Permalänk

Ny dator

Tjenare,

Har funderingar på att slänga ihop en ny dator från grunden men har ingen direkt kunskap om vilka produkter som är bäst eller är kompatibla med varann etc. Tänkte lägga ut mellan 10 - 12 tusen på det här projektet. Tacksam för all information samt tips jag kan få!

Permalänk
Medlem

@Flinken92: Vad hade du tänkt använda den till? spel/streama?
har du skärm, mus, tangentbord och hörlurar?
Kan du bygga ihop den själv?

Visa signatur

Asus Prime Z370-P | Intel Core i5-8600K - 6 trådar / 3.6GHz | Be-Quiet Pure Rock | ASUS TUF GeForce RTX 3080 V2 10GB Gaming |
HyperX Fury Black 32GB (2x16GB) / 3200MHz / DDR4 / CL16 |

Permalänk

@tragath:

- Spel och streaming.
- Har allting, funderar på att köpa en ny skärm.
- Kan inte bygga ihop en själv, tänkte låta ett företag göra det åt mig.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11545081/

Slängde ihop en som borde fungera för det du vill göra

om du vill spara lite kan du köpa denna ssd från komplett istället som är på rea över helgen
https://www.komplett.se/product/975810/datorutrustning/lagrin...

Vill du få hem den färdigbyggd eller har du ett företag hemma som kan bygga ihop den åt dig? Inet kan bygga ihop den åt dig men det kosta 700kr

Visa signatur

Asus Prime Z370-P | Intel Core i5-8600K - 6 trådar / 3.6GHz | Be-Quiet Pure Rock | ASUS TUF GeForce RTX 3080 V2 10GB Gaming |
HyperX Fury Black 32GB (2x16GB) / 3200MHz / DDR4 / CL16 |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem

@XripperX: om det finns chans att gå lite över 12k budgeten så satsa på den första komplett datorn tycker jag, annars ta den från webbhallen

Visa signatur

Asus Prime Z370-P | Intel Core i5-8600K - 6 trådar / 3.6GHz | Be-Quiet Pure Rock | ASUS TUF GeForce RTX 3080 V2 10GB Gaming |
HyperX Fury Black 32GB (2x16GB) / 3200MHz / DDR4 / CL16 |

Permalänk

@tragath:

Försöker slänga ihop datorn med alla delar som du har rekommenderat men enligt sidan så överstiger hastigheten på internminnet moderkortets standard hastighet. Förstår mig inte på såna här saker men funkar detta ändå?

Permalänk
Medlem

@Flinken92: Det är om man vill klocka, modekortet klarar 3000Mhz men det är något du måste göra manuelt. Om du inte vill göra det fungerar Ram:et fortfarande men då kan du lika gärna köpa 2400Mhz vilket är standarden för modekortet, då blir det lite billigare också.

Bra att du själv checkar att allt fungerar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Prime Z370-P | Intel Core i5-8600K - 6 trådar / 3.6GHz | Be-Quiet Pure Rock | ASUS TUF GeForce RTX 3080 V2 10GB Gaming |
HyperX Fury Black 32GB (2x16GB) / 3200MHz / DDR4 / CL16 |

Permalänk

@tragath:

- Tankar kring den här? Något mer än vad budgeten tillåter egentligen, finns det något man kan dra ned på och om så vad och hur kommer det påverka datorn? Förstår att det är många frågor, verkligen tacksam för all hjälp.

Permalänk
Medlem

@Flinken92: Såg att det bara var en medföljande fläkt till chassit, det handlar om luftflödet genom datorn, då behövs två fläktar. skulle rekommendera ett annat chassi istället https://www.inet.se/produkt/6901659/fractal-design-define-c-s...
fractals är riktigt bra chassin, med två fläktar som ger ett bra luftflöde.

du behöver inte en 750W nätagg, det räcker med 550W, så där kan du spara
Att bygga den själv är förstås billigare, det finns många guider på hur man gör på internet, och om du tar chassit jag länkade nu har Inet en egen video på hur man monterar i just ett fractal chassi som jag själv också använder när jag monterar. men om du inte vill försöka själv så kommer det kosta 700kr där, annars kan du söka hjälp från nån du kanske känner som kanske kan hjälpa med montering.
Sen är det windows 10, om inet bygger den åt dig instalerar de också windows 10 på mest lämpliga hårdisk (de väljer alltid den snabbaste, i ditt fall ssd) men om du vill spara lite kan du kolla ebay för nycklar för ca 100kr eller kingwin där de kostar 300kr. men då är det bara nycklar och du måste lägga över en windows 10 installation på usb och installera den så, det finns videor på youtube på hur man gör det.
Sedan är det extra lagringen på 1TB, det är ju trevligt men den höjer prislappen med 500kr, det är ju något du kan köpa till senare när plånboken tillåter, lätta att montera också.
om du monterar själv kan du spara att köpa ssd från komplett som har rea över helgen, länkade den tidigare men akn görat igen https://www.komplett.se/product/975810/datorutrustning/lagrin...
sen om du lägger in modekortet och processor som ett uppgraderingspaket så sparar du en hundra lapp, det är en speciel kategori på inet där man kan välja just "uppgraderingspaket", så är det bara att leta upp processor och modekortet du redan har i kundvagnen

Hoppas det hjälper något, om du vill kan jag byta ut lite saker så som processor och moderkortet till något billigare om du inte kan gå upp i priset.

Visa signatur

Asus Prime Z370-P | Intel Core i5-8600K - 6 trådar / 3.6GHz | Be-Quiet Pure Rock | ASUS TUF GeForce RTX 3080 V2 10GB Gaming |
HyperX Fury Black 32GB (2x16GB) / 3200MHz / DDR4 / CL16 |

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11546585/

Slängde ihop denna annars med en AMD processor, själv är jag en Intel fanboy och har inte mycket erfarenhet av AMDs varor, men processor kommer nog räcka till dig och det blev lite billigare ås montering får nästan plats inom din buddget

Visa signatur

Asus Prime Z370-P | Intel Core i5-8600K - 6 trådar / 3.6GHz | Be-Quiet Pure Rock | ASUS TUF GeForce RTX 3080 V2 10GB Gaming |
HyperX Fury Black 32GB (2x16GB) / 3200MHz / DDR4 / CL16 |

Permalänk

@tragath:

- Uppskattar verkligen alla tips och all information! Om du jämför den första datorn du "byggde" ihop med den senaste, hur mycket skiljer de sig åt? Om vi säger så här: Har jag bytt in min Ferrari mot en Volvo? Inget ont om Volvo-bilar men tror du förstår vad jag menar.

Permalänk
Medlem

Liknande era tidigare byggen, men på 12k med Windows:
https://www.inet.se/produkt/b1009781/datorbygge

Är inte Windows något du behöver ha med bygget, så satsa på:
https://www.inet.se/produkt/b1009784/datorbygge

Permalänk
Medlem

@Flinken92: den stora skillnaden är att jag bytte ut Intel processor till en AMD, Intels processorer är bättre gällande spel även om de har samma Ghz och kärnor, Intel ger mer ipc (instruktioner per klockcykel) och är bättre för spel. Men en AMD processor komemr ändå uppfylla din krav skulle jag tro. Jag skulle säga att den senaste jag slängde ihop skulle passa dig mer, då den har montering med i budgeten

Sen har vi @Icecrystal som har lagt ihop en dator med en bättre AMD processor men lite sämmre grafikkort. Och de har med montering i båda och windows i den första om du kan istalera windwos själv genom att köpa en nyckel skulle jag rekomendera det.

Så den stora frågan är vad för spel du ska spela på burken, så vi vet om ska sattsa mer på grafikkortet eller kan lägga lite mer pengar på processor, RAM mmr.

Visa signatur

Asus Prime Z370-P | Intel Core i5-8600K - 6 trådar / 3.6GHz | Be-Quiet Pure Rock | ASUS TUF GeForce RTX 3080 V2 10GB Gaming |
HyperX Fury Black 32GB (2x16GB) / 3200MHz / DDR4 / CL16 |