Flytta filer i Windows 10: "Målsökvägen är för lång" Men var är filen då?

Permalänk

Flytta filer i Windows 10: "Målsökvägen är för lång" Men var är filen då?

Hej,

Ibland i Windows så säger Windows ungefär att "Den här filen har du inte tillgång till" eller "Den här mappen och filen har för långt sökvägsnamn", "Den här filen går inte att flytta" (och så kanske det är en röd eller gul symbol i dialogen). Problemet är att windows inte direkt vill nämna sökvägen tilll filen/mappen. T ex i mitt fall är det problem med mappen "Windows.2".

Om jag skulle bygga ett operativsystem skulle jag tycka det var naturligt att ha en knapp för att komma direkt till mappen där problemet ligger. Eller så skulle jag åtminstone erbjuda en kopieringsbar sträng i form av sökvägen. Men jag har svårt att se något av det i denna dialog. Någon som vet hur det är tänkt att användaren ska lösa sitt problem? Kanske någon inställning i windows som gör att windows-dialogerna blir mer verbose/pratig?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

Kan du inte döpa om filen innan du flyttar den och döpa tillbaka till originalnamnet efteråt?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av AMD-FX:

Kan du inte döpa om filen innan du flyttar den och döpa tillbaka till originalnamnet efteråt?

Nja inte riktigt. Dessutom var det fler mappar som windows sa att de hade för långa mappnamn. För det är massa Android-projekt-filer jag har i det jag flyttar. Och t ex i Android-projekten så hänger hela android-projektet på själva packagename/application ID ihop i hela projektet, och om jag byter minsta lilla tecken så ramlar nog hela projektet ihop.

Undrar dessutom varför microsoft eller vem det var, som tyckte att "Nä, max 256 tecken för en sökväg är väl precis lagom för alla.". Lite samma som med IPv4, adresserna tog slut.

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

@-8-DEAMON-8-: Zippa, flytta packa upp.?
Snabbaste jag kan komma på.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Avstängd

Det kan bero på att ditt usb-minne kanske har FAT32 istället för NTFS, sätter en del begränsningar. Sen har ju File Explorer egna begränsningar som går att gå runt på massor av sätt men som kan ställa till det också.

Annars håller jag med ovanstående: Byt filnamn, kanske inte på filerna du försöker kopiera utan på målmappen om det räcker. Namnet på din mapp är ganska (onödigt) långt exempelvis. Alternativt zippa filerna om det ändå är för backup-syfte, så sparar du plats också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -8-DEAMON-8-:

Nja inte riktigt. Dessutom var det fler mappar som windows sa att de hade för långa mappnamn. För det är massa Android-projekt-filer jag har i det jag flyttar. Och t ex i Android-projekten så hänger hela android-projektet på själva packagename/application ID ihop i hela projektet, och om jag byter minsta lilla tecken så ramlar nog hela projektet ihop.

Undrar dessutom varför microsoft eller vem det var, som tyckte att "Nä, max 256 tecken för en sökväg är väl precis lagom för alla.". Lite samma som med IPv4, adresserna tog slut.

Ja någon gräns behöver ju finnas någonstans. Man kan ju vända på frågan och undra varför du måste skriva en mindre uppsats i dina filnamn men du kan ju även slå av begränsningen https://superuser.com/questions/1119883/windows-10-enable-ntf...