Nvidia och SK Hynix ingår avtal för GDDR6-minne till nästa generations Geforce

Permalänk
Melding Plague

Nvidia och SK Hynix ingår avtal för GDDR6-minne till nästa generations Geforce

Inför nästa generations grafikkort ingår Nvidia ett nytt avtal med SK Hynix. Detta för att säkerställa tillräckliga volymer av GDDR6-minneskretsar och Geforce-grafikkort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja börjar bli dags för nya kort nu och GDDR6 var väntat.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Vad hände med HBM som var så hypat förut? Kommer det fortsätta som alltid nu, en liten ökning en gång om året, eller längre tid? Det känns som att de som vanligt sitter och håller i saker som de redan "uppfunnit" och bara släpper det successivt. tänker främst nvidia och intel.

Nåja jag finner det alltid kul att se den procentuella skillnaden i prestanda även om det rör sig om mer eller mindre samma siffror vid varje nytt släpp.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6Ghz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur det är för tillfället men på Nvidias grafikkort så brukar det la vara så att det är Samsun's minnen man vill ha? min erfarenhet är att Samsung-minnen klockar bättre än SK Hynix.

Förmodligen så kommer det inte heller anges vilken minnestillverkare det är så det blir ett lotteri känns det som, men klockar man inte alls så går det säkert lika bra med vilket som.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av zipmiX:

Vad hände med HBM som var så hypat förut? Kommer det fortsätta som alltid nu, en liten ökning en gång om året, eller längre tid? Det känns som att de som vanligt sitter och håller i saker som de redan "uppfunnit" och bara släpper det successivt. tänker främst nvidia och intel.

Nåja jag finner det alltid kul att se den procentuella skillnaden i prestanda även om det rör sig om mer eller mindre samma siffror vid varje nytt släpp.

blir väl att vänta på att det blir billigare att tillverka?

Skrivet av Ozzed:

Nu vet jag inte hur det är för tillfället men på Nvidias grafikkort så brukar det la vara så att det är Samsun's minnen man vill ha? min erfarenhet är att Samsung-minnen klockar bättre än SK Hynix.

Förmodligen så kommer det inte heller anges vilken minnestillverkare det är så det blir ett lotteri känns det som, men klockar man inte alls så går det säkert lika bra med vilket som.

yes! samsung har bättre minnen när det kommer till OC, tror micron som gjorde en del minnen till 1080 hade instabilitets fel osv och klockade dåligt motsv samsungs

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem

Är det inte så GDDR är typ HDD och HBM är som SSD i minne?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Vad hände med HBM som var så hypat förut? Kommer det fortsätta som alltid nu, en liten ökning en gång om året, eller längre tid? Det känns som att de som vanligt sitter och håller i saker som de redan "uppfunnit" och bara släpper det successivt. tänker främst nvidia och intel.

Nåja jag finner det alltid kul att se den procentuella skillnaden i prestanda även om det rör sig om mer eller mindre samma siffror vid varje nytt släpp.

HBM är fortfarande aktuellt, men det är ett prestanda minne. Även Nvidia använder det för tex vissa beräkningskort, och det kanske blir något aktuellt med HBM 2.5 som skulle bli mer prisvärt. Det fick ju enorma problem och förseningar i produktion, vilket är vad som hindrat vega. AMD har chip men inte VRAM tillgång.

Men det 10,12 och 14 Gbps GDDR6 som har "valts" av Nvidia är i mina ögon det absolut sämsta GDDR6 som marknaden har. De har inte ens 2GB (16Gb) kretsar tillgängliga vad jag kan se, utan bara dessa. Konkurrenterna har både 2GB och 16Gbps hastigheter... (ja... Samsung). Det är lite GDDR5X prestanda över det hela då denna också lovat 10-12 men möjlighet till mer. Så det skulle också inte förvåna mig om detta blir en del av budget korten (eller mellan klass) framöver, när GDDR6 kommer intågande.

Så detta är nog ett steg till i Nvidias snåleri där man betalar 10 cent mer för att kunna skryta för 1 dollar mer. Dvs, "vi har GDDR6" (även om de har det i GDDR5x prestandanivåerna).

Med det sagt, det behövs ett skifte. Men det hade ju varit betydligt vettigare att ha en 192-bit buss (svalare och färre kretsar) och 12GB för framtida krav, och ha samma 384GB/s. Eller välja 8GB och 1GB, som ovan, men då med 512GB/s, där enda ändringen är vem du köper det av.

Sen förstår jag att de är rädda för brist... så att gå till den "sämre tillverkaren" och ge dem ett erbjudande de inte kan neka, är i sig en taktik också. Även Nvidia verkar ha gott om GPUer, men brist på VRAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

HBM är fortfarande aktuellt, men det är ett prestanda minne. Även Nvidia använder det för tex vissa beräkningskort, och det kanske blir något aktuellt med HBM 2.5 som skulle bli mer prisvärt. Det fick ju enorma problem och förseningar i produktion, vilket är vad som hindrat vega. AMD har chip men inte VRAM tillgång.

Men det 10,12 och 14 Gbps GDDR6 som har "valts" av Nvidia är i mina ögon det absolut sämsta GDDR6 som marknaden har. De har inte ens 2GB (16Gb) kretsar tillgängliga vad jag kan se, utan bara dessa. Konkurrenterna har både 2GB och 16Gbps hastigheter... (ja... Samsung). Det är lite GDDR5X prestanda över det hela då denna också lovat 10-12 men möjlighet till mer. Så det skulle också inte förvåna mig om detta blir en del av budget korten (eller mellan klass) framöver, när GDDR6 kommer intågande.

Så detta är nog ett steg till i Nvidias snåleri där man betalar 10 cent mer för att kunna skryta för 1 dollar mer. Dvs, "vi har GDDR6" (även om de har det i GDDR5x prestandanivåerna).

Med det sagt, det behövs ett skifte. Men det hade ju varit betydligt vettigare att ha en 192-bit buss (svalare och färre kretsar) och 12GB för framtida krav, och ha samma 384GB/s. Eller välja 8GB och 1GB, som ovan, men då med 512GB/s, där enda ändringen är vem du köper det av.

Sen förstår jag att de är rädda för brist... så att gå till den "sämre tillverkaren" och ge dem ett erbjudande de inte kan neka, är i sig en taktik också. Även Nvidia verkar ha gott om GPUer, men brist på VRAM.

Det är till 1180 korten de väljer långsamma minnesmoduler. Kommer vara snabbare till TI modellerna. Som det är nu så är det minneshastigheten som är en stor begränsning när det kommer till prestanda. Frågan är mer vilken prisnivå de kommer sätta på grafikkortet.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Det är till 1180 korten de väljer långsamma minnesmoduler. Kommer vara snabbare till TI modellerna. Som det är nu så är det minneshastigheten som är en stor begränsning när det kommer till prestanda.

Det kommer ju dock vara ett "prestanda kort" i något år till, och bör ju gå upp mot 1080Ti och vinna. Därför känns det lite dumt att snåla... men vad vet jag. Folk kommer ju köpa det ändå, då det ger 10 fps till, trots att de får sub-optimal hårdvara.

Skrivet av sesese:

Frågan är mer vilken prisnivå de kommer sätta på grafikkortet.

Högt... eller rättare sagt så högt Nvidia tror att folk är dumma nog att köpa det för. Är lite som Iphone... bara höj priset, så vill folk ha det mer. Är ett psykologiskt fenomen som är lite intressant faktiskt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swedman18:

Är det inte så GDDR är typ HDD och HBM är som SSD i minne?

Nej, är rätt säker på att GDDR6 är snabbare än HBM Gen1

Permalänk
Medlem

Inga avtal om sänkta priser, särskilt här i Sverige?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sneaky_rhino:

yes! samsung har bättre minnen när det kommer till OC, tror micron som gjorde en del minnen till 1080 hade instabilitets fel osv och klockade dåligt motsv samsungs

Micron på GTX 1080 d.v.s GDDR5X hade inga problem, de klockade bra och var för övrigt enda tillverkaren. På GTX 1070 som istället använder sig av GDDR5 så uppstod problem när partnertillverkarna bytte till Micron minnen istället för de Samsungminnen som 1070 från början designades med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nu vet jag inte hur det är för tillfället men på Nvidias grafikkort så brukar det la vara så att det är Samsun's minnen man vill ha? min erfarenhet är att Samsung-minnen klockar bättre än SK Hynix.

Förmodligen så kommer det inte heller anges vilken minnestillverkare det är så det blir ett lotteri känns det som, men klockar man inte alls så går det säkert lika bra med vilket som.

Yep

Samsung > Micron > Hynix

Visa signatur

E8600 > 2500k > 7700k > 12700k
2xHD4850>960ti>1070>1080ti>4070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon267242:

Nej, är rätt säker på att GDDR6 är snabbare än HBM Gen1

HBM1 ger ca 128GB/s per paket, och med totalt 4 paket får du då 512GB/s med 4096-bit buss. GDDR6 16Gbps, som är snabbaste som finns idag, med 8GB och 256-bit buss kommer få 512GB/s. Skillnaden är att HBM1 inte kan leverera mer än 4GB minne, då varje paket är 1GB (8Gb).

Då Hynix inte kan leverera 16Gbps dock, utan mer 12-14, så är det med lägre nivån där och samma 256-bit, som det står i artikeln... bara 384GB/s. Skulle man dessutom gå ner till 4 GDDR6 kretsar, och jämföra rakt av, pratar vi 128-bit buss och 192GB/s.

Så 192GB/s vs 512GB/s... njae... HBM vinner i ren prestanda rätt bra i verkligheten.
Med det sagt, jag tar hellre 8GB VRAM... och HBM är därför förlegat pga sin storlek, inte sin prestanda.

HBM2 dock effektivt dubblerar både storlek och prestandan. Så 8GB med 1024GB/s är fullt möjligt. De gjorde dock en kompromiss med tex Vega, där de istället tog de nyare 4GB paketen och då "nöjde sig" med 256GB/s per paket och 2 paket. Problemet här var att de inte kunde hålla den utlovade frekvensen som var planerad, varpå prestandan blev lidande... kan du gissa vilket företag det var? Jepp... SK Hynix.

Så... kan Hynix leverera de 14Gbps de lovat?

Kan tillägga att HBM3 är i utveckling redan, med planerat 4Gbps per krets... dubbla av HBM2, så framtiden är verkligen inte GDDR för prestanda minne. Minnet är även siktat på att bli billigare, och med 512GB/s per paket... är det minsta du bör få....

EDIT: Men även HBM2 har Samsung skrämt upp rätt bra:
https://wccftech.com/samsung-hbm2-aquabolt-2-4-gbps/
Så med en enda krets på 8GB (64Gb) ligger de hack i häl på 256-bit GDDR6 12Gbps lösningen som pratas om i artikeln. Två och du har 16GB, 600+GB/s bandbredd... vs GDDR6 som Nvidia endast har 384-bit buss på sedan flera år tillbaka och i bästa fall då får 12GB och 672GB/s (14Gbps).

Kort sagt... GDDR6 är föråldrat för highend GPUer redan innan det ens lanserats.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

HBM1 ger ca 128GB/s per paket, och med totalt 4 paket får du då 512GB/s med 4096-bit buss. GDDR6 16Gbps, som är snabbaste som finns idag, med 8GB och 256-bit buss kommer få 512GB/s. Skillnaden är att HBM1 inte kan leverera mer än 4GB minne, då varje paket är 1GB (8Gb).

Då Hynix inte kan leverera 16Gbps dock, utan mer 12-14, så är det med lägre nivån där och samma 256-bit, som det står i artikeln... bara 384GB/s. Skulle man dessutom gå ner till 4 GDDR6 kretsar, och jämföra rakt av, pratar vi 128-bit buss och 192GB/s.

Så 192GB/s vs 512GB/s... njae... HBM vinner i ren prestanda rätt bra i verkligheten.
Med det sagt, jag tar hellre 8GB VRAM... och HBM är därför förlegat pga sin storlek, inte sin prestanda.

HBM2 dock effektivt dubblerar både storlek och prestandan. Så 8GB med 1024GB/s är fullt möjligt. De gjorde dock en kompromiss med tex Vega, där de istället tog de nyare 4GB paketen och då "nöjde sig" med 256GB/s per paket och 2 paket. Problemet här var att de inte kunde hålla den utlovade frekvensen som var planerad, varpå prestandan blev lidande... kan du gissa vilket företag det var? Jepp... SK Hynix.

Så... kan Hynix leverera de 14Gbps de lovat?

Kan tillägga att HBM3 är i utveckling redan, med planerat 4Gbps per krets... dubbla av HBM2, så framtiden är verkligen inte GDDR för prestanda minne. Minnet är även siktat på att bli billigare, och med 512GB/s per paket... är det minsta du bör få....

EDIT: Men även HBM2 har Samsung skrämt upp rätt bra:
https://wccftech.com/samsung-hbm2-aquabolt-2-4-gbps/
Så med en enda krets på 8GB (64Gb) ligger de hack i häl på 256-bit GDDR6 12Gbps lösningen som pratas om i artikeln. Två och du har 16GB, 600+GB/s bandbredd... vs GDDR6 som Nvidia endast har 384-bit buss på sedan flera år tillbaka och i bästa fall då får 12GB och 672GB/s (14Gbps).

Kort sagt... GDDR6 är föråldrat för highend GPUer redan innan det ens lanserats.

Tack för svar

Permalänk
Medlem

Vad innebär avtalet? Att de inte får sälja minne till AMD?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

HBM1 ger ca 128GB/s per paket, och med totalt 4 paket får du då 512GB/s med 4096-bit buss. GDDR6 16Gbps, som är snabbaste som finns idag, med 8GB och 256-bit buss kommer få 512GB/s. Skillnaden är att HBM1 inte kan leverera mer än 4GB minne, då varje paket är 1GB (8Gb).

Då Hynix inte kan leverera 16Gbps dock, utan mer 12-14, så är det med lägre nivån där och samma 256-bit, som det står i artikeln... bara 384GB/s. Skulle man dessutom gå ner till 4 GDDR6 kretsar, och jämföra rakt av, pratar vi 128-bit buss och 192GB/s.

Så 192GB/s vs 512GB/s... njae... HBM vinner i ren prestanda rätt bra i verkligheten.
Med det sagt, jag tar hellre 8GB VRAM... och HBM är därför förlegat pga sin storlek, inte sin prestanda.

HBM2 dock effektivt dubblerar både storlek och prestandan. Så 8GB med 1024GB/s är fullt möjligt. De gjorde dock en kompromiss med tex Vega, där de istället tog de nyare 4GB paketen och då "nöjde sig" med 256GB/s per paket och 2 paket. Problemet här var att de inte kunde hålla den utlovade frekvensen som var planerad, varpå prestandan blev lidande... kan du gissa vilket företag det var? Jepp... SK Hynix.

Så... kan Hynix leverera de 14Gbps de lovat?

Kan tillägga att HBM3 är i utveckling redan, med planerat 4Gbps per krets... dubbla av HBM2, så framtiden är verkligen inte GDDR för prestanda minne. Minnet är även siktat på att bli billigare, och med 512GB/s per paket... är det minsta du bör få....

EDIT: Men även HBM2 har Samsung skrämt upp rätt bra:
https://wccftech.com/samsung-hbm2-aquabolt-2-4-gbps/
Så med en enda krets på 8GB (64Gb) ligger de hack i häl på 256-bit GDDR6 12Gbps lösningen som pratas om i artikeln. Två och du har 16GB, 600+GB/s bandbredd... vs GDDR6 som Nvidia endast har 384-bit buss på sedan flera år tillbaka och i bästa fall då får 12GB och 672GB/s (14Gbps).

Kort sagt... GDDR6 är föråldrat för highend GPUer redan innan det ens lanserats.

+1 på den

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Vad innebär avtalet? Att de inte får sälja minne till AMD?

Inför nästa generations grafikkort ingår Nvidia ett nytt avtal med SK Hynix. Detta för att säkerställa tillräckliga volymer av GDDR6-minneskretsar och Geforce-grafikkort.

Visa signatur

5900X, RTX 4090