Strömförsörjning till ett 1080

Permalänk
Medlem

Strömförsörjning till ett 1080

Tjena!

Jag visste inte riktigt om jag skulle skriva här eller i någon annan kategori.

Hur som haver, jag satt och funderade lite på om jag egentligen har ett tillräckligt stronk nätagg för min rigg.

Det jag ligger inne med är;

Cpu: Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB, be quiet! Pure Rock (kylare)
Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 8GB ACX 3.0 SC
Ram: Kingston HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL14
Mobo: Gigabyte Z170-HD3
Nätagg: be quiet! Pure Power 9 500W
Samt 2st SSD, en på 250gb och en på 120gb.
Även en vanlig hdd på 2tb.

Frågan är då om detta nätagget reder ut att strömförsörja allt detta då jag även har överklockat processorn, gpun och ramet (amatörklockning, inget speciellt, är inte så himla duktig/insatt på det men man försöker ju läsa sig till det).

Googlade runt lite och såg skriverier om att man skulle behöva minst 650w om man spelar mycket osv, vilket jag då så klart gör och då tänkte jag att det vore ju mäkta retfullt om man då sitter och inte nyttjar de delar man har fullt ut. Så därför tänkte jag att jag frågar här då jag själv inte har så himla stor koll.

Är det mer info som behövs så bara säg till så ska jag försöka bidra med det jag kan.

Mycket tacksam för hjälp.

MVH

moggan

Permalänk
Medlem

Skall inte vara några problem med att använda det nätaggregatet du har till att driva datorn.
Vid Sweclockers tester så drar ett GTX 1080 och en rejält överklockad Intel i7-5930K ca 355 W vid väggen, vilket mostvarar en last från nätaggregatet på 320 W beräknat med 90% effektivitet. Det är långt under dina 500 W så det är bara att köra på.

https://www.sweclockers.com/test/24653-nvidia-geforce-gtx-107...

I värsta fall så skall ju överlastskyddet stänga av datorn den ifall det inte orkar med.

Permalänk
Medlem

Du kan kolla sweclockers test av 1080 där de har effekt mätning för ett helt system vilket är en bit under 400w från väggen. Det agg du har klarar det bra

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Ah, skönt o höra. Trodde nära på att det var för klent då jag hade läst både det ena och det andra som påstod att man skulle ha mer kräm. Det var ju bra då ju, tack så mycket för hjälpen!