Permalänk
Medlem

Hur skall jag dra nätverk hemma?

Jag bor i enplansvilla. Just nu har vi ADSL och använder endast Bredbandsbolaget(BBB)-modemet. Detta finns i ett av sovrummen, markerat med [A] på bilden nedan. Det finns fiber framdraget till huset i tvättstugan (markerat med [F] på bilden) - men det är ingenting vi tänkt att ansluta oss till i dagsläget eftersom vi inte har de behoven. Idag har vi problem med dålig wifi-uppkoppling i sovrummen som ligger i andra sidan av huset, jämfört med var ADSL-modemet/routern finns. Vi använder oss ej av telefoni eller TV från BBB.

Nu har jag tänkt att dra nätverk och vill gärna att det skall vara framtidssäkert.

Jag tänker att två uttag i vardagsrummet vore bra. Och minst ett på kontoret där stationär dator finns (markerat med [D] på bilden). Jag skulle också vilja ha bra trådlös uppkoppling i hela huset (och gärna lite utanför också). Funderar på en UniFi AP AC Lite som jag hört gott om.

Idag använder vi alltså endast ADSL men när barnen blir äldre och ställer högre krav på uppkoppling kanske vi måste ansluta oss till fiber och dessutom dra nätverk till alla sovrum. Detta tänker jag blir ett senare problem - men om möjligt så borde jag ju ta hänsyn till det redan idag så att jag inte behöver dra om någonting i framtiden.

Jag har läst på Kjell&Co guider men skulle behöva lite hjälp. Har jag förstått rätt att det behövs en switchpanel och en switch i anslutning till ADSL-modemet? Skall jag sätta Unify AP AC Lite i taket i hallen? Då drar jag alltså en kabel från ADSL till hallen där jag sätter ett uttag och så en patchkabel till Unify AP AC Lite? Och två kablar från ADSL till uttag i vardagsrummet. Och en kabel från ADSL-modemet till kontoret där jag sätter uttag. Rätt än så länge? Några ytterligare tips?

Permalänk
Medlem

Varför inte ansluta er till Fiber om det redan är indraget?
Det är väl billigare med Fiber än ADSL?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem

Snyggast vore nog att dra en CAT6 från ADSL till V-Rummet, ha en router1 där. Från router1 kan du feeda en CAT6 till kontoret. Sedan dra en kabel från router1 till hallen närmast sovrummen ovan köket och ha en AP/router2. Föredrar router över AP då man får möjligheten att ansluta sig genom kabel om behovet skulle finnas.

Sedan när ni införskaffar Fiber så drar du bara CAT6 till router2 och vänder om nätverket.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem

@kniska:

Skrivet av Zippeer:

Varför inte ansluta er till Fiber om det redan är indraget?
Det är väl billigare med Fiber än ADSL?

Hade precis samma tanke, billigare månadskostnad kan göra att det lönar sig i slutändan?
angående nätverket (beroende på budget) så kanske du ska investera i ett par ASUS-Routrar som du kör i ASUS-AiMesh? (mesh-nätverk med flera routrar)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Så här hade jag löst det:

  • Fiberkonverterare, Router, Switch och en patchpanel i ett skåp i tvättstugan (komplettera gärna med en liten UPS så att ni kan använda internet vid kortare strömavbrott).

  • Dra 1-2 nätverkskablar till alla sovrum, kontoret, köket och till bakom TVn till patchpanelen i tvättstugan. Dra även kablar till 1 eller 2 accesspunkter i taket beroende på hur bra täckning du vill ha (en i varje hall, eller en så centralt som möjligt i huset).

  • Är det inte ett platt tak så kan ni ju dra alla kablar på vinden så blir det ju bara kablarna ner till varje uttag som behövs lösas, träs i väggen om det är möjligt eller med en kabellist i något hörn/bakom gardin, i garderob, etc.

Profit??

Permalänk
Medlem

Tack för intressanta svar.

Fiber är alltså draget fram till huset. Men anslutningskostnaden är 16500 kr för att verkligen få det in i huset. Och eftersom vi inte har behoven så har jag känt att det inte är så motiverat. Ja, det lönar sig såklart i längden - men det dröjer ju många år tills dess.

Vi har platt tak. Har tänkt att dra kablarna bakom listerna om möjligt.

Permalänk
Medlem

anslutningskostnaden är 16500 kr för att verkligen få det in i huset. OMG varför är det så dyrt?.

Då förstår jag varför du kör adsl.

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem
Skrivet av XripperX:

anslutningskostnaden är 16500 kr för att verkligen få det in i huset. OMG varför är det så dyrt?.

Då förstår jag varför du kör adsl.

Jag tror det är någon schablon som ligger till grund. Alla har nog inte framdraget till huset... Tyvärr får vi inte någon rabatt. Men man kan ju hoppas att det ändras i framtiden. Finns mer info på https://www.seom.se/stadsnat/Fiber-till-villan/skaffa-fiber-s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Så här hade jag löst det:

  • Fiberkonverterare, Router, Switch och en patchpanel i ett skåp i tvättstugan (komplettera gärna med en liten UPS så att ni kan använda internet vid kortare strömavbrott).

  • Dra 1-2 nätverkskablar till alla sovrum, kontoret, köket och till bakom TVn till patchpanelen i tvättstugan. Dra även kablar till 1 eller 2 accesspunkter i taket beroende på hur bra täckning du vill ha (en i varje hall, eller en så centralt som möjligt i huset).

  • Är det inte ett platt tak så kan ni ju dra alla kablar på vinden så blir det ju bara kablarna ner till varje uttag som behövs lösas, träs i väggen om det är möjligt eller med en kabellist i något hörn/bakom gardin, i garderob, etc.

Profit??

UPS är onödigt i min mening. Strömavbrott är ovanligt om man inte bor på landet med luftledningar. De mkt få gånger det är strömavbrott så kan man använda mobilen som hotspot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniska:

Jag bor i enplansvilla. Just nu har vi ADSL och använder endast Bredbandsbolaget(BBB)-modemet. Detta finns i ett av sovrummen, markerat med [A] på bilden nedan. Det finns fiber framdraget till huset i tvättstugan (markerat med [F] på bilden) - men det är ingenting vi tänkt att ansluta oss till i dagsläget eftersom vi inte har de behoven. Idag har vi problem med dålig wifi-uppkoppling i sovrummen som ligger i andra sidan av huset, jämfört med var ADSL-modemet/routern finns. Vi använder oss ej av telefoni eller TV från BBB.

Nu har jag tänkt att dra nätverk och vill gärna att det skall vara framtidssäkert.

Jag tänker att två uttag i vardagsrummet vore bra. Och minst ett på kontoret där stationär dator finns (markerat med [D] på bilden). Jag skulle också vilja ha bra trådlös uppkoppling i hela huset (och gärna lite utanför också). Funderar på en UniFi AP AC Lite som jag hört gott om.

Idag använder vi alltså endast ADSL men när barnen blir äldre och ställer högre krav på uppkoppling kanske vi måste ansluta oss till fiber och dessutom dra nätverk till alla sovrum. Detta tänker jag blir ett senare problem - men om möjligt så borde jag ju ta hänsyn till det redan idag så att jag inte behöver dra om någonting i framtiden.

Jag har läst på Kjell&Co guider men skulle behöva lite hjälp. Har jag förstått rätt att det behövs en switchpanel och en switch i anslutning till ADSL-modemet? Skall jag sätta Unify AP AC Lite i taket i hallen? Då drar jag alltså en kabel från ADSL till hallen där jag sätter ett uttag och så en patchkabel till Unify AP AC Lite? Och två kablar från ADSL till uttag i vardagsrummet. Och en kabel från ADSL-modemet till kontoret där jag sätter uttag. Rätt än så länge? Några ytterligare tips?

https://lh3.googleusercontent.com/-ZPkaTAB6rB5ui6BjK4lqa2xaX3tCgAb9YFMDMqVngVMnRvJkYO_AoSA3nGzewQO5FYc0P1d6VCYeoCrc6B6ehM047GJvs0xUjrDTP1Ly8ZM6z-_4uyQNdSPHRP39aTD89iqLih-3iGyWifOJkhIQ7VpNzX-V7kY9B-Vjjt-T7HX4wLLVI14Xu3MSd10at_0EoLWhZvLJVzQwVcgyumyF_gjKftuGB8QnhjySEnUa_qXpS7tXtpTnbV-cvRq5KkQESC7PrR_1ZM2rOU0gMOZHKy6iaRNgVv8U8d-qo-gikDGjpdTDdKi1-2PquTCZTvxx_P3EY40Kx8ZfIHTDsEp04214ziZXU9hOEeLAJ4rDEVoczOnYFXSWqIU2D8gdwYbQpG6T6QKp4SgqA5f33UUJY55Zs7ky48V-RK8elqGxxBoGoO10K2OeloSL1mjlcSxK7XKKl2gvSJ6I7b2rk2zRwUrxs_6xh7d8YTaWiPAuDtXekRH73kYeCS6oIK_BmAdtIuwM5b8EebsV1zBXl67UY-t9_5mU97JHBWQ5tRTeUx48p9ZNwlONhz8WCjWn3HYZqV9ha46DF-SsahBDA1xBT1caxueXSYVEQ=w1424-h1068-no

Din bild funkar inte, lägg upp på typ imgur istället

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av XripperX:

anslutningskostnaden är 16500 kr för att verkligen få det in i huset. OMG varför är det så dyrt?.

Då förstår jag varför du kör adsl.

Helt normal kostnad. Gav själv 16700 för fyra år sedan. 15-25 tusen är standard för villaanslutning.

Permalänk
Medlem

@moonblase: Fixat - tack för att du sa till

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Så här hade jag löst det:

  • Fiberkonverterare, Router, Switch och en patchpanel i ett skåp i tvättstugan (komplettera gärna med en liten UPS så att ni kan använda internet vid kortare strömavbrott).

Profit??

Menar du att jag skall göra så efter att vi fått fiber i framtiden? Eller tänker du att jag drar från ADSL till tvättstugan och har en central där redan nu? För att sedan dra kablar vidare till alla rum (även tillbaka till vardagsrum/kontor)?

Permalänk
Medlem

Att inte dra kablar till alla rum redan nu tycker jag är lite dumsnålt. Det är både mer tidseffektivt och kostnadseffektivt att göra ordentligt redan nu. Jag skulle också sätta "centralen" där ni planerar att ha det i framtiden.

Slutligen skulle jag (om ekonomin tillåter) även ansluta till fiber redan nu även om behovet inte finns. Dels för att ni någon gång "måste" skaffa fiber och dels för att, som andra sagt, blir månadskostnaden lägre. Så desto tidigare ni fixar fiber desto snabbare får ni tillbaka pengarna om du förstår vad jag menar.

Skrivet av XripperX:

anslutningskostnaden är 16500 kr för att verkligen få det in i huset. OMG varför är det så dyrt?.

Då förstår jag varför du kör adsl.

I mitt område kostar det 40.000 kr samt en underhållningsavgift på 90 per månad. Helt jävla absurt.

Möjligheten till ADSL är förstås borttagen trots att vi har teleledningen draget till huset så det blir mobilt bredband för hela slanten. Ganska segt emellanåt samt ett tak på 200 Gb per månad (om man inte känner sig snuskigt rik).

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

UPS är onödigt i min mening. Strömavbrott är ovanligt om man inte bor på landet med luftledningar. De mkt få gånger det är strömavbrott så kan man använda mobilen som hotspot.

Skrev inte att det var krav, men att man gärna kunde komplettera med en.
De hjälper ju inte bara mot strömavbrott utan även andra problem, överspänning, underspänning, etc. vilket kan finnas oavsett.

Skrivet av kniska:

Menar du att jag skall göra så efter att vi fått fiber i framtiden? Eller tänker du att jag drar från ADSL till tvättstugan och har en central där redan nu? För att sedan dra kablar vidare till alla rum (även tillbaka till vardagsrum/kontor)?

Tycker du bör göra så oavsett och göra en central i tvättstugan för att ha det förberett inför fiberinstallation. Lika bra att göra rätt från början, så att du slipper göra om jobbet när ni får in fibern.
Sen drar du två kablar till sovrummet du har ditt nuvarande ADSL i. Ena kablen går från modemet/routern i sovrummet till switchen i centralskåpet som delar ut till övriga huset, och den andra kabeln har du ifall att du vill ha någon dator, TV eller annat anslutet mot nätverket i sovrummet. Sen när fibern är inkopplad så får du två uttag i sovrummet bara.

Förresten, du säger att det kostar 16500:- för fiber. Jämför priserna på ditt ADSL abonnemang och se vad du sedan får betala för motsvarande via fibern så kanske ni kan spara tillräckligt per månad i abonnemangsavgifter så att fiberinstallationen är tillbakabetalad på 2-3 år, resten blir ju bara vinst :). Det är vad som hände oss när vi fick fibern installerad, halverade nästan våra abonnemangsavgifter per månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Att inte dra kablar till alla rum redan nu tycker jag är lite dumsnålt. Det är både mer tidseffektivt och kostnadseffektivt att göra ordentligt redan nu. Jag skulle också sätta "centralen" där ni planerar att ha det i framtiden.

Slutligen skulle jag (om ekonomin tillåter) även ansluta till fiber redan nu även om behovet inte finns. Dels för att ni någon gång "måste" skaffa fiber och dels för att, som andra sagt, blir månadskostnaden lägre. Så desto tidigare ni fixar fiber desto snabbare får ni tillbaka pengarna om du förstår vad jag menar.

I mitt område kostar det 40.000 kr samt en underhållningsavgift på 90 per månad. Helt jävla absurt.

Möjligheten till ADSL är förstås borttagen trots att vi har teleledningen draget till huset så det blir mobilt bredband för hela slanten. Ganska segt emellanåt samt ett tak på 200 Gb per månad (om man inte känner sig snuskigt rik).

40.000kr, herregud!!!. Vad är det som gör detta så dyrt? (tekniska kostnader, avgifter eller ren girighet.)

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Tycker du bör göra så oavsett och göra en central i tvättstugan för att ha det förberett inför fiberinstallation. Lika bra att göra rätt från början, så att du slipper göra om jobbet när ni får in fibern.
Sen drar du två kablar till sovrummet du har ditt nuvarande ADSL i. Ena kablen går från modemet/routern i sovrummet till switchen i centralskåpet som delar ut till övriga huset, och den andra kabeln har du ifall att du vill ha någon dator, TV eller annat anslutet mot nätverket i sovrummet. Sen när fibern är inkopplad så får du två uttag i sovrummet bara.

Tack!

Hur bör centralen i tvättstugan vara utformad? Vad behöver jag där? Något skåp? En router? Annat?

Om jag gör som du föreslår, samt också vill dra vidare till vardagsrum och kontor - så att jag får uttag där. Hur gör jag då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av XripperX:

40.000kr, herregud!!!. Vad är det som gör detta så dyrt? (tekniska kostnader, avgifter eller ren girighet.)

Jag tror att grävandet för kabeln står för en ganska stor del. I mitt fall är kabeln ca tjugo meter från tomtgränsen så det blir ju en bit in till huset. Men samtidigt hade det inte spelat någon roll om jag haft kabeln precis utanför dörren, de bestämde att alla ska betala samma pris. Bor man i ett mer tätbebyggt område än vad jag gör betalar man "bara" 25.000 kr (tror jag) plus underhållningskostnaden.

Även om anlutningskostnaden enligt mig känns orimligt hög så är det mest underhållsavgiften på 90 kronor som måste betalas varje månad som gör mig lite förbannad. Hur ofta behövs en nedgrävd lina underhållas egentligen?

Permalänk
Medlem

@kniska:
Det är inte så noga egentligen, du kan ju antingen utgå från ett litet rackskåp eller bygga in allt i någon form av väggskåp.
Så länge du har plats för:
En patchpanel med tillräckligt många uttag så att det räcker till alla uttag du behöver i alla andra rum.
En switch som är stor nog.
Plats för framtida router och fiberomvandlare.
Strömförsörjning till alltihop och en massa patchkablar för att koppla ihop rubbet.

Titta på denna tråden på Byggahus som referens: https://www.byggahus.se/forum/threads/foton-pa-era-naetverksl...

Vi har monterat allt vårat i taket på ett av köksskåpen tills vidare, men det finns planer på att flytta det till ett mer dedikerat ställe i framtiden.

Ritat lite i din ursprungliga bild för att klargöra lite:

Kablarna drar du lättas uppe på vinden om du har tillgång till den. Annars blir det mycket svårare, men går att lösa genom att dra uppe i taket i någon kabelkanal.

Permalänk
Medlem

Tack för illustration - har ingen vind tyvärr.

Om jag vill ha två uttag i varje rum så kommer det alltså bli väldigt många kablar som går bredvid varandra inledningsvis åt olika håll? Blir väldigt tjockt med kablar tänker jag. Men det kanske bara är så det är?

Permalänk
Medlem

Att ha en rack för hemmet låter lite för mycket. En billigare lösning är att seriekoppla allt.

https://i.imgur.com/YprunSF.jpg dra CAT6-kablar och avsluta med RJ45 jack så ser det mycket snyggare ut.

http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Uttag-Strombrytare-och-Dimme...

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniska:

Tack för illustration - har ingen vind tyvärr.

Om jag vill ha två uttag i varje rum så kommer det alltså bli väldigt många kablar som går bredvid varandra inledningsvis åt olika håll? Blir väldigt tjockt med kablar tänker jag. Men det kanske bara är så det är?

Ja det blir en bra packe i början. Går det inte få i så många kablar som du behöver kan du alltid sätta en switch i de rum du når med bara en kabel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

Snyggast vore nog att dra en CAT6 från ADSL till V-Rummet, ha en router1 där. Från router1 kan du feeda en CAT6 till kontoret. Sedan dra en kabel från router1 till hallen närmast sovrummen ovan köket och ha en AP/router2. Föredrar router över AP då man får möjligheten att ansluta sig genom kabel om behovet skulle finnas.

Sedan när ni införskaffar Fiber så drar du bara CAT6 till router2 och vänder om nätverket.

Kan man alltså dra en cat6 från en router till en annan utan problem? Hur blir det med wifit? Kan namnet på wifit vara likadant på båda platserna så att enheterna automatiskt väljer den som har bäst styrka? Jag ser på din illustration https://imgur.com/YprunSF att du valt att ha rj45 endast i ena delen av huset, men inte andra. Hur tänker du då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniska:

Kan man alltså dra en cat6 från en router till en annan utan problem? Hur blir det med wifit? Kan namnet på wifit vara likadant på båda platserna så att enheterna automatiskt väljer den som har bäst styrka? Jag ser på din illustration https://imgur.com/YprunSF att du valt att ha rj45 endast i ena delen av huset, men inte andra. Hur tänker du då?

Kan man alltså dra en cat6 från en router till en annan utan problem?
Absolut inga problem
https://www.sweclockers.com/forum/trad/970972-seriekoppla-rou...

Hur blir det med wifit? Kan namnet på wifit vara likadant på båda platserna så att enheterna automatiskt väljer den som har bäst styrka?
https://www.hanselman.com/blog/ConfiguringTwoWirelessRoutersW...
Hos mig växlar vi bara mellan övervåning och nedervåning.

Jag ser på din illustration https://imgur.com/YprunSF att du valt att ha rj45 endast i ena delen av huset, men inte andra. Hur tänker du då?
Hade bara missat att lägga till en rj45 uttag i kontoret.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av XripperX:

anslutningskostnaden är 16500 kr för att verkligen få det in i huset. OMG varför är det så dyrt?.

Då förstår jag varför du kör adsl.

Du verkar ha en väldigt underlig uppfattning om vad det kostar, priset ligger under snittet och det är således billigt, det lär inte heller bli billigare att efteransluta sig utan det brukar öka den faktiska kostnaden med kanske 5-6 000 kr och hur man tar ut kostnaden skiljer, vissa betalar faktisk extrakostnad och andra subventionerar det men hursomhelst så kommer det att kosta mer att efteransluta sig.kopparnätet kommer att stängas ner, det handlar alltså bara om när och hur mycket dyrare det kommer att bli när man vill efteransluta sig, alternativt tvingas till mobilt bredband och de problem det innebär.

Bygga nätverk i huset har däremot inte så mycket med hur man sedan ansluter det mot internet och visst är det bra med minst 2 uttag per rum men det går ju att använda switchar också för att förgrena sig inom ett rum om det är enklare än att dra flera kablar ända till en patchpanel, det handlar egentligen bara om bandbredd, klarar man sig med 1 Gbit/s in och ut utr rummet så räcker det tekniskt med en kabel och billiga switchar, behöver man mer så får man välja dyrare delar eller flera kablar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.