Vilken kompetens är det jag söker?

Permalänk

Vilken kompetens är det jag söker?

Behöver hjälp med att bygga ett program som sammanställer data som hämtas ifrån API:er. Ska räcka med att kommunicera med de öppna API:er som finns.

Är det en API utvecklare jag behöver?
Behöver jag också bygga en API?
Är det en programmerare?
Eller är det helt enkelt båda?

eller har jag helt fel och behöver en annan kompetens?

Och någon som vet vart jag kan hitta den här kompetensen? Har hittat massor ställen, men kan inte bedöma kvalitén på dessa.

Tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanguiness:

[...] bygga ett program som sammanställer data som hämtas ifrån API:er [...]

Låter väldigt mycket som en programmerare i mina öron.

Om du bara ska hämta data behöver du inget eget API, det räcker med att kunna extrahera datan, typ från SMHI.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Du behöver en programmerare/utvecklare med vad som låter som väldigt grundläggande kunskaper(med den lilla information du gav). Du behöver inte bygga ett API(du ska hämta, API behövs om någon ska interagera din platform), och även om du behövde det så bör alla utvecklare klara av att bygga ett grundläggande API, ingen "API-utvecklare".

Du kan garanterat hitta någon här på Sweclockers.
Har du lite folk på LinkedIn kan du alltid fråga där. Någon känner alltid någon.
Leta folk på frilans-sidor(engelska sånna kommer du hitta en Indier eller Ryss som gör det för 30 spänn) eller sidor som offerta.se

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk

Tack för två mycket bra svar. Förstår att det är svårt att svara på min fråga eftersom jag utelämnar en hel del information.

Viktigt att tillägga är att jag skulle behöva koppla ihop datan och matcha den med data jag själv matar in.

Så ta SMHI som ett exempel. När temperaturen överstiger 3grader kommer den behövas kopplas ihop med säg färgen grön. datan från färgen grön matas in för hand. Alternativt hämtas från internet.

Så ett mer konkret exempel skulle vara att vid en viss tempratur rekomenderas Macdonalds som närmaste restaurang av 1000-tals restauranger.

Så två oberoende data ska kopplas ihop och matchas. helt enkelt.

Är det fortfarande en programmerare jag behöver?

Tack igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanguiness:

[text]
Är det fortfarande en programmerare jag behöver?

Ja.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanguiness:

Tack för två mycket bra svar. Förstår att det är svårt att svara på min fråga eftersom jag utelämnar en hel del information.

Viktigt att tillägga är att jag skulle behöva koppla ihop datan och matcha den med data jag själv matar in.

Så ta SMHI som ett exempel. När temperaturen överstiger 3grader kommer den behövas kopplas ihop med säg färgen grön. datan från färgen grön matas in för hand. Alternativt hämtas från internet.

Så ett mer konkret exempel skulle vara att vid en viss tempratur rekomenderas Macdonalds som närmaste restaurang av 1000-tals restauranger.

Så två oberoende data ska kopplas ihop och matchas. helt enkelt.

Är det fortfarande en programmerare jag behöver?

Tack igen!

Ja. Det är fortfarande väldigt grundläggande grejer vi snackar om.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem

Varför inte ge dig på att försöka fixa det själv? Är inte så superkrångligt, gissar att det är REST?

Youtubea fram Javascript + rest så ska du se att du lyckas hitta något som är lätt att följa och anpassa.

Med javascript så behöver du inte ladda hem något speciellt, utan kan köra i webbläsaren, därav den rekommendationen.

Visa signatur

MacBook Pro (16 tum, 2019)
2,3 GHz 8-Core Intel Core i9
64 GB 2667 MHz DDR4
Intel UHD Graphics 630 1536 MB
AMD Radeon Pro 5500M 8 GB

Permalänk

@Erooo: Tack, är det så pass enkelt betalar jag gärna någon som gör det bättre än vad jag gör det. Ska vara riktigt bra design på programmet också. Har ni några tips på kvalitativa firmor som gör detta?

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om att försök skriva en så tydlig spec som möjligt när du överlämnar uppdraget till en programmerare. Behöver inte vara så teknisk men syftet och vilka funktioner som behövs bör framgå, även enklare skisser uppskattas ofta.
Sparar ni båda mkt tid på

Visa signatur

Intel i7 4970K, Fractal define mini, 24GB DDR3 1600mhz , 500GB SSD * 2 RAID0, GeForce 1060 6gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erooo:

Varför inte ge dig på att försöka fixa det själv? Är inte så superkrångligt, gissar att det är REST?

Youtubea fram Javascript + rest så ska du se att du lyckas hitta något som är lätt att följa och anpassa.

Med javascript så behöver du inte ladda hem något speciellt, utan kan köra i webbläsaren, därav den rekommendationen.

Även jag som byggt system i över 20 år tycker Javascript är svårt och tackar gudarna för att TypeScript finns

(Nya JavaScript versionerna ska väl dock äntligen innehålla lite stöd utöver det klassiska "skriptandet" när dom väl släpps på riktigt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanguiness:

Tack för två mycket bra svar. Förstår att det är svårt att svara på min fråga eftersom jag utelämnar en hel del information.

Viktigt att tillägga är att jag skulle behöva koppla ihop datan och matcha den med data jag själv matar in.

Så ta SMHI som ett exempel. När temperaturen överstiger 3grader kommer den behövas kopplas ihop med säg färgen grön. datan från färgen grön matas in för hand. Alternativt hämtas från internet.

Så ett mer konkret exempel skulle vara att vid en viss tempratur rekomenderas Macdonalds som närmaste restaurang av 1000-tals restauranger.

Så två oberoende data ska kopplas ihop och matchas. helt enkelt.

Är det fortfarande en programmerare jag behöver?

Tack igen!

Vad du beskriver här är så kallad affärslogik, som normalt brukar utgöra mellanskiktet i en applikation, där toppskiktet är presentationslagret (gränssnittet) och bottenskiktet är datan (databas, API etc). Kan vara bra att känna till vissa begrepp för att vara en bra beställare

Något som nog är rätt viktigt i sammanhanget är omfattningen på det hela, typ, är det 2 metoder i ett API som ska anropas och sen göras en lättare analys på eller ska du typ anropa NASDAQ och göra avancerade nummeriska analyser på alla aktier osv.

Permalänk

@improwise: Tackar! uppskattar verkligen din hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanguiness:

@Erooo: Tack, är det så pass enkelt betalar jag gärna någon som gör det bättre än vad jag gör det. Ska vara riktigt bra design på programmet också. Har ni några tips på kvalitativa firmor som gör detta?

Ska det vara en mobilapp? Ska det vara ett vanligt program i windows? Ska det vara en webbsida? Ska det både finnas app och mobilsida? Ska det vara för Android & iOS eller en av dom?

Det kommer ju kosta en slant, oavsett hur "liten" grej det är. Men det kostar ju inget att kolla upp!
Att ta hjälp av universitets/högskolestudenter kan ju vara ett tips! Då kan du komma billigt undan (även om det kanske blir sisådär kod om någon med erfarenhet kollar på det, men är man bara ute efter "det ska fungera" så är ju det ett sätt).

Visa signatur

MacBook Pro (16 tum, 2019)
2,3 GHz 8-Core Intel Core i9
64 GB 2667 MHz DDR4
Intel UHD Graphics 630 1536 MB
AMD Radeon Pro 5500M 8 GB

Permalänk
Skrivet av Erooo:

Ska det vara en mobilapp? Ska det vara ett vanligt program i windows? Ska det vara en webbsida? Ska det både finnas app och mobilsida? Ska det vara för Android & iOS eller en av dom?

Det kommer ju kosta en slant, oavsett hur "liten" grej det är. Men det kostar ju inget att kolla upp!
Att ta hjälp av universitets/högskolestudenter kan ju vara ett tips! Då kan du komma billigt undan (även om det kanske blir sisådär kod om någon med erfarenhet kollar på det, men är man bara ute efter "det ska fungera" så är ju det ett sätt).

Tanken är att bygga programmet först som ett vanligt "windows program" som ska fungera med en hemsida. Tanken är att den ska fungera till ett företag. Så det kommer läggas stor vikt vid användarvänlighet och design. Sedan när allt detta fungerar är tanken att det även ska fungera i app form (andriod och iOS)

Jag lägger hellre mer pengar på att få allt helt perfekt än att komma billigt undan med en inte lika välbyggd produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanguiness:

Tanken är att bygga programmet först som ett vanligt "windows program" som ska fungera med en hemsida. Tanken är att den ska fungera till ett företag. Så det kommer läggas stor vikt vid användarvänlighet och design. Sedan när allt detta fungerar är tanken att det även ska fungera i app form (andriod och iOS)

Jag lägger hellre mer pengar på att få allt helt perfekt än att komma billigt undan med en inte lika välbyggd produkt.

Windows program och hemsida är nog lite olika saker. Allt annat lika skulle jag nog rekommender en webb/internet baserad lösning om möjligt, så slipper man alla problem med att installera och uppdatera Windows program och annat. Skulle nog bara rekommenera en OS specifik applikation om man man har speciella krav som motiverar det, annars går det att bygga väldigt bra webbaserade lösningar idag.

Permalänk
Inaktiv

Det du söker är en Utvecklare. Ska du bara hämta data så behöver du inget eget API, utan tjänsten du ska hämta data från är den som ska tillhandahålla ett api för att enkelt hämta data.