en gemensam kontodatabas så (vet dock inte hur det blir om du loggar in i Windows 10 med Microsoft-konto) måste användarkontona heta samma och ha samma lösenord för att du skall "slippa" autentisera dig igen när du delar ut mappar.

Man kan ju om man vill lägga till en dator istället för en användare, kanske inte super smart ur säkerhetssynpunkt

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.