Djupdykning i grafikkortens historia – Nvidia och ATI tar över marknaden

Permalänk
Medlem

min första dator.
pentium 75
8MB Ram
quantum fireball 800MB
S3Trio 64
cdrom
floppy
14" monitor
moderkortet minns jag ej

Kunde precis spela quake.
Kan ni gissa vilket år?

trio64-bild

Visa signatur

word

Permalänk
Medlem
Skrivet av soujiro:

min första dator.
pentium 75
8MB Ram
quantum fireball 800MB
S3Trio 64
cdrom
floppy
14" monitor
moderkortet minns jag ej

Kunde precis spela quake.
Kan ni gissa vilket år?

trio64-bild

Gissar på 1997.

Permalänk
Inaktiv

Lite förvånad över tidsperspektivet. Min första egna burk i början på 00-talet var med GeForce 2, trodde att det var lååångt många år tillbaka till den berömda Voodoo-tiden... men så är det alltså inte.

Coolt att man är rätt gammal ändå, med andra ord. Ångestblandad förtjustning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moriquende:

Jag tror inte att detta stämmer. Jag byggde min första dator 2005 med ett Asus A8N-SLI Deluxe moderkort och ett 6600GT.

Ja det är helt klart nått fel här. En stor grej med just 6600GT var att det fanns i både AGP och PCI-express variant. Valde själv mellan dem då jag satt på en dator med AGP som började bli hopplöst föråldrad, och i slutändan valde att uppgradera hela datorn med processor, moderkort, minne och grafikkort så jag kunde köra PCI-express och vara lite framtidssäkrad.
Blev ett extra plus att 6600GT PCIe också presterade bättre än AGP varianten och kunde överklockas en hel del.

Permalänk
Medlem

En fråga i all välmening till skribenten: finns det någon förkärlek hos dig för ordet "signifikant"?
Används ju kanske inte lika ofta i svenskan på samma sätt som engelskans "significant" (jämfört med märkbar, påtaglig, betydande, utmärkande, avsevärd etc.), även om det är en ok översättning.

Ser lite lustigt ut att läsa det flera gånger per sida, dock endast en parentes i en intressant resa nedför memory lane - har en drös gamla kort rullandes fortfarande, och det märks att det testades gränser ganska hårt under de tidigare åren i grafikkortens utvecklingshistoria. Hade varit intressant att se en fotnot om Matrox Parhelia - ett lite spännande kort som inte heller lyckades något vidare att slå sig in på mainstream-marknaden.

Sällar mig också till dem som nämnt att 6600GT fanns i AGP-variant (med en PCIe->AGP-brygga på kortet, som för övrigt gjorde kompatibla tredjepartskylare till korten något svårare att få tag på), hade själv ett XFX.

Visa signatur
Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Wolfkin @Moriquende @Pettson88 6600GT var begränsad till PCI Express inledningsvis, men fick stöd för AGP i efterhand. Jag har lagt till det där så det inte råder någon oklarhet där

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Pettson88 angående mitt signifikanta bruk av ordet signifikant Nej det är faktiskt inte en svengelsk idiom utan bara ett ord jag tenderar att använda i det sammanhanget. Betydande fyller samma funktion, men det är inte ordet som ligger närmast till hands. I och med att jag levt och andats amerikansk engelska sedan tidiga tonåren kan det säkert på någon undermedveten nivå påverkat att de använder det närliggande significant, men jag använder inte amerikanska begrepp i övrigt så det är nog isolerat till det här ordet i så fall

Kul att det uppskattades! Ja Matrox Parhelia är ett intressant kort, och det fanns med på min manuslista inför artikelns författande, men det var så förbenat mycket som skulle gås igenom att jag fick koncentrera mig på ett fåtal betydande kort från olika tillverkare. Hade faktiskt en bild på ett Parhelia-kort jag tänkt slänga med, men det blev inte så av någon anledning.

När jag skulle svara på detta slogs jag av att ingressbilden kanske/förhoppningsvis inte stämmer inom de kommande åren. Att ATI och Nvidia skapade en duopol som gäller än idag är lite småtråkigt ur konkurrenssynpunkt, och det hade varit riktigt smutt om Intel lyckas skapa en trio i och med Xe-serien.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Wolfkin @Moriquende @Pettson88 6600GT var begränsad till PCI Express inledningsvis, men fick stöd för AGP i efterhand. Jag har lagt till det där så det inte råder någon oklarhet där

Fast A8N-SLI Deluxe var ett socket 939 kort. PCI-E fanns alltså inte bara på Intel sidan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk

Det var bättre förr

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moriquende:

Fast A8N-SLI Deluxe var ett socket 939 kort. PCI-E fanns alltså inte bara på Intel sidan.

Skickades från m.sweclockers.com

Jupp, var vad jag hade i min burk, fungerade finfint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Wolfkin @Moriquende @Pettson88 6600GT var begränsad till PCI Express inledningsvis, men fick stöd för AGP i efterhand. Jag har lagt till det där så det inte råder någon oklarhet där

Nu när du säger det så kommer jag ihåg, var mycket riktigt så att när 6600 GT lanserades så var det PCIe och fick senare en brygga för PCIe till AGP monterad på kortet så det gick att köra på moderkort med AGP slot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Pettson88 angående mitt signifikanta bruk av ordet signifikant Nej det är faktiskt inte en svengelsk idiom utan bara ett ord jag tenderar att använda i det sammanhanget. Betydande fyller samma funktion, men det är inte ordet som ligger närmast till hands. I och med att jag levt och andats amerikansk engelska sedan tidiga tonåren kan det säkert på någon undermedveten nivå påverkat att de använder det närliggande significant, men jag använder inte amerikanska begrepp i övrigt så det är nog isolerat till det här ordet i så fall

Kul att det uppskattades! Ja Matrox Parhelia är ett intressant kort, och det fanns med på min manuslista inför artikelns författande, men det var så förbenat mycket som skulle gås igenom att jag fick koncentrera mig på ett fåtal betydande kort från olika tillverkare. Hade faktiskt en bild på ett Parhelia-kort jag tänkt slänga med, men det blev inte så av någon anledning.

När jag skulle svara på detta slogs jag av att ingressbilden kanske/förhoppningsvis inte stämmer inom de kommande åren. Att ATI och Nvidia skapade en duopol som gäller än idag är lite småtråkigt ur konkurrenssynpunkt, och det hade varit riktigt smutt om Intel lyckas skapa en trio i och med Xe-serien.

Det var absolut ingen kritik, utan mer något jag fann lite lustigt. Språkligt tror jag många av oss har uttryck eller ord som ligger nära till hands, av olika skäl. Vad gäller engelska tenderar jag själv till att använda ord och uttryck därifrån alldeles för ofta (tänker lika ofta på engelska som svenska), så det är intressant att se hur språken påverkar varandra. Inget illa menat alls, använd gärna vilka ord du vill när du skriver - kommer läsa så länge innehållet är lika intressant!

Just med tanke på hur utvecklingen sett ut kan jag tänka mig att det blir svårt att täcka alla aspekter innan dagens duopol uppstod. Parhelia specifikt var ju en ganska ambitiös satsning förhållandevis sent (när många andra aktörer redan hade dukat under), fick tag på ett fabriksnytt (i inplastad originalkartong) exemplar förra året och har haft en kul upplevelse från att unboxa till att köra med det.

Vi får hålla tummarna för att marknaden får plats med ytterligare en GPU-tillverkare igen, och att det kan driva både utveckling och konkurrens framåt!

Sen helt rätt gällande 6600GT - PCIe-versionen var lite tidigare än AGP-versionen, till skillnad mot 6800, där AGP-kortet kom först.
Det var en intressant GPU-generation.

Visa signatur